جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

واشنگتن به کدام سو می رود؟


واشنگتن به کدام سو می رود؟
در حالیکه رقابت دو نامزد حزب دموکرات و جمهوریخواه ایالات متحده آمریکا جهت تصاحب کرسی ریاست جمهوری این کشور ادامه دارد،شواهد و مستندات موجود دال بر فاجعه ایست که پیش روی واشنگتن وقرار دارد.اخیرا اوباما سفر اروپایی خود را انجام می دهد و مک کین نیز به تلافی این سفر در نیومکزیکو سخنرانی می کند،اما فارغ از این جنجالهای انتخاباتی،بی اعتمادی همزمان مردم آمریکا نسبت به کبوترها و بازها در حال افزایش است.
سناتور ایالت ایلنوز و جان مک کین در حالی یکدیگر را به چالش می کشند که نتایج جدیدترین نظرسنجی در آمریکا از نارضایتی اکثریت مردم آمریکا از اوضاع کشورشان حکایت دارد. نتایج جدیدترین نظرسنجی که توسط مرکز نظرسنجی گالوپ صورت گرفت نشان می‌دهد که ۸۱ درصد از آمریکایی‌ها از اوضاع حاکم بر کشورشان به دلیل بحران اقتصادی و جنگ این کشور علیه عراق و افغانستان ناراضی هستند.
این نظرسنجی طی ۳۰ سال گذشته با افزایش بی‌سابقه‌ نارضایتی‌های مردم آمریکا از اوضاع این کشور روبه‌رو بوده است. بر اساس این گزارش اعلام نارضایتی ۸۰ درصد از مردم آمریکا از اوضاع کشورشان طی این مدت بی‌سابقه بوده است.
این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که زنان آمریکایی بیش از مردان این کشور از اوضاع کشورشان ناراضی هستند. شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی هم‌چنین معتقدند، مهمترین مشکل اقتصادی آمریکا برگرفته از جنگ علیه عراق و افزایش قیمت نفت است.
در چنین شرایطی مردم آمریکا نسبت به کاخ سفید و کنگره کوچکترین اعتمادی ندارند.نقطه جالب توجه اینکه کنگره آمریکا در دست دموکراتهاست.به عبارت بهتر،هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات با عملکرد ضعیف و نادرست خود در سیاست داخلی و خارجی آمریکا مردم این کشور را دلزده ساخته اند.نتایج نظرسنجی ها در امریکا نشان دهنده بی علاقگی شدید مردم این کشور به جرج بوش و کنگره است.
اکثر شرکت کنندگان در نظرسنجی ها تصریح کرده اند از عملکرد جرج بوش ناراضی هستند بطوریکه شصت و شش درصد از آنها چنین نگرشی داشتند. این درحالی است که فقط بیست وهفت درصد ازشرکت کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند از عملکرد رئیس جمهورآمریکا راضی هستند.
نتایج همین نظرسنجی نشان دهنده افت شدید جایگاه کنگره آمریکا نیز است. شصت و هشت درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند از عملکرد کنگره ناراضی هستند. فقط بیست و یک درصد از آمریکایی ها رضایت خود را از عملکرد کنگره تحت کنترل دموکراتها ابراز داشتند.
به راستی ایالات متحده آمریکا به کدام سو پیش می رود؟آیا پیروزی اوباما یا مک کین تاثیری در روند رو به افول نهادهای سیاسی و مدنی در این کشور ایجاد خواهد نمود؟آنچه مسلم است اینکه رئیس جمهور بعدی آمریکا ناچار است رو به دکترینهای درون گرا بیاورد تا شاید بتواند قسمت اندکی از وجهه تخریب شده کاخ سفید را بازسازی نماید.جبران خسارتهایی که بوش به عنوان میراثی شوم برای آیندگان خود به یادگار گذاشته است دهه ها زمان و انرژی خواهد برد. مسئله ای که کتمان آن به هیچ عنوان امکانپذیر نیست.
صالح اسکندری
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید