جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


عاشق یادگیری ام


عاشق یادگیری ام
حمید فرخ نژاد بازیگر نام آشنای کشورمان متولد سال ۱۳۴۸ در جنوب کشور است.
او دانش آموخته کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای تهران است و خودش می گوید: «عشق بازیگری من را به تهران کشاند.»
هرچند فرخ نژاد گزیده کار است، اما از ابتدای دهه ۸۰ تاکنون در هشت فیلم سینمایی حضور داشته است.
فرخ نژاد بازی طبیعی، ساده و بسیار روانی دارد و بارها در جشنواره هایی چون: کارلو واری، مسکو، هجدهمین و بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر، چهارمین جشن خانه سینما و... مورد تقدیر قرار گرفته است.
از سال ۸۶ برای آموزش بازیگری به آمریکا سفر کرد و پس از مدتی به ایران بازگشت. حتماً آخرین کاری که از فرخ نژاد در انتهای سال ۸۶ و از شبکه سوم سیما پخش شد را به خاطر دارید. «حلقه سبز» عنوان مجموعه ای بود به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا که فرخ نژاد در آن خوش درخشید.
از دیگر کارهای او می توان به فیلمهای «عروس آتش، ارتفاع پست، به رنگ ارغوان، چهارشنبه سوری، تب، سفر سرخ، صحنه جرم، ورود ممنوع، طبل بزرگ زیر پای چپ، ارکستر چگونه هماهنگ می شود و پوست موز» اشاره کرد.
این هنرمند نام آشنای کشورمان در مورد اولین حضورش در عرصه های هنری می گوید: «به بازیگری علاقه بسیاری داشتم و البته هنوز هم این علاقه در من شاداب تر از قبل وجود دارد. در این حرفه ماندگاری برایم مهم بوده و از همین بابت همیشه سعی کردم با فکر، کاری را قبول کنم. اما از آنجا که دوست داشتم بازیگری را به شکل حرفه ای دنبال کنم از خوزستان به تهران آمدم و پس از تحصیل در رشته کارگردانی تئاتر، چند فیلم کوتاه و نمایشنامه نوشتم، اما پس از مدتی با اولین شروع حرفه ای ام به کارگردانی خسرو سینایی به نام «کوچه های عشق» به سرزمین رؤیاهایم درخصوص بازیگری پا گذاشتم و البته در کنار بازیگری، بارها به عنوان دستیار کارگردان در سینما فعالیت داشته ام، اما از آنجا که عقیده دارم درهای یادگیری هیچ وقت بسته نمی شوند، هنوز هم دوست دارم از این حرفه بیشتر بدانم و عاشق یادگیری ام.
به عقیده من سینما و تلویزیون و حتی تئاتر ما نیازمند بازیگران و هنرمندانی است که به این حوزه ها اشراف کامل داشته باشند تا بتوانند خلاقیت ذهنی ویژه ای از خود به خرج دهند.
سینما، تلویزیون و تئاتر ما متعلق به مردم است و اگر مردم به عنوان مخاطبان اصلی راضی نباشند، سالها کار هم بی فایده است. اما «حلقه سبز» انگار فرخ نژاد را به شکل ویژه ای به مردم معرفی کرده، او در این مورد می گوید: « در «حلقه سبز» نقش روح را بازی کردم و حتماً همه این سریال را دیده اند. البته قبل از هر چیز کارگردانی حاتمی کیا شایسته تقدیر است و اگر موفقیتی بوده حاصل تلاش ایشان هم هست.
اما انگار مردم با «من گلوب» ارتباط ویژه ای برقرار کردند و این نقش برایم بسیار ماندگار شد، من «حلقه سبز» را به لحاظ فیلمنامه بسیار قوی می دانم و اگر فیلمنامه قوی باشد ارتباط لازم با مخاطب برقرار می شود. از آنجا که به کارهای متفاوت علاقه ویژه ای دارم این نقش را قبول کردم و از بازی در این مجموعه بسیار لذت بردم، و به جرأت می گویم این سریال مخاطبان زیادی را به خود اختصاص داد و این موضوع خستگی همه عوامل را از بین برد.»
فرخ نژاد، بازیگری گزیده کار است و به قول خودش هر نقشی را نمی پذیرد، چه در سینما و چه تلویزیون. از او در مورد شرایط کار در این دو عرصه می پرسم که می گوید: «به نظرم خوب ظاهر شدن بازیگر به حوزه کاری سینما یا تلویزیون ارتباطی ندارد، چون مخاطبان ما انسانهای فهیم و هوشیاری هستند و ما نباید به سلیقه و نگاه مخاطب بی توجه باشیم.
به نظرم کار در هر دو عرصه سختی خاص خودش را دارد و البته جلب رضایت مخاطبان چه در سینما و چه در تلویزیون هم توانایی خاصی را می طلبد. من سعی می کنم کم کار کنم، اما نقشی را قبول کنم که ماندگاری آن درصد بالایی داشته باشد و این ماندگاری چیزی نیست جز ارتباط قوی با مخاطب.»
وی در ادامه می گوید: «متأسفانه گاهی در سینمای کشورمان دیده می شود که فیلمنامه های بی ارزشی به فیلم سینمایی تبدیل می شوند و فقط صرف داشتن چند ستاره به فیلم گیشه ای تبدیل می شوند، که وقتی مخاطب با دیدن نام ستاره ها برای دیدن فیلم ترغیب می شود و به سینما می رود در بازگشت از رفتن به سینما پشیمان می شود که این جای تأسف دارد و شاید اگر به همین طریق پیش برویم، دیگر مخاطبی برای سینما نداشته باشیم.»
ملیحه پژمان
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید