جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دردسرهای یک ثبت نام!


دردسرهای یک ثبت نام!
فصل نام نویسی دانش آموزان دوره های مختلف تحصیلی اگرچه از دهه دوم تیرماه آغاز شده اما مسایل و تبعات آن، ذهن خانواده ها را در سراسر موسم تابستان به خود مشغول می کند.
یافتن مدرسه مناسب در نزدیکی محل سکونت، دغدغه اصلی دانش آموزان در این فصل است اما در کنار آن دریافت کمک های مردمی و شهریه نیز بر این مشکلات می افزاید. در کنار این موضوعات، مشکل نام نویسی برای همه دانش آموزان دوره ها و پایه های تحصیلی یکسان نیست و این مساله در پایه های اول دوره ابتدایی، اول دوره راهنمایی، اول دوره متوسطه و پیش دانشگاهی بیش از سایر پایه های تحصیلی بیشتر دیده می شود زیرا دانش آموزان باید در مدرسه جدیدی ادامه تحصیل داده و به همین دلیل تلاش والدین این دسته از دانش آموزان مضاعف می شود.
ازطرفی برخی از خانواده ها برای یافتن مدرسه دلخواه خود "البته در محلی دیگر" دست به تلاشی بیهوده می زنند زیرا براساس مقررات آموزش و پرورش، هر دانش آموزی در مدرسه محل سکونت خود نام نویسی می شود. محدوده بندی جغرافیایی یکی از محورهای اصلی دستورالعمل ثبت نام مدارس در سال تحصیلی آینده است و به همین خاطر مسئولان آموزش و پرورش به خانواده ها توصیه می کنند بهتر است به دلیل مشکلات ایاب و ذهاب و هزینه سرویس، خانواده ها، فرزندان خود را در نزدیک ترین مدرسه محل سکونت ثبت نام کنند. اما این آیین نامه یک تبصره هم دارد و آن اینکه، والدین شاغل نسبت به ثبت نام فرزندان خود در محدوده محل کار اولویت دارند و ثبت نام فرزندان فرهنگیان در مدرسه دلخواه نیز حتیالامکان انجام خواهد شد.
در سال های اخیر مشکل دریافت کمک های مردمی و شهریه به یکی از موضوعات چالش برانگیز اولیا و مدرسه تبدیل شد تا جایی که بیشترین حجم شکایات مردمی به آموزش و پرورش، این موضوع بوده است. آموزش و پرورش برای حل این مشکل به صدور بخشنامه ها و دستورالعمل های متعدد که غالبا از یک ادبیات پیروی می کرد، پرداخت اما هیچیک از این بخشنامه ها نیز نتوانست به طور کامل مشکل دریافت کمک های مردمی را در مدارس دولتی حل کند.
چنانکه حسین محمد اصغری مسئول ستاد نظارت بر ثبت نام سازمان آموزش و پرورش شهر تهران اخیرا با اذهان به دریافت کمک های مردمی در هنگام ثبت نام، گفت: مدیران متخلف در خصوص ثبت نام دانش آموزان در مدارس، توبیخ و عزل شده اند. اعتراض های خانواده ها و اولیا در خصوص دریافت کمک های مردمی و شهریه در مدارس باعث شد که آموزش و پرورش به صدور بخشنامه و دستورالعمل در این زمینه بپردازد که در اغلب این بخشنامه ها به موضوعات روانی و روحی دریافت کمک ها توجهی نشده است. بکاربردن واژه های کلی و اینکه دریافت کمک های مردمی در هنگام ثبت نام ممنوع است نیز مدارس را با سردرگمی مواجه کرده و برخی از مدیران نه تنها بعداز ثبت نام بلکه برخلاف دستورالعمل در موقع ثبت نام نیز از والدین طلب وجه می کنند.
تهیه لیست از دانش آموزانی که کمک های مردمی پرداخت کنند و یا نکنند و اعلام آن در کلاس و مدرسه از جمله شیوه های برخی از مدارس برای جذب کمک های والدین است که این عمل موضوع اختیاری بودن پرداخت کمک ها را عملا با تردید مواجه کرده است. برخی از مدارس برای دریافت کمک های مردمی بدون توجه به توانایی و ناتوانی مالی دانش آموزان و خانواده ها با شیوه های مختلف درخواست کمک می کنند غافل از اینکه این عمل بازی با روح و روان دانشآموز و خانواده های آن ها است درحالی که در تدوین بخشنامه ها هیچ اشاره ای به جلوگیری از آسیب ندیدن شان خانواده ها در دریافت این کمک ها نشده است. مشکلات فراوان و جاری مدارس و هم چنین نپرداختن سرانه دانش آموزی از سوی آموزش و پرورش، مسایل آموزشگاه ها را با دشواری های مختلفی روبرو کرده و برخی از مدارس با این تصور، در طول سال تحصیلی با انتشار برگه های نیاز و برآورد هزینه های آب،گاز، تلفن، تعمیرات، لوله کشی و موارد دیگر به شیوه های مختلف از والدین درخواست وجه می کنند و معلوم نیست چرا تدوین کنندگان اساسنامه انجمن اولیا و مربیان این وظیفه را بردوش این نهاد در مدرسه گذاشته اند. در این اوضاع انجمن اولیا و مربیان، از نقش یک مرکز تربیتی خارج شد و عملا در مدرسه برای جذب کمک های مردمی مورد بهرهبرداری قرار گرفت و این امر باعث شد که جایگاه آن بشدت در نزد اولیا تنزل یابد. از سوی دیگر پرداخت هزینه فوق برنامه و آموزش های خارج از ساعت رسمی تدریس اگر چه در بخشنامه ها کاملا اختیاری عنوان شده اما این مورد نیز در طول سال تحصیلی به یک موضوع چالش برانگیز بین خانه و مدرسه در جریان است.
مسول ستاد ثبت نام آموزش و پرورش شهر تهران در این مورد می گوید:هیچ حقی برای گرفتن تعهد نسبت به این که خانواده ها شهریه فوق برنامه را در طول سال تحصیلی پرداخت کنند، ندارند. این درحالی است که یکی از والدین دانش آموزان در باره کلاس های فوق برنامه می گوید: مسئولان مدارس با اعلام اینکه شرکت دانش آموز دراین کلاس ها موجب ارتقای سطح تحصیلی آن ها می شود، شرکت در این کلاس ها را عملا برای دانش آموزان اجباری می کنند درحالی که بسیاری از دانش آموزان توانایی پرداخت هزینه های آن را ندارند. مدیر کل جذب مشارکت های مردمی انجمن اولیا و مربیان بااعلام اصلاح دستورالعمل ساماندهی مشارکتهای مالی اولیا دانش آموزان در مدارس گفت: این دستورالعمل شامل دو بخش ساماندهی کمک های مالی و تخصص ها و مهارت های والدین است که مکمل یکدیگر هستند. محمدعلی لقایی در باره چگونگی دریافت کمک ها از والدین دانش آموزان گفت: قبض هایی را که از قبل تهیه شده در زمان مناسب و با توجیه خانواده ها و اعلان فراخوان در اختیار آنها می گذاریم تا در صورت تمایل کمک های خود را پرداخت کنند.
با این حال دانش آموزان هنگام ثبت نام غیر از پرداخت بهای کتاب های درسی باید ۱۰هزار ریال بابت حق بیمه به مدرسه پرداخت کنند.آموزش و پرورش اعلام کرد: ثبت نام دانش آموزان میان پایه در مدارس بدون حضور والدین و دانش آموزان انجام می شود و مدارس مجاز به فروش مانتو و لوازم التحریر به دانش آموزان و یا حتی معرفی کردن آن ها به یک یا چند فروشگاه خاص برای تهیه مانتو را ندارند. همه مدارس موظف به ثبت نام دانش آموزان مردودی و تجدیدی خود هستند و ثبت نام مدارس دولتی تا پایان شهریور ماه و دریافت نتایج امتحانات جبرانی شهریور ماه ادامه خواهد داشت. در سال تحصیلی آینده ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه ادامه تحصیل خواهند. نام نویسی دانش آموزان پایه های ابتدایی و راهنمایی مدارس دولتی تهران از ۱۰ تیر و دانش آموزان دوره متوسطه از ۱۴ تیر آغاز شده است. ثبت نام مدارس دولتی تهران روزهای دوشنبه و چهارشنبه برای هر دو نوبت صبح و بعد از ظهر از ساعت هشت تا ۱۲ انجام می شود.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید