جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مزایای تمرین هنرهای رزمی


مزایای تمرین هنرهای رزمی
شک نکنید از هر ورزشکار هنرهای رزمی که بپرسید، به شما خواهد گفت که تمرینات رزمی چه سودمندی‌هائی در پی دارد!
البته بدیهی است که آشنائی به فنون دفاع شخصی، یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که باعث محبوبیت هنرهای رزمی شده است. دانستن این‌که چه‌طور در موقعیت‌های خطرناک بتوان از خود دفاع کرد، به معنی در اختیار داشتن سرمایه بزرگی در دنیای امروز محسوب می‌شود، کما این‌که در صدها سال قبل نیز آگاهی از فنون دفاع از خود، در حکم چنین سرمایه‌ای بوده است.
برخلاف این چیزی که اغلب در فیلم‌های سینمائی نشان داده شده است، هنرهای رزمی فقط محدود به مبارزه و زد و خورد نمی‌شود. بسیاری از مردم، اصطلاحاً رزمی‌ کار می‌کنند تا از اندامی متناسب و روی فرم برخوردار باشند. پرداختن به تمرینات رشته‌های مختلف رزمی مثل کاراته، تکواندو و کونگ‌فو و سایر سبک‌های رزمی باعث بهبود سیستم قلبی ـ عروقی و تناسب ماهیچه‌های بدن می‌شود.
حتی با انجام نرمش‌های سبک که بخشی از تمرینات رزمی را تشکیل می‌دهند، توان بدن افزایش می‌یابد که البته قطعاً به اندازه توان حاصل شده از کار با وزنه نخواهد بود.
در مجموع قدرت عمومی بدن پس از انجام تمرینات و اجرای تکنیک‌های مختلف افزایش یافته و یک رزمی‌کار می‌داند که چه‌طور از قدرت و استقامت به‌دست آمده، به شکلی مؤثر استفاده کند.
اغلب مردم با انجام تمرینات رزمی به دنبال افزایش قابلیت انعطاف‌پذیری بدن خود هستند. در این رابطه ورزش‌هائی مانند تکواندو و تای بوکسینگ به همراه برخی از سبک‌های کاراته و کونگ‌فو که از ضربات ”های کیک“ در مبارزات خود استفاده می‌کنند بسیار مؤثر هستند. مجموعاً می‌توان این‌طور گفت که تمامی سبک‌های رزمی در نهایت قابلیت هماهنگی بدنی یک ورزشکار را ارتقاء خواهند داد.
برخلاف بیشتر فعالیت‌های بدنی، ورزش‌های رزمی در ساختار خود از عناصر ذهنی و گاهاً معنوی برخوردار هستند که نه‌تنها قدرت تمرکز ذهنی را افزایش می‌دهند، بلکه عامل مؤثری در کنترل فردی نیز محسوب می‌شوند، احساساتی مانند خشم و ترس از طریق انجام تمرینات رزمی، بهتر کنترل می‌شوند. بسیاری از هنرمندان رزمی‌کار، در درون خود به نوعی آرامش و اطمینان حاصل از تمرین دست می‌یابند. در دنیای پرتلاطم امروز، یک رزمی‌کار به خوبی قادر خواهد بود تا بر استرس درونی خود غلبه کند. انجام تمرینات رزمی چه به‌صورت انفرادی و چه گروهی در یک باشگاه، باعث می‌شود تا مشکلات زندگی روزمره، خودبه‌خود به‌دست فراموشی سپرده شوند و در نتیجه این افراد با نشاط، پرانرژی و آماده برای مقابله با مشکلات این دنیای بزرگ خواهند بود!
تمرین هنرهای رزمی معمولاً نیازمند صرف زمان و طی شدن مراحل مختلفی است تا پیشرفت لازم در آن حاصل شود. به همان نسبت که یک فرد در هنرهای رزمی پیشرفت می‌کند، حس کامل بودن و اعتماد به‌نفس در وی پدیدار می‌شود. به‌طور خاص این امتیاز می‌تواند برای کودکانی که هنوز به اعتماد به‌نفس کافی نرسیده‌اند، بسیار سودمند باشد. افزایش حس اعتماد به‌نفس نزد کودکان (و حتی بزرگسالان!) باعث می‌شود تا آنها اثرات مثبت این حس درونی را در ابعاد مختلف زندگی خود ملاحظه کنند. به عبارت ساده‌تر سایر چالش‌های زندگی آنها، چه فیزیکی و چه روحی با اضطراب کمتری روبه‌رو خواهد بود. انجام تمرینات رزمی، جدای از این‌که برای کودکان و نوجوانان دارای مزایائی خواهد بود، والدین آنها را نیز بی‌نصیب نخواهد گذاشت و آنها خواهند دید که فرزندانشان غالباً در نتیجه رعایت قوانین و نظم حاکم در کلاس‌های رزمی، نظم بیشتری پیدا خواهند کرد. چنین نظمی به‌ندرت در سایر ورزش‌ها دیده می‌شود.
رعایت احترام موضوعی است که تمامی مربیان هنرهای رزمی در کلاس‌های خود تأکید ویژه‌ای به روی آن دارند. اغلب افرادی که از سنین پائین به ورزش‌های رزمی پرداخته‌اند، اغلب کودکانی مؤدب و خوش‌فکر بوده‌اند، صرف نظر از این‌که از چه شرایط و سابقه اقتصادی برخوردار هستند و در چه خانواده‌ای متولد شده‌اند.
مزایای انجام هنرهای رزمی شامل جنبه‌های مختلف جسمی، روحی و عاطفی می‌شود. به همین دلیل چندان جای تعجب نیست که چرا کودکان و بزرگسالان همگی به ورزش‌های رزمی علاقمند هستند!
در پایان به این نکته توجه داشته باشید ورزش‌های رزمی که صرفاً به روی مبارزه و زد و خورد تأکید دارند، ممکن است سودمندی آن‌چنانی از نظر روحی و ذهنی نداشته باشند. بنابراین شناخت و تمرین یک ورزش رزمی مناسب برای دست‌یابی به تمامی مزایا و سودمندی‌های حاصل از آن موضوعی مهم و غیرقابل انکار است.
منبع : مجله‌رزم‌آور


همچنین مشاهده کنید