شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


بازگشت قهرمان


بازگشت قهرمان
«کتاب های کمیک» به کتاب ها و نشریاتی اطلاق می شوند که شامل طراحی های به هم پیوسته و مرتبط با هم هستند. برخلاف اسم «کتاب های کمیک»، محتویات آنها معمولاً نه تنها خنده دار نیست که در اکثر موارد جدی یا با محوریت داستان های اکشن است. کتاب های کمیک قطور با جلدهای محکم و کاغذهای مرغوب گاهی به اشتباه «نوول های گرافیکی» خوانده می شوند که اصطلاح اشتباهی است. کتاب های کمیک مثال های مناسبی برای فرمی از هنر بومی امریکا هستند. هر چند در کشورهایی چون انگلستان یا استرالیا اولین سری از این کتاب ها پیش از امریکا منتشر شد اما حتی در انگلستان هم عوام(البته به غلط) واژه کمیک را برای کتاب های امریکایی با جلدهای محکم و داستان های خنده دار به کار می بردند. این خوانندگان و کلکسیونر های انگلیسی بودند که واقعاً کتاب های کمیک را از کتاب های طنز امریکایی تشخیص می دادند. کتاب های کمیک امریکایی نسبت بسیار نزدیکی با داستان ها و اسطوره های ابرقهرمانی دارند. از سال ۱۹۳۴ با معرفی فرم جدید کتاب های کمیک، ایالات متحده پیشتاز تولید کتاب های کمیک بود و انگلستان و ژاپن با فاصله، تنها رقبای این عرصه به شمار می آمدند. تاریخچه کتاب های کمیک در امریکا به چند دوره تقسیم می شود؛ عصر پلاتینیوم، عصر طلایی، عصر نقره یی، عصر برنز و دوره مدرن. البته تعاریف متعددی برای این دوره ها وجود دارد اما دو دوره یی که اهمیت بیشتری برایشان قائل اند و مرزبندی های مشخص تری دارند، عصر طلایی و نقره یی است.عصر طلایی از ۱۹۳۸ با معرفی کاراکتر بسیار مشهور سوپرمن شکل گرفت و تا اواسط دهه ۵۰ ادامه یافت. در این دوره کتاب های کمیک بسیار مورد توجه عامه مردم بودند و ابرقهرمان های بسیاری خلق شدند.
عصر نقره یی، دوره احیا و بازگشت قدرتمندانه ابرقهرمان های غیرفعال است؛ کسانی که تا آن موقع جزء قهرمان ها به حساب نمی آمدند. آنها پیش از این افرادی منفعل محسوب می شدند. این دوره از سال ۱۹۵۸ آغاز شد و تا اوایل دهه ۷۰ ادامه یافت که در طی آن «مارول کمیک» با ابرقهرمان های واقعی و طبیعی تری مانند «اسپایدرمن (مرد عنکبوتی)» و «چهار شگفت انگیز» انقلابی در عرصه کتاب های کمیک به وجود آورد.
مارول کمیک متعلق به یک شرکت کتاب های کمیک امریکایی بود که زیرمجموعه یی از شرکت هنری مارول به شمار می رفت. سال ۱۹۳۹ این شرکت توسط مارتین گودمن، ناشر مجلات، تاسیس شد که پیش از آن ناشر کتاب ها و مجلات ارزان قیمت وسترن بود و امروز بزرگ ترین شرکت کمیک دنیا است و محبوب ترین مدیوم برای عرضه کتاب های کمیک به شمار می رود. اولین داستان مارول کمیک این شرکت، اکتبر ۱۹۳۹ منتشر شد که داستان اولین حضور ابرقهرمانی آهنی و نویسنده و طراحش کارل بورگو و ضد قهرمانی به نام نیمور زیردریایی و خالق آن بیل اورت بود. با فروش غیرمنتظره و قابل توجه این کتاب، کمپانی تصمیم گرفت سروسامانی به وضعیت مدیریتی بدهد. اولین سردبیر حقیقی شرکت یک هنرمند و نویسنده به نام جو سایمون بود. کسی که خیلی زود جک کربی، اسطوره این صنعت را به تیمش اضافه کرد تا اولین ابرقهرمان وطن پرست یعنی «کاپیتان امریکا» را خلق کند. این ابرقهرمان حدود یک میلیون دلار بازده مالی داشت،
● DC کمیک
DC یکی از بزرگ ترین ناشران انگلیسی زبان کتاب های کمیک است که از سال ۱۹۶۹ و زیر نظر کمپانی برادران وارنر فعالیت خود را آغاز کرده. DC کمیک برای بسیاری از فیلم ها، شخصیت های محبوب و مشهوری ساخته و پرداخته است. کاراکترهایی چون؛ بتمن، سوپرمن و زن شگفت انگیز که به همراه هم تیمی هایشان در«لیگ عدالت» محبوب ترین و تاثیرگذار ترین کاراکترهای رسانه شدند.
DCکمیک در سال ۱۹۳۴ با نام «انتشارات متفق ملی» به وسیله مالکوم ویلر نیکلسون تاسیس شد.DC مخفف کلمه « کمیک کارآگاهی» است. شرکت در ابتدا ترکیبی از چند کمپانی متفاوت بود که نیکلسون برای انتشار «سرگرمی جدید؛ مجله کمیک بزرگ»، DC را جداگانه هم به ثبت رساند. این کتاب متفاوت اولین کتاب از این سری بود که به جای اینکه کپی روزنامه های کمیک استریپ باشد، از مواد و محتوایی کاملاً ارژینال تشکیل شده بود. بعد از اولین چاپش کتاب را با نام جدید «سرگرمی جدید» در قطع کوچک منتشر کردند که این کتاب سرآغازی بود بر کار «جری سیگل» و «جو شاستر» که بعدها خالق سوپرمن شدند. ویلر نیکلسون دست به انتشار دومین مجله هم زد؛ «کمیک جدید». این مجله در اندازه دیگر مجلات کمیک آن زمان (عصر طلایی کتاب های کمیک) منتشر می شد که بعد ها اسمش به «ماجراهای کمیک» تغییر یافت و در بین مجلات کمیک طولانی ترین دوره انتشار را داشت. سومین و آخرین نام این سری از مجله« کمیک کارآگاهی» بود که سال ۱۹۳۷ به بازار عرضه شد. این سری از مجله پایه گذار داستان های هیجان انگیز با معرفی «بتمن» بود. «انتشارات متفق ملی» به زودی در «کمیک ملی» ادغام شد.
به رغم این نام های رسمی، به خاطر لوگوی سوپرمنDC که در سرتاسر خطوط تولید استفاده می شد این شرکت نزد عوام همواره با همان نام DC شهرت داشت. وقتی در دهه چهل از محبوبیت ابرقهرمان ها کاسته شد، کمپانی روی ژانر های دیگری چون علمی- تخیلی، کمدی، وسترن و عاشقانه تمرکز کرد. DC همچنین کتاب هایی تحت عناوین «وحشت» و «جنایت» منتشر کرد اما اکثر آنها نه هیجان انگیز بودند و نه پرفروش.
کاراکترهای دنباله داری چون سوپرمن ، بتمن و زن شگفت انگیز دوباره تصویرسازی نشدند اما برای بهبود و موفقیت آنها کارها و تغییراتی رویشان صورت گرفت. خانواده سوپرمن شخصیت های دنباله داری مانند «بیزارو» و «برینیاک» و «دختر ابرقهرمان» را معرفی کرد. زیرمجموعه بتمن، «زن خفاشی»، «دختر خفاشی» و «بچه خفاشی» بودند که البته محبوبیت خود بتمن را نداشتند. همه اینها با اضافه شدن عناصر علمی تخیلی به کار در واقع به گونه یی مدرنیزه شده بودند. دو شخصیت مهم و اصلی عرضه شده توسط DC یعنی بتمن و سوپرمن منبع اقتباس چندین فیلم سینمایی و محل درآمد میلیون ها دلار قرار گرفتند که فیلمسازان شان باید از DC ممنون باشند،
صوفیا نصرالهی
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید