یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا


کوی جهیز


کوی جهیز
شهرستانی در ۶۰ کیلومتری موغلا بوده که با باغات مرکبات داخل خانه های روستایی ، دریاچه راکد ، مراتع اطراف دریاچه و کوههایی به رنگ مخلوط کبود و آبی که از دشت تا به دریاچه گسترده شده و دارای مناظر با زیبایی های بی نظیر است .
● تاریخ :
مرکز شهرستان که نام خود را از دریاچه همجوار خود گرفته زمانی روستای دالیان لیکن بواسطه سیلابها و قطع ارتباط آن با موغلا ، به محل فعلی انتقال یافته است . این شهر محل سکونت کاریالی ها و خاندان منتشر اوغلوها شده در دوره سلطان مراد دوم بصورت فرمانداری در آمده است. همزمان با تاسیس جمهوری نیز شهرستانی تابعه موغلا شده است .
● آب و هوا :
در سواحل کوی جهیز دارای آب و هوای مدیترانه ای و در مناطق کوهستانی نیز دارای آب و هوای سرد می باشد. این شهرستان پس از شهر ریزه دارای بیشترین بارش بوده و گاهی اوقات مدت بارندگی در ماههای زمستان ۴-۳ طول می کشد.
● راه ارتباطی
▪ جاده زمینی : از طریق اتوبوسهای ازمیر ، آنکارا و استانبول رفت و آمد میشود . سفرهای درون شهری و سایر شهرستانها بوسیله مینی بوس انجام میشود.
ـ تلفن ترمینال : ۲۶۲۴۶۸۷ (۰۰۹۰۲۵۲)
▪ مسیر هوایی : نزدیکترین فرودگاه به این شهر دالامان می باشد که در فاصله ۳۵ کیلومتری قرار دارد . ترانسفرهای فرودگاهی بوسیله تاکسی و مینی بوس انجام میگیرد.
ـ تلفن فرودگاه : ۷۹۲۵۲۹۱ (۰۰۹۰۲۵۲ )
● اماکن دیدنی :
▪ شهرهای آنتیک خرابه های کائونوس(Kaunos ) :
به نظر می رسد که در ۱۰۰۰ سال پیش از میلاد اولین ساکنان به این محل آمده اند . لیکیا ، کاریا و رومی ها اولین ساکنان این منطقه بوده اند. در اینجا حصارهای آکروپل ، تئاتر ، حمام رومی ، چشمه مدور ، پرستشگاه ، Agora که در حفاریها بدست آمده از آثار قابل مشاهده است .
▪ گور سنگها :
گور سنگهای موجود در کنار قرعه دالیان در محل اتصال دریاچه کوی جهیز به دریای مدیترانه متعلق به قرن چهارم پیش ازمیلاد می باشد.
▪ مساجد و مقبره ها :
یک مسجد متعلق به دوره منتشر وجود دارد. مقبره بنلیلر ، مقبره ناسوح دده و مقبره کارگین کورو از آثار دینی باقیمانده ودیدنی منطقه است .
● پلها :
▪ آک کپرو ( پل سفید ) :
یکی از اماکن زیبایی است که دارای ارزشهای تاریخی است . این پل در داخل روستایی به همین نام و بروی رودخانه دالامان ساخته شده است . برای این پل که احتمالا" در دوران بیزانس ساخته شده چند کانال آب وجود دارد.
● گردشگاهها :
گردشگاه کولاک منبره که در فاصله ] یک کیلومتری این شهرستان قرار دارد، محل کمپ آغلا در سرچشمه آجیلیک و کمپ توپراک سو از گردشگاههای مهم این شهرستان می باشد.
▪ آب دمای گرم
▪ چشمه و آب گرم سلطانیه :
در سال ۱۰۰ پیش از میلاد از سوی اهالی کائونوس مورد بهره برداری قرار گرفته است . خرابه های این آب گرم تاریخی که در دوره بیزانس با اضافاتی توسعه یافته امروزه در داخل دریاچه قرار دارد. آب های آن برای درمان رماتیسم ، خستگی های روانی ، بیماریهای پوستی و زنان و بیماری های کلیه و مجاری ادراری مفید است . هم از طریق زمین و هم از طریق دریاچه قابل رفت و آمد است.
● پلاژها :
▪ اکینجیک :
به این پلاژ که در ۴۰ کیلومتری جنوبی غربی شهرستان کوی جهیز قرار دارد هم از طریق زمینی و هم از طریق دریا می توان رفت و آمد نمود. به این پلاژ که در واقع یک بندر طبیعی به شمار می رود روازنه بطور متوسط ۶۰-۵۰ کشتی تفریحی پهلوگیری می کند. این پلاژ که یکی از ایستگاههای مهم و اصلی تور آبی است دارای ساحل شنی و دریای بسیار تمیزی است که مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
▪ تنگه دالیان :
کسانی که با تور قایق سواری در دالیان در محل اتصال دریاچه کوی جهیز به دریای مدیرانه گردش می کنند در کریدورهایی که ورودی و خروجی آنها معلوم نیست می توانند جنگلهای کاج و سواحل شنی را در هر دو طرف مشاهده کنند.
● فعالیتهای ورزشی کشتی تفریحی :
در مسیر دالیان به مارماریس گردشگاهها ، شبه جزیره ها و پلاژهای طبیعی که در داخل یکدیگر پنهان شده اند وجود دارد. بهشت های گمشده ای مانند اکینجیک ، کارا آغاج و آکسانلار را در این محل می توانید مشاهده کنید.
● خریدنی ها :
صنایع دستی ، عسل ، دست نوشته ها و ابریشم از سوغاتی های قابل خرید این منطقه است.
▪ بدون دیدن برنگرد
- بدون دیدن گورسنگها
- بدون شرکت در تور کانالهای گول
ـ دالیان و پلاژ ایزتوزو
- بدون دیدن بازار عمومی
- بدون خریدن تخم ماهی شمعی برنگردید.
▪ تلفن های ضروری :
ـ اطلاعات گردشگری : ۲۶۲۴۷۰۳ (۰۰۹۰۲۵۲)
ـ پلیس : ۲۶۲۴۷۱۳( ۰۰۹۰۲۵۲)
ـ بیمارستان : ۲۶۲۴۷۱۸ (۰۰۹۰۲۵۲)
منبع : سایت سفارت ترکیه