شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

گروه حافظان محیط زیست در صنعت کامپیوتر(Climate savers Smart Computing)


گروه حافظان محیط زیست در صنعت کامپیوتر(Climate savers Smart Computing)
شاید برای ما که در ایران زندگی می کنیم و عادت کرده ایم تمام برنامه هایمان را با تاخیر اجرا کنیم دیدن این تاریخ ها و اعداد و ارقام کمی عجیب باشد اما واقعیت این است که در ینگه دنیا وقتی سیاستی تدوین می شود با برنامه ریزی دقیق است و اگر حتی فکر کنند که امکان دارد به اهداف تعیین شده نرسند، هرگز کاری را شروع نمی کنند.
همانطور که گفتیم شرکت های مختلفی در انجمن Climate Savers عضو هستند. این شرکت ها که در هر دو سوی بازار تولید و مصرف سیستم های کامپیوتری حضور دارند شامل شرکت های سازنده چیپ ها، شرکت های سازنده قطعات مختلف کامپیوتر، گروه های حفاظت از محیط زیست، شرکت های تامین کننده انرژی، خرده فروشان، آژانس های دولتی و دیگر شرکت های وابسته به این صنعت هستند. شرکت هایی چون: اینتل، گوگل، دل، GIGABYTE، EDS، آژانش حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA)، هیولت پاکارد (HP)، آی بی ام، لنوو، مایکروسافت، شرکت گاز و برق پاسیفیک (PG&E)، صندوق حمایت از حیاط وحش و دیگر شرکت های مشابه از اعضای اصلی این انجمن به شمار می روند.
● مشخصات
گروه Climate Savers دارای خط مشی کاری شبیه به گروه دولتی Energy Star است. این گروه سعی دارد هم با استفاده از تکنولوژی های موجود و هم با ابداع و استفاده از تکنولوژی های جدید، بهره وری مصرف توان را در سیستم های کامپیوتری و محاسباتی افزایش دهد. استاندارد Energy Star ۴.۰ برای کامپیوتر های دسک تاپ، لپ تاپ ها و ایستگاه های کاری، که از جولای سال ۲۰۰۷ اجرایی شده است، حداقل بهره وری ۸۰ درصدی را برای تمامی بارهای کاری سیستم ها پیش کرده. علاوه بر این، استاندارد فوق محدودیت هایی را نیز در رابطه با انرژی استفاده شده توسط ابزارها، هنگامی که مورد استفاده قرار نمی گیرند مشخص کرده و تولید کننده ها را موظف نموده است تا محصولات خود را با ابزارهای مربوط به مدیریت توان ارایه کنند. به همین خاطر از این پس تمامی ابزارهای تولید شده توسط شرکت های عضو این انجمن با مدیریت توان فعال در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهند گرفت.
● برای PC
قوانین هم زمان با اجرایی شدن استاندارد Energy Star در سال ۲۰۰۷ برای سیستم های دسک تاپ، لپ تاپ ها و ایستگاه های کاری (همچنین مانیتورها) اعمال شده و طی ۴ سال با توجه به اهداف زیر توسعه خواهند یافت:
۱) از جولای ۲۰۰۷ تا ژوئن ۲۰۰۸ PC ها باید با استاندارد Energy Star سازگار شوند. این موضوع به این معنی است که این سیستم ها باید از منابع تغذیه ای استفاده کنند که دارای بهره وری حداقل ۸۰ درصدی زمانی که توان دریافتی از آن ها به ترتیب ۲۰ ، ۵۰ و ۱۰۰ درصد است باشند. بهره وری کلی این سیستم ها باید حداقل ۰.۹ هنگام دریافت بار ۱۰۰ درصد باشد. حداکثر بهره وری در هنگام آماده به کار، زمان بی کاری و یا زمان خواب نیز باید در همین حد باقی بماند.
۲) از جولای ۲۰۰۸ الی ژوئن ۲۰۰۹ حداقل بهره وری ۸۵ درصدی برای منابع تغذیه هنگام دریافت بار ۵۰ درصدی و حداقل بهره وری ۸۲ درصدی هنگام دریافت بار کاری ۲۰ یا ۱۰۰ درصدی در نظر گرفته شده است.
۳) از جولای سال ۲۰۰۹ تا ژوئن سال ۲۰۱۰ این انجمن افزایش بهره وری حداقل ۸۸ درصدی را برای منابع تغذیه در ۵۰ درصد بار کاری و حداقل ۸۵ درصد را در ۲۰ یا ۱۰۰ درصد بار کاری پیش بینی کرده است.
۴) از جولای سال ۲۰۱۰ تا ژوئن سال ۲۰۱۱ انجمن افزایش حداقل ۹۰ درصدی را برای منابع تغذیه در ۵۰ درصد بار کاری و حداقل ۸۷ درصد را در بار کاری ۲۰ یا ۱۰۰ درصد پیش بینی کرده است.
● سرورها
علاوه بر نکات ذکر شده، انجمن Climate Savers اهداف زیر را نیز برای دست یابی به بالاترین بهره وری در سرورهای سطح پایین ( سرورهای ۱U/۲U تک و دو سوکته) پیش بینی کرده است.
۱) از جولای سال ۲۰۰۷ تا ژوئن سال ۲۰۰۸ سرورهای سطح پایین باید دارای حداقل بهره وری ۸۰ درصدی برای منبع تغذیه خود در بار کاری ۵۰ درصد باشند. حداقل بهره وری ۸۱ درصدی در بار کاری ۲۰ یا ۱۰۰ درصدی نیز مورد نیاز خواهد بود.میزان بهره وری کلی نیز باید ۰.۹ در بار کاری ۱۰۰ درصد باشد.
۲) از جولای سال ۲۰۰۸ تا ژوئن سال ۲۰۰۹ میزان بهره وری مورد نیاز در بار کاری ۵۰ درصد برای منابع تغذیه حداقل باید ۸۹ درصد باشد. در بارهای کاری ۲۰ و ۱۰۰ درصد نیز حداقل بهره وری برابر با ۸۵ درصد خواهد بود.
۳) از جولای سال ۲۰۰۹ تا ژوئن سال ۲۰۱۰ بهره وری حداقل ۹۲ درصدی برای منابع تغذیه و در بار کاری ۵۰ درصد مورد نیاز خواهد بود. بهره وری ۸۸ درصدی در بارهای کاری ۲۰ و ۱۰۰ درصد نیز مورد نیاز است.
منبع ما برای ذکر موارد زیر هم دایره المعارف معروف اینترنتی ویکی پدیا در آدرس www.wikipedia.org است علاوه بر این انجمن Climate Savers در وب سایت خودش هم اهدافش را توضیح داده و دقیقا گفته که چه در سر دارد. وب سایت این گروه هم در آدرس www.climatesaverscomputing.org می تواند اهداف آن ها را برای شما روشن تر کند.
منبع : آواژنگ


همچنین مشاهده کنید