شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

انتخابی برای همه


انتخابی برای همه
اعلا‌م رسمی حضور مهدی کروبی در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری، با استقبال قابل ملا‌حظه اصلا‌ح‌طلبان روبه‌رو شد. این واکنش خردمندانه، بسیاری از بدخواهان جنبش اصلا‌ح‌طلبی در ایران را ناامید ساخت. طیف رقیب امید فراوانی به شکاف در میان اصلا‌ح‌طلبان داشت. آنها در ماه‌های گذشته سم‌پاشی گسترده‌ای را برای ایجاد شکاف در صفوف اصلا‌ح‌طلبان انجام دادند.
اما در این میان بزرگان این جناح با هوشمندی و البته تاکید بر مواضع اصولی خویش بلوغ سیاسی خود را نشان دادند. کروبی و حزب اعتماد ملی از همان فردای پس از انتخابات نهم، موضع خود را در بسیاری مسائل صریح و روشن طرح کرده بودند. مگر نه‌آنکه یکی از مشکلا‌ت اردوگاه اصلا‌ح‌طلبان فقدان شفافیت در طرح اهداف و برنامه و درهم تنیده شدن در تعارفات مناقشه‌آمیز در مواقع بحرانی بوده است؟
لذا چه در انتخابات شوراهای اسلا‌می شهر و روستا و چه در انتخابات مجلس شورای اسلا‌می، حزب اعتماد ملی اعلا‌م کرده بود که پرچم خود را برخواهد افراشت. البته این استراتژی به معنی هدم یا بی‌احترامی به رقبا و البته برادرخوانده‌های خود نبود اما روشن بود که کروبی می‌خواهد زیر پرچم خود بایستد و در سنگری مبارزه کند که اولا‌ شعاع و فاصله و مرزبندی دقیق خود با رقبای بنیادین در اردوگاه محافظه‌کاران را بشناسد و هم از روزنه‌های نامطمئن آسیب نبیند.
بر این اساس تاکید بر مرزبندی برای روشن ساختن حوزه مختصات و باورهای حزبی بود. اما از سوی دیگر وی هیچ علا‌قه‌ای نداشت تا عاملی برای تخریب یا انکسار جبهه اصلا‌ح‌طلبان باشد. مهم آن بود که هر گروه سیاسی دقیق و روشن بگوید چه می‌خواهد. قدرت انجام چه کاری را دارد. از چه پشتوانه‌ای در جامعه برخوردار است و البته تابع فرمولی سالم، منصفانه و واقعگرایانه در انتخاب کاندیدای نهایی باشد.
هیچگاه حزب اعتماد ملی چنین بابی را بر دیگران نبست، بلکه این روش را حق مدنی و بدیهی همه گروه‌های سیاسی می‌داند. اما در این میان ارائه مدل شورای حکمیت به معنای وجود مسیری در جهت برون‌رفت از بن‌بست و انکسار سیاسی است.
به این معنا که در فرصتی تا زمستان جاری، همه احزاب، گروه‌ها و رجال سیاسی که علا‌قه‌مند به شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری هستند، آمادگی خود را اعلا‌م داشته و به میان مردم بروند و از برنامه‌های خویش با آنها سخن بگویند. نهایتا با جمع‌بندی و اتفاق بر یک مدل مطلوب همگانی به کاندیدایی واحد دست خواهند یافت.
این مدلی است که حزب اعتماد ملی همواره بر آن تاکید داشته است.
اما حال که کروبی رسما درخواست شورای مرکزی حزب اعتماد ملی را برای حضور در انتخابات پذیرفته، رفتار مدنی و هوشمندانه اصلا‌ح‌طلبان و حتی اصولگرایان ریشه‌دار محل تقدیر دارد.
همه آنها به خوبی می‌دانند با شرایطی که احمدی‌نژاد و همراهانش برای کشور فراهم آورده‌اند، نیاز به چهره‌ای است که بزرگان و معتمدان هر دو جناح کشور و سیاستمداران راست و چپ بتوانند به او اعتماد و تکیه کنند؛ شخصیتی که بتواند کابینه وحدت ملی تشکیل دهد. یعنی با طرد تندروهای دو طرف، امکان استفاده از مدیران و سیاستمداران عاقل، وطن‌دوست و متعادل چپ و راست را در کابینه شکل دهد. تنها معدود سیاستمدارانی در ایران امروز یافت می‌شوند که می‌توانند محل وصل بزرگان و خیرخواهان جناح اصلا‌ح‌طلب و اصولگرا باشند. مهدی کروبی یکی از برجسته‌ترین آنها است
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید