جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


دموکراتها و بحران اقتصادی آمریکا


دموکراتها و بحران اقتصادی آمریکا
باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر سعی دارد از بحرانهای اقتصادی بوجود آمده در ایالات متحده بیشترین استفاده ممکن را نموده و مک کین را در رقابتی تنگاتنگ زمینگیر نماید. دراین خصوص نمایندگان کنگره دموکرات بحران اقتصادی آمریکا را برگ برنده خود در ماه نوامبر می دانند.از سوی دیگر،جمهوریخواهان که در نظرسنجیها خود را بازنده می بینند،سعی دارند خط مشی اقتصادی مک کین را از بوش جدا نمایند.
نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها از مردم آمریکا از پیش بینی وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی این کشور و بی‌اعتمادی به توانایی هر دو نامزد جمهوریخواه و دمکرات در ساماندهی وضعیت اقتصادی آمریکا، حکایت دارد.
براساس این نظرسنجی که از سوی روزنامه یو اس‌ای تودی و موسسه گالوپ انجام شد، ۸۴ درصد پرسش‌شوندگان ، اوضاع وخیم تری را برای اقتصاد این کشور ، حتی در صورت سرعت بخشیدن به کمک‌های دولت به سیستم فلج بانکی کشور ، پیش بینی کردند.
یافته‌های این نظرسنجی همچنین حاکیست ، ۹۱ درصد پرسش‌شوندگان از خط مشی اداره کشور رضایت ندارند و۶۳ درصد به توانایی جان مک کین در صورت پیروزی در انتخابات برای پایان دادن به بحران اقتصادی کشور بی‌اعتمادند.
در همین حال، ۵۰درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند که باراک اوباما می‌تواند به اقتصاد کشور سر و سامان دهد. این رد حالیست که سناتور ایالت ایلنویز توانایی انجام این کار را ندارد.معضلات اقتصادی آمریکا کاملا بنیادین است که حزب دموکرات و جمهوریخواه توانایی حل و فصل آن را نخواهند داشت.
اوباما در اظهار نظر اخیر خود به شدت از سیاست‌های اقتصادی ناکام جمهوری خواهان انتقاد کرد و گفته است که آمریکایی‌ها دیگر نمی‌توانند سالها سیاست‌های شکست خورده جمهوری خواهان را تحمل کنند. اوباما خاطرنشان کردکه لازم است در کاخ سفید رهبری مستحکمی روی کار آید. ما به رییس‌جمهوری نیاز داریم که در همه حال و حتی در زمان بحران‌ها بتوانیم به او اعتماد داشته باشیم.
اوباما خود نیز به خوبی می داند که حباب اقتصادی آمریکا در حال ترکیدن است و وی نیز مانند مک کین نمی تواند بر بحرانهای موجود غلبه پیدا کند.این درحالی است که خبره ترین کارشناسان مسائل اقتصادی آمریکا نیز امیدی به حل معضلات اقتصادی این کشور ندارند.اخیرا نشریه اکونومیست از تشدید بحران اقتصادی در آمریکا خبر داده و نوشته است پیش بینی ها حاکی از آن است که بحران مالی در این کشور روز به روز بدتر می شود.
خطر ورشکستگی، هزار و ششصد بانک آمریکایی را با وجود سپرده های سه تریلیون و دویست میلیارد دلاری تهدید می کند.
روانشناسان هشدار دادند، وخامت اوضاع اقتصادی آمریکا و آثار زیانبار آن بر زندگی شهروندان آمریکایی آمار خودکشی و افسردگی را در میان مردم این کشور به مرز خطرناک رسانده است .
اقدام جنایتکارانه یک شهروند مهاجر آمریکایی به نام “کارتیک راجارام “ که به علت افسردگی شدید ناشی از بیکاری و اوضاع وخیم اقتصادی خانوادگی‌اش در اقدامی فجیع همسر، سه فرزند و مادرزنش را کشت و خود نیز خودکشی کرد بازگوکننده شرایط بسیار نامساعد روحی روانی مردم آمریکاست که معلول اوضاع وخیم اقتصادی این کشور است .
شرایط بسیار آشفته اقتصادی آمریکا سلامت روانی و جسمی مردم این کشور را بشدت به خطر افکنده است . نگرانی از بیکار شدن ،عدم توفیق در مالکیت خانه و نگرانیها از سقوط سهام در بازار بورس اوضاع روحی روانی مردم آمریکا را بشدت تحت تاثیر قرار داده است .
علی عالمی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید