دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا

قد عالی متعالی


قد عالی متعالی
گول تبلیغات را نخورید. اگر سنتان بیشتر از ۱۸ سال است، تفاوتی نمی‌کند که زن باشید یا مرد، دیگر صفحه‌های رشد استخوانی شما بسته شده است و برای اینکه قد بکشید فقط یک راه پیش‌رو دارید، عمل جراحی افزایش قد اما پیش از آنکه قدم درراه بی‌بازگشت عمل جراحی افزایش قد بگذارید، بهتر است با تاریخچه و چگونگی انجام این عمل آشنا شوید و آن گاه با چشمان باز در این باره تصمیم بگیرید...
اگرچه گفته می‌شود که برای افزایش قد روش‌های گوناگونی وجود دارد اما همه این روش‌ها براساس یک اصل علمی قرار دارند. بافت استخوانی می‌تواند خود را ترمیم کند. برای اولین بار الیزاروف روس بود که از این خاصیت برای افزایش قد استفاده کرد. البته خیال نکنید که الیزاروف پس از تحقیقات فراوان و آزمایش‌های متعدد و انجام عمل‌های گوناگون روی موش‌ها و گوسفند‌ها به این روش دست پیدا کرده بلکه او به صورت کاملا تصادفی از خاصیت خود ترمیمی بافت استخوان برای افزایش قد استفاده کرده است.
● داستان افزایش قد از کجا شروع شد؟
سال ۱۹۵۱ است و دکتر الیزاروف در یک درمانگاه به کار طبابت مشغول است. بیماران اغلب سربازان جنگ جهانی دوم هستند که از صدمه به بافت استخوانی رنج می‌برند. دکتر الیزاروف برای اینکه شکستگی‌های بیماران زودتر جوش بخورد، دستگاه جالبی اختراع کرده بود. این دستگاه شامل تعدادی میله و حلقه بود که آن را به بالا و پایین محل شکستگی وصل می‌کرد و هر روز با پیچاندن حلقه، دو سر استخوان را به هم نزدیک می‌کرد تا استخوان زودتر جوش بخورد. یک روز که الیزاروف به مرخصی رفته بود، پرستار درمانگاه حلقه یکی از بیماران را در جهت عکس پیچانده بود، به طوری که دو سر استخوان از هم فاصله گرفته بودند. در کمال تعجب فاصله بین دو استخوان، با استخوان جدید پر شده و طول استخوان افزایش یافته بود. این روش به ظاهر ساده زیربنای عمل افزایش قد است اما مشکلی را برای اولین بیماری که به این روش قدش افزایش یافته بود به همراه داشت و آن هم اینکه یک پای این بیمار از پای دیگرش بلندتر بود. این مشکل هنوز هم افرادی را که متقاضی افزایش قد هستند، تهدید می‌کند.
● با چشم باز تصمیم بگیرید
اگر قصد عمل جراحی افزایش قد دارید پیش از هر اقدامی این نوشته را بخوانید و آنگاه با چشمان باز تصمیم بگیرید. اما عمل جراحی افزایش قد چگونه انجام می‌شود؟
اولین مرحله این عمل، شکستن ساق پا است. پس از آنکه ساق پا شکسته شد تعدادی میله به قطر سه تا چهار میلی‌متر را در بالا و پایین قسمت شکستگی فرو می‌کنند. این میله‌ها به وسیله تعدادی حلقه به هم متصل هستند. چرخاندن یک پیچ موجب ایجاد فاصله بین میله‌های پایینی و بالایی محل شکستگی می‌شود. در اصل با این کار فاصله بین محل شکستگی را افزایش می‌دهند تا این فاصله با استخوان جدید پر شود و قد فرد افزایش یابد. بدن انسان به‌طور طبیعی می‌تواند روزی یک میلی‌متر استخوان‌سازی کند بنابراین روزانه در حدود یک میلی‌متر یین این میله‌ها فاصله ایجاد می‌کند. برای مثال برای افزایش قدی معادل ۷ سانتی‌متر به ۷۰ روز زمان نیاز دارید. اما برای مرحله استحکام استخوان شکل گرفته به سه برابر این زمان یعنی ۱۸۰ روز دیگر نیاز دارید بنابراین عمل جراحی افزایش قد حدودا یک سال شما را درگیر خود می‌کند. استخوان جدیدی که ایجاد می‌شود حالت نرم دارد که با استفاده از پلاتین آن را محکم می‌کنند. به همین دلیل تا حدود یک سال پس از عمل فرد مجبور است با عصا راه برود و فعالیت‌های روزانه با مشکل مواجه می‌شود. در این مدت ماهیچه‌ها و رگ‌ها نیز شروع به رشد کرده و در اصل کشیدگی پیدا می‌کنند.
طی عمل جراحی افزایش قد، خراش‌هایی روی پوست ایجاد می‌شود که اثر آنها با جراحی پلاستیک قابل ترمیم است. پس از انجام عمل جراحی قد برای هماهنگ کردن دیگر بخش‌های استخوان پا با افزایش رشد استخوان نیاز به انجام فیزیوتراپی مداوم وجود دارد. ممکن است در برخی موارد فیزیوتراپی نتیجه‌بخش نباشد و در نهایت به عمل‌های جراحی بیشتری نیاز باشد بنابراین عمل جراحی افزایش قد یک عمل با ریسک بالا است. و به کسانی توصیه می‌شود که دارای نقص‌های مادرزادی باشند. به عنوان مثال یک پایشان از پای دیگرشان کوتاه‌تر باشد.
متخصصان عقیده دارند که عمل جراحی افزایش قد برای کسانی که قد نسبتا مناسبی دارند یک عمل غیرضروری است زیرا عواقب بسیار زیادی به دنبال دارد. چند سانتی‌متر بلندتر شدن به ریسکش نمی‌ارزد. احتمال جوش نخوردن استخوان، شکل‌گیری عفونت در محل برش استخوان و احتمال کج جوش خوردن استخوان از ریسک‌های این عمل جراحی است. خداحافظی با ورزش‌های سنگین و بر جا ماندن اثر زخم‌های جراحی از دیگر عوارض این عمل جراحی است. به خاطر چند سانتی‌متر بلندتر شدن، ریسک‌های زیادی را باید بپذیرید که ارزشش را ندارد.
گول‌ تیتر این صفحه را نخورید. این نوشته فقط در مورد راه‌های افزایش قد و به خصوص عمل جراحی افزایش قد نیست اما اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که فکر می‌کنند قدی کوتاه دارند و تصمیم گرفته‌اید که عمل جراحی افزایش قد انجام دهید، به خوب صفحه‌ای مراجعه کرده‌اید، می‌توانید با خیال راحت یادداشت‌ها، مصاحبه و مطالب این صفحه را بخوانید و مطمئن باشید که پاسخ پرسش‌های خود را دریافت می‌کنید.
اگر به تازگی صاحب فرزند شده‌اید و نگران هستید که آیا میوه شیرین زندگی‌تان قدی ایده‌آل خواهد داشت یا نه؟ باز هم به خوب صفحه‌ای مراجعه کرده‌اید. با خواندن مطالب این صفحه می‌توانید با راه‌های پیشگیری از کوتاهی قد آشنا شوید. اگر هم قد مناسبی دارید و هنوز به فکر تشکیل خانواده نیفتاده‌اید تا فرزندی داشته باشید و فقط دوست دارید که از تغذیه سالمی برخوردار باشید و در رابطه با مراحل رشد بدن اطلاعاتی کسب کنید باز هم به خوب صفحه‌ای مراجعه کرده‌اید. پس در خواندن مطالب این صفحه عجله کنید که غفلت موجب پشیمانی است زیرا تا چشم بر هم بزنید می‌بینید که صفحات رشد استخوانی شما بسته شده و قدتان کوتاه مانده است. اگر فکر می‌کنید که تا این جای این نوشته خیلی از آن تعریف کرده‌ایم و تبلیغات بی‌خود راه انداخته‌ایم باز هم فکر درستی کرده‌اید. پس گول تبلیغات ما را نخورید و فقط به فهم و شعور و چشمان خود اعتماد کنید. همان‌طور که در رابطه با تبلیغات افزایش قد که امروز از در و دیوار می‌بارند باید چنین برخوردی داشت.
پرهام پورهمام
منبع : روزنامه سلامت