جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
رابطه عدد ۷ و فیلم های ایرانی
رویکرد فیلم سازان ایرانی در استفاده از ترکیب عدد ۷ در نام فیلم هایشان می تواند بهانه ای برای مرور کاربرد این عدد در سینمای ایران باشد. به نقل از مهر عدد ۷ از دیرباز در میان ارقام وجهه ای خاص داشته که این امر هم در قرآن کریم و هم در اقوام مختلف مورد توجه قرار گرفته است. در قرآن ۲۷ بار از این عدد یاد شده است. وجهه خاص این عدد در طول سال ها بسط داده و به تدریج وارد باور عمومی جوامع شده است. اسامی، عناوین و اصطلاحاتی که با این عدد مزین شده است کم نیست؛ از هفت پیکر نظامی تا هفت روز، هفت آسمان، هفت اقلیم، هفت شهر عشق، هفت خان رستم، هفت فرشته مقدس، هفت رنگ، هفت سین و ... سینما هم مانند هر پدیده دیگر بازتاب باور و اعتقادهای مردمان در طول سال ها بوده و هست و عجیب نیست اگر این تصویر بازتابی از جامعه و مردمان و مناسباتشان باشد که به عدد هفت هم رویکرد خاص نشان داده باشد. در سینمای جهان گزینه ها برای ردیابی عدد هفت بیشتر است و از مهم ترین آن ها می توان به فیلم های هفت، هفت دلاور، هفت سامورایی و ... اشاره کرد. اما این رویکرد در سینمای ایران این روزها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. به خصوص با پروژه های در حال تولید امسال که رویکردی خاص به عدد هفت دارد. در سال ۸۷ که خود به نوعی وام دار عدد هفت است، چند پروژه در حال تولید و پیش تولید، ترکیبی از نام هفت دارد که اشاره ای کوتاه به آن ها می تواند جالب باشد.هفت و نیم نام جدیدترین پروژه نقی نعمتی پس از فیلم تحسین شده آن سه است. نعمتی نگارش فیلم نامه را به تازگی تمام کرده است و قصد درخواست پروانه ساخت دارد تا فیلم را کلید بزند.
همان طور که از نام فیلم برمی آید، موضوع اصلی آن پیوندی خاص با عدد هفت دارد و داستان زندگی هفت شخصیت زن است که در قالب یک اثر اجتماعی به تصویر کشیده می شود. به این ترتیب در هفت و نیم به گونه ای مستقیم برای محدود کردن شخصیت های فیلم و تمرکز بر زندگی آن ها، از این عدد استفاده شده که استفاده ای کارکردی است و وجهه عدد هفت را به گونه ای منحصر به فرد مد نظر قرار می دهد و با عددی دیگر قابل تعویض نیست.هفت دقیقه تا پاییز نام جدیدترین فیلم علیرضا امینی پس از آثار به نمایش درنیامده اوست. حامد بهداد، مهراوه شریفی نیا، نیما شاهرخ شاهی، محسن تنابنده، بهاره افشاری، جمشید هاشم پور، پانته آ بهرام، آهو خردمند، بهرام ابراهیمی، سعید آقاخانی، سیامک صفری، کورش ستوده و امیرحسین رستمی ازکاندیداهای بازیگری این فیلم به نویسندگی علیرضا نادری هستند. درباره مضمون این فیلم هیچ اطلاعی در دست نیست جز این که مضمون اجتماعی دارد و با کمی تعبیر فرامتنی از نام فیلم می توان حدس زد که یک مقطع زمانی خاص و به خصوص تعبیری نمادین از تغییر فصل مد نظر بوده است که چه بسا به جای عدد هفت می توانست هر عدد دیگری هم قرار بگیرد. فیلم برداری این فیلم قرار است تا آخر سال شروع شود.هفت و پنج دقیقه پروژه جدید و بین المللی محمدمهدی عسکرپور است که مراحل پس از تولید را می گذراند. این فیلم با فیلم نامه فرهاد توحیدی مضمونی اجتماعی دارد و تنها مشخص است که به موضوع مهاجرت می پردازد. همه بازیگران این فیلم جز رضا کیانیان و رضا عطاران خارجی هستند و تمام فیلم در فرانسه فیلم برداری شده است.به نظر می آید علت نام گذاری این فیلم تنها تأکید به یک ساعت و زمان خاص باشد که در کلیت فیلم مفهوم پیدا می کند. اما در میان تولیدات قدیمی تر سینمای ایران هم عدد هفت کاربردی ویژه داشته که بیشتر وابسته به ماهیت خاص عدد هفت است و بر همین اساس حضور آن به نوعی لازم و غیر قابل تغییر است.
هفت ترانه بهمن زرین پور سال ۸۰ ساخته شده و ملودرامی است که بر بستر موسیقی حرکت می کند و عشق یک آهنگساز به نوازنده ای جوان را محور قرار می دهد. به نظر می آید در این فیلم همان وجه ذاتی عدد هفت که در ترکیب های اشاره شده آمده در کنار وجه موسیقایی فیلم قرار گرفته است تا در نهایت فیلم عنوانی دوگانه و چند مفهومی بگیرد.
هفت پرده ساخته فرزاد موتمن سال ۷۹ ساخته شده است؛ فیلمی که به زندگی هفت جوان با ساختاری متقاطع می پردازد و چگونگی قرار گرفتن آن ها در موقعیت پایانی را که یک گروگان گیری است، تشریح می کند. موتمن در اولین کار خود توانست با این هفت انتخاب از شخصیت های پیرامون خود در جامعه، هم از ظرفیت های درونی عدد هفت به عنوان یک ترکیب مأنوس بهره گیرد و هم یک عنوان دوگانه برای فیلمش انتخاب کند. هفت سنگ به کارگردانی سیدعبدالرضا نواب صفوی سال ۷۶ ساخته شده است. مضمون اصلی این فیلم درباره مسائل مربوط به صهیونیست ها و مناسبات درون گروهی آن هاست که تصویری خاص از مبارزات سیاسی، اعتقادی و ... شخصیت های اصلی ترسیم می کند و نام فیلم می تواند به عنوان یک ترکیب خاص در کلیت فیلم مفهوم پیدا کند. هفت گذرگاه به کارگردانی جمشید حیدری سال ۷۴ ساخته شده است. فیلمی در گونه جنگ و دفاع مقدس که به تلاش های رزمنده ای برای زدن به دل دشمن در شکلی انتحاری می پردازد. آن چه در این میان از عنوان فیلم باقی می ماند ، تعبیری استعاری از همان هفت خان رستم است که به منزله موقعیت هایی برای آزمون ایمان و اعتقاد رزمنده تلقی می شود.
منبع : روزنامه خراسان
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران رئیس جمهور طالبان رئیسی گشت ارشاد ابراهیم رئیسی توماج صالحی سریلانکا دولت پاکستان مجلس شورای اسلامی رهبر انقلاب
کنکور تهران حجاب سیل هواشناسی سازمان سنجش شهرداری تهران پلیس سلامت اصفهان فراجا وزارت بهداشت
قیمت خودرو قیمت طلا خودرو بازار خودرو دلار قیمت دلار ارز مسکن بانک مرکزی ایران خودرو قیمت سکه سایپا
ترانه علیدوستی تلویزیون فیلم سینمای ایران مهران مدیری سحر دولتشاهی کتاب تئاتر موسیقی
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
آمریکا اسرائیل غزه رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه روسیه حماس چین طوفان الاقصی اوکراین ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال بارسلونا بازی ژاوی فوتسال باشگاه پرسپولیس تیم ملی فوتسال ایران باشگاه استقلال تراکتور لیگ برتر انگلیس
تیک تاک همراه اول ناسا فیلترینگ اپل وزیر ارتباطات سامسونگ
مالاریا کاهش وزن پیری سلامت روان زوال عقل داروخانه