جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


گامی با کتاب پیشینه ارتباطات و تاریخ مطبوعات خرم آباد


گامی با کتاب پیشینه ارتباطات و تاریخ مطبوعات خرم آباد
تحول اصالت فرد را عوض نمی کند / همچنانکه میوه رسیده همان کال است .
"عابدین پاپی"
هدف و نیت نکو از آوردن قطعه ی ادبی فوق از همین قلم برای انسان های وارسته و افتاده ای است که در کوره داغ زندگی پخته می شوند تا بسازند و صد البته که استاد سید فرید قاسمی نیز از این مصداق بارز به دور و جدا نیست و این مهم نیز به دو دلیل عمده می تواند باشد .
نخست جهان بینی وسیع وهمگانی این نویسنده می باشد که نه بقول ‍‍‍ژان ژاک روسو که می گوید :من ذاتاً و ابتدائاً انسانم و تصادفاً فرانسوی" که از قلم استاد فرید قاسمی و زحمات بی بدیل آن در خطه لرستان پیداست که این نویسنده اگر چه بسان میوه ای رسیده می ماند ، لیک از کال بودن همین میوه رسیده خویش غافل نیست ( به مزاح ذاتاً و ابتداً لر و تصادفاً ایرانی ) و در ثانی می توان به شخصیت و قلم و رفتار و منش فردی نویسنده اشاره نمود که با هم توازن و کلافی عمیق خورده اند .
چه اینکه در ترازوی وجدان این دو مساویند. پس این ویژگی نیز که در بین هنرمندان و اصحاب قلم و فرهنگ امری ضروری است در این نویسنده و روزنامه نگار به خوبی یافت می شود . فلذا بدیهی است که هر قلمی در حد و اندازه خویش می بایست در چهره نمودن چنین چهره های ماندگاری سخن نکو و سودمند بیان دارد .
باشد که مورد تامل اهل فن و نظر در نوع خود واقع افتد . پیشینه ارتباطات و تاریخ مطبوعات خرم آباد کتابی است که به قلم سید فرید قاسمی در سال ۱۳۸۷ به زیور چاپ آراسته شده است . از تیپ و محتوای جنگ آسای این کتاب پیداست که نویسنده زحمات فراوانی را چه در گرد آوری و چه در تهیه و تدوین آن متحمل گردیده (استاد فرید قاسمی همان طور که از نامش پیداست نویسنده ،محقق و روزنامه نگاری است که نام و نشان آن در حوزه مطبوعات کشور و جراید زادگاه خویش بر همه مبرهن است . به طوری که وقتی نام و نام خانوادگی او را در گوگل سرچ می کنیم ،
هم آثار نوشتاری آن برهمه نمایان می شود و هم اینکه بهترین و لایق ترین عنوان این استاد برجسته و خوش صورت وسیرت جمله ایست بدین مضموم :" سید فرید قاسمی مفاخر را به خانه مطبوعات کشور آورد " لذا اگر چه کم نیستند روزنامه نگاران و خبرنگارانی که سوابق آنها در جهت خدمت به جامعه لرستان بر کسی پوشیده نیست و در همین کتاب نیز استاد قاسمی به تک تک آنها اشاره نموده ، ولی آنچه که نویسنده کتاب پیشینه ارتباطات و تاریخ مطبوعات خرم آباد را با دیگر ژورنالیست های این خطه مجزا می سازد شاید گفت همان عنوان کتاب باشد . آری بیشینه ی ارتباطات و تاریخ مطبوعات خرم آباد کاری است بنیادی و به بیانی ساده می تواند سندی مستند و مانا برای مطبوعات شهرستان خرم آباد آن هم برای از منه ی تاریخ باشد . چه اینکه تعریف تاریخ از این منظر می تواند به مفهوم تولد و مرگ موالید چهارگانه و فرازو نشیب هایی باشد که در فواصل بین این دو رخ می دهد . لذا بی ربط نیست که همین تعریف از تاریخ را برای کتاب استاد سید فرید قاسمی بر می گزینیم چون در نوع خود تمام سکوت های به تاریخ پیوسته را به سخن داشته است .
فرید قاسمی در این کتاب سعی بر آن داشته تا که صداقت قلم را نه تنها با زبان قبیله مطبوعات بلکه با زبان اهل قلم و هنر نیز عجین سازد .
به گونه ای که اغلب واقعیات و پدیده های تاریخ ارتباطات و مطبوعات خرم آباد را از زبان صاحبان این حوزه عنوان می دارد . قاسمی از محدود نویسندگان و روزنامه نگارانی است که در دنیای قلم و فرهنگ هنوز آوای جوانی را یدک می کشد ، ولی گفته های آن در دنیای مطبوعات رنگ و بوی پیری سالخورده و به بیانی دوران دیده و مجرب را نشان می دهد .
همان طور که از فهرست کتاب بیشینه ارتباطات و تاریخ مطبوعات خرم آباد به قلم نویسنده پیداست از دو بخش متنوع و مفید تشکیل شده است . بخش اول ارتباطات می باشد که نویسنده در این بخش به طور کامل و جامع الاطراف در نام و تشریح کانون های ارتباطی، بناهای ارتباطی، چاپارپست ، تلگراف ، عکس ، آشنایی با مطبوعات ، اسامی کتاب آفرینان و کتاب فروشان ، نظام نویسی ،اعلان دولتی و ملتی ، تبلیغات ، برق ،تلفن ، سینما و فیلم سازی و کتابخانه در خطه خرم آباد به نحو مطلوب و منتجی کوشیده و کاری مثمن و در خور توجه و تامل و استفاده را به منصه ی ظهور رسانده است . در دیگر بخش از بخش اول ارتباطات نیز می توان به نشریه آوران ، همکاران مطبوعات ، نمایندگان و خبر نگاران ،فروشندگان مطبوعات ، اسامی چابخانه ها ،شب نامه نگاری / مخفی نویسی ، سانسور ، گرافیک ، رادیو، نشریه داری ،هواشناسی ، خبر گزاری ،تلکس ،تلویزیون ، موزه ، نما بر ، تلفکس ، شبکه تار نمای جهان گستر / اینترنت ، وبلاگ و وب سایت / پایگاه اطلاع رسانی ایمیل / پست الکترونیک ،پیامک نگاری ، نهاد سازی پژوهش و توسعه و سرشماری اشاره نمود که نویسنده در این بخش ها به صورت تخصصی تمامی موارد مذکور را در شهرستان خرم آباد با نام و تاریخ و تشریح کامل در کتاب و در همین بخش ارتباطات آورده است مضاف بر اینکه مقوله ارتباطات را در حوزه سنتی و مدرن نیزبا قلمی توانا و رسا تبین و تشریح نموده .
بخش دوم کتاب که شامل مطبوعات می باشد نویسنده سعی وافر داشته تا که در زوایای مختلف به تاریخ جراید در شهرستان خرم آباد و زمان تولد،تداوم ،عملکرد و بقا و فنای آنها بپردازند .
این بخش هرچند شکل و شمایلی متفاوت را با بخش اول که ارتباطات در شهرستان است را نمایان می سازد ، ولی بی تردید زحماتی طاقت فرسا و مانای نویسنده و پختگی نویسنده را در تمامی تکنیک های روزنامه نگاری به خوبی نشان می دهد .
چرا که وقتی که این بخش را مطالعه و وارسی می نماییم دقیقا تجربه و آگاهی و البته همگن بودن نویسنده با زبان روزنامه نگاری را به سهولت می توان مشاهده کرد. ولی در قسمت ارتباطات افزون بر این که زحمات نویسنده در تحقیق و پژوهش و گرد آوری و مهارت و تکنیک نمایان است ،تخصص و سادگی و روان بودن قلم نیز از دیگر فاکتورهای نویسنده ی کتابند .
از دیگر ویژگی های این کتاب که ارزش کتاب ومتانت و جوهره قلم نویسنده را مانا تر می سازد ، واقع بینی و واقع گویی نویسنده می باشد . واقع بینی بدین سان که هر موضوعی را در جای خود به کار می بندد و این مهم نیز به خاطر این است که نویسنده به مانند برجی بر محیط مطبوعات محاط دارد و واقع گویی نیز بدین مفهوم که هم زبان قلم نویسنده وافعی است و هم آنچه را که از زبان دیگران بیان میدارد عین حقیقت است.
یعنی واقع بینی قلم نویسنده و واقع گویی رویدادها و اتفاقات تاریخی در حوزه مطبوعات شهرستان خرم آباد را چه در گذشته و چه در حال به همان شکل که بوده تصویر میکند .
نکته دیگر که در کتاب پیشینه ارتباطات و تاریخ مطبوعات خرم آباد به چشم می خورد اجحافی است که بر پیکره مطبوعات شهرستان خرم آباد را در طول تاریخ آنها وارد آمده است .
مطبوعاتی که در قالبهایی چون هفته نامه ،دو هفته نامه ، ماهنامه ، گاهنامه ،فصل نامه ،مجله ،ویژه نامه ، نشریه و انجمن هایی از قبیل انجمن اهل قلم لرستان تولد می یابند ولی متاسفانه عمری بسیار کوتاه دارد . لذا این مهم نیز از دیگر واقعیاتی است که نویسنده نیز بدون کم و کاست آنها را در کتاب مذبور درج نموده. لذا بدیهی است که بگوییم کار نویسنده یک کار تاریخی است . پس نویسنده علاوه بر اینکه می تواند یک محقق و روزنامه نگار مجرب و متخصص باشد ، مورخ نیز هست . حال در یک جمع بندی کلی از کتاب قطوری که دارای پتانسیل هایی مختلف و متنوع و متعددی است فقط می توان گفت در نوع خود آن هم در حوزه مطبوعات تک تاز و بی رقیب است. و بی تردید مطالعه و بهره گیری این کتاب به عنوان کتابی مرجع و نوع الانواع در حوزه مطبوعات بر همه ما بدیهی و منتج .
نوشته : عابدین پاپی
شاعر ، نویسنده و روزنامه نگار


همچنین مشاهده کنید