جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بالش، دیازپام و دیگر هیچ


بالش، دیازپام و دیگر هیچ
از قدیم ندیم ها هر فصلی به یک چیزی معروف بوده. مثلا تابستون رو با هندونه هاش یا آب دوغ خیار می شناختن. پاییز فصل مدرسه بوده و شروع سرماخوردگی های اعصاب خرد کن. زمستون با قصه های پدر بزرگ و مادر بزرگ زیر کرسی می چسبیده ولی از همون قدیم هم بهار یک چیز دیگه بوده. آخه سال با این فصل شروع می شه. اما جدای از این بهار یک ویژگی خاص با خودش داره که از قدیم الایام زیاد صحبتش می شده. اونم «خوابه» که تو روزهای بهاری واقعا می چسبه. البته بین همه گروه های سنی، بیشتر جوون ها درگیر این حس خواب آلودگی می شن چرا که اولا سرخوش ترن(!) ثانیا بیکارترن(!!) ثالثاقرض و قوله ندارن که بی خوابی بزنه به سرشون؛ رابعا جوون ها عاشق خواب و رویا دیدن هستن، بنابراین اگه بتونن حتی یک دقیقه بیشتر بخوابن، رویاهای بیشتری هم می تونن ببینن. خلاصه این همه گفتیم تا موضوع این شماره رو لو بدیم.
قراره این شماره درباره خواب و فواید و مضرات و خطرات و مخاطرات و چه می دونم کلا هر چی که به خواب مربوط می شه بگیم. قبل از هر چیز می گن رطب خورده کی کند منع رطب؟ نه، نه ببخشید اشتباه شد. از قدیم گفتن خفته، خفته را کی کند بیدار؟ نه، اینم نبود. نوک زبونمه ها! بی خیال منظور این بود که از اون جا که سیر از گرسنه خبر نداره و سواره از پیاده پس الزاما ما باید خودمون راه های منتهی به خواب و عواقب و پیامدهای پر خوابی و بی خوابی رو شخصا تجربه می کردیم تا قادر به نوشتن این مطلب باشیم. این هم یک نکته دیگه دال بر سخت بودن حرفه خبرنگاری. می بینید؟
ژ دیدار به قیامت اگر ...
قبل از هر چیزی باید یک تعریفی از خواب داشته باشیم چرا که شاید عده ای ندونن خواب به چه معناست! خوابیدن فرآیندی طبیعی است که وقتی انسان احساس خستگی می کند دچارش می شود. وقتی انسان مشغول کار و فعالیت است سلول های فراوانی از بدنش دار فانی را وداع می گویند و سلول های تازه جایگزین اون ها می شود. این سلول های مرده به صورت سم در بدن تجمع پیدا می کند و تنها در صورت فرآیند خواب است که بدن اقدام به سم زدایی می کند. پس بدانید و آگاه باشید که اگر نخوابید، از درون مسموم می شوید.
عده ای معتقدند «چون انسان از ۲۴ ساعت شبانه روز حداقل به ۸-۷ ساعت خواب نیاز دارد پس این گونه یک سوم از عمر شریف خود را هدر خواهد داد. خب این چه کاری است؟ اگر می خواهی آن یک سوم را هم زندگی کنی پس سعی کن کمتر بخوابی». این افراد همین طوری یک چیزی واسه خودشون می گن، به حرف این قبیل آدم ها اصلا گوش نکنید چرا که اگر در پی تصرف اون یک سوم به این شکل باشید و به ناچار باید اون دو سوم باقی مونده رو بی خیال شید!
● گفته باشیم ها!
یادتون میاد وقتی به دنیا اومدین چه قدر می خوابیدین؟ بله، اون زمان ها در مجموع ۵-۴ ساعت تو شبانه روز بیدار بودین. خب تا حالا فکر کردین یک نوزاد چرا این همه می خوابه؟ شاید هم جایی خونده باشین ولی اگه تا حالا نمی دونستین پس حالا بدونین که نوزاد تو خواب رشد می کنه و هر چی بیشتر بخوابه رشد سریع تر و بهتری هم داره. حالا چون بیشترین رشد انسان به همون دوران نوزادیش بر می گرده، بیشترین خواب رو هم همون موقع داره.
فکر کردین ما بیکاریم نوزاد شناسی یادتون بدیم؟ نخیر قصد و غرضی بود ما را از بیان این مطالب که الساعه می فرماییم: این نکته که الآن می خوایم بگیم تا حالا تو هیچ کدوم از سخنرانی های معروفمون رو نکرده بودیم پس اولا زیر لفظی ما فراموش نشه و ثانیا رو صحت و سقم مطالب خیلی خیلی حساب کنید! خب این جانب پس از بررسی های فراوان در مورد خواب نوزادان و بیدار کردن این قشر زحمت کش(!) به وسیله گرفتن بینی کوچکشان یا ریختن یک پارچ آب سرد روی سرشان و یا اقدام به ترانه سرایی بالای سر مبارک این عزیزان (و البته نوش جان کردن چند عدد لنگه کفش جانانه از سوی مادر طفل!) دریافتم که بچه اگه نخوابه رشدش کم می شه (اوه چه کشفی) و از اون جایی که نوجوون در سن رشده (همه می گن) پس نتیجه می گیریم که نوجوون و دنبال سر اون جوون ها هم نیاز مبرم به خواب دارن و هیچ کسی حق نداره بیدار شون کنه که یالا پاشو درس بخون، بپر سر کوچه ۲ تا نون بگیر، لنگه ظهره هنوز خوابیدی؟ و ... گفته باشیم ها!!
و اما یک سخن با جوون ها. دیدین چه قدر پیش بابا، مامان ها ازتون حمایت کردیم؟ خوبه حالا، نمی خواد خودتون رو لوس کنید، الآن هم خودمونیم و خودتون، تعارف که نداریم ... دیگه شورش رو در آوردین. خب بسه دیگه چه قدر می خوابین؟ ۷ تا پادشاهه، ۷۰ تا که نیست. مگه نشنیدین می گن خواب، خواب می آره. به جون خودم راست می گم، مطمئنم خودتون هم تجربه اش کردین. روزهایی که آدم بیشتر می خوابه، حس خواب آلودگی اش بیشتر می شه. یک دانشمند می گه: هر جوونی که زیاد بخوابه الهی که خیر نبینه! (البته این دانشمند از قول مادر بزرگش حرف می زد)
مادر بزرگ ها و پدر بزرگ ها می گن: خدا روزی رو اول صبح تقسیم می کنه و بنابراین هر کی که خوابه، روزی اش رو آبه، بجنوردی ها معمولا از اصطلاح فس فس استفاده می کنند، مثلا می گن: فس فس لنگه ظهره، پا می شی یا بیام با ناز و نوازش بیدارت کنم!! همین جا یک نکته رو یادآور می شیم که بزرگ ترهای عزیز دقت داشته باشین که این طرز گویش اصلا در شأن شما و مناسب با احساسات جوون دسته گلتون نیست ها!
● دینگ دینگ وقت بیدار شدن
کم خوابی و پر خوابی هر ۲تاش واسه آدمی زاد ضرر داره. (طی تحقیقات عمیق خودمون کشف کردیم) کم خوابی روی حافظه و قدرت کارآیی اون تأثیر مستقیم داره و با ۱۰۰ تا لیوان آب هویج هم نمی شه جبرانش کرد. پر خوابی هم از کار و زندگی می اندازتون! در ضمن این که در برخی احادیث آمده که خداوند سه گروه پر خواب، پر خور و پرگو را دوست نمی دارد، پس یقین بدونین مصلحتی در این بین هست. سعی کنید از همین سن جوونی خوابتون رو تنظیم کنید یعنی شب ها زود بخوابید و صبح ها هم زود بیدار شین، این کار رو به صورت عادت در بیارین و تا آخر عمر به جون من دعا کنید که یادتون دادم!
برای بیدار شدن از زنگ های خیلی ملایم یا خیلی تند ساعت استفاده نکنید. چون زنگ ملایم حکم لالایی رو داره و زنگ های تند هم اول صبحی اعصاب واستون نخواهد گذاشت. زنگ بیدار باش ترجیحا ساعت گویا باشه و یا در صورتی که در دسترس نبود زنگ های منقطع چند دهم ثانیه ای.این جوری: «دینگ دینگ، دینگ دینگ» اگه ساعت یا گوشی تلفن همراه کنار تخت و به هر علتی مثل تنبلی(!) می خواهید بیشتر بخوابید، زنگ رو، رو حالت تعویق بذارین نه توقف و گرنه یکهو بیدار می شین می بینین ساعت از ۳ بعد از ظهر هم گذشته! البته ما پیشنهاد می کنیم این روش رو استفاده نکنید یعنی ساعت و یا تلفن همراه رو اون ور اتاق بذارین تا برای قطع کردن صدای زنگ هم که شده مجبور باشین چند قدمی راه برین و این طوری خواب از سرتون بپره. به محض بیدار شدن صورتتون رو با آب سرد (ترجیحا در حد دمای قطب جنوب) بشویید، باور کنید هیچ لذتی تو دنیا با این کاربرابری نمی کنه، کافیه یک بار امتحان کنید و باز دعاش رو به جون این بنده نثار کنید.
از کوک کردن رادیو و تلویزیون برای بیدار شدن استفاده نکنید چون اولا معلوم نیست با چه برنامه و صدایی قراره خواب به خواب برید(!) و ثانیا ممکنه ساعت ها برق رو هدر بدین.
یک برنامه فوق العاده واسه هر روز صبحتون در نظر بگیرید مثل خوردن یک خوراکی خوشمزه! به این ترتیب برای خوردن اون خوراکیه هم که شده تخت گرم و نرمتون رو ترک خواهید کرد. صبح رو با گوش دادن به یک موسیقی شاد شروع کنید تا برای تمام روز انرژی به دست بیارین.
تقی نژاد
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید