جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

در آستانه انتخابات لبنان


در آستانه انتخابات لبنان
در آستانه برگزاری انتخابات ‎پارلمانی لبنان برخی منابع سیاسی در این کشور می‌گویند گروه ۱۴مارس که اینک اکثریت ‎را در مجلس در اختیار دارد به دلیل اختلافهای موجود در تنگنای سیاسی قرار گرفته ‎است. این منابع گفتند مشکل عمده گروه ۱۴مارس اینک ‎اختلاف بر سر تعیین نامزدهایی است که باید در انتخابات پیش روی مجلس حضور یابند‎.
‎یک فعال سیاسی که نخواست نامش ذکر شود در این باره گفت: سعدالدین حریری، رئیس ‎جریان سیاسی آینده، زمام امور را به تدریج از دست داده و قادر به اتخاذ موضع نیست و ‎نمی‌تواند تصمیم‌های سیاسی خود را به نزدیکترین اشخاص خود در منطقه شمال لبنان‏ ‎بقبولاند و به همین دلیل برخی نامزدها در این منطقه مانند «هاشم علم الدین» و «‎مصباح الاحدب» علیه وی تمرد کرده‌اند‎.
‎این فعال سیاسی می‌افزاید: چالش دیگری ‎که حریری در شمال لبنان با آن روبرو است، کناره گیری عشایر عرب اهل سنت در منطقه ‎موسوم به «وادی خالد» است که پس از حذف نامزدی آنان برای انتخابات توسط حریری، ‎تهدید کردند که صندوق‌های رأی بین آنان و حریری حکم خواهد بود‎.
‎ائتلاف با ‎اشخاصی که در دوره قبلی با آنها هم پیمانی وجود نداشت ودر دوره کنونی باید با آنان ‎ائتلاف صورت گیرد، از دیگر مشکلات انتخاباتی حریری در شمال لبنان محسوب می‌شود که از ‎جمله افراد جدید می‌توان به «نجیب میقاتی» نخست وزیر پیشین و «محمد الصفدی» ‎وزیر اقتصاد لبنان در شمال لبنان اشاره کرد‎.
‎از دیگر چالشهای انتخاباتی گروه ‎حریری می‌توان به تعلق یک سهمیه انتخاباتی ارمنی‌ها در حوزه بیروت اشاره کرد که بین ‎وی و سمیر جعجع، رئیس حزب نیروهای لبنانی و از همپیمانان حریری در گروه ۱۴مارس، ‎اختلاف وجود دارد‎.
‎بر اساس دیدگاه این فعال سیاسی، اختلاف این دو در این زمینه ‎همچنان ادامه دارد و این علاوه بر مشکلات داخلی بین گروه ۱۴مارس در مورد فهرست ‎انتخاباتی نامزدهای حزب «کتائب» به رهبری «امین‌جمیل» و حزب نیروهای لبنانی به رهبری‏ ‎سمیرجعجع با جریان آینده به ریاست حریری در منطقه مسیحی نشین «متن» در شمال ‎بیروت است‎.
‎نگرانی دیگری که اعضای ارشد گروه ۱۴مارس آن را احساس می‌کنند، ‎احتمال جدایی ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه دروزی لبنان است که اکنون با ‎توجه به تغییرات سیاسی در صحنه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، سخنان تازه‌ای بر ‎زبان آورده و ممکن است در آستانه برگزاری انتخابات، از اردوگاه ۱۴ مارس خارج شده و به‏ ‎طرف مقابل بپیوندند‎.
‎همچنین این نگرانی نیز وجود دارد که بین مسیحیان گروه‏ ۱۴ ‎مارس که تحت سیطره حریری قرار دارند، جریان مستقلی تشکیل شود‎.
‎در همین زمینه، ‎برخی چهره‌های سیاسی لبنان نیز به اهداف سفر کوتاه هیلاری کلینتون وزیر امور ‎خارجه آمریکا به لبنان اشاره کرده و می‌گویند آمریکا از پیروزی احتمالی گروه ۸مارس ‎و در صدر آنها حزب‌الله در انتخابات آتی لبنان و تغییر در معادلات کنونی و دگرگونی ‎در اوضاع متحدان ۱۴مارسی واشنگتن، نگران است‎.
‎همچنین برخی تحرکهای کشورهای ‎عربی در این زمینه نیز قابل توجه است که از جمله آنها می‌توان به سفر «عبدالعزیز ‎خوجه» سفیر سابق عربستان در لبنان و وزیر کنونی اطلاع رسانی سعودی به بیروت و ‎بررسی تمهیدات حمایت از گروه حریری در انتخابات آتی به دلیل ناتوانی او در تصمیم ‎گیری سیاسی اشاره کرد‎.
‎در مجموع شاید بتوان گفت لبنان اکنون با دو چالش سیاسی و ‎انتخابات روبرو است و تحولات غیرمنتظره‌ای مانند آزادی چهار افسر ارتش لبنان که‏ ‎بیش از سه سال بود به اتهام مشارکت در ترور حریری در حبس بودند و برخی حوادث دیگر، می‎تواند بر روند فعالیت‌های انتخاباتی در این کشور اثر بگذارد‎.
‎انتخابات مجلس ‎لبنان قرار است هفدهم خردادماه برگزار شود و صحنه واقعی رقابت، بین دو گروه ۸ و‏ ۱۴‎مارس خواهد بود‎.
‎پس از ترور رفیق حریری نخست وزیر پیشین لبنان، روز هشتم ‎مارس سال ۲۰۰۵ بیش از یک میلیون نفر از مردم لبنان در پاسخ به دعوت حزب‌الله در‏ ‎میدان مرکزی بیروت گردهم آمدند و حمایت خود را از حزب الله، رئیس‌جمهوری وقت و ‎حمایتهای سوریه از کشورشان، اعلام کردند‎.
‎گروه‌هایی که در این گردهمایی شرکت ‎داشتند، به ۸ مارس معروف شدند‏‎. ‎در مقابل، شش روز بعد، چهاردهم مارس، گروه‌های ‎مخالف این دیدگاه نیز طرفداران خود را در همان مکان گردهم آوردند که این تشکل‌ها ‎نیز به گروه ۱۴ مارس معروف شدند‏.
● مبارزه داغ انتخاباتی
در آستانه برگزاری انتخابات آینده ‎مجلس لبنان، دو گروه سیاسی ۸ و ۱۴ مارس به منظور دستیابی به اکثریت در پارلمان این‏ ‎کشور، مبارزه داغی را دنبال می‌کنند‎. این مبارزه با شدت گرفتن سخنرانی‌ها و بحثهای سیاسی بین دو طرف همراه ‎است‎.
‎هجدهمین دوره انتخابات مجلس لبنان به منظور انتخاب ۱۲۸ نماینده این‏ ‎کشور، قرار است هفدهم خرداد ماه سال جاری در یک روز در همه مناطق لبنان برگزار شود ‎و رقابت اصلی بین نامزدهای دو گروه مطرح ۸ و ۱۴ مارس است‏‎.
‎گروه سیاسی ۱۴ مارس‏ ‎شعار «فراموش نمی‌کنیم، آسمان آبی است» را سر می‌دهد که سید حسن نصرالله دبیر کل ‎حزب الله در سخنرانی اخیر خود در پاسخ به آن گفت: طرفداران رنگ آبی (جریان آینده) ‎حوادث و درگیری، برای اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۷) را فراموش نکنند که دولت فواد سنیوره با تصمیم‏‌گیری برای از بین بردن شبکه ارتباطات مقاومت، موجب آن شد‎.
‎مبارزه انتخاباتی ‎پارلمانی این دوره لبنان، بیشتر بر برخی حوزه‌های انتخاباتی دارای اکثریت مسیحی ‎متمرکز است که سرنوشت درگیری بین دو گروه را تعیین خواهد کرد‎.
‎مبارزه در حوزه ‎های «متن»، «کسروان» و «جبیل» در استان جبل لبنان، «زحله» در استان بقاع، «کوره»، «بترون» و «‎زغرتا» در استان شمال و همچنین حوزه اول بیروت بین میشل عون، رئیس جریان آزاد ‎ملی و هم پیمانان وی در گروه ۸ مارس با رقبای گروه ۱۴ مارس ادامه دارد‏‎.
‎جریان آینده از گروه ۱۴ مارس‏ ‎که به دلیل ائتلاف‌های داخلی و خارجی خود، ستون این گروه به شمار می‌رود وارد مبارزه ‎سخت میان طایفه‌های اهل سنت در حوزه‌های انتخاباتی «صیدا»، «بقاع غربی»، «عکار»، «طرابلس» و «‎ضنیه» شده و با احتمال بالای پیروزی ۸ مارس مواجه است‏‎.
در این باره، تفاهم ولید جنبلاط از گروه ۱۴ مارس با رقیب خود «طلال ارسلان» رئیس حزب دمکراتیک ‎لبنان در حوزه‌های «عالیه» و «شوف» در استان جبل لبنان نیز قابل توجه است‎.
‎برخی اطلاعات ‎حاکی از آن است که جنبلاط در سفر اخیر خود به عربستان از عبدالله بن عبدالعزیز، ‎پادشاه عربستان خواسته است به سعدالدین حریری، رئیس جریان آینده توصیه کند تا از ‎سخنرانی‌های تنش‌زا بپرهیزد‎.
‎در این بازار داغ انتخاباتی، گروه ۱۴ مارس با نگرانی‏ ‎شدید به گزارشهای آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها و اظهارات مقامهای این دو کشور مبنی بر ‎پذیرش نتایج انتخابات می‌نگرد، به ویژه که پاریس بر ضرورت تشکیل دولت وحدت ملی پس از ‎انتخابات و ادامه عمل به توافق سال گذشته بین لبنانی‌ها در دوحه قطر تاکید کرده ‎است‎.
‎در عین حال رسانه‌های وابسته به گروه ۱۴ مارس به نقل از نمایندگان این‏ ‎گروه هشدار می‌دهند درصورتی که گروه ۸ مارس به اکثریت در انتخابات دست یابد و دولت‏ ‎آینده را تشکیل دهد، محاصره بین‌المللی بر لبنان تحمیل خواهد شد‎!
‎علی رغم این ‎مسائل به نظر می‌رسد میشل سلیمان، رئیس‌جمهوری لبنان پس از انتخابات به دنبال احیای ‎اندیشه تشکیل دولت وحدت ملی است تا بتواند از این طریق و به کمک گروه ۸ مارس و بهره‏ ‎گیری از برخی احزاب گروه ۱۴ مارس به اوضاع سیاسی و اقتصادی لبنان سرو سامان دهد‎.
‎برخی تحلیلگران معتقدند سلیمان با همکاری نبیه‌بری، رئیس مجلس لبنان پس از ‎انتخاب مجدد وی به ریاست مجلس که تقریبا قطعی است و همچنین با همکاری برخی فراکسیون ‎های دیگر از جمله فراکسیون وابسته به ولید جنبلاط، برای ایجاد سازش بین طرفهای‏ ‎لبنانی و جلوگیری از بحران سیاسی تلاش خواهد کرد‎.
● ابعاد فزاینده دخالت
حدود نیمی از ۳۰۰ نامزد انتخاباتی که برای دستیابی به ۱۲۸ کرسی نمایندگی در این دور از انتخابات با یکدیگر رقابت خواهند کرد متعلق به مسیحیان و نیمی دیگر به مسلمانان اختصاص دارد. بنابراین با توجه به ترکیب طایفه‌ای این کشور، دستیابی به اکثریت قاطع از سوی یک جریان خاص بعید به نظر می‌رسد و گروه اکثریت، حداکثر با اختلاف دو یا سه نماینده نسبت به گروه رقیب، برتری پیدا خواهد کرد.
این دور از انتخابات مجلس لبنان از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا به دنبال شکست طرح‌های آمریکا در منطقه و لبنان، شکست گروه‌های نزدیک به آمریکا در انتخابات مجلس، به منزله کامل شدن آخرین حلقه شکست سیاست‌های آمریکا در لبنان ارزیابی می‌شود.
از این‌رو تلاش گسترده‌ای از سوی آمریکا و کشورهای هم‌پیمان آن در منطقه برای کمک به گروه موسوم به ۱۴ مارس در جریان است.
محافل مطبوعاتی از جمله روزنامه‌های «السفیر» و «الاخبار» به وجود دو مرکز وابسته به حزب جمهوریخواه آمریکا در بیروت، برای هدایت روند رقابت انتخاباتی جریان ۱۴ مارس اشاره کرده‌اند.
این منابع مطبوعاتی اعلام کردند که آمریکا حتی در تشکیل فهرست‌های انتخاباتی نیز دخالت می‌کند.
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز به وجود این دو مرکز و نقض مالی برخی دولت‌های عربی در انتخابات لبنان اشاره و اعلام کرد که یک دولت عربی، ۲۰۰ میلیون دلار برای تقویت جریان مخالف حزب‌الله هزینه کرده و بخش مهمی از این مبلغ نیز برای خرید آرا هزینه شده است.
در همین حال، مقامات لبنان از جمله نبیه‌بری، رئیس مجلس و «زیاد بارود» وزیر کشور به دلیل نبود نهاد نظارتی، نسبت به سلامت انتخابات ابراز نگرانی کردند.
شورای قانون اساسی که مسئولیت نظارت مستقیم بر انتخابات و تایید نتایج آن را دارد به طور کامل تشکیل نشده است و ۵ کرسی از ۱۰ کرسی آن خالی است.
در این حال، دخالت رژیم صهیونیستی در انتخابات لبنان از دیگر نکات جالب توجه است، زیرا اسرائیل پیش از این گفته بود که حاضر به عقب‌نشینی از بخش شمالی روستای اشغالی «غجر» در جنوب شرقی لبنان است و هم اکنون این عقب‌نشینی را مشروط به نتایج انتخابات لبنان کرده است، یعنی اگر جریان ۱۴ مارس برنده انتخابات باشد، عقب‌نشینی می‌کند که آن هم باید مشروط به یک سری شروط سیاسی و امنیتی باشد.
گروه‌ها و احزاب ملی و اسلامی لبنان در نشستی در جنوب لبنان، این دخالت رژیم صهیونیستی در انتخابات را فتنه‌آمیز دانستند و اعلام کردند که هرگونه عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از غجر، باید بدون قید و شرط صورت گیرد.
● دیدگاه حزب الله
در این حال، معاون دبیرکل حزب الله لبنان در مصاحبه‌ با یکی از روزنامه‌های انگلیسی در بررسی مهمترین مسائل داخلی و منطقــه اظهار داشت که حزب الله لبنان آغاز گر جنگ نخواهد بود، اما همیشه در حالت آماده باش قرار دارد.‏
شیخ نعیم قاسم در مصـاحبـه خود با «فــایننشال‌تایمــز» گفت که حزب الله هرگونه حمایتی که بتواند برای فلسطینی‌ها فراهم می‌کند.
وی افزود: ما همیشه گفته‌ایم که از مقاومت در فلسطین حمایت می‌کنیم، اما به چگونگی این کمک‌ها و جزئیات این حمایت‌ها اشاره‌ای نکرده‌ایم.
معاون دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه تصریح کرد: این یکی از رازهای مقاومت است که ما درباره جزئیات حمایت‌هایمان سخنی نمی‌گوییم، اما این کفایت می‌کند که بگوییم ما در حال دادن هر گونه حمایتی که به مقاومت فلسطینی‌ها کمک می‌کند، هستیم، به هر نوعی که ممکن باشد.
شیخ نعیم قاسم گفت که غربی‌ها در این باره که حزب‌الله نباید به گروه‌های مقاومت فلسطینی کمک کند، معیارهای دوگانه‌ای دارند.
وی تصریح کرد: ما درباره حمایت‌های محدود و بخصوصمان به غزه مورد سؤال قرار می‌گیریم، حال آنکه هیچ کس از آمریکا درباره حمایت‌های گسترده و همیشگی‌اش از اسرائیل سؤال نمی‌کند. ما همیشه در این باره زیرسؤال می‌رویم اما هیچ کس درباره این موضوع از آمریکا سؤالی نمی‌کند.
متن کامل پرسش و پاسخ شیخ نعیم قاسم با روزنامه فایننشال تایمز در پی از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد:
▪ (فایننشال تایمز) حزب الله هم اکنون گروه موسوم به ۸ مارس را هدایت می‌کند. ارزیابی شما از میزان شانس پیروزیتان در انتخابات آینده چقدر است و اگر شما پیروز شوید اولویت‌های شما برای دولت چه خواهد بود؟
ـ (شیخ نعیم قاسم): من معتقدم که ما اکثریت را در انتخابات پارلمانی به دست خواهیم آورد به این خاطر که ما از حمایت‌های گسترده مردمی برخوردار هستیم و انتخابات این را ثابت خواهد کرد.
اما درباره اولویت‌هایمان در دولت، ما در دو بخش برنامه خواهیم داشت: یکی در بخش سیاسی و دیگری در بخش توسعه. در بخش سیاسی این برای ما بسیار مهم است که لبنان را به عنوان یک کشور مستقل حفظ و هر گونه دخالت خارجی را دفع کنیم. برای ما نقش مقاومت و رابطه مقاومت با ارتش و مردم مهم است و این موضوع لبنان را به اندازه کافی قدرتمند خواهد کرد تا روی پاهای خود بایستد و هرگونه تهدید از سوی اسرائیل را به چالش بکشد. این اولویت خیلی مهمی برای ماست. برنامه بعدی ما در زمینه توسعه خواهد بود که در این زمینه باید مشکلات اقتصادی و مشکلات اجتماعی و بحران‌ها در جامعه را کنترل کنیم. ما با محور قرار دادن انسانیت به این دیدگاه نزدیک می‌شویم. ما ایجاد تعادل بین مناطق کشور را در اولویت خود قرار می‌دهیم. ما مبارزه و محدود کردن فساد را در اولویت خود قرار می‌دهیم. همچنین ایجاد اصلاحات اداری و مالی را در اولویت خود قرار می‌دهیم تا اطمینان پیدا کنیم که کشور در مسیر صحیح در حال حرکت است.
▪ در صورت پیروزی گروه هشتم مارس (که رهبری آن را حزب‌الله بر عهده دارد) سیاست خارجی لبنان چگونه تغییر خواهد کرد؟ ‏
ـ البته ما می‌دانیم که سیاست خارجی هر دولتی در راستای خط مشی‌های سیاسی (داخلی) آن کشور است. در شرایط ما، سیاست خارجی نیز در راستای همان خطوط و نقطه نظرات خط مشی‌های سیاسی‌مان خواهد بود. سیاست‌های ما بر محور حق حاکمیت لبنان بر تمامی اراضی خود بنا نهاده می‌شود تا مطمئن شویم اسرائیلی‌ها بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل به طور کامل لبنان را ترک می‌کنند، تمامی تجاوزات چه دریایی و چه هوایی را متوقف و البته فعالیت‌های جاسوسی خود در این کشور را متوقف می‌کنند. ‏
▪ سیاست خارجی شما در قبال غرب چگونه خواهد بود؟ دولت اوباما هم اکنون به دنبال تعامل با حامیان شما، ایران و سوریه است. آیا شما تمایل دارید تا گفت‌وگویی مستقیم با واشنگتن داشته باشید؟
ـ تا آنجایی که به اوباما مربوط می‌شود ما تنها شنیده‌ایم که وی در حال آغاز تعامل با ایران و سوریه است، اما تا اکنون تمامی این‌ها تنها یک شنیده است. من فکر می‌کنم که باید صبر کنیم و ببینیم. الان بسیار زود است که بخواهیم در این‌باره صحبت کنیم. تاکنون ما تغییری را در روابط دولت اوباما با اسرائیل ندیده‌ایم. هیچگونه نقطه‌ای برای تعامل نمی‌بینیم، چون اوباما همان چیزهایی را که بوش پیشتر می‌گفت تکرار می‌کند. او هنوز قادر نیست کشتار شهروندان بی‌گناه را متوقف کند و یا حتی بگوید که باید این گونه اقدامات متوقف شوند، یا اینکه شهرک‌سازی که هم اکنون در حال اجراست، باید متوقف شود. در واقع بیشتر آنچه که وی گفته، شبیه به دولت پیشین بوده است. بنابراین ما واقعاً تغییری که در دولت باید ببینیم، ندیده‌ایم و هنگامی که تغییر ملموس به‌ وجود آمد، آنگاه ممکن است در این باره صحبت کنیم. ‏
▪ همانطور که شما گفتید این یک دوره جدید است، اما آیا شما نگران نیستید که هرگونه تعامل بین سوریه یا ایران با آمریکا، بر حمایت از حزب‌الله تأثیر بگذارد؟ ‏
ـ تا آنجایی که به حزب‌الله ارتباط دارد، حزب‌الله در لبنان و در واقعیت این کشور جای دارد که این نمی‌تواند به عنوان بخشی از یک معامله و یا توافق قرار بگیرد و قرار نیز نخواهد گرفت. هرگونه تعاملی که بین آمریکا با ایران و سوریه صورت پذیرد، ما هیچ نگرانی درباره آن و هزینه این تعاملات نخواهیم داشت. ما در واقعیت لبنان قرار داریم و در این کشور نقش داریم و نقش ما نیز بسیار مشخص است. ما اینجا برای حراست از آزادی حضور داریم تا حاکمیت لبنان را تقویت بخشیم. ما اینجا هستیم تا شهرک‌سازی را متوقف کنیم. حتی اگر معامله‌ای وجود داشته باشد، من فکر نمی‌کنم این موضوع بر ما تأثیر بگذارد. ‏
▪ شما آرزو دارید که چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران پیروز شود؟ ‏
ـ این مردم ایران هستند که بعد از انتخابات، رئیس‌جمهورشان را انتخاب می‌کنند. آنها حق دارند که رأی بدهند، بنابراین آنها انتخاب خود را انجام خواهند داد و این انتخابات ما نیست، پس چیزی نمی‌گوییم، اگرچه ما از هر کسی که انتخاب شود استقبال می‌کنیم و شکر خدا تاکنون هر کسی را که مردم ایران انتخاب کرده‌اند، همیشه حامی ما بوده‌ است.‏
▪ اسرائیلی‌ها گفته‌اند تجهیزات نظامی حزب‌الله بسیار بیشتر از زمان جنگ سال ۲۰۰۶ شده است. آیا این واقعیت دارد؟ ‏
ـ ما درباره جزئیات تجهیزات نظامی خود صحبت نمی‌کنیم. این توانایی ماست. این توانایی در برابر دشمنانمان است، اما چیزی که این جا می‌گویم آنست که ما این موضوع را نه انکار می‌کنیم و نه چیزی را که اسرائیلی‌ها می‌گویند، تایید می‌کنیم که مهمات جنگی ما سه یا چهار برابر زمان جنگ ۲۰۰۶ شده است. ‏
▪ کابینه جدید جناح راستی که هم اکنون در اسرائیل بر سر کار آمده است، موضع سخت‌تری نسبت به کابینه قبلی درباره موضوعاتی نظیر بلندی‌های جولان و شهرک‌سازی‌ها اتخاذ کرده است. این چه مفهومی برای حزب الله دارد؟ آیا در مقابل، شما مقاومت را استحکام می‌بخشید؟ ‏
ـ حزب‌الله همیشه به اسرائیل به عنوان یک دشمن نگریسته است، به عنوان دشمنی که به دنبال توسعه‌طلبی است. اسرائیل هرگز قابل اعتماد نیست. بنابراین هم اکنون نیز تفاوتی نکرده است. اسرائیل می‌تواند جنگ دیگری را در منطقه آغاز کند. حزب‌الله آغازگر جنگ نخواهد بود، اما ما همیشه در حالت آماده باش قرار داریم. ‏
▪ سؤال پایانی من درباره دادگاه تحقیق ترور «رفیق حریری» نخست‌وزیر پیشین لبنان است. اگر شما در انتخابات پیروز شوید، چه اتفاقی برای این محکمه خواهد افتاد؟ ‏
ـ همانطور که شما گفتید، دادگاه وظیفه ما نیست این وظیفه‌ دولت و وظیفه لبنان نیست. این وظیفه سازمان ملل است. ما هیچ گونه مخالفتی با دادگاه تا هنگامی که به عنوان یک دادگاه قضایی و جنایی ادامه می‌یابد، نداریم. ما نمی‌خواهیم این مسأله به یک محکمه سیاسی تبدیل شود. فقط هنگامی که نتایج آن بیرون آمد، می‌توانیم در مورد چیزی که روی داده صحبت کنیم. ما به اندازه هر کس دیگری واقعیت را می‌خواهیم. ‏
▪ شیخ، آیا چیز دیگری هست که مایل باشید اضافه کنید؟ ‏
ـ چیزی که دوست دارم بگویم این است: بزرگترین اشتباه آمریکا نحوه رابطه‌اش با اسرائیل و نحوه رابطه‌اش با فلسطینی‌هاست. رابطه آنها با اسرائیل طوری است که گویی اسرائیل همه چیز است و هر چیزی که آنها می‌گویند، حقیقت و واقعیت است، در حالی‌که آنها (آمریکایی‌ها) فراموش کرده‌اند که در فلسطین نیز مردمانی وجود دارند که دارای کشور و حقوقی هستند. ‏
ثانیا، حزب‌الله در واکنش به آن چیزی که اسرائیل انجام داد تشکیل شد. پیدایش حزب‌الله، عکس‌العملی به تهاجم سال ۱۹۸۲ بود. حزب‌الله از آن زمان شروع به رشد کرد و آمریکایی‌ها تلاش می‌کردند تا ما را نهادی تروریستی معرفی کنند، اما هر قدر که آمریکایی‌ها ما را تروریست خواندند و هر قدر که آنها علیه ما صحبت کردند، محبوبیت حزب‌الله افزایش یافت و ما قویتر شدیم. تمامی کشورهای اروپایی که انگلیس را نیز شامل می‌شود، آمده‌اند و دیده‌اند که حزب‌الله لبنانی است. حزب‌الله بخشی از کشور است، بنابراین آنها نمی‌توانند ما را نادیده بگیرند.‏
منبع: ایرنا
منبع : روزنامه اطلاعات


همچنین مشاهده کنید