جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کیفیت حضور


کیفیت حضور
یکی از روشن‌ترین فواید انتخابات آن است که مردم هر چند وقت یک بار می‌توانند اعمال خود را مورد ارزیابی قرار داده و پس از نقد و بررسی محاسن و معایب آن کنش‌ها اقدام به گزینش‌گری آگاهانه‌تری بنمایند. بدیهی است که پس از سی سال تجربه انتخاباتی مردم ما به درجه‌ای از آگاهی و موقعیت‌سنجی رسیده‌اند که در آستانه انتخابات مهمی چون ریاست‌جمهوری علائم و نشانه‌های غیرقابل انکاری دال بر حمایت از یک جریان فکری و کاندیداهای آن یا اعتراض و مخالفت با جریان فکری دیگر و کاندیدای آن به نمایش بگذارند.
حضور گسترده مردم در انتخابات دهم به‌ویژه با شکلی که در روزهای پایانی تبلیغات انتخاباتی مشهود بود، مسلما برای آن نبود که هم به یک دولت به صورتی گسترده انتقاد کنند و هم فارغ از همه نگرانی‌ها و دلواپسی‌های ناشی از ادامه کار آن دولت به او رای شگفتی‌ساز بدهند. معلوم است که موافقان و مخالفان هر کاندیدایی در برخی مواقع از پاره‌ای محاسن نامزد مورد حمایت خود بیشتر بگویند و کاستی‌های نامزد رقیب را هم بزرگ‌تر جلوه دهند یا محاسن او را نادیده بگیرند. اما اگر اصل را بر انتخابات آزاد بگذاریم مجریان انتخابات باید همانگونه که برای تامین امنیت روانی و سیاسی مراحل قبل از انتخاب می‌کوشند به ایجاد آرامش و امنیت خاطر مردم پس از انجام انتخابات و در مراحل شمارش آرا و اعلام نتیجه نیز موظفند تا آنجا که مردم به پذیرش نتیجه انتخابات قانع شوند نه مجبور. روند قانونی اجرای انتخابات می‌گوید که کاندیداهای حاضر در صحنه رقابت حق دارند که در فرصتی مناسب اعتراضات خود را به شورای نگهبان تقدیم نموده و شورا پس از بررسی شکایات و اعلام صحت و سقم مراتب اعلام شده و انجام وظایف ذاتی به صورتی کامل و کافی اعلام نتیجه نماید.
سرعت غیرمنتظره در اعلام نتیجه و قبل از مراحل یادشده، می‌تواند زمینه‌ساز گمانه‌هایی باشد که با رفتارهای مساعدی مدیران و مجریان انتخابات تشدید و تثبیت می‌شود و متاسفانه اینک صورت پذیرفته است. آیا حق کاندیداها و حامیان آنها نیست که نسبت به اعلام نتیجه انتخابات معترض باشند. اگر هست چرا باید با آنها برخورد غیرقانونی صورت بگیرد. حتما پاسخ می‌دهند که لزومی ندارد به خیابان‌ها بریزند. این سخن درست بود اگر پیروز انتخابات را قبل از بررسی شکایات و اعتراضات اعلام نمی‌کردند. با این حال و پس از اعلام پیروزی پیش از موعد گیریم که مردم سکوت کردند و کاندیداها هم رفتند دنبال اعتراضات قانونی و مدنی و یک ماه دیگر هم شورای نگهبان پذیرفت که مثلا در فلان صندوق تخلف صورت گرفته و آرای آن صندوق باطل اعلام می‌شود اما نتیجه فرقی نمی‌کند. بعدش چه؟ این همه مردم آمده بودند که تا نیمه‌های شب در صف رای بمانند و باز هم بر روندی که نسبت به آن معترض بودند مهر تایید بزنند. واقعا جمهوری اسلامی چه سرمایه‌ای جز حمایت مردم داشته و دارد؟ اگر مردم نتوانند به آنچه می‌خواهند دست پیدا کنند، چه مواجهاتی با نظام را برای آنها می‌توان تصور کرد. حتما یکی از آنها بی‌میل و بی‌رغبتی نسبت به ادامه حضور خواهد بود. چه پاسخی خواهند داد به مردم آنها که از روشن‌ترین حقوق ملت چشم‌پوشی می‌کنند؟ مگر می‌شود در برابر انحراف از مسیر ساکت بود و اگر اعتراض لازم است چرا باید معترضین را به سکوت دعوت کرد. البته مردم ما چنان هشیارند که اجازه نخواهند داد فرصت‌طلبان و طراحان ماجراهای غیرقانونی بتوانند در سایه حضور ملت به مطامع نامشروع خویش دست یابند اما همه شهروندان و حاکمان و مجریان باید یک چیز را باور داشته باشند و آن اینکه رسیدن به قله‌های رشد و تعالی ظرفیت می‌خواهد. مردم ما این ظرفیت و قابلیت را با حضور چشمگیر و ۸۵ درصدی خویش به نمایش گذاشتند.
بر دولتمردان و حاکمان و نیروهای امنیتی و نظامی است که بر وظیفه قانونی خود که همانا ایجاد امنیت خاطر شهروندان است همت گمارند. مردم ما آمده بودند که اعتراض خود را نسبت به یک جریان اداری و سیاسی به شکلی قانونی و نظام‌مند نشان داده و در قالب نظام جمهوری اسلامی دست به تغییر و اصلاح امور بزنند و امواج سبز و سفیدی که نشانگر تغییر بود آنچنان کم نبودند که دستگاه شمارش‌گر دولت اعلام کرد. تخلف از قانون در همه مجامع و دول مرسوم است و غیرقابل انکار اما رسیدگی به تخلفات باید به صورت کاملا قانع‌کننده‌ای انجام می‌گرفت و آنگاه اگر نتیجه اعلام شده باز هم تایید می‌شد، الزام‌آور و مجاب‌کننده بود، نه آنکه به اعتراضات رسیدگی نکرده سفره پیروزی بگسترانند و از پیش بافته اعلام‌شدگان را به سکوت فراخوانند. شورای محترم نگهبان باید فارغ از همه اظهارنظرها به وظیفه قانونی خود عمل کرده و کاری کند که مردم به اطمینان و آرامش برسند. این حداقل کاری است که از آنها انتظار می‌رود وگرنه مردم – البته از مجاری قانونی و مدنی – بی‌اعتمادی خود را به دولت آتی نشان خواهند داد. دولت نیز برای آنکه با ملت خویش تفاهم و تبادل منطقی داشته باشند باید بیش از همه در مسیر این روشن‌گری تلاش کنند. تا حالا که مدعی است رای ۲۴ میلیونی مردم را با خود همراه کرد، ظرفیت تحمل نظر مخالفان و منتقدان را هم به نمایش بگذارد - باز هم البته – پس از آنکه همگان بر قانونی بودن اعلام نتایج انتخابات تن دادند و پذیرفتند که انتخابات سالم بوده است.
محمدصادق جوادی‌حصار
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید