دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا


تئاتر سمبولیست: سرآغازها, سرچشمه‌ها, پیشتازان و نویسندگان


تئاتر سمبولیست: سرآغازها, سرچشمه‌ها, پیشتازان و نویسندگان
نویسنده : ماری - ژیزل
مترجم : قویمی - مهوش
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۳/۰۴/۲۳
رده دیویی : ۸۴۲.۷۰۹
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۲۶۴
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : ۵۵۳ PQ/م۲ت۹
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۱۱۰۰
شابک : ۹۶۴-۳۴۱-۲۸۳-۰

نویسنده در کتاب 'تئاتر سمبولیست', آثار نویسندگانی را بررسی می‌کند که 'شکوفایی سمبولیسم را تدارک دیدند و در تئاتر, تجلی ویژه این جنبش بودند: سرایندگان که از واگنر و مالارمه تاثیر بسیار پذیرفتند و نمایش واقعیت‌های روزمره و پیش پا افتاده را با تئاتر اندیشه و تخیل, با استعاره‌ها و تصاویری شگفت, و نیز آمیخته‌ای از هنرهای گوناگون, جایگزین کردند'. وی خاطرنشان می‌کند:' در حقیقت مالارمه بنیان‌گذار و تقریبا قانون‌گذار سمبولیسم است همان‌طور که ویلیه دولیل ادان نوید دهنده و رمی دوگورمون منتقد این جنبش است'. علاوه بر مالارمه آثار این نویسندگان نیز بررسی می‌شود: ویلیه دولیل ادان, ادوار دژاردن, ژوزفن پلادان, موریس مترلینک, سن پل رو, المیر بورژ, هانری سینوره, پل کلودل و فرانسی جم. در کتاب تصریح شده است: 'جنبش سمبولیست (نمادگرا) که اواخر قرن نوزدهم شکل گرفت, در زمینه ادبیات فرانسه و حتی در تاریخ ادبیات, پدیده‌ای یگانه و بی‌سابقه بود. و این, نه تنها به سبب نوآوری در بیان شاعرانه و اجرای نمایش‌نامه, بلکه به ویژه به علت الهام والای گروه معدودی از نویسندگان که دستخوش وسوسه 'شعر ناب' و بی‌تاب 'مطلق' بودند و می‌کوشیدند تا شعر و هنر را تا سر حد شکوهمندی یک مذهب رفعت بخشند: زیرا اثر هنری بیش از هر چیز باید نشانه‌ای از ایمان باشد. در حقیقت پیروان سمبولیسم در قلمرو تئاتر با ابتذال و انحطاطی که در قرن نوزدهم بر صحنه تماشاخانه‌ها حکمفرمایی می‌کرد, مخالفت ورزیدند و به هنری آرمان‌گرا, اخلاقی و فلسفی گرایش نشان دادند که هم نهادی از شعر, موسیقی و نمایش بود و هم اندیشه‌ای ژرف و معنوی را دربر می‌گرفت... در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت که سمبولیسم قبل از هر چیز دورانی را تداعی می‌کند که نویسنده حرفه‌اش را وظیفه‌ای مقدس می‌دانست و با ایمان و اعتقادی راسخ, خود را وقف شعر می‌کرد...'.