شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

هویچ


هویچ
هویچ یكی از سبزیهای ضد سرطان است به ویژه سرطان هایی كه افراد سیگاری به آن مبتلا می شوند. هویچ سیستم ایمنی بدن را تقویت كرده، عمر را طولانی كرده، كلسترول خون را كاهش می دهد و یبوست را درمان می كند.
▪ خاصیت ضد سرطانی بتاكاروتن:
مهم ترین موادی كه در جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان مفیدند، ویتامین ها،مواد معدنی به ویژه كاروتن (نوعی ویتامین A)، ویتامین E، ویتامین C و سلنیم معدنی هستند. تحقیقات گسترده ای روی ۳۰ هزار چینی انجام شد و در نتیجه افرادی كه به مدت ۵ سال هر روز از این مواد استفاده می كردند، ۱۳ درصد كمتر به سرطان مبتلا می شدند.
تحقیقات انستیتوی سرطان نشان می دهد كه میزان زیاد بتاكاروتن از ابتلا به سرطان جلوگیری می كند. بتاكاروتن دو نقش دارد. اول اینكه به عنوان آنتی اكسیدان روی رادیكال های آزادی كه باعث دگرگونی سلول ها و ایجاد سرطان می شوند،عمل می كند. دوم اینكه، بتاكاروتن سیستم ایمنی بدن را تقویت می كند تا به صورت طبیعی موادی تولید كند كه با سلول های سرطانی به وجود آمده و بیماری های دیگر مبارزه كنند.
بتاكاروتن حتی احتمال بروز سرطان ریه در افرادی كه برای ۳۰ سال سیگار می كشند را كم می كند. مصرف یك هویچ در روز احتمال سرطان ریه در سیگاری ها را كم می كند. البته این نكته بدین معنا نیست كه می توانید با خیالی آسوده هویچ بخورید و سیگار هم بكشید. (سیگاراحتمال ابتلا به سرطان ریه را ۱۰ برابر می كند) هویچ با سرطان های دیگر از جمله سرطان معده و پروستات نیز مبارزه می كند.
▪ بالا بردن مصونیت بدن و پیری زودرس:
سیستم ایمنی بدن بعداز ۴۰ سالگی رو به ضعف می رود. ولی بعضی غذاها می توانند این حادثه را تغییردهند. در یك تحقیق ۵۰ نفر از افراد ۶۵ سال به بالا را تحت رژیم غذایی با مكمل های غذایی بتاكاروتن و ویتامین E قراردادند. افرادی كه تحت رژیم بودند ۵۰ درصد كمتر از افراد معمولی دچار سرماخوردگی ،آنفولانزا و عفونت می شوند و در صورت بیماری زودتر معالجه می شوند.
بتاكاروتن نه تنها قدرت آنتی اكسیدانی در مقابل سرطان دارد. بلكه رادیكال های آزادی كه سعی در نابود كردن دیواره رگ دارند را از بین می برد. بر طبق تحقیقات یك مكمل غذایی ۱۶ میلی گرمی بتاكاروتن (كه در ۲ هویچ موجود است) میزان ایمنی بدن را افزایش میدهد.
▪ كاهش كلسترول و ضد یبوست :
هویچ مقدار زیادی بستین دارد كه كلسترول خون را به طور متوسط ۱۱ درصد كاهش می دهد. فیبرهای موجود از ایجاد یبوست جلوگیری می كند. روزانه ۲ عدد هویچ كلسترول خون را پایین می آورد.
▪ مقدار مصرف:
روزانه ۲ یا ۳ هویچ خام یا كمی پخته در غذا مصرف كرده و یادر كنار و همراه غذا میل كنید. مصرف زیاد هویچ شاید رنگ شما را كمی زرد كند ولی نگران نباشید چون خطری متوجه شما نیست. با كم كردن مصرف هویچ رنگ چهره شما به حالت عادی بازمی گردد.
منبع : سایت تخصصی بانوان یزد


همچنین مشاهده کنید