چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا
۲۱ آبان ـ ۱۲ نوامبر ـ فرهنگ مدنی
۱۲ نوامبر سال ۱۹۶۳ كتاب «سیویك كالچر ــ فرهنگ مدنی» تالیف پروفسور گابریل آلموند و سیدنی وربا كه محتوای آن در جهان به صورت یك فرضیه سیاسی شناخته شده و اصول و تعاریف آن رسمیت یافته است انتشار یافت كه در باره تكامل دمكراسی و رفتار سیاسی بشر است. در این تالیف مهم، نفوذ افكار ارسطو به خوبی دیده می شود.
طبق این فرضیه، دمكراسی واقعی بدون درك كامل آن از سوی مردم و مشاركت وسیع و دلسوزانه در آن به وجود نخواهد آمد. بنابراین، مردمی كه از فرهنگ مدنی بر خوردار نباشند «دمكراسی واقعی» نخواهند داشت. باید مردم به دمكراسی وفادار و اصحاب دمكراسی اعتماد مردم را به كارایی چنین نظامی جلب كنند، و تا این دو اصل تحقق نیابد؛ مردم داوطلبانه آماده دفاع از دمكراسی خود نخواهند بود.
طبق این فرضیه ؛ فرصت طلبان سوءاستفاده گر، چاپلوسان و آزمندان سه دشمن اصلی رسیدن مردم به یك «فرهنگ مدنی» هستند.
این دو استاد مردم را سه دسته كرده اند : یك دسته كسانی هستند كه از دمكراسی و امور حكومت بی اطلاعند و در نتیجه مشاركت واقعی و صادقانه در آن ندارند؛ دسته دیگر اطلاع دارند ولی به دلیل بدبینی و یا بی اعتمادی، در امور سیاسی جامعه خود غیر فعال هستند و دسته سوم كه هم آگاهند و هم فعال.
وقتی كه دسته اول به حد اقل خود برسد و دسته دوم نیز فعال شود، جامعه دارای«فرهنگ مدنی» خواهد شد كه البته رسیدن به این هدف آسان نیست و بدون داشتن آموزش وپرورش خوب (مدرسه و رسانه) نیل به آن امكان پذیر نخواهد بود.
طبق این فرضیه، مراجعه به صندوقهای رای گیری در روز انتخابات ـ بعضا به اصرارـ برای رسیدن به فرهنگ مدنی كافی نیست و جامعه ای از فرهنگ مدنی برخوردار خواهد بود كه در آن، آستین بالا زدن و ازمنافع عمومی دفاع كردن عادت و یك امر طبیعی مردم شود مثلا نخریدن از فروشگاهی كه گرانفروشی می كند و معرفی آن، شكایت از كارمند خاطی دولت ، مخالفت با انتخاب مجدد نماینده ای كه خوب كار نكرده و....
طبق این فرضیه، دمكراسی واقعی بدون درك كامل آن از سوی مردم و مشاركت وسیع و دلسوزانه در آن به وجود نخواهد آمد. بنابراین، مردمی كه از فرهنگ مدنی بر خوردار نباشند «دمكراسی واقعی» نخواهند داشت. باید مردم به دمكراسی وفادار و اصحاب دمكراسی اعتماد مردم را به كارایی چنین نظامی جلب كنند، و تا این دو اصل تحقق نیابد؛ مردم داوطلبانه آماده دفاع از دمكراسی خود نخواهند بود.
طبق این فرضیه ؛ فرصت طلبان سوءاستفاده گر، چاپلوسان و آزمندان سه دشمن اصلی رسیدن مردم به یك «فرهنگ مدنی» هستند.
این دو استاد مردم را سه دسته كرده اند : یك دسته كسانی هستند كه از دمكراسی و امور حكومت بی اطلاعند و در نتیجه مشاركت واقعی و صادقانه در آن ندارند؛ دسته دیگر اطلاع دارند ولی به دلیل بدبینی و یا بی اعتمادی، در امور سیاسی جامعه خود غیر فعال هستند و دسته سوم كه هم آگاهند و هم فعال.
وقتی كه دسته اول به حد اقل خود برسد و دسته دوم نیز فعال شود، جامعه دارای«فرهنگ مدنی» خواهد شد كه البته رسیدن به این هدف آسان نیست و بدون داشتن آموزش وپرورش خوب (مدرسه و رسانه) نیل به آن امكان پذیر نخواهد بود.
طبق این فرضیه، مراجعه به صندوقهای رای گیری در روز انتخابات ـ بعضا به اصرارـ برای رسیدن به فرهنگ مدنی كافی نیست و جامعه ای از فرهنگ مدنی برخوردار خواهد بود كه در آن، آستین بالا زدن و ازمنافع عمومی دفاع كردن عادت و یك امر طبیعی مردم شود مثلا نخریدن از فروشگاهی كه گرانفروشی می كند و معرفی آن، شكایت از كارمند خاطی دولت ، مخالفت با انتخاب مجدد نماینده ای كه خوب كار نكرده و....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی دولت رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی رافائل گروسی حجاب انتخابات رهبر انقلاب مجلس زنان
هواشناسی قتل شهرداری تهران تهران پلیس وزارت بهداشت بارش باران آموزش و پرورش شهرداری سیل فضای مجازی سلامت
خودرو قیمت طلا قیمت دلار حقوق بازنشستگان مسکن مالیات قیمت خودرو بازار خودرو بورس ایران خودرو بانک مرکزی قیمت
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون تئاتر سینما سریال سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی کتاب فیلم رسانه ملی
اینوتکس دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه رفح روسیه حمله به رفح چین ترکیه نوار غزه اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ قهرمانان اروپا دورتموند لیگ برتر ذوب آهن نساجی بازی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران سپاهان
اپل تبلیغات آب گوگل سامسونگ آیفون ناسا مایکروسافت باتری فضا
رژیم غذایی سرطان سبک زندگی چاقی هندوانه کمردرد کنسرو ناباروری زیبایی بیماران خاص کاهش وزن