شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

حشرات و اهمیت آنها


حشرات و اهمیت آنها
بسیاری از مردم تصور میکنند حشرات موجودات مضری می باشند٬ درحالی که تنها بخش بسیا کوچکی از گونه های حشرات مضرند که آن تعداد نیز در یک اکوسیستم بکر به وسیله حشرات شکارچی دیگر تحت کنترل می باشد.مزایای حشرات چنان است که خدمت شایان توجه آنها به بشر بدون بررسی شاید برای شما دور از زهن به نظر برسد ٬ولی با بررسی چند مورد این امر را گواهی خواهید داد:
▪ زنبور عسل: عسل یک محصول غذایی مفید و یک اکسیر پر ارزش است که از قرنها پیش به عنوان عالیترین و مقوی ترین غذاها شناخته شده و همچنین به واسطه ویژگی های شفابخش خود به عنوان دارو در دمان اکثر بیماریها در بین تمام ملل کاربرد داشته است .در اکثر کشورهای جهان از جمله شوروی سابق که بزرگترین کشور تولید کننده عسل در دنیاست ، تاکنون تحقیقات زیادی روی فرآورده های زنبور عسل از جمله عسل ژله رویال ، گرده ، موم ، بره موم و زهر زنبور عسل صورت گرفته و خواص پزشکی آنان بوسیله پژوهشهای علمی و نتایج بالینی مورد تایید بسیاری از محققین و پژوهشگران قرار گرفته است . ترکیبات شیمیایی عسل متنوع و پیچیده است . ترکیب عسل هایی که منشا گیاهی دارند فرق می کند. چهار پنجم وزن عسل را کربو هیدرات ( مواد قندی – نشاسته ای ) تشکیل می دهد و بقیه آن عبارتند از : پروتئین ، املاح معدنی ، عناصر معطر ، آنزیم ها ، ویتامین ها ، گرده گل ( پولن گیاهی ) و مقدار کمی آب .
تا کنون ۲۰ نوع قند در عسل شناسایی شده اند قندها ی اصلی عسل را قندهای ساده ( منو ساکاریدها) می گویند مانند گلوکز و لوولوز که به ترتیب %۴۰ و %۳۴ عسل را تشکیل می دهند. علاوه بر قندهای ساده فوق قندهای مرکب ( پلی ساکاریدها ) دیگری که از دو یا سه یا چند قند ساده درست شده اند در عسل وجود دارد مانند مالتوز ، ساکارز ، لاکتوز که از دو قند ساده تشکیل شده اند . مالتوز به مقدار کم و ساکارز ( قند معمولی ) با اینکه با غلظت زیاد در شهد یافت می شود ، در حدود ۱ تا ۲ درصد عسل را تشکیل می دهد . این قند در اثر آنزیمی به نام انورتاز که مهمترین آنزیم موجود در عسل است و از غده بزاقی زنبور ترشح می شود به قندهای ساده یعنی گلوکز و لوولوز تبدیل می شود. شایان ذکر است که شیرینی عسل عمدتا مربوط به همین دو نوع قند ساده می باشد .لوولوز ( قند میوه ) از شیرین ترین قندهای طبیعی است که ۱/۷ بار شیرین تر از ساکارز ( قند نیشکر ) و ۲ تا ۲/۵ بار شیرین تر از گلوکز (قند انگور ) می باشد .عسل شامل مقدار کمی ویتامین های تیامین (B۱)، ریبوفلامین(B۲)، اسید پانتوتنیک(B۵)، نیاسین(B۳) و پیریدوکسین(B۶) و اسید اسکوربیک (C) است.
با وجود اینکه مقدار ویتامین C اکثر عسل های جهان کمتر از ۵ میلی گرم در ۱۰۰ گرم عسل است، بعضی از عسل ها از جمله عسل نعناع دارای ویتامین C بالایی هستند (۲۸۰-۱۶۰ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم) مقدار ویتامین C در بعضی از عسل های ایران بین ۲۴۰-۱۱۸ میلی گرم در ۱۰۰ گرم عسل تعیین شده است.
امروزه اثرات فرآورده های زنبورعسل شامل عسل، گرده، ژله رویال، موم، بره موم، عسلک و زهر زنبورعسل تا حدودی شناخته شده و زنبور درمانی (T.B.H) به عنوان روش طبیعی درمان بسیاری از بیماریها مطرح است. نشریه «علم تغذیه و کشاورزی» در شماره اخیر خود (دسامبر ۲۰۰۴)، از تحقیقات محققان کرواسی خبر می دهد که طبق نتایج آنها تمام فرآورده های زنبور عسل از زهر نیش آن تا موم و عسل قادر است از رشد و انتشار تومورهای سرطانی در موشها جلوگیری کنند و در برخی موارد نیز تومورها را کاهش دهند.
بنابراین تحقیقات، عسل با افزایش سطح آنتی اکسیدهای خون، به خنثی سازی رادیکالهای آزاد اکسیژن کمک می کند. اما دیگر محصولات کمتر شناخته شده زنبورعسل نیز برای بررسی اثرات سلامت بخش آن مورد مطالعه قرار گرفته اند. نتایج این مطالعات نشان داده موم که زنبورها برای تعمیر سوراخهای کندوهایشان از آن استفاده می کنند نیز دارای ترکیبات آنتی اکسید است و می تواند ویژگی های ضدتوموری داشته باشد.
همچنین ماده ای به نام ژل سلطنتی (Royalgelly) که زنبورهای کارگر به عنوان غذای لاروها ترشح می کنند دارای ترکیبات ویتامین، مواد معدنی، پروتئین و اسیدهای چرب است و برخی مطالعات روی موشها اثرات مثبت این ماده را در مبارزه با سرطان نشان داده است.
گزارشی که در آخرین شماره مجله علم تغذیه و کشاورزی آمده است همچنین از مطالعاتی خبر می دهد که روی ترکیبات تشکیل دهنده زهر نیش زنبورهای عسل انجام شده است.
یافته های این تحقیقات نشان می دهد که متیلین موجود در زهر زنبور می تواند رشد سلولهای سرطانی را متوقف کند. بنابراین گزارش در سه مورد از هفت حیوانی که زهر زنبورعسل مستقیما به داخل تومور سرطانی آنها تزریق شد، بهبودی کامل مشاهده شد.
اثر ضد باکتریائی بره موم زنبور عسل روی تعدادی از باکتری های بیماریزا و همچنین اثر کاربرد عسل بر فرآیند التیام زخم باز پوست و سوختگیها ثابت شده است. عسل دارای چندین نوع آنتی بیوتیک خوراکی و بی ضرر و نیز دارای تشعشعات رادیو اکتیو ، و از همه مهمتر دارای مقداری دیاستازو عوامل زنده هست که میکروبها را از بین می برد . ترکیبات : عسل دارای موادی مثل اسید گلوکورونیک ، اسید اگزالیک ، اسید فرمیک ، آب اکسیژنه و پینوسمیرین است که مانع رشد باکتری ها می شوند . از همین روست که هنگام گلو درد و نیز چرکی شدن گلو ، ناشی از وجود باکتری ، مکیدن عسل و یا خوردن شهد عسل مفید است . موارد کاربرد : عسل مجاری ادرار را هم ضد عفونی می کند ، همچنین برای ضد عفونی کردن چشمها ، زخمها بخصوص زخم دهان ، سوختگی ها ، و رفع برفک دهان استفاده کرد . مقدار ناچیز استیل کولینی که در عسل وجود دارد باعث گشاد شدن رگها می شود و برای بیماران قلبی مفید است . قند های موجود در عسل برای کبد و روده مفید بوده و برای تنظیم فشار خون و درمان بیماران ریوی ، زخم معده و زخم اثنی عشر موثر است . عسل برای ضعف اعصاب ، درد های روماتیسمی ، خرد کردن سنگهای کلیه و مثانه و کم خونی هم بسیار مفید است . موم عسل برای تسکین درد و التهاب ناشی از رویش نخستین دندان های کودکان مفید است عسل ترشحات غدد داخلی و بزاق را تعدیل می کند و برای معالجه سختی عمل بلع و خشکی گلو و درمان سرفه زیاد توصیه شده است . برای کم خوابی و بی خوابی مفید و برای رفع دل درد و یبوست مفید و گرفتگی مویرگها را باز می نماید و از سکته قلبی جلوگیری می نماید . از نظر طب سنتی : شیرین و قابض ، گرم . اثرات بعد از هاضمه شیرین . از نظر پیشوایان دینی : کسی که می خواهد حافظه اش زیاد شود باید عسل بخورد . پیامبر اکرم (ص) کسی که در هر ماه یکبار عسل بخورد ، به قصد شفائی که قرآن درباره عسل فرموده از خطر هفتاد و هفت مرض محفوظ می ماند . علی (ص) فرمود : عسل شفای هر دردی است . خداوند متعال فرموده است : از اندرون زنبور عسل مایعی آشامدینی به رنگهای مختلف بیرون می آید که شفای مردم در آن است عسل بلغم را آب می کند . امام صادق (ع) استعمال بوی خوش ، خوردن عسل ، سواری و نگاه کردن به سبزه نشاط آور است .
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید