دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

هسته مرکزی و آغازین فعالیت ها در دولت الکترونیک


هسته مرکزی و آغازین فعالیت ها در دولت الکترونیک
در راه تجربه جهانی با پدیده ای بنام دولت الکترونیک با بکارگیری فناوری مدرن در توسعه تسهیلات این ایده جدید نیازمند اجرای قدم به قدم شیوه های جدید در پیاده سازی میباشد . هسته مرکزی و آغازین این فعالیـتها که ما از آن به (EIC) یاد میکنیم دیدگاه فعالیتهای دولت الکترونیک را با تمرکز بر نکات زیر سازماندهی میکــند .
۱) بهینه سازی معیارهای اقتصادی :
بهبود تناسب بازدهی با خــرد نــمودن هزیــنه های مالـی و یا هزیــنه های زمانی با اســــــــــتفاده از
Strategic Plan لازم بــرای ارزیابی ساختارهای موجود. پــردازش و روشــهای ابتـکاری افزایش
کارائی سیستم بصورت جامع و یکپارچه .
۲) مدیریت پردازش اطلاعات :
برنامه ریزی – توجه و کنترل کارائی منابع پردازش ( نظیر انسان ها – بخشهای مالی و ... ) برای
دستیابی به راندمان مناسب در توسعه فناوری .
۳) استراتزی ارتباطات :
برقراری ارتباط مابین بازوهای فعال سازمانها و لایه های اطلاعاتی دولت بعنوان اولین درگاه های
متصل شونده به جریان مدرن سازی با نگرش توسعه و بکارگیری مجموعه قوانین و استراتزی های
لازم با قابلیت راهبری پردازشات دولتی .
۴) مدیریت دانش :
تولید دانش لازم با نگرش ذخیره سازی و انتشار بروز اطلاعات بجهت بالا بردن قابلیت انجام تصمیم گیری های استراتزیک در بخشهای مختلف .
دولت الکترونیک در حال حاضر و برای تمامی کشورهای در حال توسعه یک ایده ال در خروج از مشکلات
و معضلاتی نظیر عدم کارائی – عدم وجود شفافیت در عملکرد و عدم پاسخگوئی مناسب است ولی توجه به این نکته حائذ اهمیت است که تنها حضور دو عنصر پردازش و اطلاعات را نمیتوان پایگاهی مناسب در پیاده سازی دولت الکترونیک دانست .
بسیاری از پروزه های شکست خورده مرتبط با دولت الکترونیک و وابسته بر این دو عنصر خود گواهی بر
این مدعاست .
● دیدگاه EIC ( Vision ) :
برای کاهش ریسک شکست پروزه ها EIC نگرش خود را بر بنا کردن سازمان های دارای صلاحیت لازم
در افزایش بهره وری – استفاده صحیح ازراهکارهای ارائه شده وبه اشتراک گذاری صحیح و کامل اطلاعات
استوار میسازد .
● اهداف EIC ( : ( Goals
اهداف یک EIC را میتوان به دو بخش کلی تقسیم نمود . بخش اول که از آن به اهداف کوتاه مدت یاد میکنیم ودر فازهای اولیه تحقق میابد و بخش دوم که بدان اهداف بلند مذت گفته میشود و وابسته به میزان فراهم آوری منابع و ارزیابی سازمانی از کل پروزه میباشد .
اهداف کوتاه مدت عبارتند از :
۱) حصول اطمینان از اتصال به تمامی کارمندان ذی ربط در حوزه های مرتبط دولت .
۲) تهیه سرویس های الکترونیکی پایه برای ارتباطات – تحلیل سیستم و پشتیبانی .
۳) حرکت بسوی پروسه های خودکار و Paper Less .
اهداف بلند مدت عبارتند از :
۱) ساخت و پایه ریزی یک سازمان قابل اعتماد و کارا . دارای شفافیت و توانائی لازم .
۲) استفاده و به خدمت گیری کارمندانی که بتوانند پیشبینی های لازم را با استفاده از اطلاعاب
موجود به انجام رسانند .
۳) ساخت فضائی سریع و یکپارچه برای دستیابی کارمندان به تسهیلات دفاتر مجازی .
● استراتزی های لازم برای دستیابی به اهداف :
در این مرحله EIC رسیدگی به بهینه سازی استفاده از منابع جاری که از کمسیونهای مختلف برنامه
ریزی برای پروزه های مختلف فن آوری اطلاعات و ارتباطات انباشته شده است را آغازمیکند . برنامه ریزی
پایه ای برای دایر نگاه داشتن سیستم در برقراری سرویس های اطلاعاتی برای کارمندان دولت بانجام رسیده .
از لحاظ استراتزیکی EIC طرح عملیاتی خود در جهت توـسعه را ار حوزه هایی از دولت که کاستی هـــای
مشهود در مدیریت است آغاز مینـماید . بنابراین در سطوح اولــیه هیچ نـیازی به تبیــــین Data Base های
بزرگ - ارتباطات VSAT و سرورهــای پیچــیده برای پر کردن شـکاف موجـود برای کشورهای در حال
توسعه با ساختارها و شیوه های از پیش تاسیس شده دولتی نمیباشد .
تجربه نشان داده اسـت که قبـل از ایجاد آمادگـی لازم . تدارک مـنابع ICT در حدی بیــشتر از نیازهــای یک سازمان نمودار توسعه را به زیر حد تعادل کیفی نذمال تجهیزات خریداری شده سوق خواهد داد .
بنابراین مرحله توسعه اقتصادی EIC بسیار کم عرض اما دارای طراحی دقیقی از برآورد درـست نیازهای
کاربران بشکلی قابل اندازه گیری در کمسیونهای برنامه ربزی میباشد .
با توجه به موارد بالا . ساده نگاری در کوچک سازی مدل های اولیه در بخشهای مالی – مدیریت و نگهداری با توجه به توجیهات زیر توسیه میگردد :
۱) عملیات مربوط به مدیریت و برنامه ریزی در مدل های کوچک براحتی طرای میگردد .
۲) به حد اقل رسانیدن فاکتورهای ریسک .
۳) قابلیت عملکرد مستقل و اتصال به زنجیره خدمات دولت .
Instant Messaging , File Tracking , Document Sharing , Email فعالیت های بسیار کوچکی با
توجه به هزینه های اجرائی – نوع دستیابی – مدیریت و پشتیبانی میباشنذ .
اجرای موفقیت آمیز این سرویس ها تصویر بزرگتری از توسعه نوع خدمات زیر بنائی را مدل سازی میکــند که کشورهای پیشرفته به آن دست یافته اند .
● Target Diagram of EIC
در این دیاگرام ما به این مسئله توجه میکنیم که پس از استقرار ارتباطات پایـــه ای EIC میتواند در جهــــت حرکت بسوی اهداف بلند مدت خود سرویس های الکترونیکی بیشتری را معرفی کند . توضیح مختصری در
ارتباط با این سرویس های مستقل عبارت است از :
۱) سرویسهای پست الکترونیکی E-Mail :
بطوز اساسی میتوان گفت که سیستم پست الکترونیکی در کاهش زمان و هزینه های ناشی از انواع
ساده ارتباطات و افزایش بهره وری در کارهای پشت میزی نقش به سزائی دارد .
۲) File Tracking System – FTS :
پیگیری فایل ها در انجام عملیات مـستقل برای ایجاد بهــبودی در کنترل پردازش فایــل ها و از بین
بردن Red Tape چیزی که از آن به تشریفات زائد یاد میشود مورد استـفاده قرار میگیرد .
۳) Intranet Portal :
صفحات وب بعنوان ابزارهای بسیار قدرت مندی در ایـجاد – ذخیره ســازی و انتشار اطـــلاعات در
سراسر محیط سازمان ها بشمار میایند که با انتشار اطلاعات و دانش مورد نیاز دردرگــاه های خود
میتوانند عامل مناسبی در پشتیبانی از تمام مشاغل مورد نظر کمسیون های برنامه ریزی قرار گیرند.
به اشتراک گذاری اسناد الکترونیکی – مدیریت عملکرد – اعلان نتایج تصمیم گیری ها و ســرویس های خبری برخی از خدمات درگاه های Intranet میباشند .
۴) Less Paper Solution :
دفاتر کاملا Paper less در جهان بسیارنادر هستند اما برای جلوگیری از هـجوم کاغذها به ادارات دولتی بیشتر فعالیتها میتواند بطور خودکار سازمان دهی شود و بنابراین هزینه های عملیاتی کـاهش و سرانه ذخیره مدارک افزایش خواهد یافت .
۵) IP Phony and Video Conferencing :
کاهش ارتباطات و مشارکتهای رو در رو توسط سیستمهای پشتیبانی از تصمیم گیری های گزوهـــی
GDSS بعنوان مدرن ترین سیستم تصمیم گیری با استفاده از شیوه های مختلف
Video Conferencing.
۶) Integrated Data base Support :
یکی از نیازهای بسیار بنیادی و حیاتی در اتصال کلیه پایگاه های اطلاعــاتی منفرد و مـــستقل از هم
به یک سیستم یکپارچه درجهت ایجاد تعامل مشترک وبالا بردن راندمان به اشتراک گذاری اطلاعات
و بهینه سازی روشهای سرویس دهی .
۷) Virtual Office :
پس از فراهم آوری تمامی سرویس های لیست شده شکل ۲ دفاتر مجازی با بسترهای
Internet/Intranet قابل شکل گیری و یکی از کمک های اصلی در رسیدن به اهداف نهایی دولت
الکترونیک میباشد .
نماهای مختلف از فعالیتهای مختلف دولت الکترونیک نشان میدهد که این سازمان دهــی حتی در کــــشورهای پیشرفته امری بسیار مهم – حیاتی – دقیق و تا حدی مشکل است . خصوصا حوزه های آموزش – دموکراسـی اجتماعی و انتباق های تکنولوزیک این تجمع مسائب در کشـــورهای پیـــشرفته دقیقا مانند کشورهای در حــال توسعه میباشد . استراتزی و خط مشی محتاطانه میتواند مجموعه را بــسوی در بر داشتن کارآمد تــــرین دولت ( دولت الکترونیک ) به پیش ببرد .
ذیلا یک مدل پیمایشی نیل بسوی دولت الکترونیک را مشـاهده میکنیدد که بر اساس مدل پایه در کـــــــــشور نیوزیلند و چند کشور دیگر مورد استفاده قرار گرفته است .
در این مدل گام به گام دولت الکترونیک اهداف بزرگ بر چهار پایه استوار گردیده است . پردازش و به
اشتراک گذاری اطلاعات بعنوان نخستین گام نگاهی بنیادین به اطمینان از حضور الکترونیکی سازمان های
مستقل و شرکتها داشته که با بکارگیری website ها پیاده سازی میگردد .
سپس بخش تعامل متقابل در انجام وظایف با استفاده از اطلاعات به اشتراک گذاری شده را پیش رو داریم که نیازمند ورود جریان پردازش است . بعنوان مثال FTS نیازمند پردازش جریان حرکت فایل ها میباشد.
در گام سوم که به لایه Transaction معروف است تراکنش پردازشات الکترونیکی نقشی بسیار مهم در بالا
بردن راندمان و کارائی سیستم داشته و در نهایت یکپارچه سازی خدمات در تمامی Portal های متصل به
زنجیره تعاملی سبب دریافت بیشترین سطح خدمات با حداقل پیمایش خواهد شد .
توجه کنید که دولت الکترونیک به معنای حضور تمامی موجودیت یک دولت بر صفحات وب نمیباشد .
بلکه ایده کلی در فراهم آوری سرویسهای کارآمد با رعایت اصول دمکراتیک و همچنین ایجاد شفافیت در
عملکرد نهفته است . این خصوصیت در رفتار دولت الکترونیک در تعریف مضاعف و تکمیلی آن بصورت
Enhanced Government نیز مشهود است.
در این راستا یک EIC با مقیاس گذاری صحیح از قابلیتهای ارائه پذیر در مدل های کوچک سرویس های لازم را ازTesting Phase تا Pilot Phase و در نهایت Full Operational Phase دنبال میکند .
به مثال زیر توجه کنید :
Phase ۱: Test phase: Date – Date
Hardware: One PC that provides services for
۱) Energizing NDB Network
۲) Over ۴۷۰ IP management and network domain management
۳) Exchange server
۴) Web server and web portal
۵) Database for Annual Development Plan
۶) Linking and collaboration with IMED and ERD
Capacity:
This system was hardly capable to manage ۵۰ user’s network access at a time
Phase ۲: Pilot Phase: Date – Date
Hardware
All previous resource but added the following
۱) Two PC as one single domain controller
۲) One backup server
۳) One Exchange server
Capacity:
System was able to manage ۱۵۰ users
Phase ۳: Full Operation Phase Date – Date
Hardware
۱) With previous hardware
۲) IBM server with ۲ Xeon processor
۳) Four servers are coming
Capacity:
system will be capable to support more then ۱۰۰۰ users
در راه اتصال تمامی دفاتر مربوط به سازمان های دولتی به زنجیره اطلاعاتی و برای از بین بردن و کاهش فواصل جغرافیایی در یکپارچه سازی سرویس ها اولین گام موثز . طراحی و پیاده سازی WAN یکپارچه در
تمام سطح کشور میباشد . این WAN جامع امکان برقراری پل ارتباطی مابین کمسیونهای تصمیم گیری با تمامی هسته های فعال ذیربط را در انواع رویکردهای استراتزیک مهیا نموده و اهداف زیر را حاصل میسازد
۱) پشتیبانی از تاسیس انواع شبکه های LAN برای مراکز مستقل .
۲) قابلیت برقراری ارتباط در اجماع LAN ها با WAN یکپارچه کشور .
۳) انتشار برنامه های مجازی در تکمیل خدمات نرمال با نظارت دقیق و فارغ از موقعیت جغرافیایی
۴) برقراری نظام ارتباطی سریع و کارآمد ما بین کلیه افراد ذی نفع در سیستم .
۵) ترقیب سازمانهای بدور مانده از تحولات فن آوری اطلاعات و ارتباطات به پیوستن به جریانات
یکپارچه سازی خدمات و دریافت مزایای ثانویه .
۶) قابلیت فراهم آوری سطح وسیع اطلاعاتی برای تصمیم گیرندگان ارشد و بالا بردن راندمان تحلیل
نتایج آماری بعنوان یکی از شاخص های مهم در تصمیم گیری .
۷) گشایش درگاه های موجودیت مستقل برای هریک از سازمان ها .
توجه داریم که مدل سازی پایه با محوریت توسعه به همراه Strategic Plan مناسب از بروز مشکلات در
یکپارچه سازی شبکه های محلی برای اتصال به WAN اصلی درلایه های مختلف مدیریت شبکه ویا بروز
خطاهای پیش بینی نشده ( Over Hat ) در مدیریت پروزه و همچنین عدم همخوانی اطلاعات طراحی شده برای منظورهای خاص با یکدیگر جلوگیری خواهد نمود .
همچنین برای بالا بردن راندمان بهره وری از هر کدام از زیرمجموعه های متصل یه شبکه اصلی رعایت
دو نکته زیر ضروری است :
۱) سازمان دهی یک Service Point برای هر هسته مستقل با قابلیت فراهم آوری
Feed back لازم و همچنین جستجو در پایگاه داده ها و در لایه های میانی
۲) به اشتراک گذاری تمام نتایج از یک چتر واحد در راستای سهولت در دسترسی از تمام نقاط
کوروش احراری (دکترای IT با گرایش E-Strategy )
منبع : بانک مقالات فارسی