پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

رمضان؛ سوزاننده گناهان


رمضان؛ سوزاننده گناهان
باز هم عمری از ما سپری گشت و توفیقی حاصل شد تا ماه با عظمتی را که خداوند ماه ضیافت خود می‌خواند دریابیم ماهی که میزبان آن خداوند است و بس، خداوندی که قادر وبی‌نیاز است و رحمتش فراگیر و واسع لذا بر آن شدم که در اول کلام به بیان کوتاه و مختصری پیرامون این ماه پرداخته تا شاید بیداری از خواب غفلت در نخستین و آ‌غازین روزهای این ماه بر ما ارزانی گردد؛
● چرا این ماه را “ ماه رمضان “ می‌نامند؟
شاید در ذهن هر انسانی این سوال خطور کند که چرا این ماه با نام مبارک “رمضان” خوانده می‌شود؟ که برای پاسخ به این سوال شاید جواب‌های بسیاری نیز در ذهن افراد پدید آید اما بهترین پاسخ را برای این سوال می‌توانیم در بیان رسول مکرم اسلام (صلی‌الله‌علیه و آله) در یابیم که فرمودند :“ انما سمی الرمضان لانه یرمض الذنوب”
رمضان بدین سبب رمضان نامیده شده است که گناهان را می‌سوزاند.
منظور از “یرمض الذنوب” گناهان را می‌سوزاند چیست ؟
مفهوم “یرمض الذنوب “گناهان را می‌سوزاند از دو حالت خارج نمی‌باشد :
۱) آمرزش گناهان
همان طور که می‌دانیم خداوند به بندگانش وعده فرموده که اگر از گناهان خویش توبه نموده و به سوی او باز گردند توبه‌شان پذیرفته و آنان را آمرزد اما توبه نیز شرایطی دارد؛
الف) پشیمانی برگذشته
ب) عزم و اراده برای دوری از گناهان تا ابد
ج) حق مخلوقات را ادا نمودن تا اینکه فرد توبه کننده بتواند خداوند را پاک و مطهر ملاقات نموده و حقی از مخلوقات خداوند بر عهده او نباشد
د) هر فریضه‌ای ( واجبی) که از فرد ضایع گردیده و ادا نکرده است به آن روی آورده و حق آن را ادا نماید
و) گوشتی را که به واسطه حرام در بدنش روییده به واسطه اندوه‌ها آب کند
هـ) دردو رنج فرمانبرداری و اطاعت از خداوند را بر خود بچشاند همان‌طور که شیرینی معصیت را چشیده است.(۱)با توجه به این شرایط خداوند متعال در قرآن می‌فرماید :“ قل یا عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لاتقنطوا من رحمه الله ان الله یغفر الذنوب جمیعا”بگو ای بندگان من که بر نفس خویش اسراف ورزیدید ( و دائما خود را مشغول گناه و معصیت نمودید) از رحمت خداوند نومید نشوید به راستی که خداوند همه گناهان را می‌بخشد همانا او آمرزنده و مهربان است.”(۲)
لذا هنگامی که به روایات مراجعه می‌نماییم می‌بینیم که در ماه مبارک رمضان درصد آ‌مرزش گناهان بیشتر از ماههای دیگر است به طوری که خداوند متعال در این ماه عنایت ویژه‌ای را بر تمامی بندگان خویش دارد چنانچه پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) فرمودند: “من لم یغفر له فی رمضان ففی ای شهر یغفرله “(کسی که در (ماه) رمضان آمرزیده نشود در کدام ماه آمرزیده خواهد شد ؟()۳)و در حدیثی دیگر نیز فرمودند: “ آن الشقی من خرج عنه هذا الشهر و لم یغفر ذنوبه”( به راستی بدبخت کسی است که این ماه را پشت سر گذارد و گناهانش آمرزیده نشود .()۴)که همه اینها حاکی از برکت این ماه پرعظمت است که “ یرمض الذنوب” گناهان را می‌سوزاند.
۲) دوری از گناه:
شیاطین در هر لحظه از عمر ما را رها ننموده و وسوسه‌های خود را که حاکی از نافرمانی ذات اقدس خداوند است بر ما ارزانی می‌دارند که پیروی از وسوسه‌های آنها یعنی معصیت پروردگار و معصیت ذات اقدس او نیز یعنی شقاوت ابدی که انسان را به هلاکت می‌رساند لذا با توجه به این امر هنگامی که به روایات مراجعه می‌نماییم، می‌بینیم که در این وادی نیز خداوند متعال در ماه مبارک رمضان عنایت ویژه‌ای را به بندگان خویش فرموده است چنانچه پیامبر اعظم (صلی‌الله‌‌علیه‌و آله) فرمودند : ( چون هلال ماه رمضان پدید آ‌ید درهای دوزخ بسته گردد و درهای بهشت گشوده شود و شیاطین به زنجیر کشیده شوند.” (۵)و در حدیث دیگر نیز فرمودند : ( خداوند بر هر شیطان سرکشی هفت تن از فرشتگان خود را گمارده تا پایان این ماه (رمضان) همچنان دربند می‌باشند .()۶)
لذا در بند بودن شیاطین حاکی از محفوظ بودن بندگان از شر شیاطین است که دور بودن بندگان از گناه را در این ماه بیان می‌دارد.نتیجه: ماه رمضان بدین سبب رمضان نام گرفته است که گناهان در این ماه آمرزیده شده و انجام گناهان در این ماه کمرنگ می‌گردد لذا باید قدر این ماه گرانقدر را دانسته و از خداوند توفیق درک با معرفت آن را مسئلت داریم .ان‌شاء‌الله تابع باشیم.

پی‌نوشتها :
-۱ نهج‌البلاغه، حکمت ۴۱۷
-۲ آیه ۵۳ سوره زمر
-۳ امالی شیخ صدوق ،ص ۵۲، حدیث ۲
-۴ بحارالانوار ، جلد ۶، ص ۳۶۲، حدیث ۲۹
-۵ بحارالانوار، جلد ۹۶، ص ۳۴۸، حدیث ۱۱
-۶ ثواب الاعمال ،ص ۹۰، حدیث ۵
علیرضا احمدی
منبع : روزنامه رسالت