چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

کوتاه، بلند، فاجعه


کوتاه، بلند، فاجعه
در مرحله مقدماتی جام ۲۰۰۶ هیچ دروازه بانی به اندازه ابراهیم میرزاپور از مدافعانش پاس زمینی دریافت نكرد و شگفتا با وجود اینكه یكی از همین پاس ها در حقیقت شوم ترین اتفاقی بود كه موجبات شكست و به هم ریختن و سرانجام حذف همه امیدهای ایران شد. در هر دو بازی بعدی نیز همین پاس ها تكرار شدند.
به هر حال هر چند به اعتقاد اكثر كارشناسان هیچ یك از رقبای میرزاپور در حد و اندازه ای نبودند كه جای او را - با همه ضعف ها و شرایط روانی اش - بگیرند، او نتوانست ستاره قفس توری ایران باشد و با همه تلاش های او و حتی درخشش در بازی با پرتغال - به گواهی رسانه های پرتغال و نه روزنامه های جوزده ورزشی ایران - كسی نمی تواند او را به خاطر نقشی كه در گل دوم مكزیك و تیر خلاص دردناك به قلب امید ایران داشت، ببخشد.
نكته اینجا است كه اكثر و شاید همه پاس های زمینی به دروازه بان ایران- كه اتفاقاً بلندقدترین بازیكن ایرانی هم بود - از سوی كوتاه قدترین بازیكن حاضر در جام جهانی ارسال شد و هیچ كس هم به این فكر نكرد كه شاید این همه پاس، این همه تكرار یك عمل وحشتناك چیزی جز یك مسئله روانی نباشد. یك روانشناس عقیده دارد وابستگی حسین به ابراهیم بود كه باعث آن اتفاق تلخ بازی مكزیك شد. با وجود تفاوت قدی كه میان ابراهیم و حسین وجود دارد - حداقل ۵ سال هم تفاوت سنی دارند - این دو اینقدر با همدیگر دوست هستند كه شاید عملاً حسین كعبی به ابراهیم میرزاپور مثل تكیه گاه و برادر بزرگتر می نگرد و در شرایط بحرانی و حساس هیچ كس را پررنگ تر از او نمی یابد.
بازیكنان تیم ملی ایران هر كدام از یك باشگاه هستند، كمتر باشگاهی دو بازیكن در این تیم دارد. اگر هم اینطور باشد معمولاً پست آن دو متفاوت است. ابراهیم و حسین اما علاوه بر اینكه هم باشگاهی هستند پستشان نزدیك و در ارتباط با هم است. سال ها است كه كعبی و میرزاپور در فولاد هم بازی هستند، وقتی قرار است در اردوگاه تیم ملی بازیكنان دو به دو هم اتاقی شوند نیز انتخاب ابراهیم كسی جز حسین نیست... در حالی كه به نظر نزدیكی روحی و دوستی عمیق بین بازیكنان راهگشا و كمك كننده است، در فضای پرمشكل تیم ملی دوستی این دو نیز به اینجا رسید؛ شكست!
● آسیب شناسی پخش فوتبال ایران و مكزیك از تلویزیون ایران
پخش بازی های جام جهانی فوتبال نه تنها در جهان بلكه در ایران نیز همواره با استقبال بسیاری روبه رو بوده است. براساس نظرسنجی های سال های گذشته بیش از نود درصد مردم در شهرهای بزرگ این مسابقات را از شبكه های تلویزیونی جمهوری اسلامی تماشا كرده اند. پخش بازی های فوتبال در این دوره از جام جهانی كه تیم ملی ایران نیز در آن حضور داشت بی شك مخاطبان بسیاری را پای تلویزیون ها جمع كرد. اما پخش مستقیم فوتبال خارجی در ایران همواره با مشكل حذف برخی نماهای به ظاهر غیرقابل پخش روبه رو است. این حذفیات شامل صحنه های مربوط به هیجانات تماشاگران حاضر در استادیوم است. این صحنه ها معمولاً با صحنه های از پیش آماده شده جایگزین می شوند و در اغلب موارد زمان تصاویر جایگزین شده با صحنه ای كه «نامطلوب» فرض می شود، یكسان نیست و به این ترتیب لحظاتی از بازی نیز از دست می رود.
● دستگاه های تاخیرانداز
در سال های اخیر صدا و سیما برای پخش زنده بازی های فوتبال كه بیشترین تماشاگر را در میان جوانان، به ویژه مردان ۲۰ تا ۳۰ سال دارد، از دستگاه های تاخیرانداز استفاده می كند. این دستگاه ها براساس تنظیم كارگردان پخش، می تواند تاخیر لازم برای اعمال تغییرات در مورد «صحنه های نامطلوب» را ایجاد كند. به عبارت دیگر با یك تاخیر یك تا دو دقیقه، خروجی تصاویر بر اساس مواد از پیش ضبط شده یا بلافاصله تدوین شده، بر روی آنتن می رود. مواد از قبل ضبط شده شامل «صحنه های مطلوب» پیش از آغاز یا حین بازی است تا در موقع لزوم پخش شوند.
در این موارد قاعدتاً زمان، موضوع و مشخصات این صحنه ها نیز در اختیار كارگردان قرار می گیرد تا به سرعت بتواند از میان آنها مناسب ترین صحنه ها را برای جایگزین كردن انتخاب كند. از سوی دیگر صحنه های گل نیز ضبط می شوند تا در صورت نیاز به جای «صحنه های نامطلوب»، به روی آنتن بروند. دامنه چنین «صحنه های نامطلوبی» گاه از نماهای نزدیك از شادی تماشاگران دختر حاضر در استادیوم تا نماهای دور را شامل می شود.نه دقیقه و چهارده ثانیه در بازی ایران و مكزیك كه روز یكشنبه ۱۲ خرداد ماه از شبكه سوم با حضور عزت الله ضرغامی رئیس صدا و سیما پخش شد، در مجموع ۹ مورد سانسور قابل بازشناسی بود.
به عنوان مثال در این بازی، تلویزیون ایران حتی از پخش نماهای دور از تماشاگران مكزیكی نیز خودداری كرد و در عوض نماهایی از تماشاگران ایرانی یا صحنه های تكرار گل را به جای آنها پخش كرد كه در پخش زنده آن توسط تلویزیون فیفا (پخش تلویزیونی این بازی ها در انحصار فیفا است كه توسط چند كمپانی آلمانی صورت می گیرد) وجود نداشت.پخش مسابقه دو تیم در نیمه اول با هشت دقیقه تاخیر و پس از قطع و وصل صدای گزارشگر حاضر در قسمت خبرنگاران در استادیوم آغاز شد. در نیمه دوم نیز پخش مسابقه با تاخیری در حدود دو دقیقه آغاز شد و در پایان، پس از تكرار نمایش گل های بازی، بلافاصله به اتمام رسید.
برای مقایسه، اگر زمان پخش زنده این مسابقه فوتبال از سیمای جمهوری اسلامی و تلویزیون آلمانی زبان سوئیس (SF Zwei) را مقایسه كنیم، سیمای جمهوری اسلامی نود و پنج دقیقه (زمان كل بازی ۹۲ دقیقه) و تلویزیون سوئیس صد و پنج دقیقه (۱۰ دقیقه بیشتر) از مسابقه (و حواشی آن) را پخش كرده اند. به علاوه سیمای جمهوری اسلامی حدود یك دقیقه و سی ثانیه در پخش زنده این مسابقه تاخیر داشت. به این ترتیب، در مجموع «نه دقیقه و چهارده ثانیه» یعنی حدود ۱۰ درصد از زمان پخش تلویزیونی بازی از سوی تلویزیون ایران دچار سانسور شد.صحنه های شادی هواداران تیم رقیب حضور زنان در استادیوم از جمله صحنه های سانسور شده این بازی بودند.
منبع : روزنامه شرق