دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا


اشتهار به رعایت ایمنی، خواسته شرکت هوندا


اشتهار به رعایت ایمنی، خواسته شرکت هوندا
۳۵ سال پیش هنگامی که شرکت خودروسازی هوندا فروش خودرو را در ایالات متحده­ امریکا آغاز کرد، به­عنوان سازنده خودروهای کم­مصرف مشهور بود. اکنون این شرکت برنامه جدیدی را برای خود طراحی کرده و بر آن است تا به شرکت ولوو که معروف به رعایت ایمنی است، بپیوندد. برای نیل به این هدف هوندا به توسعه و ترویج ایمنی به­عنوان یک اصل ضروری در تمامی شؤون کاری و برنامه­ریزی خود اقدام کرد و در اولین حرکت به نصب کیسه هوا در طرفین سرنشینان پرداخت و سیستم ضد بلوکه ترمز را نیز در همه خودروهای کوچک و بزرگ خود نصب و تاکید کرد برای ارائه این امکانات نباید از مشتریان هزینه اضافی خواست.
در همین زمینه و به­منظور تعیین بهتر تاثیر تصادفات بر تمام بدنه خودرو به تجدید طرح شاسی خودروهای خود همت گماشت که البته اجرای این طرح از ۱۰ سال قبل در ژاپن آغاز شده بود و پاییز امسال کار آن نهایی و در مدل­های هوندا آکورد و سِدان به­کار گرفته می­شود. این حرکت هوندا که در خود شرکت به طرح "ایمنی برای همه" مشهور است، با کسب امتیازات کمی و کیفی از مراجع دولتی و شرکت­های بیمه که در آن آزمون­های تصادفات مورد بررسی قرار می­گیرد، همراه بود و اکنون در­حال به نتیجه رسیدن است.
می­توان ادعا کرد ۸ مدل از خودروهای هوندا از CR-V که خودرویی کوچک و اسپرت است تا ادیسه مینی­ون در زمره ایمن­ترین خودروهای جاده­اند. کسب ۵ ستاره از بخش "مدیریت ایمنی ترافیک شاهراه­های ملی" در زمینه آزمون­های تصادفات جانبی خودرو و دریافت بالاترین درجه ایمنی از "انستیتو بیمه برای ایمنی شاهراه­ها" برای آزمون­های تصادف، امتیازات هوندا هستند.
با کسب این موفقیت­ها شرکت هوندا از شرکت­هایی نظیر جنرال­موتورز، کرایسلر، تویوتا و حتی ولوو که هوندا آن را الگوی خود قرار داده، پیشی گرفته است.
شرکت­های دیگری همچون فورد و هیوندای کره نیز دارای همین تعداد خودرو بوده­ و به چنین نتایجی دست یافته­اند ولی به اندازه شرکت هوندا در بازاریابی و در سایت اینترنتی خود بر ایمنی تاکید نکرده­اند.
"ما می­خواهیم اطمینان مصرف­کنندگان را کاملاً جلب کنیم" این گفته تومیجی سٌگی­موتو، معاون بخش تحقیقات و توسعه شرکت هونداست.
البته شرکت توانسته است اعتماد بعضی از مشتریان را تا حدود زیادی جلب کند که یکی از این افراد استیو آرمستید است. او ۵۲ سال دارد و مدیر یک شرکت داده­پردازی و اهل ونکوور است. وی نتایج کسب­شده از سوی شرکت هوندا در زمینه آزمون­های مدیریت ایمنی ترافیک را بررسی و نیز عکس­های گرفته شده در آزمون­های تصادف جانبی را در سایت اینترنتی هوندا مشاهده کرده است. او به­ویژه بیشتر نگران دو پسر نوجوان خویش است که با هوندا مدل Fit که خودرویی کوچک است و در امریکا به­فروش می­رسد، رانندگی می­کنند.
آرمستید می­گوید: به­خاطر بچه­ها مهمترین مسئله برای من ایمنی است و بررسی نتایج تمام آزمون­های تصادف نشان می­دهد که این خودرو خیلی محکم و استوار و با توجه به ابعاد کوچک آن، خودروی مطمئنی است.
شرکت ولوو که از ابتدای فعالیتش در سال ۱۹۲۷، بر ایمنی تاکید کرده است، چندان نگران رقابت هوندا نیست.
"ما هیچ طرح و برنامه­ای برای دادن ایمنی به هوندا یا هر شرکت دیگری نداریم. ما حداقل ۸۰ سال نسبت به آنها برتری داریم." این مطلب را دن استون سخنگوی شرکت ولوو بیان می­کند و می­افزاید: البته ولوو از اقدامات و تلاش­های هوندا خرسند است.
او و تحلیلگران بخش خودرو متوجه شده­اند که نتایج آزمون­های تصادف به­تدریج در حال رشد و تکامل هستند. انستیتو بیمه ایمنی بزرگراه­ها هر هفته پس از بررسی تعداد بیشتری از خودروها به انتشار جدول رتبه­بندی آنها می­پردازد و در حال یافتن راه­هایی است تا آزمون­های ایمنی را مشکل­تر کند زیرا هر روز بر تعداد خودروهایی که به امتیازهای بالا دست پیدا می­کنند، افزوده می­شود.
جوآن کلی­بروک، رئیس شرکت پابلیک سیتی­زن و رئیس سابق آژانس ایمنی ترافیک می­گوید: هرقدر خودروسازان میزان ایمنی خودرو را افزایش می­دهند، به همان مقدار رتبه­بندی آنها ناقص­تر می­شود و تمام موارد بهبود یافته درنهایت در سه چهار ستاره امتیاز خلاصه می­شود.
او خواستار اجرای آزمون­های بیشتری است که عمدتاً مبتنی بر ایمنی عابران، تصادفات از ناحیه عقب خودرو و بررسی مقاومت سقف آن در مواردی است که تصادف به واژگون شدن خودرو منجر می­شود. وی می­افزاید: اینها مسائلی است که شرکت­های هوندا، ولوو و دیگران به آنها بیشتر توجه می­کنند.
فیل راید، سردبیر و مشاور مصرف­کنندگان در شرکت ادموند دات­کام که شغلش ارائه اطلاعات مشاوره­ای به مشتریان طالب خودروست، می­گوید: تمرکز بر ایمنی و مصرف­کم خودرو از سوی شرکت هوندا اقدامات هشیارانه­ای است که سبب شده هوندا از بقیه خودروسازان متمایز شود. وی می­افزاید: اگر آنها بتوانند به ولوو تبدیل شوند، معرکه خواهد شد. وجه تشابهی که در اینجا وجود دارد، آن است که توجه به ایمنی توجه به محیط زیست است.
هیچ­کدام از خودروهای تولیدی هوندا، مینی­ون­ها، خودروهای اسپرت و یا وانت­ها چیزی بیش از یک خودروی ۶ V-برای عرضه ندارند. هوندا توانسته است حتی بر تویوتا در بازار خودروهای هیبریدی (الکتریکی) ایالت­متحده غلبه کند، و این در بازاری اتفاق افتاده است که خودرویInsight تویوتا به­تازگی بازنشسته شد و درست یک سال زودتر از Prius (محصول هیبریدی تویوتا)، هوندا به­ فروش فوق­العاده­ای رسید.
در بازار خرید ­و­ فروش خودرو دو نکته اساسی وجود دارد: یکی محیط­زیست و دیگری ایمنی. این گفته کو ایچی کندو، مدیرارشد و مسوول اجرایی هوندا در امریکای شمالی است.
طی چند سال گذشته هنگامی که قیمت بنزین رو به فزونی گذاشت، بیشتر مشتریان به سمت هوندا روی آوردند و این سبب شد میزان فروش هوندا در امریکا در سال ۲۰۰۶ سه و نیم درصد افزایش یابد و تعداد خودروهای فروخته شده آن بالغ بر ۵/۱ میلیون خودرو شود و با ۵/۱۲ درصد رشد تویوتا را تحت­الشعاع خود قرار داده از کرایسلر نیز پیشی بگیرد و رتبه سومین خودروساز کشور را در سال ۲۰۰۶ از­­ آن خود کند.
هوندا مانند تویوتا مترصد رشد و بالندگی بیشتر است و به همین منظور ۱۸ مارس امسال در اقدامی بی­نظیر چهارمین خط تولید خود در امریکا را راه­اندازی کرد. این خط تولید قادر است سالانه ۲۰۰­هزار دستگاه خودروی جمع و جور سیویک تولید کند و کار تولید را از سال ۲۰۰۸ شروع خواهد کرد.
کارخانه جدید در محلی نزدیک به مرکز تحقیقات و توسعه هوندا قرار دارد و فاصله آن در حدود ۵/۳ ساعت رانندگی از مرکز تحقیقات در اوهایو مرکزی نزدیک کارخانه تولیدی خود در مارسویل و لیبرتی غربی است.
آزمایشگاه تست تصادف هوندا در سال ۲۰۰۳ گشایش یافت و افتتاح آن مقارن بود با مطرح شدن شعار جدید هوندا یعنی "ایمنی برای همه". این آزمایشگاه دومین آزمایشگاه داخل سالن هونداست که به­عنوان پشتیبان مرکز تست تصادف خودرو در توچیجی ژاپن انجام وظیفه می­کند و در سال ۲۰۰۰ اولین آزمایشگاه تست تصادف داخل سالن دنیا بود که به­دست یک خودروساز بنا شد (البته از آن زمان تا­کنون ولوو نیز سالن خود را بنا کرده است).
"با وسعتی بالغ بر یک میلیون فوت مربع، در مقایسه با مرکز تحقیقات اصلی آن در مارسویل به اندازه یک زیر­پله­ است." این گفته فرانک پالاچ مدیر بخش مهندسی هونداست. وی می­افزاید: وقتی زمان انجام آزمایش­ها فرا می­رسدکه معمولاً هفته­ای یک بار بیشتر انجام نمی­شود، انگار به این بچه­ها یک زلزله چند­ریشتری وارد شده است، همه به تکاپو می­افتند.
هوندا از این مرکز عمدتاً برای آزمایش خودروهایی که قرار است در امریکا به­فروش برسند مانند هوندا آکوراتی­ال چهار در استفاده می­کند. این آزمایش­ها برای تجزیه و تحلیل و بررسی جنبه­های جدی آکورا تی­ال است که ACE ساختار بدنه نامگذاری شده ­است و روی تمام مدل­ها به جز هوندا ۲۰۰۰S اسپرت اجرا می­شود .
ACE مخفف Advanced Compatibility Engineering به معنی "مهندسی سازگاری پیشرفته" است که بیشتر به چگونگی توزیع ضربات وارده به خودرو هنگام تصادفات رودررو و یا به قول قدیمی­ها "شاخ به شاخ" می­پردازد و همچنین تمام امکانات موجود برای حفاظت از جان سرنشینان خودرو در شرایط مشابه را مورد بررسی قرار می­دهد، حتی در شرایطی که خودرویی کوچک با خودرویی در حد و­اندازه یک SUV تصادف می­کند.
این طراحی به­گونه­ای است که هنگام تصادف، انرژی وارده ناشی از برخورد خودرو، نه فقط در سپر جلو بلکه در تمامی بخش­های جلوی شاسی توزیع می­­شود. در نتیجه طراحی به روشACE هنگام برخورد، قطعات ضربه دیده بدنه به سمت بالا حرکت می­کنند و اجازه نمی­دهند خودروی بزرگ خودروی کوچک را نابود کند. "معمولاً هنگام برخورد یک خودروی کوچک با خودرویی بزرگتر، عدم تناسب به­وضوح پیداست." این گفته چاک تامس، مدیر بخش ایمنی هونداست. وی می­افزاید: ما می­خواهیم بدنه خودرو طوری طراحی شود که هنگام تصادف خودروی کوچک با خودروی بزرگتر ققط بدنه آنها تغییر شکل یابد نه آن­که بر اثر ضربه، خودروی بزرگتر از روی خودرو کوچکتر عبور کرده سوار آن شود! در آزمون­های تصادفات تئوری به عمل تبدیل می­شود. در آزمونی یک خودروی هوندا آکورا حامل دو آدمک با کمربندهای بسته در صندلی­های جلو به وسیله کابلی که از زیر زمین به آن متصل شده است با سرعتی معادل ۳۵ مایل به مانعی برخورد می­کند، این برخورد توسط دوربین­های پیشرفته فیلمبرداری می­شود و همراه نمودارهای مربوطه در اختیار کاشناسان مستقر در اتاق کنترل بالای محل آزمون قرار می­گیرد تا بررسی شود. همان­طور که تامس انتظار دارد براثر این برخورد، قسمت جلوی هوندا آکورا به شکل "آکاردئونی" تا می­شود و به سمت بالا حرکت می­کند، چراغ­های جلو شکسته ­می­شوند و لاستیک­های جلو به شدت آسیب می­بینند ولی بقیه خودرو به­طور اساسی غیرفعال می­ماند. درها بسته و آدمک­ها در محل خود سالم باقی می­مانند و این نشان از آن دارد که در شرایط واقعی سرنشینان صدمه نمی­بینند در نتیجه می­توانند در­ها را به سادگی بازکنند و از خودرو خارج شوند. تامس می­افزاید: البته این واقعیت را باید پذیرفت که کارهای بسیاری توسط هوندا و یا هر خودروساز دیگر باید انجام شود تا خودروها هنگام برخورد با کامیون و یا مثلاً تریلر یا تراکتور بتوانند جان سالم به در ببرند. ولی در تصادفات داخل شهر دلیلی ندارد خودرویی طراحی کنیم که نتواند در برخوردها پایدار بماند. طرح تمرکز بر ایمنی هوندا می­تواند این فکر قدیمی امریکایی­ها را که معتقدند آسایش و ایمنی فقط در خودروهای بزرگ وجود دارد ، کاملاً از بین ببرد.
منبع: روزنامه نیویورک تایمز
برگردان: شاپور واعظی
کارشناس اداره خرید خارجی
منبع : اندیشه گستر سایپا