شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


مروری بر اکران نوروز ۸۶ سینماها


مروری بر اکران نوروز ۸۶ سینماها
در حالی که فروش بالای فیلم «اخراجی ها» در تعطیلات نوروزی، فعالان و دست اندرکاران سینمایی را به شروع سال موفقیت آمیزی برای سینمای ایران امیدوار کرده است، میزان استقبال از تولیدات سینمایی در نوروز ۸۶ در مقایسه با سال گذشته در مجموع افزایش چندانی را نشان نمی دهد. این موضوع بیش از همه به ترکیب فیلم های اکران نوروزی بازمی گردد که تنها فضا را برای پرفروش شدن یک فیلم مهیا کرده است. در حالی که سال گذشته تقریباً اکثر فیلم های نوروزی از قابلیت های مناسب و برابر برای جذب مخاطب بهره مند بودند و همگی نیز به فروش بالایی دست یافتند.
امسال اخراجی ها در غیاب یک رقیب جدی میدان دار اکران نوروزی انتخاب اول تمام کسانی بود که قصد داشتند قسمتی از وقت فراغت خود در تعطیلات را به سینما اختصاص دهند. صف های طولانی در مقابل اکثر سینماهای نمایش دهنده این فیلم و تبلیغات شفاهی آن میان مردم آشکارا نشانه یی از موفقیت کامل آن بود.
آن چنان که پخش کنندگان آن از فروش ۷۰۰ میلیون تومانی اش تا مقطع قبل از تعطیلات خبر می دهند. اخراجی ها اکرانش را از ۱۶ اسفندماه سال گذشته آغاز کرد و تا روز پایان تعطیلات ۲۷ روز از نمایشش را پشت سرگذاشته که با احتساب فروش ۷۳۰ میلیونی، رقم متوسط فروش روزانه یی در حدود ۲۷ میلیون تومان را به دست می دهد که بسیار چشمگیر است.
اگر حداقل مدت هشت هفته را برای زمان اکران این فیلم در نظر بگیریم که به احتمال بسیار زیاد بیشتر هم خواهد بود، با حفظ این میزان فروش دستیابی این فیلم به فروشی تا مرز ۲ میلیارد تومان هم بعید نیست. مسعود ده نمکی سازنده این فیلم در طول تعطیلات همچنان پاسخگوی انتقادات منتقدانی بود که در نوشته هایشان به دنبال ره گیری دلایل استقبال مردم از این فیلم و البته ربط دادن این موضوع به حضور بازیگران شناخته شده و تداوم شخصیت های موفق قبلی شان در این فیلم بودند. ده نمکی البته در این مدت رکورد مصاحبه با رسانه های مختلف را شکست و تقریباً در هر رسانه تصویری و نوشتاری می شد ردپایی از صحبت های ده نمکی را یافت.
اما در حالی اخراجی ها روز به روز فاصله خود را با رکورد فروش سینمای ایران کم می کند که سایر فیلم های در حال نمایش فروش چشمگیری ندارند. موضوعی که از زمان تایید رسمی ترکیب اکران نوروزی پیش بینی شده بود. آن چنان که حتی عده یی با عینک بدبینی چنین ترکیبی را عمدی و در راستای افزایش فروش اخراجی ها می دانستند. تعداد زیاد سینماهای نمایش دهنده این فیلم و تبلیغات پرحجم آن از تلویزیون دلیلی بر مدعای این افراد بود.
مهمان اصلی ترین رقیب اخراجی ها خیلی زود میدان را به رقیبش واگذار کرد. این فیلم که روزهای ابتدایی نمایشش فروش خوبی داشت، در ادامه با افت فروش مواجه شد و حالا به گفته تهیه کننده اش به مرز فروش ۲۰۰ میلیون تومانی رسیده که با درنظرگرفتن آغاز نمایشش از ۹ اسفند رقم پایینی است.
دیگر فیلم مهم اکران نوروزی خون بازی بود که با آنکه تبلیغات مناسبی از زمان جشنواره میان مخاطبان جدی سینما ایجاد کرده بود، در زمان نمایش بیش از همه تحت تاثیر اخراجی ها قرار گرفت و با متوسط فروش روزانه ۵ میلیون تومان با فاصله بسیار زیاد از اخراجی ها در مقام دوم قرار گرفت. بسیاری مضمون و فضای تلخ فیلم را مناسب نمایش در ایام نوروز نمی دانستند و همین موضوع را عاملی برای رویگردانی انبوه تماشاگران ارزیابی می کردند. سال گذشته فیلم چهارشنبه سوری به عنوان نماینده سینمای جدی و متفاوت در نوروز اکران شده بود که با فروش بسیار بالایی هم مواجه شد.
آخرین فیلم اکران نوروزی هم که بیشتر به دلیل سماجت تهیه کننده و بهره گیری از امکانات در اختیارش اکران شد، صرفاً فضا را برای فروش بیشتر فیلم های دیگر فراهم کرد. «شب بخیر فرمانده» به تهیه کنندگی حوزه هنری در سینماهای متعلق به همین نهاد به نمایش درآمد و با آنکه هنوز رقم تخمینی فروشش اعلام نشده اما از وضعیت سینماهایش می شود پیش بینی کرد که فروش پایینی داشته است. این فیلم به زودی جایش را به فیلم «قلقلک» ساخته مسعود نوابی خواهد داد. همان طور که «صحنه جرم ورود ممنوع» جایگزین مهمان خواهد شد.
سال گذشته با درک صحیح پخش کنندگان فیلم های هوو، ازدواج به سبک ایرانی، زیر درخت هلو و چهارشنبه سوری به عنوان فیلم های نوروزی به نمایش درآمدند که همگی با فروش های بالا رونق بخش سینمای ایران در ماه های آینده شدند اما امسال با آنکه یک فیلم می رود تا رکورد فروش سینما را بشکند اما سایر فیلم ها با فروشی پایین بیشتر نظاره گر این رکوردشکنی هستند تا استفاده از آن در جهت افزایش مخاطبانشان.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید