دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا


دختران دهه چهل و پنجاه


دختران دهه چهل و پنجاه
زبان ریاضی، صادق‌ترین و صریح‌ترین گویش را در بیان اطلاعات دارد که هیچ‌گونه ابهام و ایهامی در آن نیست و دانستن آمار دقیق، بهترین مبانی فهمیدن است که انسان براساس دانسته‌های صحیح، اندیشه‌های درست را بیان می‌کند. بدون علم و دانستن، اندیشه و فهمیدن معنا ندارد.
انسان موجودی سه بعدی است که دو بعد آن مربوط به جهان غیرفیزیک و یک بعد آن مربوط به جهان فیزیک است. انسان آمیخته‌ای از جسم، فکر و نفس است. جسم برای احساس و اجرا و فکر برای تصور و اندیشیدن و نفس برای خواستن و متاثر شدن است.
درک مفاهیم اجتماعی همانند درک مفاهیم طبیعی نیاز به اطلاعات و دانستن علمی از جامعه دارد مهندسان اجتماعی به خوبی می‌دانند بدون داده‌های اجتماعی هرگز نمی‌توانند درست فکر و تحلیل کنند و حتی مدیران اجتماعی نمی‌توانند خوب تصمیم بگیرند بنابراین تحلیل گذشته و تشخیص وضع حال و تصمیم برای آینده نیازمند اطلاعات و آمار درست است.
با اطلاعات دقیق از وضعیت زنان متولدین دهه چهل و پنجاه اوضاع کنونی جامعه کشورمان را به لحاظ مسئله جنسی و پیامدهای شخصی و اجتماعی آن مورد مطالعه قرار می‌دهیم.
● نیاز ارضای جنسی
خدای بزرگ انسان را براساس ابعاد سه‌گانه وجودی‌اش یعنی جسم و عقل و نفس نیازمند به نیازهای واقعی جسمی، فکری و نفسانی خلق کرد.
انسان نیاز به غذا، پوشاک، مسکن و... دارد زیرا جسم انسان نیازمند این‌گونه حاجت‌هاست همچنین انسان می‌خواهد ویژگی کنجکاوی خود را ارضا کند لذا می‌خواهد بداند و بفهمد پس انسان به هر دلیلی می‌خواهد بداند و بفهمد و همچنین انسان نیاز دیگری دارد به نام نیاز جنسی که می‌خواهد آن را برطرف کند بنابراین ارضای جنسی یکی از نیازهای واقعی انسان به لحاظ بعد نفسانی او بعد از بلوغ است و هیچ‌کس از این قاعده مستثنی نیست.
● ارضای جنسی آری یا نه؟
انسان پس از رسیدن به بلوغ جنسی نیازی را در خود احساس می‌کند که به سوی جنس مخالف میل پیدا می‌کند، مایل است با او مانوس و مالوف باشد، هم‌سخن، همدل و همدرد باشد، خودش را با او اشتراک و اشاعه دهد و از دو نفر یک وجود مشاء خانواده را بسازد و پایه این اجتماع و اشتراک همان میل و کشش جنسی در وجود انسان است که توجه او را به جنس مخالف جلب می‌کند حال این پرسش مطرح است که آیا انسان به ارضای جنسی برسد یا نه؟
پاسخ همه ادیان، سنت‌ها و قبیله‌ها مثبت است و دیده نشده است که در دینی یا سنتی و عرفی یا قبیله‌ای دستور به سرکوب غریزه جنسی داده باشد که انسان از طریق پزشکی و داروها کاری کند که نیاز جنسی خود را خنثی کند هیچ‌کس نگفته است که انسان باید تا آخر عمرش مجرد و بدون ارضای جنسی صبر و سرکند بنابراین دیدگاه سرکوبی غریزه جنسی و صبر بر فشارهای این کشش نفسانی دیدگاه باطلی است و تنها عده‌ای اندک آن را ادعا کردند که آن هم معلوم نیست بدان پایبند باشند زیرا در خبرها آمده است که چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند.
● روش ارضای جنسی
حال که اصل ارضای جنسی در جامعه انسانی پذیرفته است این پرسش مطرح می‌شود چه راه و روشی مشروع و چه راه و روشی نامشروع است؟
بدیهی است پاسخ به این پرسش‌های حوزه عقل عملی، نیاز به پاسخ به پرسش پیشینی در عقل نظری دارد که انسان از چه کسی باید اطاعت کند و چرا باید به فرمان او ملتزم باشد؟
مسلمانان به سنت پیامبر اسلام(ص) ملتزم هستند و ازدواج را محبوب‌ترین سازمان نزد خدای بزرگ می‌دانند و روش مشروع ارضای جنسی را در راهکارهای کتاب خدا و سنت رسول خدا(ص) جستجو می‌‌کنند و غیر از آن روش را نامشروع می‌دانند.
روش مشروع در کتاب خدا و سنت رسول خدا(ص) ازدواج دائم و موقت است که تشیع بنا به تفکر انقیادی حضرت علی(ع) از رسول خدا(ص) ازدواج موقت را کماکان قبول دارد ولی تسنن بنا به تفکر اجتهادی عمر در قبال رسول خدا(ص) ازدواج موقت را حرام کرده است اما اصل ازدواج را تنها راه مشروع ارضای جنسی می‌دانند و این روش برای زن و مرد یکسان است و هیچ راه دیگری برای ارضای جنسی نیست بنابراین راه‌های دیگر مانند خودارضایی، همجنس‌بازی زنان، همجنس‌بازی مردان، زنا، ارضای جنسی با حیوانات، یا دیدن صحنه‌های شهوت‌آلود مانند رقص، شو و امثال این‌گونه رفتارها که در فرهنگ غرب رواج دارد، حرام است.
● عرف جامعه و ارضای جنسی
گرچه در عقد نکاح خواه دائم یا موقت ایجاد و انشاء ایجاب عقد نکاح با جنس زن است و مرد حق ندارد آغازگر نکاح باشد و تنها می‌تواند ایجاب را بپذیرد و قبول کند یا این‌که رد کند اما به لحاظ شرم و عفت و حیای زن، عرف جامعه انسانی این‌گونه عمل می‌کند که مرد از زن تقاضای نکاح و جفت شدن می‌کند چنانچه زن به پیشنهاد مرد پاسخ مثبت دهد آن‌گاه خودش یا از طرف او صیغه ایجاب انشاء خوانده می‌شود پس عرف جامعه انسانی این‌گونه حکم می‌کند که مرد به خواستگاری زن برود و از او تقاضای ایجاب نکاح کند تا بعد از انعقاد عقد نکاح، طرفین به ارضای جنسی مشروع برسند پس در عرف برای رسیدن به ارضای جنسی مشروع، جنس مرد آغازگر دعوت و پیشنهاد است و زن همواره منتظر این پیشنهاد نشسته است تا از میان آنها یکی را انتخاب کند تا خودش را جفت مرد منتخب قرار دهد و مرد نیز صیغه زن مبنی بر جفت قرار دادن خودش را برای مرد می‌پذیرد و بدین شکل عقد نکاح خواه دائم یا موقت منعقد می‌شود.
● واقعیت‌های جامعه کنونی
برای دانستن واقعیت‌های جامعه کنونی به آمار مراجعه می‌‌کنیم و مطالعه آمار را از خودمان، خانواده‌مان، محله‌مان و شهرمان آغاز کنیم تا به استان‌مان، کشورمان و... برسیم. چه تعداد از دختران متولد دهه ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ تاکنون حتی یک‌بار هم ازدواج نکرده‌اند؟
(مورد مطالعه از دختران ۲۶ سال به بالاست و سنین کمتر از آن را وارد بحث نمی‌کنیم گرچه بسیار مهم است) چه تعداد از زنان متولد دهه ۱۳۳۰-۱۳۴۰ و ۰۵۳۱متاهل شدند و بعد بنا به علل طلاق یا فوت شوهر، سرپرست خانوار شدند؟ بی‌تردید آمار دقیق دختران مجرد و زنان بیوه در مراکز مربوطه موجود است که بخش قابل توجهی از جمعیت فعال و موثر جامعه‌مان را تشکیل می‌دهند.
حال این پرسش مطرح است این بخش عظیم از جامعه زنان در خصوص انس و الفت نفسانی و ارضای جنسی ضروری خود به چه راهکاری رسیده‌اند؟ زیرا فرض بر این است که این جمعیت زنان ازدواج دائم ندارند.
سه پاسخ کلی به پرسش فوق می‌توان داد.
۱) پاسخ اول: صبر و مقاومت، به طور قطع شماری از دختران مسن مجرد و زنان سرپرست خانوار با ریاضت‌های نفسانی و حجب و حیا و عفت بسیار بالایی که دارند و در برابر هجوم غریزه جنسی مقاومت و راه صبر را پیش گرفته‌اند و با همین حالت به امید این‌که فرجی حاصل شود صبر می‌کنند تا به ازدواج دائمی برسند یا این‌که به طور مجرد و عزب، خدای خود را ملاقات کنند.
۲) پاسخ دوم: راه مشروع ارضای جنسی را پیش گیرند تا در امت رسول خدا(ص) عزب و مجرد باقی نمانند و از آنجایی که ازدواج دائم برای آنها ممکن نشد به تنها راه باقیمانده یعنی ازدواج موقت روی آورند و ارضای جنسی خود را مطابق شرع اسلام قانونمند ‌سازند و به ثواب و طهارت ناشی از حکم الهی برسند.
۳) پاسخ سوم: راه نامشروع ارضای جنسی را پیش بگیرند و از هر طریقی، از خود ارضایی گرفته تا پیکرفروشی و همجنس‌بازی در دنیای نجاست و عفونت غوطه‌ور شوند.
آیا به طور منطقی و عقلی راه چهارمی برای این تعداد آمار از دختران مسن و زنان بیوه وجود دارد؟
چه بنیاد یا موسسه یا وزارتخانه یا سازمانی متکفل و پاسخگوی این امور است؟ آیا این مسئله آن‌قدر اهمیت ندارد که دولت بدان بپردازد؟
آیا با این واقعیت مهم انسانی و اجتماعی می‌توان با تمسخر و تساهل گذشت؟
آیا مسئولان که در پیشگاه خدای بزرگ علاوه بر تکلیف شخصی، تکلیف اجتماعی را نیز پذیرفتند، مسئول و مکلف نیستند؟!
تنها راه مشروع ارضای جنسی بعد از کافی نبودن ازدواج دائم، ازدواج موقت است که حدود و ثغور آن در فقه شیعه مشخص شده است و در غیر این صورت باید متحمل خسارت سنگین حمله فرهنگی غرب شویم که جامعه اسلامی را به سوی فساد و اضمحلال پیش می‌برد.
● غرب چه می‌کند و چه می‌خواهد؟
فرهنگ غرب بر پایه نفی اراده خدا و اصالت اراده فرد پیکر زن را عریان یا نیمه عریان به جامعه انسانی نشان می‌‌دهد و ارضای جنسی انسان را تنها براساس اراده فرد و خواست انسان، مشروع تعریف می‌کند و رابطه جنسی نامشروع را تنها در مورد تجاوز به عنف (rape) می‌داند براساس این اندیشه‌های عقل عملی غرب، زنا، لواط (همجنس‌بازی مردان)، مساحقه (همجنس‌بازی زنان) و مباشرت جنسی با حیوانات و مجالس لهو و لعب و میگساری و فحشا مشروع است.
زیرا عقل نظری غربی، خدا را در قانونمندی انسان حذف کرده و تنها برای اراده انسان اصالت قائل است و حداکثر احترامی که برای خدا قائل است این‌که خدا وجود دارد ولی کاری به انسان ندارد.
این فرهنگ و اندیشه نه تنها مبنای علمی غربی‌ها در مغرب زمین است بلکه آنها می‌خواهند رویه عملی ناشی از آن را به تمام جهان گسترش و تعمیق بخشند و حتی فحشا و منکرات را به عنوان فرهنگ غالب و معمول جهان تحمیل کنند این در حالی است که بسیاری از حالت‌ها و رفتارهای تولید شده از فرهنگ غرب خلاف فطرت و گرایش‌های مثبت نفس انسان است ولی در سطح وسیع رسانه‌های دیداری و نوشتاری و شنیداری به خورد افکار عمومی داده می‌شود.
غرب از فرهنگ پوشش و حریم اسلام که مطابق با فطرت انسان است خوف دارد زیرا چنانچه فرهنگ اسلام ناب در خصوص زن به طور کامل و صحیح منتشر شود کمتر کسی است که با وجدان پاک آن را نپذیرد و به دنبال ابتذال و فحشا آن هم به بهانه آزادی فرد و اراده برود.
ف. علیزاده
منبع : مجله خانواده سبز