شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا


ماجرای زنده به گور شدن «محمدرضا شریفی‌نیا»


ماجرای زنده به گور شدن «محمدرضا شریفی‌نیا»
تهیه‌کننده «پیامک از دیار باقی» با بیان اینکه «محمدرضا شریفی‌نیا» در این سریال واقعا زنده به گور شد، گفت:‌ قبل از پخش برای این سریال تبلیغات کافی صورت نگرفت و گرنه ما در جذب مخاطب رکورد بی‌سابقه‌ای می‌زدیم.
سیدامیر سیدزاده گفت: روی سریال «پیامک از دیار باقی» تبلیغ کافی صورت نگرفت و اگر مانور سیما روی این سریال بیشتر بود، سریال می‌توانست جای بیشتری میان مخاطبان خود باز کند و با اختلاف فاحشی با سایر سریال‌های نوروزی امسال، پیش می‌افتاد و رکورد بی‌سابقه‌ای را در پخش سریال‌های مناسبتی بعد از انقلاب برای خود ثبت می‌کرد.
● ماجرای زنده به گور شدن «محمدرضا شریفی‌نیا»
وی درباره بازی «محمدرضا شریفی‌نیا» در این سریال و تصویربرداری مربوط به بخش‌های قبرستان و گور نیز گفت: به نظر من شریفی‌نیا در دوران بازیگری خود سخت‌ترین نقش را در این سریال بازی کرده است به خاطر اینکه برای بدست آوردن آن واقعیت‌های لازم در ارتباط با زنده به گور شدن و حالت‌های مختلف او در قبر و اتفاقاتی که بیرون از قبر می‌افتاد، ناچار شدیم شریفی‌نیا را بصورت واقعی در قبر بگذاریم و کار تصویربرداری را انجام دهیم.
برای بهتر انجام شدن این بخش، قبری تهیه کرده و دوربین‌ها را از زوایای مختلف در آن کاشته بودیم. محمدرضا شریفی‌نیا در گور بود و ما روی آن را با تمهیداتی پوشانده و آنچه مخاطب می‌دید، عکس العمل‌های واقعی شریفی‌نیا در تنهایی خانه قبر بود.
مثلا در آن لحظه‌ای که او در قبر زنده به گور شد، پس از آنکه در قبر قرار گرفت، واقعا مانند یک فردی که زنده به گور شده باشد تلاش کرد تا کفن را باز کرده و صورت خود را باز کند و دوباره تاکید مِی‌‌کنم که تمام این حرکات به طور واقعی رخ داد و بیننده فقط حرکات واقعی او را در قبر می‌دید و هیچ چیز مصنوعی نبود.
وی در ادامه درباره ساخت سریال نیز گفت: این مجموعه تلویزیونی مجموعه‌ای بود که ما حداقل باید۶ الی ۷ ماه برای ساخت آن زمان می‌گذاشتیم اما توانستیم آن را در ۲ ماه بسازیم و عواملی چون داستان خوب، کارگردان خوب، بازیگران مطرح و نگاه تازه به مقوله طنز در موفقیت آن تاثیرات بسزایی گذاشت.
در طول قصه همه شخصیت‌ها سرجای خود قرار گرفته بودند و هرکدامشان سرنوشت، حرف و نقش داشتند و هیچکس بدون هدف وارد سریال نشد و همه نقش‌ها دارای پتانسیل لازم بودند.
کارگردان نیز با اینکه تا به حال تجربه‌ای در کار طنز نداشت به خوبی و با اطمینان توانست کار را جلو ببرد و موفق نیز شد.
من نیز بعنوان تهیه کننده تلاش کردم تا فضای بی دغدغه‌ای برای عوامل تهیه کنم و با پایان یافتن آن،‌با توجه به موضوع ارزشیی که داشت و پتانسیل بالا می‌توانم از این کار دفاع کنم و هدف ما از ساخت این سریال ارائه نوعی کار شیرین و به دور از هجو و لودگی بود البته نگاهی نو به طنز داشت و در نوع خود از آثار فاخر به شمار می‌رود.
ما با ساخت این سریال قصد داشتیم عنوان کنیم که طنز واقعی نیز وجود دارد و بدون اینکه به هر چیزی برای خنداندن دست زد، می‌توان مخاطب را جذب کرد.
وی درباره شیوه تصویربرداری مجموعه (دوربین سر دست) نیز گفت: سیروس مقدم که کارگردانی مجموعه را برعهده داشت، این شیوه را در سریال «اغماء» نیز تجربه کرده و از آن نتیجه گرفته بود ما هم با توجه به تجربه ایشان و اعتمادی که به او داشتیم، این شیوه را پذیرفتیم و فکر می‌کنم که رضایت بخش بوده است.
منبع : سایت سیمرغ