دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا
الماس داغ - Hot Rock
سال تولید : ۱۹۷۲
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : هال لندرز و بابی رابرتس
کارگردان : پیتر یتس
فیلمنامهنویس : ویلیام گُلدمن، برمبنای رمانی نوشته دانلد ا. وستلیک
فیلمبردار : ادوارد براون
آهنگساز(موسیقی متن) : کوئینسی جونز
هنرپیشگان : رابرت ردفورد، جرج سیگال، ران لیبمن، پل سند، زیرو موستل، موزس گان و ویلیام ردفیلد.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۵ دقیقه.
«جان دورتموندر» (ردفورد)، که از یک محکومیت چهار ساله زندان آزاد شده، شوهر خواهر و همکارش، «اندرو کلپ» (سیگال)، را ملاقات میکند و پیشنهاد «کاری» دریافت میکند. «کلپ» نقشه سرقت الماس نفیسی بهنام «سنگ صحرا» را از موزه بروکلین در سر دارد و به «جان» میگوید که قرار و مدارش را هم با «دکتر آموزا» (گان) - سفیر یک کشور آفریقائی تازه استقلال یافته - گذاشته است. دو نفر دیگر نیز به کار دعوت میشوند: «مرچ» (لیبمن)، که رانندهای حرفهای است، و «آلن گرینبرگ» (سند)، متخصص مواد منفجره. یک شب، در حالی که «مرچ» با یک سانحه رانندگی ساختگی، حواس نگهبانان موزه را به بیرون پرت کرده، «دورتموندر»، «کلپ» و «آلن»، مجبور میشود که پیش از دستگیر شدن، الماس را ببلعد. صبح روز بعد، «دورتموندر» و «کلپ» میفهمند که «آلن» در زندان لانگ آیلند زندانی شده است. به کمک پدرِ «آلن» - «ایب» (موستل)، که وکیل است - نقشه زندان را بهدست میآورند و «آلن» را نجات میدهند؛ ولی «آلن» میگوید که الماس را در سلوالش در کلانتری پنهان کرده است. «دورتموندر» و «کلپ» با هلیکوپتری روی بام ساختمان کلانتری فرود میآیند و به کمک چندین نارنجک افراد کلانتری را به خیابان میکشانند. اما الماس پیدا نمیشود و آنان به این نتیجه میرسند که خود «ایب» الماس را دزدیده است. آنان «ایب» را میربایند و او را به حرف میآورند: الماس در صندوق امانت او در بانک است. «ایب» فوراً خود را به «دکتر آموزا» میرساند تا با او معامله کند، ولی «دورتموندر» به کمک یک متخصص هیپنوتیسم، کارمند بانک را هیپنوتیسم میکند و وارد بخش صندوقها میشود، صندوق «ایب» را باز میکند و الماس را برمیدارد. درست پیش از ورود «ایب» و «دکتر آموزا» به بانک، «دورتموندر» با الماس خود را به دوستانش میرساند.
* فیلمی بسیار شیرین که میتوان آنرا مصدق این نظر دانست که: «درست وقتی که نااُمید میشوی، اتفاق میافتد». نقشههای دقیق اعضاء گروه برای بهدست آوردن الماس - که هربار سختتر، پُرهزینهتر و باورنکردنیتر میشود، و فیلم را مدام بهسوی فانتزیتر شدن سوق میدهند - و مراحل میانی و هرکدام از عملیات که «حالا چکار کنیم؟» به همراه هویت فردی هرکدام از اعضاء، از نکات قابل اعتناء فیلم هستند، اما شاخصترین وجه تمایز الماس داغ نسبت به فیلمهای مشابهش، طنزی است که بهخصوص در پرداخت شخصیت ردفورد بهکار رفته است: پس از آن همه حرص و جوشی که در طول فیلم میخورد (بهخصوص در تقابل با خونسردی و بیخیالی اغراق شده سیگال) و حتی یک لبخند کوچک را هم از اطرافیانش - و از تماشاگر - دریغ میکند، شادی پایانیاش بهراستی دلچسب است. دو سال بعد دنبالهای برفیلم به نام سرقت بزرگ بانک به کارگردانی گاور چمپیون و همکاری جرج ک. اسکات ساخته میشود.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران صادق زیباکلام مجلس شورای اسلامی مجلس انتخابات دولت انتخابات مجلس مجلس دوازدهم انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور دولت سیزدهم
قتل سیل فضای مجازی تهران هواشناسی شهرداری تهران زلزله سازمان هواشناسی سلامت پلیس وزارت بهداشت بارش باران
سایپا خودرو حج تمتع قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا گاز بازار خودرو حقوق بازنشستگان نمایشگاه نفت ایران خودرو بانک مرکزی
کتاب نمایشگاه کتاب تهران کتابخانه جشنواره فیلم فجر دفاع مقدس تئاتر سینمای ایران تلویزیون رضا عطاران سینما نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سریال
فناوری کره زمین
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه روسیه آمریکا حماس افغانستان سازمان ملل اوکراین رفح
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید لیگ برتر بازی هوادار باشگاه پرسپولیس لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران سپاهان باشگاه استقلال
هوش مصنوعی همراه اول شفق قطبی خورشید ایلان ماسک تبلیغات ناسا اپل نوآوری گوگل
سرطان رژیم غذایی درمان و آموزش پزشکی دیابت فشار خون قهوه بارداری افسردگی