سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
ویلیام مونتگمری وات(William motgomary Watt)
ویلیام مونتگمری وات، اسلامشناس معاصر و استاد بازنشسته مطالعات عربی و اسلامی دانشگاه ادینبورگ، در سال ۱۹۰۹ میلادی در اسكاتلند متولد شد و تحصیلات خود را تا دوره دكترای فلسفه پی گرفت و رساله دكترایش را درباره «جبر و اختیار در آغاز اسلام» گذراند. وی مدت چهار سال به تدریس فلسفه در دانشگاه اشتغال داشت. وی سپس به مطالعات بیشتری درباره اسلام گرایید و به عنوان یكی از دستیاران اسقف آنگلیكن (وابسته به كلیسای پروتستان انگلیس) در بیتالمقدس به پژوهش پرداخت. مونتگمری وات در سال ۱۹۴۷ به سمت «رئیس بخش مطالعات عربی و اسلامی» در دانشگاه ادینبورگ برگزیده شد و سالها این سمت را حفظ كرد و در اوایل دهه ۱۹۸۰ به بازنشستگی نایل آمد.
● آثار
از مونتگمری وات آثار متعددی بر محور «اسلامشناسی» باقی مانده است كه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
▪ [حضرت] محمد (ص) در مكه (۱۹۵۳)
Muhammad at Mecca
▪ [حضرت] محمد (ص) در مدینه (۱۹۵۶)
Muhammad at Medina
▪ ایمان و عمل غزالی (۱۹۵۳)
The Faith andPractice of al - Ghazali
▪ [حضرت] محمد، پیامبر و سیاستمدار (۱۹۶۴)
Muhammad: Prophet and Statesman
▪ تاریخ اسپانیای اسلامی (۱۹۶۵)
History at Islamic Spain
▪ اندیشه سیاسی اسلام (۱۹۶۸)
Islamic Political Thought
▪ تاثیر اسلام بر اروپا در قرون وسطی (۱۹۷۲)
Influence of Islam on Medival Europe
▪ دوره شكلگیری اندیشه اسلامی (۱۹۷۳)
The Formative Period of Islamic Thought
▪ اسلام و مسیحیت امروزی (۱۹۸۴)
Islam and Christianity Today
▪ فلسفه و الهیات اسلامی (۱۹۸۷)
Islamic Philosophy and Theology
▪ مكه [حضرت] محمد: تاریخ از قرآن (۱۹۸۸)
Muhammads Mecca: History from the Quran
▪ بنیادگرایی اسلام و نوگرایی (۱۹۸۸)
Islamic Fundamentalism and Modernity
▪ اسلام نخستین (۱۹۹۱)
Early Islam
▪ برخورد اسلام و مسیحیت (۱۹۹۱)(این كتاب در سال ۱۳۷۳ توسط محمدحسین مخبر ترجمه و از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی به چاپ رسیده است.)
Muslim - Christian Encounter
▪ نامش احمد است، دنیای مسلمان، شماره ۶۳، ۱۹۵۳. Muslim World
▪ مفاهیم اسلامی جنگ مقدس، در كتاب جنگ مقدس، ویراستار توماس پاتریك مورفی، ۱۹۷۶.
"Islamic Conceptions of the Holy War" in The Holy War, edited by Thomas Patric Murphy , ۱۹۷۶
● نظرات
به اعتقاد مونتگمری وات، اسلام دینی است توحیدی كه بر پایه وحی الهی به پیامبر واحد استوار است و به نظر میرسد كه قرآن نیز میپذیرد دیگر ادیان [خصوصا یهودیت و مسیحیت] هم بر پایه وحی الهی و بر پیامبر واحد بودند. به عقیده وات، هر چند قرآن بصراحت از ادیان یهودی و مسیحی سخن میگوید و پیامبرانشان را پیامبران الهی میخواند، در میان مسلمانان سنتی، این عقیده وجود دارد كه كتب مقدس (تورات و انجیل) تحریف شدهاند و این عقیده بدون شك به این نظر كمك كرده است كه غرب از نظر اخلاقی فاسد است و اینكه تنها اسلام دین حقیقی است و هیچ دین و مذهبی، خارج از اسلام، راستین نیست. مونتگمری وات معتقد است بازگشت به اسلام از ویژگیهای مهم دو دهه اخیر است. این احیا دارای خصلت بنیادگرایی و یا سنتگرایی است. بنیادگرایی اسلامی با سنتگرایی مسیحیت كه اساسا پدیدهای پروتستانی است، شباهت ندارد: «انتگریسم» (نوعی اصطلاح خاص كاتولیكهاست كه هرگونه تحول و تكامل را رد میكند، نیز میتواند نظریه كسانی به شمار آید كه دولت را به اطاعت از مذهب فرا میخوانند.) یا تمامیتطلبی نزدیكترین اصطلاح زبان فرانسه و كاتولیك رومی به احیای اسلامی است، اما مفهوم آنها باز هم اندكی با هم متفاوت است. به نظر میرسد یكی از عوامل مهم و نهفته در شالوده احیای اسلامی، رواج این احساس در میان مسلمانان عادی بوده كه فكر میكردند هویت اسلامیشان به مخاطره افتاده است. جهت یا بعد مذهبی هم در این احیا سهمی ایفا كرده است. احتمالا بسیاری از مسلمانان عادی از تفصیلات انتقاد دینی مسیحیان بر اسلام آگاهی نداشتند، اما بسیاری از آنان میدانستند كه مسیحیان غربی اكثر عقاید اسلامی را رد میكنند و اسلام را یك دین راستین نمیشمارند و میپندارند از مسیحیت عقبتر است. گذشته از انتقاد مسیحیان نسبت به اسلام، میدانیم بعد از «عصر روشنگری»، رگههای ضدمذهبی در تفكر اروپایی پیدا شد و اسلام را قرون وسطایی، كهنه و فاقد ارزش تلقی كرد. به اعتقاد وات، یكی از جنبههای احیای اسلامی، طرد رسوم معین و پذیرفتهشده از غرب است - نه ربا، نه مشروب و نه لباس غربی برای زنان. به هر حال، نباید چنین مواردی را اساسا ضدغربی یا ضدمسیحی تلقی كرد، بلكه باید آن را هواخواهی از مسلمانان دانست. مسلمانان در احیای اسلامی، احتمالا از ضمیر ناخودآگاه، اصرار دارند با آنان، از نظر انسانی و مذهبی، چنان رفتار شود كه با غربیان و مسیحیان رفتار میشود. وصول به این خواسته، دشوار است، زیرا مسیحیان فكر میكنند مذهبشان از مذاهب دیگر برتر است (البته مسلمانان نیز به برتری مذهب خود اعتقاد دارند). وی معتقد است، اگر مسلمانان خواهان آنند كه نقش فعالی در آینده جهان ایفا كنند - كه البته آنها قادر به این كار هستند - باید دیدگاه جدیدی نسبت به دیگر ادیان اتخاذ کنند. این دیدگاه درخصوص دیگر ادیان، باید همچنین به دیگر جنبههای فرهنگ بشری كه مرتبط با دین است نیز گسترش یابد. به نظر وات، به رغم قوت بنیادگرایی در چارچوب احیای اسلامی، در میان برخی از گروههای مسلمان، علائمی از حركت به سوی گفتوشنود با سایر ادیان و بالاخص با مسیحیت دیده میشود. بنیادگرایان نمیتوانند بدون به خطر افكندن اعتقادشان به برتری و خاتمیت اسلام، در این تبادلنظر شركت كنند و آنان مایل نیستند این خطر را بپذیرند. در میان «لیبرالها» غالبا برای تبادل نظر، سعهصدر مشاهده میشود، ولی بسیاری از آنان اساسا به تجدید تفكر در جنبههای خود - تصویری سنتی از اسلام- علاقهمند هستند (و فقط آن را صحیح میدانند) و فرصت چندانی برای تامل در باب مناسبات مسلمانان و مسیحیان اختصاص نمیدهند. به اعتقاد وی، شاید برخی از مسیحیان احساس كنند، شركت در گفتوگو به معنای سرپیچی از حكم مسیح است كه گفته جمیع خلایق را به انجیل موعظه كنید. ای بسا بعضی از مسلمانان نیز چنین احساسی داشته باشند كه مبنای درستی ندارد. در تبادلنظر، هر طرف، مذهب دیگری را تصدیق میكند و شركت در گفتوگو، در واقع اعلام این تصدیق است.
منبع : موسسه گفتگوی ادیان
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی مجلس خلیج فارس بابک زنجانی روز کارگر دولت دولت سیزدهم حجاب شورای نگهبان مجلس یازدهم محمدباقر قالیباف
قوه قضاییه هواشناسی تهران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش سلامت شورای شهر تهران قتل دستگیری پلیس شورای شهر
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو سایپا ایران خودرو بازار خودرو دلار قیمت طلا تورم مالیات بانک مرکزی ارز
تلویزیون سریال سینمای ایران سینما فیلم موسیقی تئاتر دفاع مقدس رسانه ملی بازیگر کتاب محمدرضا گلزار
سازمان سنجش ناسا شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزش عالی
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه حماس روسیه نوار غزه عربستان اوکراین ترکیه
فوتبال استقلال پرسپولیس سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال وحید شمسایی بازی باشگاه پرسپولیس لیگ برتر
هوش مصنوعی اینترنت تبلیغات اپل همراه اول پهپاد گوگل روزنامه آیفون
داروخانه کاهش وزن بارداری مشروبات الکلی خواب دیابت طول عمر قهوه سلامت روان فروش اینترنتی دارو