شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا


آرائ دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن


آرائ دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن
نویسنده : بهشتی - محمدابوجعفری - مهدیفقیهی - علی نقی
زیر نظر : اعرافی - علی‌رضا
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۳/۰۳/۱۹
رده دیویی : ۲۹۷.۴۸۳۷
قطع : وزیری
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۳۷۲
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : BP۲۳۰/۱۸/ب۹۵آ۴
نوبت چاپ : ۱
شماره مجلد : ۳
تیراژ : ۳۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۴۵۹-۶۰۲-۱

سومین جلد از مجموعه حاضر به بررسی آرای تربیتی امام محمد غزالی (405 ـ 505) اختصاص دارد. 'در فصل اول سخن بر سرزندگی و آثار غزالی است... فصل دوم پرداختی است از پاره‌ای از مبانی فلسفی اندیشه تربیتی غزالی و در آن از رویکرد غزالی به هستی و خدا و جهان و انسان به تفصیل سخن رفته است. مفهوم و تعریف تربیت در فصل سوم واکاری شده است و از این رهگذر به تعریف تربیت از نگاه شماری از مربیان بزرگ اشاره شده و در پایان, تربیت از نگاه غزالی تعریف و تحلیل شده است. فصل چهارم درباره امکان و حد تربیت است و در آن, این دو موضوع از زبان غزالی باز گفته شده و سرشت انسان و علت چندگانگی مردم در تربیت پذیری, از نگاه وی واشکافته شده است. ضرورت تربیت و فلسفه آن در فصل پنجم آمده است. در فصل ششم اصول تعلیم و تربیت مطرح شده و در شرح آن پس از اشاره‌ای به معنای لغوی و اصطلاحی اصل, برخی از ویژگی‌های اصول تربیتی یاد شده و به منابع کشف اصول تربیتی و برخی از اصول تربیتی شناخته شده پرداخته شده است. عوامل تربیتی, بحث فصل هفتم است و در آن از نقش وراثت در تربیت گفته شده و به تاثیر محیط در تربیت اشاره شده است. موضوع فصل هشتم, هدف‌های تربیتی است و در آن ضمن بیان مفهوم و ماهیت هدف, به برخی از ویژگی‌های هدف تربیتی و منابع و مصادر هدف‌های تربیتی اشاره شده و به پاره‌ای از هدف‌های تربیتی در مکتب‌های گوناگون تربیتی پرداخته شده است. فصل نهم این اثر درباره روش‌های تربیتی از منظر غزالی است. نگارنده در این فصل, ابتدا به فرق میان روش با شیوه و فن, و نیز تعریف هر یک پرداخته است و از رابطه روش‌ها با دیگر عناصر نظام تربیتی گفته آن‌گاه با اشاره‌ای به روش شناسایی و دسته بندی روش‌های تربیتی در آثار غزالی, پنج روش از روش‌های آمده در آثار او را به تفصیل واشکافته است'.