یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

فاطمه کیست؟


فاطمه کیست؟
فاطمه بضعه منی: فاطمه پاره تن من است. براستی، آدمیان خاكی به چه اندازه وجود مقدسه بی‌بی دو عالم، گوهر پنهان تبلیغ، مطهره دوران یعنی حضرت فاطمه زهرا (س) را می‌شناسیم. ایام غم و اندوه فاطمیه فرصتی است مناسب كه معرفت خود را نسبت به این الگوی زنان و مردان عالم بیشتر كنیم.
فاطمه كیست؟ اوست كه وسیله امداد وجود خاتم در این عالم است، جنبه فلكی آن حضرت كه نسل اوست، و جنبه ملكوتی آن حضرت كه دین اوست، به صدیقه كبری باقی و برقرار است. اوست كه واسطه طلوع كواكب آسمان امامت است. افق زندگانی او مشرق حلم حسنی و شجاعت حسینیه و عبادت سجادیه و ماثر باقریه و آثار جعفریه و علوم كاظمیه و حجج رضویه و جود نقوی و هیبت عسكریه است.
از حسینی كه مصباح‌الهدی و سفینه‌النجاه است تامهدی موعودی كه منتهی‌الیه مواریث انبیاء و (به رزق الوری) و (بوجوده ثبت الارض و السماء) است، ثمرات آن شجره طیبه است كه (اصلها ثابت و فرعها فی السماء تؤتی اكلها كل حین باذن ربها) و خلاصه كلام آن كه جوهر منكونه خزینه خداوند متعال از صدف عصمت اوست، و سراج منیر نبوت انبیاء از آدم تا خاتم و مشعل فروزان امامت ائمه هدی به وجود فاطمه زهرا روشن است و آخرین گوهر مكنون این صدف و كوكب دری این فلك كسی است كه (یملأ الارض قسطاً و عدلاً كما ملئت جوراً و ظلماً) و به وجود او (هوالذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین كله) تاویل و به ظهور او (و اشرقت الارض بنور ربها) تفسیر می‌شود. باید دانست كه قدر آن لیله القدری كه (منزل كتاب الله الاعظم) است مجهول و مقام آن كوثری كه (عطیه رب العرش العظیم) به رسول‌كریم است، از ادراك ما محجوب است.
آن چه عامه و خاصه به صدور آن از زبان رسولی كه (و ما ینطق عن الهوی) اعتراف كردند و منتقدینی كه تمام قدرت خود را در تضعیف اسناد روایات فضائل اهل بیت عصمت به كار بستند از خدشه در سند این حدیث مانده و به صحت آن به تمام مبانی و شروط مشایخ حدیث شهادت دادند كه رسول خدا فرمود: (فانما هی فاطمه یضعه منی یریبنی ما ارابها و یوذینی ما آذاها) و فرمود: (فاطمه یضعه منی فمن اغضبها اغضبنی) از فاطمه به پاره‌ای از انیّت خود تعبیر كرد. آن كس كه اول ما خلق و افضل من نطق است و اسم الله الاعظم در اسماء الحسنی. و مثل الله علی فی الامثال العلیا است، او را تافته بافته از وجود خود دانسته و غضب او را غضب خود كه غضب او غضب خداست شمرده و این مقام خاكی از انشعاب فاطمه از مثل نور خداست و انعكاس غضب خدا و رسول در غضب صدیقه كبری است و به نقل فریقین به فاطمه فرمود (ان الله یغضب لغضبك و یرضی لرضاك) بالاترین مرتبه كمال انسانیت مقام عصمت است كه رضا و غضب، دائر مدار رضا و غضب خدا باشد.
اگر عصمت كبری به آن است كه انسان كامل به جائی برسد كه به قول مطلق، به رضای خدا راضی شود و به غضب خدا غضب كند، فاطمه زهرا كسی است كه به قول مطلق، خداوند متعال به رضای او راضی می‌شود و به غضب او غضب می‌كند و این مقامی است كه منشاء خیرالكمل است.
فاطمه فاطمه است، اوست كه مشرق الانوار از نجوم آسمان ولایت و مخزن‌الاسرار كتاب هدایت است. اوست كه همسر و مادر دوازده رئیس از اولاد اسماعیل است كه خداوند در باب هفدهم در سفر تكوین تورات به حضرت ابراهیم خبر داد . اوست كه در مكاشفات یوحنا علامتی است عظیم كه در آسمان ظاهر شده، زنی است كه آفتاب را در بردارد و ماه زیر پاهایش و بر سرش تاجی از دوازده ستاره است.
او در سوره حم تاویل لیله مباركه‌ای است كه (فیها یفرق كل امر حكیم) اوست كه در قرآن مجید جمع منحصر به فرد (شاءنا) است. او و شوهرش دریای نبوت و علمی هستند كه (مرج البحرین یلتقیان) به آن دو مؤول است. او در زمانه یگانه زنی است كه خداوند متعال دعای او را روز مباهله هم‌طراز دعای خاتم النبیین وسید‌الوصیین قرار داده است. او در دهر، یكتا زنی است كه تاج (انما نطعمكم لوجه الله لانرید عنكم جزاء و لا شكورا) را بر سر نهاده است.
اوست كه رسول خدا در شب معراج دید كه در در بهشت نوشته شده است (فاطمه خیره الله) آری، احمد مختار باید تا شایسته آن خیره الله باشد، اوست كه رسول خدا فرمود: (و ابعث علی البراق خطوها عند اقصی طرفها و تبعث فاطمه امامی) او را همان بس كه امام (امام الاولین و الاخرین) یوم النشور محشور شود كه تجلای (یسعی نورهم بین ایدیهم) است. آن هم نوری كه پیشاپیش كسی در روز جزا مبعوث می‌شود كه خداوند متعال در قرآن مجید او را سراج منیر نامیده و در آیه نور مثل نور خود قرار داده است.
در شخصیت او همین بس كه اول شخص وارد بر بساط قرب (فی مقعد صدق عندملیك مقتدر) است (اول شخص تدخل الجنه فاطمه) و چون در مستقر رحمت حق قرار گیرد انبیا یكسر به زیارت او بیایند (زارك آدم و من دونه من النبین).
او یگانه گوهری است كه خداوند متعال به بعثت پیغمبر خاتم بر مومنین منت نهاد و فرمود (لقد من الله علی المومنین اذ بعث فیهم رسولاً من انفسهم) و به امتداد اشعه وجود آن حضرت به وجود آن گوهر بر سر آن سرور منت نهاد و فرمود: انا اعطیناك الكوثر فصل لربك وانحر ان شانئك هو الابتر. خزائن علوم ائمه معصومین علیه‌السلام بعد از قرآن مبین در سه كتاب مخزون مكنون خلاصه می‌شود: جفر، جامعه، مصحف فاطمه. كه چون رسول خدا صلی‌الله‌ ‌علیه‌وآله از دنیا رفت و صدیقه كبری در فراق پدر به حزنی شدید گرفتار شد بر طبق حدیث صحیح از امام ششم جعفربن محمد الصادق علیه‌السلام جبریل برای دلداری آن حضرت به خدمتش مشرف می‌شد و او را از مكان پدر خبردار می‌كرد و به آنچه بعد از او در ذریه او واقع می‌شود خبر می‌داد و امیرالمومنین علیه‌السلام می‌نوشت. و آن مصحف گنجینه علم مایكون شد باید دانست كه چه قدرتی در آن نفس قدسیه و چه جاذبه‌ای در آن بضعه حقیقت محمدیه بود كه شدید القوی از افق اعلی و روح الامین از سدره المنتهی مقهور آن قدرت و مجذوب آن حقیقت می‌شد.
محمدحسین فاضلی
منبع: www.ido.ir
منبع : سایت خبری خیمه


همچنین مشاهده کنید