شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


افزایش قیمت بلیت و اکران فیلم ها


افزایش قیمت بلیت و اکران فیلم ها
این روزها سینما به دلیل جریانات بعد از انتخابات وضعیت درست وحسابی ندارد. واز طرف دیگر با توجه به عدم استقبال مردم از سینما، در روزهای آینده بهای بلیت سینماها ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.
سینما این روزها وضعیت درست وحسابی ندارد.از یک طرف به دلیل جریانات بعد از انتخابات که لطمات زیادی به فروش فیلمها زده شد واز طرف دیگر بی انگیزه بودن مردم برای رفتن به سینما باعث شد که سینما حال وروز خوش خود را از دست بدهد.جوانان وخانواه ها مهم ترین مخاطبان سینما هستند. روزها گذشته مردم درگیر رقابت های انتخاباتی بودند. کسانی که از مدت ها پیش کنجکاو دیدن فیلمی مثل«درباره الی» بودند .
به دلیل فضای موجود به تماشای این فیلم نرفتند.این روزها همه چیز در حد حدس و گمان است و اگر خوش بین باشیم وکمی هم شانس برای عوامل وبه خصوص تهیه کننده «درباره الی»، شاید در روزهای آینده شاهد افزایش فروش این فیلم ودیگر فیلم ها باشیم .اما با شروع فصل تابستان وآغاز تعطیلات ومسافرتهای مردم با توجه به این که ماه رمضان امسال هم تزدیک است وخانواده ها دوست دارند به مسافرت های بین شهری بروند.شاید نتوان انتظار فروش میلیاردی برای فیلم ها داشت. پس با این تفاصیل فیلمی که می توانست در ایام نوروز و با بهره گیری از فضای مثبت رسانه ای و جشنواره ای وبا توجه به پیروزی وکسب جایزه از جشنواره معتبری چون برلین،به بهترین شکل ممکن اکران شود. حالا در شرایطی روی پرده آمده که بیشتر کارشناسان اذعان دارند، این بدترین فصلی است که نصیب آخرین فیلم «فرهادی» شده است. البته فیلم «درباره الی» این روزها حرف اول اکران را می زند ونسبت به دیگر فیلم های روی پرده فروش بالاتری داشته ودارد.
ولی باتوجه به قابلیت های این فیلم، اکران در شرایط مناسب می توانست به توفیق بسیارخوبی در گیشه دست پیدا کند. پس راه چاره دراین شرایط اکران این است که منتظربود.تا ایام بعد از انتخابات به حالت طبیعی خود بر گردد. اما قطعا اگر این فیلم در ایام عید اکران می شد بهتر بود. اما با توجه به تصمیماتی که در ایام عید، از سوی معاونت سینمایی وزارت ارشاد اعمال شد و از اکران این فیلم جلوگیری به عمل آمد. باعث شد تا همه چیز دست به دست هم داده تا این فیلم نتواند روند فروش فیلم چون «اخراجی ۲»راادامه دهد. اما این را نباید فراموش نکنیم که فیلم «درباره الی» رقیبی جدی برای «اخراجی ها» نیست.چون اخراجی ها برای مخاطب عام و گسترده ساخته شده، ولی «درباره الی» برای جذب مخاطب، ظرفیت های اخراجی ها را ندارد. اما چون فیلم خوبی است قطعا می تواند مخاطب خودش را پیدا کند.
این فیلم را باید در دسته فیلم های فرهنگی قرار دهیم که قابلیت فروش خوب را دارد.هنوز هیچ کس به روشنی نمی داند که چرا فیلم «درباره الی» از گردونه اکران نوروزی کنار گذاشته شد..چون اگر به فرض این که فیلم برای اکران عید مشکل ممیزی داشته باشد. قاعدتا این مشکل باید همچنان پا بر جا می بود.از طرفی کارگردان، تهیه کننده و پخش کننده فیلم نیز با اکران نوروزی مشکلی نداشتند. شاید اگر الی عید اکران می شد، «اخراجی ها۲» قطعا به این فروش دست پیدا نمی کرد. حداقل ظرفیت نمایشی اخراجی ها به نزدیک ۳۰ سینما نمی رسید. وقتی الی از اکران نوروز حذف شد و مالکان آن همچنان اصرار بر اکران نوروز داشتند، این اتفاق شائبه حمایت از اخراجی ها را تقویت کرد.هر چند نباید فراموش کنیم که اخراجی ها اقتصاد سینما را در ۳ماهه اول امسال، شکوفا کرده است اما الی فیلم مناسب تابستان نیست. چون هر فیلمی در تابستان می تواند تا ۵ هفته با سینماها قرارداد ببندد و درصورت رسیدن به کف فروش تا ۷ هفته ادامه پیدا کند. با این تفاسیر، در خوشبینانه ترین حالت اگر فیلم «درباره الی»هفته ای ۲۵۰ میلیون تومان بفروشد که باتوجه به شرایط امروز سینما بعید به نظر می رسد. به فروشی بین یک تا ۲میلیارد تومان می رسد اما اگر در بهار می توانست اکران طولانی مدت تری داشتهی باشد می توانست هم مدت زمان طولانی در سینماها باشد وهم رقیبی جدی برای فیلم «اخراجیها۲» باشد.
ازطرف دیگر اکثر فیلم های ایرانی که دارای اندیشه، تفکر و پیام هستند در فصل تابستان نمی توانند موفق باشند.چون مخاطب تابستانی به دنبال تفریح،نشاط و خنده است. تا فکر کند واز پندهای فیلم درس عبرت بگیرد. فیلم «درباره الی» چون فیلمی تفکر برانگیز است، نمی تواند مخاطب سطحی نگر وکسی را که به فیلمها عشقی وفیلم فارسی علاقه دارد جذب کند. فیلمی در تابستان موفق است که نگاه عوامانه به مخاطب داشته باشد.پس نتیجه می گیریم فیلم «درباره الی» چون فیلم عمیق وتفکر برانگیزی است. نمی تواند دراین فصل موفق باشد. وتمام این دلایل باعث می شوند که شاهد سیل مخاطبین به طرف فیلم «اخراجی ها۲» باشیم. چون مخاطب نمی خواهد ذهن خود را درگیر کند و خنده صرف را می خواهد. البته همان طور که می دانیم تعریف مخاطب عام از عوام متفاوت است.
مخاطب عام درصدد پر کردن اوقات فراغت وتفریح است اما در عین حال نمی خواهد بیهوده وقتش را تلف کند. با توجه به این که این روزها تب کنکور و امتحانات دانشجویان شروع شده است و بعد از آن هم مراکز آموزشی وتحصیلی تعطیل می شوندو همین عامل هم مانع ازتبلیغات برای این فیلم می شود. متاسفانه این روزها تفکری بر سینما حاکم است که برنامه اکران به دل خواه برخی از تهیه کنندگان وسینما داران بسته می شود که چه فیلمی اکران شود و چه فیلمی اکران نشود. فیلم ها هم به اجبار تن به این تصمیم گیری می دهند و نتیجه همین می شود که فیلم مثل «درباره الی» قربانی جریانات غلط سینما می شود.از طرفی دیگر باید گفت دیگر فیلم های سینما هم به نوعی قربانی این شرایط شدند.
فیلم هایی مثل «امشب شبه مهتابه» ساخته «محمدهادی کریمی» ویا فیلم «محمد متوسلانی» با نام «هرچی توبخوای» که باید از آنها هم به عنوان قربانیان اکران این روزها نام برد.با توجه به شرایطی که گفته شد آیا می توان تصمیم شورای صنفی نمایش مبنی بر افزایش بلیت سینماها بین ۲۰ تا ۲۵ درصد راقبول کرد چرا که افزایش قیمت بلیت شاید منجر به کاهش مخاطبین شود وما همین استقبال دست وپا شکسته از فیلمها را نیز شاهد نباشیم. واز طرفی هم با یک نگاه منطقی وبا توجه به این که ۲سال قیمت بلیتها افزایشی نداشته است.
چرا که تورم بالا رفته ودلیلی ندارد سینما هم گران نشود.چون هزینه تولید فیلم وهزینه نگهداری سالن سینماها نیز باتوجه به نوسانات تورم افزایش می یابد.با توجه به این که قیمت دیگر اغلام فرهنگی افزایش یافته وقیمت بلیت سینماهای ایران نسبت به دیگر نقاط دنیا رقم ناچیزی به حساب میآید. پس باید راه کار درستی اندیشیده شود تا این افزایش نه تنها باعث رکود سینما نشود بلکه باعث رونق وانگیزه هم برای مخاطب ،وهم برای تهیه کننده وهم برای سینماداری شود که سرمایه خود را درسلن سینما رادنگاه داشته ودرمقابل عدم راکران فیلم های فرهنگی می گوید که اکران این گونه فیلم ها برای او توجیه اقتصادی ندارد وباعث ضرر می شود.از طرفی باید معیار وعیاری برای سینما متصور بود وفرقی بین سینمای درجه یک ودرجه ۲و۳ دانست وافزایش قیمت ها هم باتوجه به همین دلیل بوده است.
به هر حال این روزها شرایطی که برسینما وجود دارد باعث شده چشم انداز روشنی نتوان برای سینمای این روزها قائل شد چرا که بانگاهی به جدول اکران می توان انبوهی از فیلم فارسی را دید که تاریخ یک بار مصرف دارند ومخاطب نمی تواند مثل فیلم «درباره الی» از دیدن چندین باره آن لذت ببرد. البته نباید سخنان بارهاگفته شده تهیه کنندگان رافراموش کرد که باید امنیت سرمایه خود راداشته باشند و از دیدگاه آنها فیلمی که نتواند درسینما فروش داشته باشد وباعث ضرر تهیه کننده شود بهتر که تولید نشود.به هر حال باید منتظر مانددید که آیا افزایش قیمت بلیت ها تاثیرات خوبی بر سینما دارد یا نه باعث رکود جدی سینما خواهد شد.وآیا می توان روزی را دید که فیلمها همه مثل فیلم «اخراجی ها۲» فروش رویای داشته باشند که باعث قوت قلب ورضایت تهیه کننده،سینمادار ومخاطبین سینماشوند.باید به انتظار روزهای آینده نشست.
نویسنده : علی یعقوبی
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید