جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
شناخت عینی، برداشتی تکاملی
تاریخ نشر : ۸۴۰۸۰۷
تیراژ : ۵۰۰
تعداد صفحه : ۴۶۴
نوبت چاپ : ۲
شابک : ۹۶۴-۴۴۵-۶۶۰-۲
رده دیویی : ۱۲۱
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
مترجم : آرام - احمد
نویسنده : پوپر - کارلریموند
نگارنده ابتدا نظریهی انتقادی 'هیوم' از استقرا و تاثیر آن را بر نظریهی 'شناخت مبتنی بر عقل سلیم'، 'مطرح میسازد. وی میگوید، 'هیوم به وضع شناخت بشری یا به این مساله که آیا هیچ یک از باورهای ما را میتوان با دلایل کافی توجیه کرد، علاقهمند بوده است. او دو مساله را مطرح کرد: مسالهی منطقی هیوم چنین است: آیا حق داریم از روی مثالهای تکراری برای مثالهایی که دربارهی آنها تجربهای نداریم، استدلال کنیم؟ پاسخ هیوم به این سوال منفی است. مسالهی روان شناختی 'هیوم' نیز چنین میگوید: چرا همهی مردمان پیرو عقل و استدلال، باور دارند که مثالهایی که از آنها هیچ سنجش ندارند، با مثالهایی که دربارهی آنها تجربه دارند، مطابق درمیآید؟ 'هیوم'، عادت را مسبب این امر میداند. از نتایج 'هیوم'، آشکار میشود که 'شناخت' ما نه تنها جنبهی اعتقادی دارد، بکله مشحون از باورها و اعتقاداتی است که از لحاظ عقلی، غیر قابل دفاع است، بدان معنی که این اعتقاد دارای ماهیت ایمان دور از عقل است'. سپس نگارنده با استفاده از ترجمهی اصطلاحات ذهنی و روان شناختی به اصطلاحات عینی، نیز کاربرد اصل 'انتقال' ـ بدین معنی که آن چه در منطق صحت دارد، در روان شناسی نیز صحت دارد، به این نتیجه میرسد که فهم ما غیر عقلانی نیست.
تیراژ : ۵۰۰
تعداد صفحه : ۴۶۴
نوبت چاپ : ۲
شابک : ۹۶۴-۴۴۵-۶۶۰-۲
رده دیویی : ۱۲۱
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
مترجم : آرام - احمد
نویسنده : پوپر - کارلریموند
نگارنده ابتدا نظریهی انتقادی 'هیوم' از استقرا و تاثیر آن را بر نظریهی 'شناخت مبتنی بر عقل سلیم'، 'مطرح میسازد. وی میگوید، 'هیوم به وضع شناخت بشری یا به این مساله که آیا هیچ یک از باورهای ما را میتوان با دلایل کافی توجیه کرد، علاقهمند بوده است. او دو مساله را مطرح کرد: مسالهی منطقی هیوم چنین است: آیا حق داریم از روی مثالهای تکراری برای مثالهایی که دربارهی آنها تجربهای نداریم، استدلال کنیم؟ پاسخ هیوم به این سوال منفی است. مسالهی روان شناختی 'هیوم' نیز چنین میگوید: چرا همهی مردمان پیرو عقل و استدلال، باور دارند که مثالهایی که از آنها هیچ سنجش ندارند، با مثالهایی که دربارهی آنها تجربه دارند، مطابق درمیآید؟ 'هیوم'، عادت را مسبب این امر میداند. از نتایج 'هیوم'، آشکار میشود که 'شناخت' ما نه تنها جنبهی اعتقادی دارد، بکله مشحون از باورها و اعتقاداتی است که از لحاظ عقلی، غیر قابل دفاع است، بدان معنی که این اعتقاد دارای ماهیت ایمان دور از عقل است'. سپس نگارنده با استفاده از ترجمهی اصطلاحات ذهنی و روان شناختی به اصطلاحات عینی، نیز کاربرد اصل 'انتقال' ـ بدین معنی که آن چه در منطق صحت دارد، در روان شناسی نیز صحت دارد، به این نتیجه میرسد که فهم ما غیر عقلانی نیست.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
اسرائیل ایران غزه روسیه مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
یسنا هلال احمر قوه قضاییه آتش سوزی پلیس تهران بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
حقوق بازنشستگان بانک مرکزی دولت سیزدهم قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار خودرو بازار خودرو دلار سایپا ایران خودرو کارگران
سریال تلویزیون نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین حماس اوکراین نوار غزه چین ترکیه انگلیس ایالات متحده آمریکا یمن طوفان الاقصی
استقلال فوتبال علی خطیر پرسپولیس سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه