یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

حافظه، فراموشی


حافظه، فراموشی
● خلاصه درس:
منظور از حذف خطا این است که گاهی اوقات افراد و حیوانات در یادگیریها با خطا مواجه می گردند که باید در رفع آن کوشش به عمل آید. در حیوانات به منظور حذف خطا از شرطی شدن استفاده می شود مثلاً حذف تقویت یا شوک. برای حذف خطای یادگیری در انسانها از روشهای مختلفی می توان استفاده نمود. به طور مثال در غلط تایپی یک روش مؤثر این است که فرد، پاسخ غلط را چندین بار تکرار کند.
گاهی اوقات با وجود اینکه استحکام در یادگیری صورت گرفته، اما خاطرات تغییر شکل می یابند. البته منظور از تغییر شکل ها، به هیچ وجه دروغ نیست و از نظر فرد دارای واقعیت می باشد. تغییر شکل خاطرات به دو صورت انجام می شود: تغییر در ترتیب رویدادها ، اضافات و تحریفات.
در روانشناسی برای یادگیری بهتر و کاهش فراموشی روشهایی جهت تقویت حافظه وجود دارد. از جمله آمادگی قبلی (از آنجا که یادگیری عمدی پایدارتر از یتدگیری اتفاقی است پس برای یادگیری مطالب در خود آمادگی ایجاد کنید)، تمرکز، ایجاد تصویر ذهنی از مطالب، ارتباط بین دانسته ها و فاصله بین یادگیریها.
● خودآزمایی
۱) انواع خاموشی کدامند؟
الف) موقتی و فشرده ب) متراکم و نسبی
ج) وقفه بین یادگیری د) توجه به جزئیات
۲) "هنگامی که پاسخهای غلط را در طول یادگیری از بین می بریم" این فرایند چه نام دارد؟
الف) خاموشی ب) حذف خط
ج) عدم تقویت د) شکل دهی
۳) قابل فهم کردن رفتارها بیشتر به کدام یک از فرایندهای زیر متوسل است؟
الف) اضافات و تحریفات ب) تغییر در ترتیب رویدادها
ج) توجیه د) سرکوبی
۴) کدام یک از روشهای زیر برای استحکام مطالب مناسب تر است؟
الف) تسلسل در یادگیری ب) شباهت مطالب یادگیری
ج) وقفه بین یادگیری د) توجه به جزئیات
۵) کدام یک از موارد زیر نشاندهنده خاموشی با کوششهای فشرده است؟
الف) تکرار محرک شرطی بدون محرک اصلی
ب) تکرار محرک شرطی بدون محرک شرطی
ج) حذف پاسخ شرطی در روزهای متوالی بدون تقویت
د) خاموشی پاسخهای غلط در طول یادگیری
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید