چهارشنبه, ۹ خرداد, ۱۴۰۳ / 29 May, 2024
مجله ویستا

گسترش بلاگ نویسی در جهان/بلاگ، جایگزین روزنامه می شود


در شرایطی كه تیراژ روزنامه ها در سراسر جهان روند نزولی خود را طی می كند، روزنامه های شخصی آنلاین (بلاگ ها) هر روز میلیون ها خواننده را جذب می كند و بسیار پرطرفدارتر از روزنامه ها شده است.این تغییر و تحول به حدی جدی است كه كارشناسان حوزه رسانه، به سردبیران مطبوعات هشدار داده اند كه دیگر نمی توان نسبت به بلاگ ها بی اعتنا بود.
یكی از این كارشناسان می گوید: افراد جوان جامعه علاقمند هستند تا بر رسانه ها تسلط داشته باشند. نه اینكه رسانه ها بر آنها مسلط باشند. آنها قصد دارند از طریق رسانه ها سئوال مطرح كنند و از زوایای دیگری به بیان واقعیت های جامعه بپردازند. به همین دلیل به جای مطالعه روزنامه های كلیشه ای، خود به انتشار روزنامه شخصی و یا همان بلاگ می پردازند.
به عنوان مثال در سال ۱۹۶۴ در كشور آمریكا از هر ۵ آمریكایی چهار نفر هر روز روزنامه مطالعه می كرد در حالیكه این رقم در حال حاضر به نصف كاهش پیدا كرده است و در میان قشر جوان این عدد حتی كمتر از این می باشد.با توجه به این شرایط اگر مطبوعات نتوانند در آینده ای نزدیك خود را با شرایط جدید تطبیق بدهند در دراز مدت از صحنه رسانه ها محو خواهند شد.آنچه در مورد بلاگ ها بسیار قابل توجه است، سرعت رشد آن می باشد. در سال ۱۹۹۹ تنها ۲۳ بلاگ در شبكه جهانی اینترنت وجود داشت كه هم اكنون این رقم به ۳۱ میلیون بلاگ افزایش یافته و پیش بینی می شود تا پایان سال به ۵۳ میلیون بلاگ برسد.
در واقع نفوذ جامعه بلاگ نویسان به حدی افزایش یافته كه آنها قادر به ایجاد تغییر و تحول در سطوح مختلف هستند. به عنوان مثال یكی از خبرنگاران سرشناس شبكه خبری CNN به دلیل انتقادات بلاگ نویسان مجبور به استعفا شد. بلاگ نویسان در بلاگ های خود به بیان نقطه ضعف های گزارش این خبرنگار از یك حادثه بسیار مهم پرداختند و به همین دلیل این خبرنگار برجسته چاره ای بجز كناره گیری نداشت.
همچنین اخیراً در كشور كره جنوبی یك روزنامه اینترنتی راه اندازی شد كه خبرنگاران این روزنامه، ۳۰ هزار نفر بلاگ نویس هستند كه اخبار و نظرات خود را در قالب بلاگ به مردم عرضه می كنند.نكته مثبت در مورد چنین روزنامه هایی، روان بودن ادبیات آن می باشد. به عبارتی دیگر ادبیات روزنامه های بلاگی مانند ادبیات روزنامه های سنتی خشك نیست و خواننده با مطالعه آن خسته نمی شود. همچنین با توجه به اینكه در چنین روزنامه هایی، نظرات متفاوت بلاگ نویسان مطرح می شود، خواننده حق انتخاب بیشتری دارد در حالیكه مشی روزنامه های سنتی در تمام صفحات آن تقریباً یكسان است و تنوع عقاید در صفحات این روزنامه ها به چشم نمی خورد.
به گفته كارشناسان، بلاگ نویسی در حقیقت انقلاب نویسندگان آماتور به شمار می آید كه با این كار خود از رسانه های سنتی انتقام می گیرند.به همین دلیل بسیاری از روزنامه های سنتی در تلاش هستند تا از بلاگ نویسان در مجموعه خود استفاده بكنند. به عنوان نمونه روزنامه گاردین انگلیس در سال ۲۰۰۳ و در دوران اوج جنگ عراق یك بلاگ نویس عراقی را وارد مجموعه خود كرد و از این طریق صاحب درآمد هنگفتی شد.
این بلاگ نویس عراقی هر روز در بلاگ خود به شرح وقایع هولناك جنگ در عراق می پرداخت و به همین دلیل حداقل ۲۰ هزار كاربر اینترنت در روز به مطالعه بلاگ این جوان عراقی می پرداختند. همین موضوع باعث شد تا روزنامه گاردین بلاگ های این جوان را در لابلای صفحات اصلی روزنامه بگنجاند و سپس او را به عنوان یكی از خبرنگاران رسمی روزنامه استخدام بكند.
به هر حال در هنگام بروز وقایع خبرساز مانند جنگ، روزنامه های سنتی نمی توانند نسبت به بلاگ نویسان بی اعتنا باشند چون این بلاگ نویسان در كوران این وقایع قرار دارند و از جزئیات آن مطلع هستند. به همین دلیل بسیاری از روزنامه ها فضای رایگان در شبكه اینترنت در اختیار بلاگ نویسان قرار می دهند تا به شرح وقایع خبرساز بپردازند.
با آنكه امروزه برخی از خبرنگاران روزنامه ها اقدام به طراحی بلاگ شخصی كرده اند اما بلاگ نویسان دیگر نیز در قالب یك مجموعه اقدام به انتشار مجلات الكترونیكی كرده اند.
در اواخر سال ،۲۰۰۲ یك شبكه رادیویی در فرانسه اقدام به تأسیس یك بلاگ اینترنتی كرد كه این بلاگ ویژه افراد ۱۲ تا ۲۴ سال می باشد. در حال حاضر ۹/۱ میلیون بلاگ افراد جوان در آرشیو این بلاگ به چشم می خورد و گفته می شود كه هر روز بین ۲۵ تا ۱۰ هزار بلاگ شخصی به آن اضافه می شود.در واقع افراد ۱۲ تا ۲۴ سال كه علاقه به بلاگ نویسی دارند، بلاگ های شخصی خود را در اختیار بلاگ اصلی قرار می دهند. جالب اینكه ۲۰ درصد از درآمد این شبكه رادیویی در سال گذشته متعلق به بخش بلاگ نویسی آن بود.از لحاظ اقتصادی هم، بلاگ نویسی یك حرفه پردرآمد است چون بسیاری از شركت های حاضرند پول قابل توجهی به بلاگ نویسان بپردازند كه در حوزه آنها فعالیت می كنند.
در اواخر سال ،۲۰۰۴ یكی از بزرگترین سایت های اطلاع رسانی در فرانسه، شبكه بلاگ نویسی خود را راه اندازی كرد. این سایت كه هر ماه ۱۴ میلیون مراجعه به آن صورت می گیرد هم اكنون ۲۲۰۰ بلاگ نویس دارد و ۶۰ هزار نفر دیگر نیز در فهرست انتظار برای پیوستن به این شبكه هستند.رئیس این سایت می گوید: بلاگ نویسی بهترین مكان برای ابراز وجود روزنامه نگاران آماتور است كه آنها می توانند ارتباط مستقیم با خوانندگان خود برقرار نمایند. مثلاً پس از فوت پاپ ژان پل دوم، ده ها هزار نفر در بلاگ های خود در مورد مرگ پاپ اظهار نظر كردند. همچنین برای اولین بار سه تن از خبرنگاران یك مجله كاتولیك در فرانسه كه ۳۰۰ هزار نسخه تیراژ دارد گزارش مراسم ترحیم پاپ را از طریق بلاگ منتشر كردند. این كار باعث شد تا خوانندگان لحظه به لحظه در جریان آخرین گزارش ها قرار بگیرند در حالیكه چنین كاری از طریق چاپ مجله امكان پذیر نبود. همچنین در بلاگ محدودیتی از نظر حجم اطلاعات وجود ندارد در حالیكه نمی توان صفحات روزنامه را ناگهان اضافه كرد.
منبع : خبرگزاری فارس