یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


غیر ایمن یعنی ایمن"، تئوری جدید قوانین در اروپا !!!


غیر ایمن یعنی ایمن"، تئوری جدید قوانین در اروپا !!!
معضل ترافیک امروزه یکی از دغدغه های بزرگ جوامع، بخصوص کشورهای در حال توسعه می باشد. ترافیک و مشکلاتی که در کنار آن در یک کشور رخ نشان می دهند بر بسیاری از تجارت ها زیان می رساند، روند حمل و نقل را کند کرده، آلودگی صوتی، آلودگی هوا، افزایش مصرف بنزین و صدها نکته ریز و درشت ناخوشایند با خود به همراه می آورد.
در کشورهای غربی، با دور اندیشی، اجرای کامل، طولانی مدت و یکپارچه قوانین و طرح های ترافیکی از رشد و گره خوردن این مشکل جلوگیری شده است. از جمله تدابیر اندیشیده شده برای حمل و نقل شهری در کشورهای غربی می توان به موارد زیر اشاره کرد :
۱) طراحی بزرگراه ها، خیابان ها، معابر، کوچه ها و پیاده رو های عریض
۲) خانه هایی با پارکینگ خصوصی و یا محوطه ای خالی در اطراف خانه که از پارک شدن اتومبیل در جلوی خانه های مجاور یا کوچه های اطراف ( مثل وضع کنونی کلان شهرهای ایران ) جلوگیری می کند
۳) وجود پارکینگ های عمومی بزرگ در جای جای شهرها
۴) وجود پارکینگ های عمومی در بازارها و مراکز خرید عمومی
۵) اجرا و اتمام سریع طرح های ساخت و ساز شهری
۶) اجرای صریح و بی چون و چرای قوانین رانندگی
۷) وجود مکفی پیاده روها و پل های هوایی عابرین پیاده
۸) وجود فرهنگ رانندگی در بین مردم
و ده ها مورد دیگر که همگی باعث تسریع در عمل رانندگی و رسیدن به مقاصد می شود .
ولی با وجود تمام این نکته ها با افزایش تعداد اتومبیل در شهرها، کشورهای غربی نیز به نوعی درگیر این معضل شده اند.
اخیرا بعضی از مسئولین و طراحان طرح های ترافیکی در اروپا پروژه هایی در مورد خیابان های بدون قوانین و علائم ترافیکی ارائه داده اند که درصدد تبدیل این تئوری ها به واقعیت می باشند.
به نقل از یک نشریه آلمانی، یکی از این طرح ها که مورد توجه بیشتری قرار گرفته است توسط این طراحان ترافیک انتشار یافته که در آن از بین بردن تمامی و یا بیشتر تابلوها و قوانین ترافیکی صحبت شده است. یکی از مجریان این طرح آقای Guru Hans Monderman اعلام کرد : قوانین بسیاری ما را از توجه به یک نکته مهم باز داشته اند و آن "توجه و اهمیت دادن" می باشد. ما ظرفیت خود را برای رفتار متعهدانه اجتماعی از دست داده ایم. هر چه قوانین دست و پا گیر بیشتر باشند مردم به همان حد احساس متعهدانه خود را به عنوان یک انسان بیشتر از دست می دهند.
تئوری و قاعده خفته در این پروژه بدین صورت می باشد که قوانین کمتر باعث توجه بیشتر مردم به رانندگی هوشمند و غیر روباتیک می شود و این یعنی "عدم وجود ایمنی می تواند به معنای ایمنی باشد".
برای مثال : موتور سواران در طرح جدید مجبور به راندن موتور با احتیاط خیلی بیشتر و هوشمندانه می شوند. یکی از طراحان طرح های ترافیکی در یک شهر به نام Drachten از آلمان که مکان اجرای تستی این طرح می باشد گفت: هم اکنون بیش از نصف علائم رانندگی در این شهر تخریب شده اند و تنها ۲ عدد از ۱۸ عدد چراغ راهنمایی به درستی کار می کنند.
ولی واقعاً در پشت این پروژه چه تفکری آرمیده است؟ با توجه به مدارک و ظاهر این پروژه، آیا قرار است در صورت اجرای این طرح، وضعی شبیه به وضعیت کنونی کلان شهرهای کشورمان پیش آید ؟ و آیا طرح پروژه ای شبیه به پروژه های کوتاه مدت، جانبی و نا کار آمد کشورمان برای حل معضل گره خورده ترافیک در اروپا نیز کارامد خواهد بود ؟
منبع : carx1


همچنین مشاهده کنید