یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
توسعه سیستم حملونقل
اهتمام به توسعه سیستم حملونقل عمومی و افزایش سرعت جابهجایی مسافر یکی از الزامات زندگی شهری بهخصوص در شهرهای کلان است. توسعه سیستم حملونقل شهری در قرن بیستم موجب گسترش شهرها و در نتیجه رشد قابلتوجه جمعیت آنها شد؛ بهطوری که تعداد شهرهای با جمعیت بالای یک میلیون نفر از حدود ۱۰۰ شهر در سال ۱۹۵۰ میلادی به حدود ۱۰۰۰ شهر در سال ۲۰۰۰ رسید. افزایش جمعیت به همراه رشد فعالیتهای روزمره، ضمن افزایش تعداد سفرهای روزانه، با توجه به محدودیت زیرساختهای حمل و نقل، موجب بروز مشکلات فراوانی برای گردانندگان و استفادهکنندگان از سیستم شده است. به عبارت دیگر حملونقل با وجود فراهم آوردن بستر شکوفایی اقتصادی و صرفهجویی در زمان، هزینههای اجتماعی بسیاری را نیز بر جامعه تحمیل کرده است که جا دارد متخصصان و کارشناسان بهطور ویژه به کالبد شکافی این مشکلات و معضلات بپردازند.
در تعیین نوع مناسب وسایل حملونقل عمومی شهری مانند مترو، اتوبوس، تاکسی و... متغیرهای بسیاری نظیر سطح درآمد ملی، صنعت، فرهنگ، آبوهوا و شرایط اقلیمی و نوع شهرسازی مؤثرند. برای بیشتر شهرهای ایران که بدون هیچگونه قاعدهای گسترش یافتهاند، ایجاد سیستمهای جدید حملونقل دارای پیچیدگیهای خاصی است که این مشکل بهویژه در تهران دارای ابعاد بسیاری است. تهران با وسعتی حدود ۱۲۰۰ کیلومتر مربع در ارتفاع ۹۰۰ تا ۱۸۰۰ متری سطح دریا گسترش یافته است. ارتفاع شهر در میدان تجریش حدود ۱۳۰۰ متر و در میدان راهآهن ۱۱۰۰ متر است، یعنی به ازای هر کیلومتر ۵/۱۳ متر افت شیب در تهران وجود دارد. همچنین این شهر از نظر ساختاری شامل بافتهای مختلف است که بدون توجه به مسائل ترافیکی گسترش یافتهاند.
جدا از مشکلات ساختاری شهرهای ایران، مشکل دیگر، خودروهایی است که تاکنون به عنوان تاکسی تردد میکردند. تا مدتی پیشتر پیکان بهعنوان تاکسی استفاده میشد؛ خودرویی که هم مشکل آلودگی بیش از حد داشت و هم مصرف سوختش بالا بود. البته عدم ایمنی و آسایش و راحتی سرنشینان این وسیله نقلیه عمومی را نیز باید به جمع این مشکلات افزود. اوایل سال ۱۳۷۰ سه مدل جدید خودرو برای جایگزینی پیکان وارد سیستم حملونقل عمومی شد: پژو ۴۰۵، رنو ۲۱ و هیوندای. گر چه این خودروها در مقایسه با پیکان، مصرف سوخت و آلودگی کمتری داشتند اما بهجز خودروی ۴۰۵ که در ایران مونتاژ میشد، دو خودروی دیگر به تعداد بسیار محدود وارد کشور شد و بدون هیچگونه امکاناتی ازقبیل لوازم یدکی و تعمیرگاههای مجاز در اختیار تاکسیداران قرار گرفت و مشکلات بسیاری را در سالهای بعد برای آنان ایجاد کرد.
افزایش مداوم مصرف سوخت، آلودگی بیش از حد هوا و ایجاد ترافیک در کلانشهرهای ایران مواردی بود که مسؤولان و سیاستگذاران را بر آن داشت تا فکری جدیتر برای رفع این معضلات کنند. به همین منظور در تنظیم بودجه سال گذشته تبصرهای گنجانده شد که بعدها ستادی با همین عنوان یعنی ستاد تبصره ۱۳ تشکیل شد و شهرت فراوان یافت. این ستاد در حوزههایی چون تقاضای سفرهای درونشهری، صنعت حملونقل، صنعت خودرو و عرضه انرژی راهحلهایی را پیشنهاد داد که از آن جمله میتوان به الزام خودروسازها برای جایگزینی تاکسیهای فرسوده با محصولات دوگانهسوز اشاره کرد که تاکنون دو سری از تاکسیهای دوگانهسوز ازسوی خودروسازان طی مراسمی تحویل داده شده است. به نظر میرسد اجرای این طرح مزایای فراوانی داشته است، از جمله: کاهش مصرف سوخت، نوسازی ناوگان تاکسیرانی، دسترسی تاکسیداران به تعمیرگاههای مجاز و گسترده در سراسر کشور و افزایش ضریب ایمنی و راحتی سرنشینان. گروه صنعتی سایپا درجهت سیاستهای دولت، با انجام بهموقع تعهدات خود اعم از تحویل تاکسی دوگانهسوز و اتوبوس شهری، سهم عمدهای در نوسازی ناوگان حملونقل شهری داشته و امیدوار است از این طریق بتواند به افزایش سطح رفاه و آسایش مردم کمک کند.
منبع : اندیشه گستر سایپا
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی مجلس حجاب دولت سیزدهم دولت جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد پاکستان رئیسی امام خمینی رئیس جمهور
هواشناسی تهران سیل پلیس شهرداری تهران قتل کنکور وزارت بهداشت فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی پایتخت
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن ایران خودرو تورم مالیات
سریال سینمای ایران تلویزیون سینما موسیقی سریال پایتخت قرآن کریم فیلم مهران مدیری کتاب
خورشید
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا غزه فلسطین جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس عربستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی فوتسال جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور سپاهان باشگاه پرسپولیس تیم ملی فوتسال ایران بارسلونا
هوش مصنوعی تبلیغات فناوری سامسونگ ناسا اپل بنیاد ملی نخبگان آیفون نخبگان
دندانپزشکی خواب کاهش وزن بارداری مالاریا