سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا


گوسن و طراحی خودرویی ترکیبی با برند نیسان و رنو


گوسن و طراحی خودرویی ترکیبی با برند نیسان و رنو
كارلوس گوسن مهمترین و بهترین محصول سالش را عرضه كرده است. این خودرو به نام آلیتانا سدان در سال ۲۰۰۷ مجدداً طراحی شده است. این مدل، جانشین یكی از پرفروش‌ترین خودروهای سال ۲۰۰۵ است؛ خودرویی غول پیكر كه روی دست نیسان بلند شده است. همچنین نیسان در این سال با خودرویی دیگر به نام سنترا سدان وارد بازار شده است كه طرحی جدید و صندوقی كمی متراكم‌تر دارد.
حال گوسن نگران است و تردید دارد كه آیا این خودروها مانند نمونه‌های قبلی كارایی دارند یا خیر.
گوسن تنها كسی نیست كه در این باره دچار تردید شده است بلكه سرمایه‌گذاران و صنعتگران نیز در خصوص موفقیت نیسان در رقابت با خودروهای جدید، ابراز نگرانی می‌كنند. لازم به ذكر است كه در شش ماهه اول سال مالی ۲۰۰۶ سود حاصل از فروش نیسان به حدود ۳/۱۵ درصد رسید كه در مقایسه با خودروهای فروخته شده در سراسر دنیا ۹/۶ درصد بود و درآمد حاصل از آن به رقم ۳۹ بیلیون دلار بالغ شد. امریكا سهم عمده‌ای در سود حاصل شده از نیسان را داراست. خودروهای دیگر نظیر آرماندا و تیتان پیكاپ به پشتوانه و انگیزه‌ای قوی برای فروش نیاز دارند. حتی اگر قیمت بنزین آنها كاهش پیدا كند، ایجاد انگیزه برای خرید در مشتریان لازم به نظر می‌رسد.
هنگامی كه نیسان به بازار سرمایه وارد شد، در مقایسه با مدل‌های ژاپنی هم ردیف خود مانند تویوتا و هوندا سهم بیشتری داشت لذا استراتژی مدنظر گوسن از دیدگاه یك كارشناس ژاپنی فقط منوط به فروش خودرو نخواهد بود بلكه به قدرتمند كردن خط تولید نیز بستگی دارد.
دلیل نگرانی گوسن نیز همین است زیرا هفت سال پیش نیسان در عمل در دسته خودروهای بلااستفاده قرار می‌گرفت كه گوسن منجی نیسان شد و توانست بسیاری از خودروهای هم ردیف خود را از پای درآورد.
او طراحان ژاپنی را متقاعد كرد كه نباید نیسان را فقط به مثابه یك خودروی قدرتی با سود صنعتی جلوه داد بلكه باید در نظر مردم خودرویی لوكس، كم هزینه و قدرتمند به چشم آید.
گوسن با موفقیت در این زمینه توانست به چهره‌ای افسانه‌ای در ژاپن مبدل شود. در فرانسه او را قاتل هزینه‌ها لقب دادند و در سال ۲۰۰۵ مدیرعامل شركت رنو شد.
حال آیا گوسن می‌تواند از عهده مسؤولیت همزمان مدیر عاملی شركت‌های نیسان و رنو برآید؟ باید اذعان كرد سرمایه‌گذاری او هم اكنون در جهت كسب سود بیشتر از رنوست. ضمن این كه سود حاصل از رنو در حال حاضر ۵/۲ درصد است و او قصد دارد تا سال ۲۰۰۹ آن را به ۶ درصد افزایش دهد. در ضمن گوسن سعی می‌كند نیسان را به موفقیت قبلی خود برساند و رنو را در راه رسیدن به اهدافش تا سال ۲۰۰۹ هدایت كند.
تحلیلگران معتقدند با مدیریت همزمان گوسن در نیسان و رنو ممكن است نیسان اندازه واقعی خود را از دست دهد و به خودروهایی مانند هوندا و تویوتا تبدیل شود و ماهیت واقعی این خودرو به عنوان خودرویی قدرتمند كمرنگ شود، زیرا گوسن قصد دارد در سال آینده اولین خودروی تركیبی خود را به بازار عرضه كند به این امید كه سهم عمده ای از بازار امریكا را به دست آورد. از دید مردم نیسان عرضه شده در امریكا مانند آلتیما و سنترا بیشتر یك خودروی جدید است تا یك طرح جدید و تغییر یافته و این دیدگاه بازار فروش امریكا را تا حدی كم رونق كرده است.
حال این پرسش مطرح است كه اگر نیسان نتواند مشتریان خود را دوباره جذب كند، با تكنولوژی‌های جدید و خودروهای عرضه شده چگونه می‌تواند پایدار بماند؟
گوسن تاكنون شركت‌های خودروسازی ورشكسته را نجات داده و توانسته است آنها را به چرخه فعالیت بازگرداند، حال آیا می‌تواند دوباره تجربه‌های پیشین را تكرار كند؟ تحلیلگران می‌گویند تولید خودروی تركیبی، گوسن را به پیشرفت عظیمی خواهد رساند. زیرا اگر چه خودروهایی مانند آرماندا و تیتان مطلوب هستند ولی گونه جدید نیسان و نوع تركیبی آن بازار وسیعی را در امریكا به دست خواهد آورد و پرفروش‌ترین خودروی امریكا لقب خواهد گرفت.
منبع : اندیشه گستر سایپا


همچنین مشاهده کنید