چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

فواید روزه


فواید روزه
روزه یكی از احكام انسان ساز اسلام است، كه آگاهی از همه فواید و پی بردن به فلسفه كامل آن همچون سایر احكام الهی برای انسان عادی ممكن نیست، دانش محدود بشر نمیتواند راهگشای همه اسرار نهفته باشد و اندیشه را به پاسخ همه مجهولات رهنمون شود، شاید روزی دانش انسان به حدی از كمال برسد كه دریچه تازه ای بر روی بشر بگشاید و حكمتها و دستورات اسلام را باز شناسد..... .
بنابراین ندانستن فلسفه احكام الهی نباید ما را از انجام آن باز دارد و موجب نا فرمانی و عصیان شود، چرا كه این اطاعت كوركورانه نیست، بلكه بر علم و یقین تكیه دارد زیرا مسلمانان میدانند كه خدای جهان بر همه چیز دانا و از همه چیز آگاه است و نقص و نیازی در ذات متعال او نیست كه از اعمال سودی بخواهد یا از زیانی بهراسد، خدای مهربان خیر محض است و برای بندگان خود جز خیر و سعادت نمیخواهد، پس اگر به چیزی فرمان میدهد خیر و سعادت ما در آن است و كمال و تعالی ما بدان بستگی دارد و هر چیزی را نهی میفرماید برای ما زیان بخش است و بر مصالح مادی و معنوی ما لطمه میزند.
●فواید روزه
روزه فواید جسمی و روحی فراوان دارد، شفا بخش جسم و توان بخش جان است، پاك كننده آدمی از رذایل حیوانی، در ساختن فرد صالح و اجتماع بسامان بسیار موثر است، در تهذیب و تزكیه نفس و رهاندن انسان از روزمرگی و واماندگی در نیاز های تن تأثیر بسزایی دارد. فواید طبی و بهداشتی روزه كه از سودمندیهای كوچك این فریضه انسان ساز است به حدی است كه شاید نیاز به توضیح و تكرار نداشته باشد و بیشتر مردم كم و بیش از آن آگاهند. ما به اختصار به گوشه ای از این فواید انسان ساز اشاره میكنیم: معده و دستگاه گوارش از اندام پركار بدن آدمی است، با سه وعده غذا كه معمول مردم است؛ تقریباً در همه ساعات دستگاه گوارش به هضم و تحلیل و جذب و دفع مشغول است. روزه باعث میشود از یكسو این اعضا استراحت كنند و از فرسودگی مصون بمانند و نیروی تازه ای بگیرند و از سوی دیگر ذخایر چربی كه زیانهای مهلكی دارند تحلیل رفته و كاسته شوند.
در روایات اسلامی حتی به فواید جسمی روزه نیز تصریح شده تا برخی از سست عنصران، اگر نه با ایمان كامل لااقل با توجه به فواید بهداشتی روزه این فریضه ثمر بخش را بجای آورند و از سودمندیهای گوناگون آن در حد خود بهره ور شوند. پیامبر گرامی اسلام در همین رابطه فرموده اند: «صوموا تصحوا» روزه بگیرید تا سالم بمانید. و نیز در روایات بسیاری پیشوایان گرامی اسلام فرموده اند: « معده آدمی خانه بیماریهای اوست و پرهیز از غذا درمان آن است»
بدیهی است آنگاه فواید بهداشتی روزه بهتر به دست میآید كه روزه دار امساك روز را با زیاده روی در شب تلافی نكند، كه پر خوری خود موجب زیانهای چشم گیری برای دستگاه گوارش است. با پیشرفت دانش پزشكی، برخی از پزشكان و متخصصان دریافته اند كه امساك از خوردن و آشامیدن، عالی ترین روش درمانی است، یكی از پزشكان میگوید: « طرح درمان به وسیله روزه بسیار چنان معجزه آساست كه بكار بستن آن مسیر، طرحها و برنامه های طب عملی و جراحی را تغییر خواهد داد، زیرا روزه راه تازه ای به روی دانش پزشكی میگشاید؛ و سلاح موثری برای مبارزه با بیماریها به این دانش میبخشد سلاحی كه میتوان آن را از راههای گوناگون مورد استفاده قرار داد تا انسان را در مبارزه با علت بیماریها برای بهبود بیماران به نتیجه مطلوب و آشكار رسانند. »
با روزه و امساك میتوان بیماریها را بهبود بخشید و معالجه كرد البته در صورتی كه با اعتدال و میانه روی مقرون باشد و در هنگام سحر و افطار در خوردن و آشامیدن افراط نشود.بررسی فواید بهداشتی و طبی روزه در این مختصر نمیگنجد، آنانكه به توضیح بیشتر علاقمندند میتوانند به كتابهایی كه در این زمینه تألیف شده است مراجعه نمایند. باید توجه داشت، بر خلاف تصور كوتاه اندیشان، روزه هیچگونه ضرری برای افراد سالم مكلف ندارد و اگر كسی بیمار باشد و نتواند روزه بگیرد و با این كار بیمار تر شود و یا روزه باعث گردد كه بیماریش ادامه یابد كار حرامی مرتكب شده و روزه اش نزد خدا پذیرفته نیست، بیماری كه روزه برای او ضرر دارد نباید روزه بگیرد و فقط لازم است در روزهای دیگر قضای آن را بجا آورد و جبران كند.
افراد سالم باید بدانند كه روزه نه تنها زیانی برایشان ندارد بلكه چنان كه گفتیم، موجب تندرستی و صحت مزاج است و بگفته برخی شكم پرستان كه خود روزه نمیگیرند و دیگران را نیز از روزه باز میدارند و تلقین میكنند كه روزه موجب زخم معده میشود، نباید اعتنا كرد، اینگونه دروغها تنها بهانه افراد سست عنصری است كه كه اسیر شكم خویشند و از عزم و اراده انسانی در آنان خبری نیست. « روزه باعث استراحت معده است و در حال روزه اسید معده بجای غذا به وسیله صفرا خنثی میشود و زخم ایجاد نمیگردد»
اكثریت غریب به اتفاق مسلمانان متدین ماه مبارك رمضان را روزه میدارند و به هیچ وجه شكایتی از این بیماری ندارند و نسبت بیماری زخم معده روزه داران بیشتر از دیگران نیست همانطور كه گفتیم فواید جسمی و بهداشتی روزه اگرچه چشمگیر و غیر قابل انكار است ولی مهمترین فواید روزه اثرات بهداشتی آن نیست، متأسفانه برخی در بررسی فواید روزه تنها به همین اثرات بهداشتی آن بسنده كرده اند، درحالیكه فواید برتر روزه به جنبه های معنوی آن مربوط میشود، فواید جسمی روزه با اثرات معنوی آن در سازندگی تربیت و تزكیه انسان قابل مقایسه نیست، اگر چه همان فواید طبی هم گواهی است بر اصالت اسلام عزیز، چرا كه این آیین فطری و آسمانی چهارده قرن پیش با ژرف بینی و احاطه ای كه جز از خدای متعال نمیتواند بود در محیط جاهلیت عرب دستوراتی برای انسانها وضع كرده است كه دانش پزشكی انسان متمدن عصر ما با پیشرفت خود روز به روز بر گوشه هایی از حكمت آن پی میبرد
●روزه عامل باز دارنده از گناه
روزه، بویژه روزه ماه مبارك رمضان كه در اسلام بر همه مسلمین مكلف كه بتوانند روزه بگیرند واجب است، عامل موثری است در ایجاد و تقویت روحیه تقوی و پرهیز كاری؛ قرآن مجید این فایده بزرگ را با جمله « لعلكم تتقون » یاد آور میشود واین عبادت را عامل مهم تقوی میشمارد. تقوی و پرهیز كاری در تربیت و سازندگی و شخصیت اسلامی یك مسلمان نقش بسیار مهمی دارد و برای رسیدن به همین اثر پر ارزش است كه بهترین عبادت در ماه صیام و در حال روزه اجتناب از گناه است.پیامبر بزرگوار (ص) در خطبه ای فضیلتهای ماه رمضان را برای مسلمانان بیان فرمود علی (ع) پرسید: بهترین اعمال در این ماه چیست؟ پیامبر پاسخ دادند: «الورع عن محارم الله» اجتناب و پرهیز از گناهان.
روزه دار با بكار بستن این دستور الهی كه شرط كمال روزه است، روه تقوی را در خود زنده میكند و این مراقبت ثمر بخش در ماه مبارك رمضان و در حال روزه بسیار آسان تر است چرا كه گرسنگی و تشنگی و دیگر محدودیتهای روزه شعله های سركش غرایز حیوانی و هوسها را تا حد چشمگیری خاموش میسازد و حتی اگر موقت هم باشد گریبان عقل و جان را از چنگال شهوت رها میسازد و برای روزه دار زمینه ای آماده برای تمرین تقوی و پرهیز گاری فراهم میشود و با مراقبت و تمرین پیاپی در یكماه نیروی بازدانده از گناه در او به وجود میآید و خصلت خود داری در او ریشه میگیرد و رشد میكند و او با گذراندن این برنامه یكماهه توفیق میابد كه پس از ماه روزه نیز پرهیزكار باقی بماند. بدین ترتیب به مقام پر ارج تقوی كه به تعبیر قرآن و فرموده پیشوایان معصوم ما كرامت انسان بدان وابسته است برای همیشه نایل آید.
●نقش روزه در تقویت اراده
حكومت غرایز و شهوات بر انسان خطرناكترین حكومتهاست و آدمی را اسیر و بی اختیار میسازد و به پستی و رذالت میكشاند. مبارزه با سلطه شهوات نفس كه در اسلام جهاد اكبر نامیده شده به پایمردی و اراده ای استوار نیاز دارد. انسان با روزه داری كه، امساك در خوردن و آشامیدن و خود داری از برخی چیزهای دیگر است در واقع با خواهشهای خویش میجنگد و در برابر غرایز خود مقاومت میكند، تمرین این عمل اراده و تصمیم را در انسان نیرومند میسازد و جان را از قید حكومت و سلطه هوسها و خواهشها میرهاند. پیشوایان اسلام فرموده اند: «افضل الناس من جاهد هواه و اقوی الناس من غلب هواه»
بهترین مردم كسی است كه با هوای نفس مبارزه كند و نیرومند ترین آنان كسی است كه بر آن پیروز شود. پس روزه داران بهترین مردمند چرا كه با خواسته های نفسانی مبارزه میكنند و اگر با مراقبت و كوشش از روزه خویش این بهره را بگیرند كه بر نفس خود مسلط شوند از نیرومند ترین مردم نیز خواهند بود.
●صفای دل و پاكی
روزه چراغ معرفت و آگاهی را در درون بر میافروزد:
اندرون از تعام خالی دار تا در آن نور معرفت بینی
روزه و بویژه روزه یكماهه رمضان موجب میشود كه حكومت شهوات و امیال شیطانی جای خود را به حكومت تقوی و پیروی از دستورات الهی بدهد و تیرگی و هوسها و شهوات در جان آدمی به نورانیت و روشنی باطن تبدیل شود. در سایه همین صفا و پاكی حاصل از روزه است كه روزه دار با خود آگاهی نه تنها دهان و شكم را از خوردن و آشامیدن كه دست و پا و چشم و گوش و زبان و همه اعضای خویش را از آنچه خدا حرام فرموده نگاه میدارد و میتواند به آن درجه از تقوی نایل آید كه حتی از اندیشه و فكرو گناه نیز دوری گزیند و این اوج نورانییت روزه است.
امیر مومنان علی علیه السلام نیز به همین مرتبه اشاره میفرماید: «صیام القلب عن الفكر فی الاثام افضل من صیام البطن عن الطعام» روزه دل از اندیشه گناهان برتر از روزه شكم از خوردن و آشامیدن است. و البته این بدان معنا نیست كه ظاهر روزه و امساك از خوردن و اشامیدن را رها كنیم بلكه لازم است به ان اكتفا ننماییم و همراه با آن بكوشیم كه به نتایج معنوی روزه نیز برسیم. لازم است كه همین امساك ظاهری و روزه معمولی نیز انقلابی روحی در روزه داران بوجود میاورد و طبق شهادت دست اندر كاران در ماه مبارك رمضان شرارت ها و تباهیها كاسته میشود، در دوران طاغوت چون ماه مبارك رمضان فرا میرسید میزان جنایات و فساد سیر نزولی پیدا میكرد و عربده جویی و زد و خورد و چاقو كشی و بد مستی كه در غیر رمضان بازارش رواج داشت در این ماه عزیز بطور محسوسی كاهش میافت.
خوشبختانه با انقلاب مقدس اسلامی هم در ملت و جوانان ما تحولی چشمگیر بوجود آمد و هم مراكز فساد و تباهی از میان برداشته شد و شایسته است كه از این پس بكوشیم نتایج معنوی پر ارزش تری از روزه كسب كنیم. باری صفا و پاكی حاصل از روزه و خود داری و پرهیز كاری روزه دار همچون سپری است كه روزه دار را از اتش عذاب الهی كه مولود گناهان است مصون میدارد. پیامبر عزیز اسلام (ص) فرمودند: «الصوم جنه من النار» روزه سپری است كه روزه دار را از آتش جهنم حفظ میكند.●روزه و صبر
«صبر» از خصایلی است كه در اخلاق اسلام بر آن بسیار تأكید شده است ، انسان مسلمان در زندگی فردی و اجتماعی خویش در راه هدفهایی مبارزه میكند و با مشكلاتی نیز روبرو است بدون خصلت صبر، پیروزی بر مشكلات و رسیدن به هدفها آسان نیست . صبر و مقاومت بر نیروی پایداری انسان می افزایدو اراده را توانا میسازد هیچ جامعه ای اگر تحمل ناگواریها را نداشته باشد بر مشكلات خویش و بر دشمنان خویش نمیتواند پیروز گردد. با صبر و مقاومت است كه میتوان به به پیكار ستمگران رفت و دست استعمار گران را كوتاه نمود و روزه – بویژه در روزهای گرم و طولانی تابستان كه فشار تشنگی طاقت فرسا میشود بطور چشمگیری به انسان صبر و مقاومت می بخشدو تحمل رنج و سختی را بر آدمی آسان میسازد.
قرآن كریم با توجه به همین اثر كه از روزه به صبر تعبیر كرده است : و استعینوا بالصبر و الصلوه ......... از صبر(روزه ) – و نماز كمك بگیرید.........
امامان معصوم ما علیهم السلام «صبر» را در این آیه به روزه تفسیر كرده اندو پیامبر گرامی (ص) نیز ماه رمضان را ماه صبر نامیده اند :« شهر الصبر و ان الصبر ثوابه الجنه» (رمضان ماه صبر است و پاداش صبر بهشت است) و امام صادق علیه السلام نیز بهمین ویژگی روزه اشاره فرموده است: هر گاه برای كسی حادثه ای جانكاه پیش آمد روزه بگیرد كه خدا فرموده است « و استعینوا بالصبر و الصلوه».
●روزه و قناعت
اسلام بر خلاف مكاتب مادی شرق و غرب دنیا و نعمتهای مادی آنرا وسیله ای برای تكامل معنوی و رسیدن به سعادت جاوید میداند و بهمین دلیل فرهنگ اسلام فرهنگ لذت جویی و مصرف نیست بلكه فرهنگ قناعت و ایثار است. در روشهای مادی تن آدمی و خور و خواب آن اصالت داردو حرص و آز برای برخورداری بیشتر گریبانگیر افراد است و در اسلام اصالت با معنویت انسان است و قناعت و ایثار و فداكاری از راههای وصول به مراتب بلند انسانیت محسوب میشود.
روزه فریضه ای است كه مسلمانان را از غرقه شدن در مادیگرایی و حرص و آز برای لذتهای مادی و مسابقه برای مصرف و تن پروری میرهاند و به او می اموزد كه به فكر دیگران باشد و بر خواهشهای جسمانی خویش مسلط گردد و به مصرف به مقدار نیاز قناعت ورزد و از اصراف و تبذیر بپرهیزد. روزه به مسلمانان می آموزد كه با كم هم میتوان زیست و حرص و طمع فقط غرق شدن در مادیات و انحراف از معنویات است و برای زیستن لازم نیست كه با همه وجود تن و لذتهای آن پرداخت.
روزه به مسلمان مناعت و قناعت را می آموزد و ارزش این صفات و تأثیر آن در ایجاد صفات برجسته دیگر همچون زهد و جود و بخشش بسیار است. قانع از دیگران بی نیاز است و تن به ذلت و خواری نمیدهد، جامعه ای كه روح قناعت را در خود بپرورد بر خود متكی خواهد بود و با دوری از مصرف بی رویه میتواند بر پای خویش بایستد و از بیگانه بی نیاز باشد. همه دیدیم كه پس از تهدید آمریكا و غرب به تحریم اقتصادی ایران امام امت و رهبر كبیر انقلاب اسلامی فرمودند «ملت ما مسلمان است و در برابر تحریم اقتصادی و كمبود نیازمندیها روزه خواهد گرفت»
آری مسلمان را به زیستن با مصرف كم آشنا میسازد و براستی نیز ملت مسلمان ما میتواند با الهام از فریضه ثمر بخش روزه سطح مصرف را پایین آورد و با قناعت به آنچه دارد از وابستگیهای اقتصادی به استعمار گران نجات یابد.مسلمانان صدر اسلام با همین روحیه از همه چیز خود در راه خدا می گذشتند و حتی در میدانهای جنگ به چند دانه خرما قناعت میكردند و با تكیه بر معنویت و صفات انسانی خویش پیروزی می آفریدند و خدای را سپاس كه هم اكنون نیز بسیار از جوانان ما بویژه گلهای سرسبد انقلاب اسلامی، جوانان رزمنده پاسدار از یك چنین ایمان و روحیه ای بر خوردارند و بسیار اتفاق افتاده است كه جوان پاسدار اسلام روزه بوده و گاه روزه خویش را با شربت شهادت افطار كرده است و حماسه این خدا جویان حماسه آفرین برای همیشه بر صفحات پر افتخار تاریخ اسلام ثبت خواهد بود. پاكترین درودهای ما و درود خدا و فرشتگان بر ایشان باد.
●همدردی با فقیران
پیشوایان گرامی دین، در روایات و ادعیه اسلامی ماه رمضان را ماه مواسات نامیده اند.از نتایج بارز روزه برانگیختن حس همدردی نسبت به مستمندان و همنوعان تنگدست است، آنانكه زندگی آسوده ای دارند و رنج فقیر و طعم گرسنگی را نچشیده اند، ممكن است از حال مستمندان غافل بمانند و روزه وسیله ای است كه آنان را از غفلت میرهاند و رنج مستمندان را با یاد آنان میاورد تا به دستگیری فقیران همت گمارند و به درد دل آنان برسند.
از سویی به احسان و اطعام و انفاق به مستمندان در ماه مبارك رمضان بسیار سفارش شده است و از سویی دیگر گرسنگی و تشنگی روزه موجب درك رنج مستمند میگردد و بدین ترتیب ثروتمند به فقیر نزدیك می شود و احساسها رقت میابد و احسان و انفاق فزونی میگیرد و جامعه كمك به همنوع را میاموزد. مواسات یعنی سهیم ساختن برادران در رزق و روزی و رمضان به همین جهت ماه مواسات نامیده اند تا مسلمانان به احسان نسبت به هم بپردازند و با تمرین بر این صفت ارزنده انسانی جامعه را از حقد و كینه برهانند و برادروار در كنار هم از نعمتهای الهی بهره بگیرند و شایسته است كه روزه داران به همه این نكات انسانی روزه توجه كنند و بكوشند واقعاً فریضه روزه را آنچنان كه باید بجا آورند و ماه مبارك رمضان را آنچنان كه سزاوار این ماه است بسر آورند، تا همگان از برنامه های سازنده اسلامی بهره ور شوند.
از حضرت امام حسن عسگری (ع) پرسیدند: «چرا روزه واجب شده است» فرمودند: «تا ثروتمند درد گرسنگی را در یابد و به فقیر توجه كند. هشام از امام صادق علیه السلام علت روزه را پرسید، امام فرمود: «خداوند روزه را واجب كرد تا غنی و فقیر با هم مساوی باشند و بدان جهت كه غنی رنج گرسنگی را لمس نكرده تا به فقیر رحم كند و هر وقت چیزی خواسته قدرت بدست آوردن آنرا داشته است خدا خواسته است كه میان بندگانش یكنواختی بوجود آورد و خواسته است ثروتمند طعم گرسنگی را بچشد و اگر جز این بود ثروتمند بر مستمند و گرسنه ترحم نمیكرد.
●نظم و انضباط
وقت شناسی و نظم و انضباط در امور از مظاهر تمدن انسانی و از عوامل مهم توفیق و پیشرفت است، شاید برخی گمان كنند كه این از ویژگیهای زندگی غربیان و تمدن آنهاست در حالیكه نظم و انضباط و تنظیم اوقات از تعلیمات اصیل اسلام است. امیر المومنین علیه السلام در اولین فرازهای وصیتش به فرزند خود میفرماید: «اوصیكما و جمیع ولدی و اهلی و من بلغه كتابی بتقوی الله و نظم امركم»شما و همه فرزندان و بستگانم و هركسی كه وصیت من به او برسد به تقوی و نظم در كارها سفارش میكنم.
اصولا فرایض اسلامی شاهد توجه به اسلام و نظم و انضباط است، هریك از نمازهای پنج گانه را باید در وقت مخصوص آن بجا آورد و حتی یك دقیقه نمیتوان از حدود آن تجاوز كرد. مراسم حج باید در وقت و مكان مخصوص به خود انجام شود و روزه نیز در ماه مبارك رمضان با دیدن هلال ماه شروع و با دیدن هلال ماه شوال خاتمه میابد و نیز هر روز از سپیده دم آغاز و به مغرب پایان میپذیرد و با توجه به اینكه ماه رمضان ماه قمری است طبعاً در فصول چهار گانه سال جریان دارد و گاه در روزهای بلند تابستان و گاه در روزهای كوتاه زمستان قرار میگیرد و در همه شرایط لازم است كه لحظه و دقیقه را نیز در شروع سپیده دم و آغاز مغرب در نظر داشت و بهیچ وجه روزه دار نمیتواند از نظام آن سرپیچی كند و این خود درسی است كه مسلمانان نیز دقیق و منظم شوند و امور خویش را در زندگی تنظیم كنند.
آنچه بر شمردیم گوشه هایی از برخی نتایج و آثار فریضه الهی روزه است و ماه روزه اضافه بر اینها سودمندیها و بركات دیگری نیز دارد كه در پرورش اسلامی فرد و جامعه بسیار موثر است: ماه مبارك رمضان ماه خدا، ماه آشنایی با قرآن، ماه عبادت، ماه دعا، ماه آمرزش، ماه توبه و بازگشت از گناهان و اصلاح خود است.
در این ماه به قرائت قران سفارش شده و مرسوم مسلمین است كه در ماه رمضان بیشتر از ماههای دیگر قرآن بخوانند و این خود وسیله ای است كه جامعه اسلامی با قرآن و معارف آن آشنایی بیشتری پیدا كنند و برای پیشرفت در صراط خدا و اسلام از كلام خدای متعال آموزش بگیرند. رمضان ماه عبادت و بندگی و راز و نیاز با معبود جهان است، در روایات اسلامی تأكید شده كه در این ماه با توجه به خضوع بیشتر نمازها را بجا آورندو از نمازهای مستحبی در شب و روز غفلت نورزند و بدین ترتیب با یك تمرین یك ماهه مومنین به عبادت خالص تری موفق میشوند و جانها به خدا نزدیكتر میگردد.رمضان ماه دعا است، پیشوایان گرامی فرموده اند مومنان در این ماه و بویژه در شبهای مبارك قدر دردعا و نیایش مبالغه كنند و با توجه به اثرات سازنده دعا و نیایش روزه داران میتوانند در پیوند معنوی خویش با خدای متعال تحولی بوجود آورند و بیش از پیش به ذات متعال هستی بخش او نزدیك شوند و كسب فیض كنند رمضان ماه آمرزش و توبه و بازگشت به سوی خداست، آنانكه در زندگی خویش آلودگیهایی داشته اند میتوانند با روزه جان خویش را شستشو دهند و در خلوت سحر گاه با رو كردن به خدای متعال درون را صفا بخشند و از خدای خویش طلب آمرزش كنند و میتوانند با همین زمینه برای همیشه از كجیها و گمراهیها دست بردارند و براه آیند.
پیشوایان معصوم (ع) فرموده اند گناهان در این ماه بخشوده میشود و این مژده بزرگی است برای آنهایی كه لغزشهایی داشته اند تا نومید نباشند و از بركات این ماه استفاده كنند و بسوی خدا باز گردند و روی دل بسوی او دارند و با او پیمان بندند كه از گناهان دست شویند و خود را اصلاح كنند و گذشته را جبران نمایند و بدون ترتیب گناه كار پشیمانی كه كه در این ماه مبارك برای خدا روزه بدارد و از گذشته خویش شرمسار باشد و از خدا آمرزش بخواهد مورد مهر و عفو خدا قرار خواهد گرفت و سعادتش تأمین میشود. از بركتهای این ماه همین انقلاب روحی و تحول درونی روزه داران و همین توفیقات عملی است كه انسان آلوده را پاك میسازد و از عذاب الهی كه محصول گناهان است نجات میبخشد و روزه دار را از ظلمتها به نور میكشاند، به نور تقوی ، به نور فضیلتهای اخلاقی، به نور توبه و بازگشت به سوی خدا، به نور مهر و رحمت خدای متعال.... .
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید