یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

شناسه تجاریBrand


شناسه تجاریBrand
یک شناسه تجاری یا در اصطلاح (Brand) شامل خصوصیات غیر قابل لمس یک محصول مانند:نام،شکل و نحوه بسته بندی،قیمت،تاریخچه،نحوه تبلیغات،میزان ونوع معروفیت آن می باشد.
بهترین راه شناخت یک شناسه تجاری (Brand) آن است که ارتباط خود را با آن با روابط دوستانه و اجتماعی خود مقایسه و آنرا به عنوان یک دوست یا آشنا فرض نماییم. شناسه های تجاری مانند دوستان ،و خود محصولات همانند اشخاص غریبه ای هستند که توسط دوستان به ما معرفی می شوند.
نحوه انتخاب شناسه های تجاری مختلف،مثل بوتان،زیمنس،سامسونگ و... همانند نحوه انتخاب دوستان با خصوصیاتی مختلف می باشد.شناسه تجاری محدود به کالاهای مادی نمی شود بلکه هر گونه خدمات و سرویس نیز می تواند یک شناسه تجاری محسوب شود به طور مثال Fedex وDHLشناسه های تجاری در زمینه خدمات، حمل و نقل و ارسال مراسلات می باشند.حتی از مکان های توریستی مثل "جزیره کیش"و پارک های بازی مثل "دیزنی لند" که تجربیات و خاطرات شیرینی را به همراه دارند نیز می توان به عنوان شناسه های تجاری یاد کرد.آشنایی و شروع ارتباط با یک شناسه تجاری مانند آغاز تمام رابطه های دوستانه،شامل سه مرحله آگاهی و شناسایی،امتحان و برخورد و تکرارمی باشد.
در مرحله اول ، با یک شناسه تجاری ازراه های مختلف آشنا می شویم.در مرحله دوم با توجه به اطلاعات و آگاهی کسب شده اقدام به خرید،کاربرد و امتحان محصول نموده و در سومین مرحله در صورت کسب رضایت و ارزش،خرید تکرار می گردد.
در واقع می توان گفت که رابطه ای مانند یک رابطه دوستانه بین آن شناسه تجاری و مشتری بر قرار شده هر دو خصوصیات یکسان و مشترکی را به عنوان ارزش مد نظر دارند.
ایجاد یک چنین رابطه ای باعث می شود که مشتری به شناسه تجاری وفادار شده و احتیاجی به استفاده از سایر شناسه های تجاری احساس نکند.هر شناسه تجاری در واقع یک تصویر و دیدگاه در ذهن مشتری ایجاد می نماید که برای هر مشتری همواره با میزان خاصی از ارزش و رضایت همراه است و باعث تمایز آن از سایر رقبا شده و باعث می گردد که مشتری از میان تمام شناسه های تجاری رغیب در بازار، آن را انتخاب نماید.
برای درک بهتر شناسه تجاری (Brand) می توان آن را با داغی که در مراکز پرورش دام بر روی حیوانات می زنند مقایسه نمود.داغ بر بدن یک گاو نه تنها مالکیت و محل پرورش آن را نشان می دهد بلکه شناختی از پرورش دهنده آن،شرایط تغذیه در مزرعه،شرایط بهداشتی و تاریخچه آن مرکز پرورش، بدست می دهد که با این زمینه ذهنی می توان راجع به خود دام و ارزش آن در بازار عرضه دام قضاوت کرد.
منبع : روزنامه عصر اقتصاد


همچنین مشاهده کنید