دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا
دلایل ناکامی
یكی از امور رایج در مجلس شورای اسلامی، انجام تحقیق و تفحص از بخش ها و دستگاه های اجرایی و به طور كلی در تمام امور كشور است. تحقیق و تفحص از این جهت كه تسهیل كننده و تقویت كننده وجه نظارتی مجلس شورای اسلامی است، به نظر ضروری می رسد و اصل ۷۶ قانون اساسی نیز موید این امر است.
اما در سال های اخیر با وجود تعدد انجام تحقیق و تفحص در امور مختلف كشور، اثرگذاری این پدیده در بهبود شرایط ،ارتقای سازمانی و افزایش بهره وری كمتر نمودار شده است. این وضعیت سبب شده تا حساسیت كمتری در مجلس و دولت نسبت به انجام تحقیق و تفحص ها وجود داشته باشد و عملاً مسئولان اجرایی با آن به عنوان یك پدیده عادی بدون ضمانت اجرایی لازم جهت تغییر و تحول و یا پی گیری و رسیدگی به عوامل ناكامی دستگاه اجرایی نگاه می كنند. شاید یكی از دلایل بروز این وضعیت و ذهنیت، تعدد تحقیق و تفحص های انجام شده حتی در مورد یك دستگاه اجرایی و تناقض و تضاد نتایج آنها باشد. از جمله عوامل مهم دیگر در این زمینه فقدان چارچوب های مشخص برای انجام تحقیق و تفحص است. نبود این چارچوب اولاً منجر به اتخاذ اهداف موازی و متعدد برای انجام تحقیق و تفحص می شود، ثانیاً موجب دخالت زیاد سلایق مختلف و پیش داوری ها در هدایت تحقیق و تفحص می شود و ثالثاً امكان نفوذ عوامل بیرونی و در نتیجه انحراف تحقیق و تفحص را فراهم می آورد.
شاید در میان تحقیق و تفحص های انجام شده در دو دوره اخیر مجلس، تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی سر و صدا و حساسیت بیشتری را ایجاد كرده است. در دوره مجلس ششم تحقیق و تفحص از صنعت خودرو به تصویب و اجرا رسید و نتایج آن در روزهای آخر فعالیت آن در صحن علنی به صورت خلاصه ارائه گردید. اما در دوره هفتم با این استدلال كه تحقیق و تفحص انجام شده در دوره ششم، جامع نبوده و تمام واقعیت های اصل و حاشیه این صنعت را مورد توجه قرار نداده است ، انجام تحقیق و تفحص دیگر در مجلس هفتم به تصویب رسید كه هم اكنون در حال انجام است.
به نظر می رسد با توجه به جمیع شرایط، این تحقیق و تفحص هم نتایج خارق العاده، شگفت انگیز و در عین حال تعیین كننده ای برای صنعت و بازار خودرو در بر نداشته باشد؛ چرا كه شرایط گفته شده در سطور بالا به طور كلی بر آن حاكم است. اما آنچه بیشتر به ناكامی اهداف تحقیق و تفحص اخیر كمك می كند، فقدان چارچوب های لازم است. صنعت خودروی ایران به رغم بزرگ بودن به لحاظ كمی در اقتصاد و صنعت كشور، فاقد استراتژی مدون و متناسب با الزامات داخلی و جهانی است. این فقدان بزرگ ضمن اینكه آینده صنعت خودروی كشور را با بحران مواجه می سازد، امكان و زمینه نظارت و مدیریت آن را نیز مشكل می كند. به این دلایل باید دخالت سلیقه های مختلف در هدایت و نظارت این صنعت را بدون آینده ای روشن به انتظار نشست.
دكتر علیرضا سلطانی
منبع : روزنامه همشهری
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
غزه ایران آمریکا شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان حجاب جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی
فضای مجازی هواشناسی قتل تهران شهرداری تهران شورای شهر تهران سیلاب سامانه بارشی آموزش و پرورش سازمان هواشناسی باران سلامت
خودرو بانک مرکزی بنزین قیمت دلار بازار خودرو قیمت طلا قیمت خودرو دلار یارانه مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان
مهاجرت تلویزیون نمایشگاه کتاب سینمای ایران صدا و سیما دفاع مقدس مسعود اسکویی موسیقی سریال مهران غفوریان
معماری
اسرائیل رژیم صهیونیستی حماس فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین امیرعبداللهیان طوفان الاقصی ایالات متحده آمریکا نوار غزه جنگ اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر جواد نکونام رئال مادرید سپاهان بارسلونا بازی لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس
باتری گوگل آیفون اینستاگرام مایکروسافت سامسونگ اپل ناسا عکاسی
ویتامین کاهش وزن استرس توت فرنگی سیگار فشار خون کبد چرب