شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

دو نفر روی یک خط


دو نفر روی یک خط
استعداد بازیگری و ظاهری مناسب با کاراکترهای فیلم، امتیاز مهمی برای یک بازیگر است اما کافی نیست و یقیناً شانس می تواند در شروع کار یک بازیگر موجب شود تا در آ ینده گام های محکم تری بردارد، چرا که یک بازیگر حرفه یی از یک سو انتخاب می شود و از سوی دیگر این اختیار را دارد که انتخاب کند، اما در ابتدا یک بازیگر ناگزیر است به انتخاب دیگران تن دهد. «محمد حمزه یی» دستیار «حسین سهیلی زاده» که بیوگرافی دو جوان بازیگر مجموعه ترانه مادری را در اختیار من گذاشت، در این باره می گوید؛ «سیاوش خیرابی» (بهرام) و محسن افشانی (پویا)، بسیار خوش شانس بودند که اولین تجربه جدی خود را با «حسین سهیلی زاده» شروع کردند و در محور یک داستان بلند و پرکشش قرار گرفتند و محک خوردند.» مهم ترین نکته یی که در داستان این مجموعه حائز اهمیت است اینکه چطور دو برادر به رغم هم خونی گرچه از صفات باطنی مشابهی نظیر سادگی، مهربانی، منعطف بودن و عشق به خانواده و دیگران برخوردارند اما با دو تربیت متضاد دارای دو شخصیت اجتماعی متضاد شده اند و هر دو روی یک خط راه می روند اما خلاف جهت یکدیگر و هر دو در خطر دور شدن از خط اصلی.
و این بیانگر اهمیت بازی این دو جوان است تا چگونه بتوانند این حس باورپذیر را در مخاطب به وجود بیاورند که البته موفق هم شده اند.سیاوش خیرابی متولد سال ۱۳۶۳ فوق دیپلم کامپیوتر که دوره بازیگری را گذرانده و بعد از حضور در سه نقش کوتاه با بازی در تله فیلم «تلخون» دیده شده است، در ترانه مادری نقش «بهرام» را دارد. بهرام جوانی است که همیشه به دنبال پاسخ این سوال بوده که چرا در خانواده دیده نمی شود؟، و چرا برادر کوچک ترش جایگاه محکم تری دارد و حال برای دیده شدن که بزرگ ترین دغدغه او در این زمان است، سعی می کند ظاهری متفاوت و مد روز داشته باشد و گرچه او یکی از مهم ترین سدهای بحران برانگیز زندگی را شکسته و وارد دانشگاه شده اما باز هم این موفقیت نتوانسته گرهی از مشکلات او بگشاید. حال آنکه مخاطب می داند، او بحران بزرگ تری را نیز در پیش دارد، چرا که باید با واقعیتی به نام فرزندخواندگی مواجه شود و یقیناً این نقطه اوج حضور و بازی او خواهد بود که امیدواریم به خوبی از پس آن بربیاید.
محسن افشانی بازیگر نقش پویا متولد سال ۱۳۶۸ که کارش را با تئاتر کودکان آغاز کرده و چند کار اجرا نیز داشته که موفق ترین آنها اجرای برنامه «سلام بهار» از شبکه اول سیما بوده است. وی تصمیم دارد در آینده رشته «مهندسی مکانیک» بخواند و برخلاف شخصیت «پویا» بسیار شیطان و پرتحرک است و اینکه توانسته با این خصوصیات، نقش یک پسر آرام و درونگرا را بازی کند، نشان می دهد در بازیگری از عهده شخصیت های مختلف و متضادی برآید. گرچه نباید از توفیق حسین سهیلی زاده که توانسته به خوبی او را هدایت کند چشم پوشید.پویا جوان محوری داستان، پسر باهوش و بااستعداد و دانشجوی ممتاز دانشگاه است. پویا نیز همانند بهرام دغدغه های زیادی دارد که شرایط سنی آن را به اوج خود رسانده است. پدر و مادرش (به خصوص مادر) برخلاف والدین بهرام، آنقدر به او توجه می کنند که از این همه مراقبت به تنگ آمده و برای رهایی از این وضعیت ناخودآگاه با اولین نگاه عاشق می شود و تصمیم به ازدواج می گیرد. محسن افشانی و پویای قصه در یک وجه با هم مشترکند؛ اولی شانس این را داشته که با یک گروه خوب و یک مجموعه دیدنی محک بخورد و دومی این شانس را که اولین نگاه و اولین عشق او به دختری است که لیاقت عاشق اش بودن را دارد (از نگاه گفتیم. بد نیست بدانیم این بازیگر رنگین چشم مجبور شده برای نزدیک شدن به چهره یی که در قصه باید داشته باشد در گریم خود لنزی تیره را هم یدک بکشد. مثل مهتاب کرامتی در خاک سرخ). به هر حال از آنجایی که معمولاً مجموعه های خوب تلویزیونی در پایان قصه نمی توانند جمع بندی قانع کننده و قابل قبولی داشته باشند و گاهی به راحتی تمام زحمات خود را در قسمت آخر یا حتی آخرین سکانس به هدر می دهند، منتظریم تا پایان «ترانه مادری» و روند این پایان را ببینیم؛ موردی که یقیناً حضور و به خصوص تبادل بازی این دو جوان در آن بسیار مهم و موثر است.
منبع : روزنامه اعتماد