شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
عصر ظهور یا مدینه فاضله موعود در اسلام
در این مقاله نخستبه آینده جهان از دیدگاه اسلام اشاره میشود; سپس ویژگیهای عصر ظهور و مدینه فاضله اسلام بیان میگردد.
●مقدمه
انسان در طول تاریخ، هیچ گاه از اندیشه و رؤیای «به زیستن» فارغ نبوده و نگاه او همواره برای یافتن آیندهای بهتر و سامان یافتهتر، دوخته شده است.
با آن كه زورمداران و استضعاف گران، همیشه مخالفان رژیم خود را در هم میكوبند، در بند میكنند، به زندان میاندازند، به خاك و خون میكشند و میخواهند از هر طریق ممكن موقعیتخویش را حفظ كنند; اما مستضعفان به امید رسیدن به روزی خوش - روزی كه به خواستههای مشروع خود برسند - زندگی را بر حاكمان ستمگر، سخت و تلخ ساخته و مسیر تاریخ را عوض كردهاند. سیاه پوست آمریكایی و آفریقایی قیام كرده حقوق خود را میطلبند. مردم اندونزی، الجزایر و ایران بپا خواسته استعمار و استعمارگران را طرد میكنند و به حیات آنها خاتمه میدهند و فلسطینیها به انتفاضه خود ادامه میدهند.
آرزوی به زیستن و داشتن زندگی آرام، با زندگی بشر عجین بوده و در طول تاریخ، از آن جدا نشده است. او همواره، به فكر چنان روزی بوده و آنی از این اندیشه، جدا نشده است; گرچه هنوز در ایجاد چنان زندگی مطلوب و ایده آل خود، موفقیتی نداشته است.
رؤیای مزبور در زندگی انسان، به گونههای مختلفی تبلور یافته و اندیشمندان هر عصری، برای تعبیر شدن آن، چارهها اندیشیده و آن را در قالب «مدینه فاضله» مطرح كردهاند كه در آن از نابسامانی و دغدغههای جوامع موجود، اثر و نشانی نباشد. از مدینه فاضله افلاطونی گرفته تا مدینه فاضله فارابی، و از مدینه فاضله كمونیستها و سوسیالیستهای تخیلی و بهشت موعود آنان، گرفته تا مدینه فاضله عصر روشنگری و انسانمداری ... آنها به خیال خود بشر را از قید و بند دین و آداب و تكالیف دینی آزاد نموده و انسان را محور همه چیز قرار دادهاند و دین و مذهب انسانیت را پایه گذاری كردهاند.
اما «مدینه فاضله موعود» اسلام - كه در قرآن و روایات وعده تحقق آن داده شده - غیر از این مدینههای فاضلهای است كه دیگران مطرح كردهاند; زیرا ویژگیهای مدینه فاضله اسلامی - كه در عصر حكومتحضرت مهدی (عج) تحقق پیدا خواهد كرد - به گونهای است كه آن را از سایر مدینههای فاضله پیشنهادی دیگران، ممتاز میسازد. در این مقاله نخستبه آینده جهان از دیدگاه اسلام اشاره میشود; سپس ویژگیهای عصر ظهور و مدینه فاضله اسلام بیان میگردد.
الف) آینده جهان در دیدگاه اسلام
اوضاع آشفته و اسفناك جهان، مردم را به وحشت انداخته و جنگهای سرد و گرم، مسابقه تسلیحاتی، صف آرایی قدرتمندان و... جهانیان را خسته و فرسوده كرده است. تولید و تكثیر سلاحهای جنگی، نسل بشر را تهدید به نابودی میكند، و خودسری و طغیان غارتگران بین المللی، ملل عقب نگاه داشته شده را از تمام شؤون زندگی ساقط ساخته است.
محرومیت روز افزون طبقه ضعیف، استمداد گرسنگان جهان و گسترش فقر و بیكاری، وجدانهای زنده و دلهای حساس را پریشان نموده است. تنزل اخلاق انسانها، بیرغبتی نسبتبه امور دینی، روی گردانی از قوانین الهی، افراط در مادیگری و رونق یافتن مظاهر فساد و شهوت پرستی، روشنبینان و آگاهان جهان را مضطرب كرده است.
این اوضاع خیرخواهان، عاقبت اندیشان و اصلاح طلبان را سرگردان نموده و زنگ سقوط انسانیت در گوش آنان طنین انداخته است و آنان را نسبتبه اوضاع آینده جهان بدبین كرده است. آنان از عواقب وخیم و سرنوشتخطرناك آن به خود میلرزند و از حل مشكل جهان اظهار عجز میكنند.
میان مسلمانان آگاه - به ویژه شیعیان - از یاس و نومیدی دوری گزیده و به عاقبت و سرنوشتبشر خوشبیناند. آنان در انتظار روز موعود اسلام و مدینه فاضله آن، روز شماری میكنند و عاقبت كار را از آن مردم نیك كردار میدانند. ایشان معتقداند كه از قوانین موضوعه و سازمانهای پر زرق و برق بین المللی، كاری ساخته نیست. آن مدینه فاضله و عصر درخشانی كه در آن بشر به سعادت و كمال لایق خویش میرسد. حاكمیت در آن زمان، از آن امام معصوم است كه از خطا، اشتباه و غرض ورزی منزه و پاك است. این همان روزی است كه قرآن كریم و روایات اهل بیت علیهم السلام، بشریت را مامور به انتظار چنان روزی نموده و دستور ایجاد زمینه و آمادگی از هر جهت را به بشریت دادهاند. این عقیده نشات گرفته از آیات قرآن و روایات متواتر قطعی از طریق اهل بیت علیهم السلام است.
انتظار در آیات و روایات: (۱)
●آیات:
۱. «قال موسی لقومه استعینوا بالله، واصبروا ان الارض لله یورثها من یشاء من عباده والعاقبهٔ للمتقین; (۲) موسی به قوم خود گفت: از خدا یاری بخواهید و شكیبایی كنید، به تحقیق كه زمین از آن خدا است; به هر كس از بندگانش بخواهد منتقل میفرماید و حسن عاقبت از آن پرهیزكاران است» .
۲. «واورثنا القوم الذین كانوا یستضعفون مشارق الارض ومغاربها التی باركنا فیها وتمت كلمهٔ ربك الحسنی علی بنی اسرائیل بما صبروا ودمرنا ما كان یصنع فرعون وقومه وما كانوا یعرشون; (۳) و میراث دادیم به قومی كه ضعیف شمرده شده بودند خاورهای زمین و باخترهای آن را كه مبارك گردانیده بودیم، و تمام گردید كلمه و وعده نیكوی پروردگار تو بر بنی اسرائیل به سبب آن كه صبر كردند، و ویران ساختیم آنچه را فرعون و قومش میساختند و آنچه را كه افراشته بودند» .
۳. «بل نقذف بالحق علی الباطل فیدمغه فاذا هو زاهق; (۴) بلكه حق را به شدت بر باطل افكنیم، پس حق باطل را در هم میشكند، آن گاه از میان میرود.»
۴. «یریدون لیطفؤا نور الله بافواههم والله متم نوره ولو كره الكافرون (۵) ; میخواهند نور خدا را با دهانشان خاموش سازند و خداوند تمام كننده نور خویش است هر چند كافران را خوش نیاید» .
۵. «ولقد كتبنا فی الزبور من بعد الذكر ان الارض یرثها عبادی الصالحون; (۶) همانا در زبور پس از ذكر (تورات)، نگاشتیم كه زمین را بندگان شایسته به ارث میبرند» .
۶. «ونرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمهٔ ونجعلهم الوارثین; (۷) ما اراده كردیم كه بر آنان كه در زمین استضعاف شدند، منت گذاریم و آنان را پیشوای مردم و وارث زمین و ملك و جاه گردانیم» .
۷. «ولقد سبقت كلمتنا لعبادنا المرسلین انهم لهم المنصورون وان جندنا لهم الغالبون; (۸) همانا عهد ما درباره بندگانی كه به رسالت فرستادیم، سبقت گرفته است كه البته آنها بر كافران فتح و پیروزی یابند و قطعا سپاهیان ما غالباند» .
۸. «ویرید الله ان یحق الحق بكلماته ویقطع دابر الكافرین; (۹) و خداوند میخواست كه صدق سخنان حق را ثابت گردانیده و ریشه كافران را از بیخ بن بركند» .
۹. «وعد الله الذین آمنوا منكم وعملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض; (۱۰) خداوند وعده فرموده به كسانی از شما كه ایمان آورده و نیكوكار گردد [به این كه] در زمین خلافت دهد» .
۱۰. «فان حزب الله هم الغالبون; (۱۱) همانا حزب خدا پیروز است.»
۱۱. «هوالذی ارسل رسوله بالهدی ودین الحق لیظهره علی الدین كله; (۱۲) او استخدا كه رسول خود را با دین حق به هدایتخلق فرستاد تا بر همه ادیان عالم او را تسلط و برتری دهد.»
●روایات:
۱. حضرت علی علیه السلام فرمود: لتعطفن الدنیا علینا بعد شماسها عطف الضروس علی ولدها وتلی عقیب ذالك ونرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض; (۱۳) دنیا پس از چموشی - همچون شتری كه از دادن شیر به دوشندهاش خودداری میكند و برای بچهاش نگه میدارد - به ما روی میآورد...
[سپس حضرت آیه شریفه را قرائت كرد]» .
۲. «قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم لو لم یبق من الدهر الا یوم، لبعث الله رجلا من اهل بیتی یملاها عدلا كما ملئت جورا; (۱۴) رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: اگر باقی نماند از روزگار مگر یك روز، البته خداوند بر میانگیزد مردی از اهل بیت مرا كه زمین را از عدل پر كند، همچنان كه از ستم پر شده باشد» .
۳. «قال الصادق علیه السلام: ان لنا دولهٔ یجیء الله بها اذا شاء، ثم قال: من سر ان یكون من اصحاب القائم فلینتظر ولیعمل بالورع ومحاسن الاخلاق وهو منتظر; (۱۵) امام صادق علیه السلام فرمود: البته برای ما دولتی است كه وقتی خداوند خواست، آن را میآورد. هر كس شاد میشود كه از اصحاب قائم باشد باید منتظر باشد و باید كار به پارسایی و اخلاق نیك كند و چنین كسی منتظر است» .
روایات در این رابطه بسیار است كه نیاز به نقل همه آنها نیست.
طبق این آیات و روایات خداوند، وعده تشكیل حكومت واحد جهانی، بسط و غلبه دین اسلام بر كلیه ادیان، زمامداری صالحان و شایستگان پیروزی حزب الله و غلبه لشكریان خدا بر جنود شیطان را داده است. البته این وعده تا كنون محقق نشده است و در روایات نیز، گفته شده كه این موضوع در عصر ظهور مهدی علیه السلام واقع خواهد شد. از این رو شیعه و آگاهان از اهل سنت، به چنان روزی معتقد شده و انتظار آن را میكشند و كلام رسول خدا (افضل العبادهٔ انتظار الفرج) (۱۶) را مربوط به آن عصر و انتظار آن مدینه فاضله میدانند.
بر اساس آیات قرآن و روایات اهل بیت، آینده جهان، روشن و امید بخش است; هرچند كه امروزه تیره و تاریك میباشد. از این رو ما به امید روزی نشستهایم كه حاكمیت در آن، مخصوص ولی معصوم خدا و قوانین جاری در آن، مبتنی بر احكام الهی باشد، عدل و علم گسترش یافته و برادری و برابری در جامعه حاكم گردد. ظلم، ستم، جهل، تیرگی، كینه توزی و خونریزی در آن ریشه كن گردد و از اختلافات و وجود طبقات برتر و فروتر و استكبار و استضعاف در آن، خبری نباشد.
ب) ویژگیهای عصر ظهور (مدینه فاضله اسلامی)
مدینه فاضله اسلامی - كه در عصر ظهور به دست مهدی آل محمد صلی الله علیه و آله وسلم بنا میشود - ویژگیها و خصایصی دارد كه آن را از سایر مدینههای بیان شده، ممتاز و جدا میسازد; كه در ذیل به بعضی از آنها اشاره میشود:
۱. حاكم در عصر ظهور
پیشرفتها در عصر ظهور، معلول عواملی است كه یكی از آنها وجود رهبری معصوم، پاك و منزه از هر نوع عیب و نقص (از قبیل احساسات حیوانی، خشم، غضب بیجا، شهوت، كبر و غرور و خودخواهی) است. او فقط وابسته به خدا است و به همه ملتها، جمعیتها و نژادها، با چشم مهربانی و برابری نگاه میكند و فرقی بین اقوام و قبایل قائل نیست. بین سیاه و سفید، آسیایی و آمریكایی و اروپایی و آفریقایی فرقی نمیگذارد و به همه با دید یكسان مینگرد; در حالی كه رهبران دیگر دنیا چنین نیستند، و عالیترین همت آنان، استثمار دیگران و هضم یك جامعه در جامعه قویتر و كوشش برای یك ملت است. آنها میخواهند ملتی را فدای ملت دیگر كنند و ذخایر طبیعی ملت ضعیف را به نفع ملتخود تصاحب نمایند.
اما رهبران الهی چون وابسته به جمعیتخاصی نبوده و خود را وابسته به خدایی میدانند كه خالق و رازق همه است، هدفشان آسایش عمومی، آزادی گسترده و تشكیل یك سازمان عالی الهی است كه در سایه آن، بشر مانند افراد یك خانواده زندگی كنند و سفید و سیاه باهم برادر و برابر باشند.
آری سرانجام اداره امور جهان، در كف با كفایت صالحترین افراد بشر قرار خواهد گرفت و به بركت وجود آن حاكم معصوم الهی، بشریت از آسیب ظلم و ستم نجات یافته، از ترس فقر، پریشانی، ناامنیهای گوناگون و بی عدالتیها آزاد خواهد شد. اینك كه عالم به سوی یك آینده درخشان، تكامل روحانی و عقلانی، نظام مستحكم دینی و الهی، عصر صلح و صفا و برادری و همكاری، پیش میرود. ما نیز به امید آن عصر نورانی، با نشاط فراوان و دلی زنده پا برجا ایستاده و انجام وظیفه میكنیم و تنها آرزوی ما، زندگی در پناه حكومت آن راد مرد عالم بشریتحضرت مهدی (عج) است.
۲. حكومت در عصر ظهور
حكومتی كه در مدینه فاضله اسلامی و در عصر حاكمیت امام مهدی (عج) مستقر خواهد شد، در تمام جهات با حكومتهای موجود در عالم فرق دارد. حاكم، نوع حكومت، قوانین و نظامات جاری در آن، هیچ شباهتی با حكومتهای موجود در عالم ندارد: نوع حكومتش، الهی و بر مبنای ایمان به خدای یگانه و توحید خالص است و هدفش متحد كردن جماعتها و ملتها، برداشتن دیوارهای امتیازات و اعتبارات بیهوده، برقرار كردن توحید كلمه، ایجاد همكاری و ارتباط بین مردم است. حاكم آن نیز امام معصوم، احیا كننده شریعت نبوی و مجری قوانین اسلامی و دستورات الهی است. اسلام میخواهد تمام اختلافات و جداییها را كه به نامهای گوناگون پدید آمده، به وسیله عقیده توحیدی، از میان بردارد. تمامی اختلافات نژادی، طبقاتی، ملی، وطنی، جغرافیایی، مسلكی، حزبی و زبانی باید از میان برود و سبب امتیاز، افتخار و اعتبار نباشد و حتی در آن حكومت، اختلاف دینی هم باید كنار گذاشته شود و همه، در زیر پرچم اسلام تسلیم فرمان خدا باشند. این همان حكومت واحد جهانی است كه كره زمین با یك حاكم، یك نوع حكومت و با یك شیوه و روش عادلانه اداره میشود. اسلام برای بشر چنین حكومتی را پیش بینی كرده و در حدودی كه وظیفه تشریع است، مقدمات آن را فراهم ساخته و عملی شدن آن را موكول به آماده شدن زمینه كامل آن كرده است. اساسا حفظ یك انسان كامل به عنوان ولی الله الاعظم و نگهداری آن در پشت پرده غیبت، برای تشكیل چنان حكومت واحد جهانی است; زیرا تشكیل چنان حكومتی، از عهده انسانهای عادی خارج است.۳. عدل در عصر ظهور
در اسلام، مساله عدل، از روز نخست در تمام زمینهها مورد توجه و عنایتبوده است; از بعد عقیدتی و دینی گرفته تا بعد فقهی و اجتماعی، از قرآن و سنتبر میآید كه عدل و مظاهر آن، پسندیده و موجب خشنودی حضرت حق است; اما قدر و منزلت آن، به علت گستردگی و اقامه آن در سطح وسیع اجتماعی است; یعنی، مردم آن قدر به رشد معنوی و كمال روحی نایل گردند كه تمام افراد یا حداقل اكثر آنان، خواهان عدل باشند و خود عملا آن را به اجرا گذارند.
پیامبران الهی، در ماموریت آسمانی خود، خواهان اقامه عدل در جهان و در بین همه انسانها بودهاند و میخواستند مردم را طوری تربیت كنند كه آنان خود قسط و عدل را به پا دارند; نه آن كه به زور و قدرت حاكم به عدالت تن دهند. قرآن كریم میفرماید: «لقد ارسلنا رسلنا بالبینات وانزلنا معهم الكتاب والمیزان لیقوم الناس بالقسط» . (۱۷)
از این آیه استفاده میشود كه پیامبران میخواستند، مردم را طوری تربیت كنند تا خود، قیام به قسط نمایند و عدل را بر پا دارند; لذا فرمود: «لیقوم الناس بالقسط» و نفرمود: «لیقیموا الناس بالقسط» تا معنایش این باشد كه پیامبران به عنوان حاكم عادل، مانند سایر زمامداران عادل، مردم را با نیروی نظامی و انتظامی و قدرتهای اجرایی، به رعایت عدل وا دارند; زیرا فرق استبین این كه حاكمی خود عادل باشد و بخواهد در حكومت او عدل اجرا شود و به كسی ستم نگردد و بین آن كه مردم در جامعه، از نظر كمالات و درك عقلانی به جایی برسند كه خود اقامه عدل نمایند و بفهمند كه عدل برتر از ظلم است و در آنان كششی نسبتبه ظلم نباشد.
به هر حال در اسلام و تعالیم الهی، عدل از جایگاه رفیعی برخوردار است تا جایی كه همه انسانها مامور شدهاند در تمام زمینههای زندگی خود - در اصول و فروع، در نظام اجتماعی و اقتصادی، سیاسی و نظامی، در گفتار و كردار و... عدالت را مراعات كنند:
«اعدلوا هو اقرب للتقوی; (۱۸) عدالت ورزید كه عدالتبه تقوا نزدیكتر است» .
و «اذا قلتم فاعدلوا; (۱۹) وقتی سخن گفتید به عدالتسخن گویید» .
و «ان الله یامر بالعدل و الاحسان; (۲۰) خدای متعال به عدل و احسان امر میكند» .
و «و لا یجرمنكم شنان قوم علی ان لا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوی; (۲۱) ...» .
●رسول اكرم صلی الله علیه و آله فرموده است:
«من لم یحمد عدلا و لم یذم جورا فقد بارز الله تعالی بالمحاربهٔ; (۲۲) هر كس عدل را تمجید نكند و از جور و بیداد مذمت ننماید، به جنگ با خدای تعالی برخاسته است» .
آیات و روایات درباره شرافت، عظمت و اهمیت «عدالت» به قدری زیاد است كه از گنجایش این نوشتار خارج است.
بنابراین كلمه عدل، واژه غریبی نیست; اما حقیقتی قریب هم نیست. بشر در طول تاریخ زندگی خود، همواره منتظر بوده كه روزی، این خواب تعبیر شود و عدل در جوامع بشری حاكم گردد. انسانهای بسیاری نیز با اندیشه عدل و عدالتخواهی، به فكر تعبیر این رؤیای شیرین بشری بر آمده و تلاش بسیار كردهاند; اما تلاش آنان در بیشتر موارد كم ثمر یا بیثمر مانده و عدالت در معنای حقیقی آن، همچنان در عالم رؤیا باقی مانده است. وه چقدر سخت است تعبیر نشدن این رؤیای شیرین و دلپذیر! رؤیایی كه تمامی اجزای وجود انسان، در طول تاریخ، با آن عجین بوده و نگاه پر انتظار او، در تعبیر آن خسته و كم سو گشته است.
با همه این احوال، هیچ گاه آرزوی تعبیر شدن این رؤیا، در اعماق دل و جان انسانها به یاس و ناامیدی تبدیل نشده است; اما هر چه بر شماره اوراق تاریخ افزون میگردد، از شماره انتظار ما كاسته میشود و این همان چراغ امیدی است كه قرنها در دل انسانها، به عشق آمدن آن منجی، روشن و فروزان است. به عشق او كه نامش «عدل» است:
علی العدل المشتهر» و «اللهم صل علی ولی امرك القائم المؤمل و العدل المنتظر» . (۲۳)
●دو چیز از شاخصههای اصلی حكومت او است:
۱. حكومت واحد جهانی كه تنها او است كه چنین حكومتی را ایجاد میكند.
۲. عدل جهانی كه تنها در جامعهای كه او تشكیل میدهد و خود در راس آن قرار میگیرد، عدل با تمام ابعادش گسترده میشود. همان گونه كه حكومت او جهانی است، عدل او نیز گسترده و جهانی است و در روایات، این شاخصه از سایر شاخصههای دیگر كومتحضرت مهدی (عج)، بارزتر و بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
«یملا الله الارض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا» .
رسول خدا در حدیثی فرمود: «ابشركم بالمهدی یبعث فی امتی علی اختلاف من الناس و زلازل فیملا الارض قسطا و عدلا كما ملئت جورا و ظلما، یرضی عنه ساكن السماء و ساكن الارض...; (۲۴)
مژده میدهم شما را به مهدی كه او در امت من، به هنگام اختلاف و سختیها بر انگیخته میشود. پس زمین را پر از قسط و عدل میسازد; همان طوری كه از جور و ستم پر شده باشد. ساكنان آسمان و زمین از او راضی میشوند و...» .
بنابراین در مدینه فاضله اسلامی و در عصر ظهور آن منجی عالم، عمدتا از عدل و قسط سخن به میان میآید. دامنه عدالت او تا اقصی نقاط منازل و زوایای ناپیدای جامعه، گسترده میشود. عدالت همانند گرما و سرما در درون خانههای مردمان نفوذ میكند و مامن و مسكن وجود آنان را سامان میبخشد. (۲۵)
در حكومت آن حضرت هیچ ویژگی به اندازه «عدل و قسط» ، برجستگی و روشنی ندارد و مردم آن حضرت را عمدتا از عدل او میشناسند و الآن نیز آنچه در اولین لحظه از نام مبارك او در ذهن خطور میكند، عدل او است.
۴. علم در عصر ظهور
عصر ظهور، زمان گسترش و شكوفایی علم و دانایی است، و مدینه فاضله اسلامی، شهر علم و دانش است. با آمدن منجی عالم، همان گونه كه ظلم و بیداد جای خود را به عدل و دادگری میسپارد، و نابسامانیهای اجتماعی به سامان میگراید; جهل و نادانی نیز جای خود را به علم و دانایی میدهد و جهان از نور عقل و دانش آكنده میشود. علوم و دانشهایی كه در طول اعصار و قرون در پشت پردهها مكنون مانده بود، ابراز میگردد و مرز دانایی و یادگیری تا سراپرده منازل و اعماق وجود تك تك انسانها، گسترش مییابد.
●امام صادق علیه السلام در این باره فرموده است:
«العلم سبعهٔ وعشرون حرفا فجمیع ما جائتبه الرسل حرفان، فلم یعرف الناس حتی الیوم غیر الحرفین فاذا قام قائمنا اخرج الخمسهٔ و العشرین حرفا فبثها فی الناس و ضم الیها الحرفین حتی یبثها سبعهٔ و عشرین حرفا; (۲۶)
علم و دانش ۲۷ حرف است و ۲۷ شعبه و شاخه دارد. تمام آنچه پیامبران الهی برای مردم آوردند، دو حرف بیش نبود و مردم تا كنون جز آن دو حرف را نشناختهاند. اما هنگامی كه قائم ما قیام كند. ۲۵ حرف و شاخه و شعبه دیگر را آشكار و در میان مردم منتشر میسازد و دو حرف دیگر را با آن ضمیمه میكند تا ۲۷ حرف كامل و منتشر گردد» .
این حدیثبه روشنی، جهش فوق العاده علمی عصر انقلاب مهدی (عج) را مشخص میسازد; یعنی، تحول و پیشرفتی به میزان بیش از دوازده برابر، نسبتبه تمامی علوم و دانشهایی كه در عصر همه پیامبران راستین به بشریت اعطا شده است، پیش میآید و درهای تمامی رشتهها و شاخههای علوم مفید و سازنده، به روی انسانها گشوده میشود و راهی را كه بشر طی هزاران سال پیموده، به میزان بیش از دوازده برابر آن در اندك زمانی پیموده میشود.
●حضرت امام باقر علیه السلام نیز فرموده است:
«اذا قام قائمنا وضع الله یده علی رؤوس العباد فجمع بها عقولهم و كملتبها احلامهم; (۲۷)
هنگامی كه قائم ما قیام كند، خداوند دست محبتش را به سر بندگان میگذارد و عقول آنها را با آن كامل و افكارشان را پرورش داده تكمیل میكند» .
بدین ترتیب، در پرتو ارشاد و هدایتحضرت مهدی (عج) و در زیر دست عنایت او، مغزها در مسیر كمال به حركت در میآید و اندیشهها شكوفا میشوند. كوته بینیها، تنگنظریها و افكار پست و پلید - كه سرچشمه بسیاری از تضادها و برخوردهای خشونتآمیز اجتماعی است - ، برطرف میگردد. مردمی بلند نظر، با افكاری باز و سینههایی گشاده و همتی والا و بینشی وسیع، پرورش مییابند، لذا هر ۲۷ حرف علم پیاده میشود.
۵. ارتباطات در عصر ظهور
در عصر ظهور، به جهت جهش علمی و پیشرفت فن آوری و صنعت، وسایل ارتباطات و اطلاعات آن قدر پیشرفته خواهد بود كه دنیا را همچون كف دست نشان میدهد و برای آگاهی به اقصی نقاط كشور، نیازی به وسایل و ابزار ارتباطی امروزی نیست. از این رو حكومت مركزی، نسبتبه كل عالم - كه تحتحكومت واحد او هستند - تسلط كامل دارد و به موقع و بدون فوت وقت، وارد عمل شده، مشكل را حل میكند و هرگونه توطئه و فساد را در نطفه خفه میسازد. بین امام مهدی (عج) و مردم، نامه رسانی وجود ندارد و مردم در هر نقطهای از كره زمین، امام را مشاهده میكنند و امام با آنان سخن میگوید. این مساله، اختصاص به امام و رعیت ندارد; بلكه مردم عادی نیز با همدیگر سخن میگویند و همدیگر را مشاهده میكنند، در حالی كه یكی در مشرق عالم و دیگری در مغرب آن است.
●امام صادق علیه السلام میفرماید:
«ان قائمنا اذا قام مد الله لشیعتنا فی اسماعهم و ابصارهم حتی لا یكون بینهم و بین القائم علیه السلام برید، یكلمهم فیسمعون، و ینظرون الیه و هو فی مكانه; (۲۸)
هنگامی كه قائم ما قیام كند، خداوند آن چنان گوش و چشم شیعیان ما را تقویت میكند كه میان آنان و آن حضرت (رهبر و پیشوایان) نامه رسان نخواهد بود، با آنها سخن میگوید و آنان سخنش را میشنوند و او را میبینند; در حالی كه او در مكان خویش است [و مردم در نقاط دیگر جهان]» .
وسایل انتقال صدا و تصویر، به طور همگانی، ساده و آسان در اختیار همه پیروان او قرار میگیرد; آن چنان كه چیزی به نام اداره پست در آن عصر، چیز زایدی به حساب میآید و مسائل جاری آن حكومت، بدون نیاز به كاغذ بازی، حل و فصل میشود; زیرا همه دستورها و برنامهها با سیستم «شهود و حضور» ابلاغ و اجرا میشود.
●امام صادق علیه السلام، در گفتار دیگری این حقیقت را به طور بارزی تكمیل فرموده است:
«ان المؤمن فی زمان القائم و هو بالمشرق لیری اخاه الذی فی المغرب وكذا الذی فی المغرب یری اخاه الذی بالمشرق; (۲۹)
مؤمن در زمان حضرت مهدی (عج) در حالی كه در مشرق استبرادر خود را در مغرب میبیند و همچنین كسی كه در مغرب است، برادرش را در مشرق مشاهده میكند» .
بنابراین ارتباط مستقیم نه تنها در سطح حكومت; بلكه در میان عموم نیز عملی میشود. در این زمان پیوندهای ظاهری، جسمانی و معنوی دلها را استحكام میبخشد، به گونهای كه جهان به راستی به شكل یك خانه و مردمش همچون اهل یك خانواده در میآیند.
●امام صادق علیه السلام میفرماید:
«اذا تناهت الامور الی صاحب هذا الامر رفع الله تبارك وتعالی له كل منخفض من الارض وخفض له كل مرتفع حتی تكون الدنیا عنده بمنزلهٔ راحته فایكم لو كانت فی راحته شعرهٔ لم یبصرها; (۳۰)
وقتی كارها به صاحب اصلی ولایت [حضرت مهدی علیه السلام] برسد، خداوند هر نقطه فرورفتهای از زمین را برای او مرتفع و هر نقطه مرتفعی را پایین میبرد. آن چنان كه تمام دنیا نزد او به منزله كف دستش خواهد بود. كدام یك از شماها اگر در كف دستش مویی باشد، آن را نمیبیند؟»
طبق این حدیث در عصر ظهور، یك سیستم نیرومند و مجهز، برای انتقال تصویرها به وجود خواهد آمد كه شاید تصور آن امروزه برای ما مشكل باشد. تمام جهان به منزله كف دستخواهد شد و پستی و بلندیهای زمین، مانع از رؤیت موجودات روی زمین نخواهد بود. البته بدون یك چنین سلطه اطلاعاتی و ارتباطی بر تمام كره زمین، حكومت واحد جهانی و صلح، امنیت و عدالتبه طور همه جانبه، امكانپذیر نخواهد بود. برای اداره چنان حكومتی، امكانات زیادی لازم است كه خداوند آنها را در اختیار او و تشكیلاتش قرار میدهد.●امام باقر علیه السلام نیز فرموده است:
«انما سمی المهدی لانه یهدی الی امر خفی حتی انه یبعث الی رجل لا یعلم الناس له ذنب فیقتله حتی ان احدكم یتكلم فی بیته فیخاف ان یشهد علیه الجدار; (۳۱)
مهدی (عج) از این جهت مهدی نامیده شده است كه به امور مخفی و پنهان هدایت میشود، تا آن جا كه گاه او به سراغ كسی میفرستد كه مردم او را بیگناه دانسته و به قتل میرساند [زیرا از گناه نهانی او همانند قتل نفس كه موجب قصاص است آگاه است] و تا آن جا كه برخی از مردم هنگامی كه درون خانه خود سخن میگویند، میترسند دیوار بر ضد آنها شهادت دهد» .
این حدیث نیز گواه آن است كه در آن عصر، نیكان و پاكان در نهایت آزادی به سر میبرند; خلافكاران چنان تحت كنترلاند كه ممكن است امواج صوتی آنان، با وسایل پیشرفتهای از دیوار خانههایشان باز گرفته شود و به هنگام لزوم، میتوان فهمید كه آنها در درون خانه چه گفتهاند؟ !
گفتنی است كه این پیشرفتهای عظیم، محصول تكامل علمی عصر بعد از ظهور است، نه اعجاز; زیرا زندگی بشر در این عالم، باید مطابق سنتهای طبیعی باشد; نه اعجازی كه امری استثنایی و برای موارد ضروری و فوق العاده است، آن هم در مسیر اثبات حقانیت دعوت نبوت یا امامت.
۶. رفاه و آسایش در عصر ظهور
مدینه فاضله اسلامی، در حقیقت آرمان شهر آسایش و رفاه همگانی است. رفاه و تنعم به گونهای خواهد بود كه دیگر نیازمندی در سطح جامعه یافت نمیشود; چون توزیع عادلانه منابع و ثروت جایی برای فقر و طبقه ضعیف باقی نمیگذارد. در آن جامعه، مانند جوامع كنونی عمل نمیشود كه بیش از هشتاد درصد ثروت، در دست كمتر از بیست درصد و بیست درصد آن در دست هشتاد درصد مردم باشد و در نتیجه طبقه مرفه و فقیر پیدا شود.
به علاوه در آن عصر، به جهت اجرای عدالت، نه آسمان از ریزش بركات خود بر مردم دریغ میورزد و نه زمین امساك میكند; بلكه هرچه دارند در اختیار بشر قرار میدهند. از این رو در شهر عدالت كه حقوق انسانها محور توجه و برنامه ریزی است، بالطبع بذر این توجه، محصولی چون رفاه و برخورداری همگانی از موهبتهای الهی را در پی خواهد داشت. این موضوع در روایات اهل بیت علیهم السلام به خوبی تبیین شده است:
«انه یبلغ سلطانه المشرق والمغرب وتظهر له الكنوز ولایبقی فی الارض خراب الا یعمره; (۳۲)
حكومت او شرق و غرب جهان را فرا میگیرد و گنجهای زمین برای او ظاهر میشود و در سرتاسر جهان جای ویرانی باقی نخواهد ماند; مگر این كه آن را آباد خواهد ساخت» .
امام صادق علیه السلام فرمود: «اذا قام القائم حكم بالعدل وارتفع فی ایامه الجور وآمنتبه السبل واخرجت الارض بركاتها ورد كل حق الی اهله... و حكم بین الناس بحكم داود وحكم محمد صلی الله علیه و آله وسلم فحینئذ تظهر الارض كنوزها وتبدی بركاتها ولایجد الرجل منكم یومئذ موضعا لصدقته ولا لبره لشمول الغنی جمیع المؤمنین...; (۳۳)
وقتی كه قائم قیام كند، حكومت را براساس عدالت قرار میدهد و ظلم و جور در دوران او برچیده میشود و جادهها در پرتو وجودش، امن و امان میگردد، و زمین بركاتش را خارج میسازد و هر حقی به صاحبش میرسد، و در میان مردم، همانند داود و محمد صلی الله علیه و آله حكم و داوری میكند. در این هنگام زمین گنجهایش را آشكار میسازد و بركات خود را ظاهر میكند و كسی موردی را برای انفاق و صدقه و كمك مالی نمییابد; زیرا همه مؤمنان بی نیاز و غنی خواهند شد...» .
بیان ظاهر شدن بركات زمین و خارج شدن گنجها، نشان میدهد كه هم مساله زراعت و كشاورزی به اوج ترقی خود میرسد و هم تمام منابع زیر زمینی، كشف و مورد استفاده قرار میگیرد. در آمد سرانه افراد، آن قدر بالا میرود كه در هیچ جامعهای، فقیری پیدا نمیشود و همه به سر حد بی نیازی و خود كفایی میرسند.
امام علی علیه السلام فرمود: «یزرع الانسان مدا، یخرج له سبعماهٔ مد كما قال الله تعالی كمثل حبهٔ انبتتسبع سنابل فی كل سنبلهٔ ماهٔ حبهٔ والله یضاعف لمن یشاء; (۳۴) [در عصر حضرت مهدی] انسان یك مد میكارد و هفتصد مد برداشت میكند، چنان كه مضمون آیه شریفه قرآن است» .
●رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:
و یخرج له الارض افلاذ كبدها ویحثوالمال حثوا ولایعده عدا; (۳۵)
زمین در آن عصر قطعات كبد خود را برای او بیرون میفرستد و او ثروت بدون شماره و محاسبه در میان مردم پخش میكند.»
●رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:
«ابشركم بالمهدی یملا الارض قسطا كما ملئت جورا وظلما، یرضی عنه سكان السماء والارض یقسم المال صحاحا فقال رجل ما معنی صحاحا؟ قال: بالتسویهٔ بین الناس، ویملا قلوب امهٔ محمد غنی ویسعهم عدله حتی یامر منادیا ینادی یقول: من له بالمال حاجهٔ فلایقوم من الناس الا رجل واحد ثم یامر له بالمال فیاخذ ثم یندم ویرد; (۳۶)
شما را به ظهور حضرت مهدی علیه السلام بشارت میدهم كه زمین را پر از عدالت میكند، همان گونه كه پر از جور و ستم شده است. ساكنان آسمانها و زمین از او راضی میشوند و اموال و ثروتها را به طور صحیح تقسیم میكند. شخصی پرسید تقسیم صحیح ثروت چیست؟ فرمود: به طور مساوی در میان مردم تقسیم شود و دلهای پیروان محمد را پر از بی نیازی كند و عدالتش همه را فراگیرد، تا آن جا كه دستور دهد كسی با صدای بلند صدا زند كه هر كس نیاز مالی دارد، برخیزد. هیچ كس جز یك نفر بر نمیخیرد، سپس امام دستور میدهد مال قابل ملاحظهای به او بدهند; اما او به زودی پشیمان میشود كه چرا آزمند و حریص بوده است و مال را بر میگرداند» .
۷. سفر به فضا در عصر ظهور
در عصر ظهور، به جهت وسایل فوق مدرنی كه در اختیار مردم قرار میگیرد، سفر به فضا و كرات بالا، همانند سفرهای زمینی امری عادی خواهد شد. البته روایات این باب، سفر به آسمانها را برای خود آن حضرت میدانند; لكن ظاهرا وضع آن زمان، به گونهای خواهد بود كه سفر به آسمانها همانند سفر از قارهای به قاره دیگر در عصر ما بوده و امكانات سفر به فضا، در اختیار همه قرار خواهد گرفت; یعنی، زندگی بر روی زمین در آن مدینه فاضله، وارد مرحله جدیدی خواهد شد كه به طور كلی با وضعیت گذشته فرق دارد. همان گونه كه امروزه بشر به پیشرفتهایی در صنایع و نرمافزار ستیافته كه اگر در گذشته گفته میشد، پذیرش آن تنها از طریق اعجاز مورد قبول واقع میشد. از این رو پیشرفتهای آن عصر برای مردم امروز ما، به آسانی قابل قبول نیست و عدهای هم آن را از باب اعجاز حضرت مهدی (عج) قبول میكنند.
●امام باقر علیه السلام در همین رابطه میفرماید:
«ذخر لصاحبكم الصعب، قلت: وما الصعب؟ قال ما كان من سحاب فیه رعد وصاعقهٔ او برق، فصاحبكم یركبه، اما انه سیركب السحاب ویرقی فی الاسباب اسباب السماوات السبع و الارضین السبع; (۳۷)
برای صاحب و سرور شما حضرت مهدی علیه السلام آن وسیله سركش ذخیره شده است. راوی میگوید: گفتم: منظور از وسیله سركش چیست؟ امام فرمود: ابری است كه در آن غرش رعد و شدت صاعقه یا برق است. او بر این وسیله سوار میشود، آگاه باشید او به زودی بر ابرها سوار میشود و به آسمانها و زمینهای هفتگانه صعود میكند» .
مسلما منظور از ابر، این ابر معمولی نیست; چون ابرهای معمولی وسیلهای نیستند كه بتوان با آنها سفر فضایی كرد; زیرا آنها در جو زمین در حركتاند و با زمین فاصله چندانی ندارند و نمیتوانند از آن بالاتر روند. پس منظور وسیله فوق العاده سریعی است كه در آسمان، به صورت تودهای فشرده از ابر به نظر میرسد و غرشی همانند رعد و قدرت و شدتی همچون صاعقه دارد. به هنگام حركت، دل آسمان را با نیروی فوق العاده خود، میشكافد و به پیش میرود و میتواند تا هر نقطهای از آسمان حركت كند.
بدین ترتیب، آن وسیلهای فوق مدرن بوده و شبیه آن در وسایل كنونی وجود ندارد و از تصور ما بیرون است.
۸. امنیت و سلامت در عصر ظهور
از جمله نیازهای اساسی بشر - كه در هرم نیازهای وی جایگاه ویژهای دارد - امنیت است. این نیاز در ابعاد مختلف تجلی مییابد: امنیت اخلاقی، اقتصادی، حقوقی، اجتماعی، خانوادگی و... از روایات ظهور استفاده میشود، كه مدینه فاضله اسلامی، شهر امن و سلام است; آن هم در معنای واقعی و در تمامی ابعاد آن.
قرآن كریم به انسانها و مؤمنان مستضعف، وعده چنین شهر امن و سلامت را داده و فرموده است: «زندگی شما پس از خوف تبدیل به امن میگردد» ; ولی تا كنون چنین امنیتی برای بشر در عالم تحقق پیدا نكرده است. و ائمه اطهار علیهم السلام در تفسیر این آیه فرمودهاند: منظور، عصر ظهور حضرت مهدی آل محمد است.
●قرآن میفرماید:
«وعد الله الذین آمنوا منكم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض كما استخلف الذین من قبلهم و یمكنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم، و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا... » . (۳۸)
در این آیه، سه وعده صریح به مؤمنان وارسته داده شده است:
استخلاف در زمین; یعنی، حكومت در زمین به عنوان نمایندگی از خدا، (حكومتحق و عدل) ;
تمكین دین; یعنی، نفوذ معنوی و حكومت قوانین الهی بر تمامی عرصههای زندگی;
تبدیل خوف به امنیت; یعنی، بر طرف شدن تمامی عوامل ترس و ناامنی و جایگزین شدن امنیت كامل و آرامش در همه روی زمین.
●امام زین العابدین علیه السلام فرموده است:
«هم و الله شیعتنا اهل البیتیفعل الله ذلك بهم علی یدی رجل منا و هو مهدی هذه الامهٔ; (۳۹) این گروه به خدا قسم همان پیروان ما هستند كه خداوند به وسیله مردی از خاندان ما، این موضوع را تحقق میبخشد و او مهدی این امت است» .
●امام صادق علیه السلام نیز فرمود:
«نزلت فی القائم و اصحابه...» ; (۴۰) این آیه در شان قائم آل محمد و اصحاب او نازل شده است» .
از این رو، میگوییم مدینه فاضله عصر ظهور، همان مدینه امن و سلامت مورد وعده آیه یاد شده است.
۹. تربیت در عصر ظهور
بشر در چندین قرن اخیر، برای آسایش تن، هر چه فرمول اقتصادی و سیاسی و هر چه امكانات علمی و تكنیكی در اختیار داشته، به استخدام در آورده است تا شاید بتواند آسایش این جهانی انسان را بدو باز گرداند. حال آن كه او، پس از این همه تلاش، هیچ گونه آرامشی در خود نمییابد. جهان را تنگ و تاریك و سرد میبیند و در آن احساس حقارت و پوچی میكند و این حالتبه اعتقاد منتقدان درون این نظام (انسان محوری و انسانمداری)، جز به نابودی انسان نمیانجامد.
اما در مدینه فاضله اسلامی، تنها سخن از آسایش تن و وفور ثروت و رفاه مادی نیست; بلكه در تصویر مهندسان این مدینه فاضله، انسان موجودی است دارای ابعاد مختلف كه تكامل و رشد او در گرو رشد متوازن تمامی آن ابعاد است. مدینه فاضله و بهشت زمینی موعود، تحقق نمییابد; مگر آن كه بارقهای از آسمان در آن حلول كند. تربیت و پرورش روح انسانها و توجه به اخلاق و فضایل معنوی - كه از اساسیترین برنامههای ظهور است - در همین راستا معنا مییابد. مدینه فاضله در عین این كه شهر عدالت است، شهر رفاه، امنیت، تربیت، سجایا و فضایل انسانی نیز هست. در آن محیط، انسانهای صالح تربیت مییابند تا جامعهای آرمانی و صالح بنا نهند. انسانها علاوه بر دستیابی به غنای مالی، از غنای قلبی و روحی نیز بهرهمند خواهند شد و در كنار اتمام نعمت و وفور ثروت، به اكمال اخلاق و فضیلتهای انسانی نیز راه خواهند یافت. كینههای اخلاقی از قلبها ریشه كن میگردد. دروغ، تزویر و نامردمی، در روابط اجتماعی، جای خود را به یك رویی و یك رنگی میبخشد. در واقع، در چنین بستری رفاه و عدالت و امنیت نیز معنا پیدا میكند و حقیقتخویش را باز مییابد. جز با این نگرش همه جانبه به انسان و در كنار هم چیدن اجزای حقیقی او نمیتوان به تعبیر رؤیای همیشگی انسان در تاسیس مدینه فاضله انسانی دستیافت. (۴۱)
به هر حال ویژگیهای آن مدینه فاضله، بیش از آن است كه در یك مقال بگنجد; ولی به جهت پرهیز از اطاله كلام، بیان سایر ویژگیهای آن به وقت دیگری موكول میشود.
حبیب الله طاهری
۱) تذكر: گرچه بعضی از آیات مربوط به امم گذشته مثل قوم موسی علیه السلام است ولی اهل فن میدانند كه مورد مخصص نیست و آیه عام است و مربوط به امت اسلام نیز هست.
۲) اعراف، آیه ۱۲۸.
۳) همان، آیه ۱۳۷.
۴) انبیاء، آیه ۲۱.
۵) صف، آیه ۸.
۶) نساء، آیه ۱۰۵.
۷) قصص، آیه ۵.
۸) صافات، آیات ۱۷۱- ۱۷۳.
۹) انفال، آیه ۷.
۱۰) نور، آیه ۵۵.
۱۱) مجادله، آیه ۲۱.
۱۲) توبه، آیه ۳۳ و فتح، آیه ۲۸.
۱۳) نهج البلاغه، حكمت ۲۰۹، صبحی صالح.
۱۴) منتخبالاثر، فصل۲، باب۱، ح۴، ص ۱۴۲.
۱۵) همان، فصل ۱۰، باب ۲، ح ۹، ص ۴۹۱.
۱۶) همان، ح ۱۶.
۱۷) سوره حدید، ۲۵.
۱۸) مائده، آیه ۸.
۱۹) انعام، آیه ۱۵۲.
۲۰) نحل، آیه ۹۰.
۲۱) مائده، آیه ۸.
۲۲) اسدالغابهٔ، ج ۴، ص ۴۰۸.
۲۳) مفاتیح الجنان، دعای افتتاح.
۲۴) معجمالاحادیث الامامالمهدی، جلد ۱، ص ۹۲.
۲۵) بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۶۲.
۲۶) همان، ص ۳۳۶.
۲۷) همان، ص ۳۲۸.
۲۸) منتخب الاثر، ص ۴۸۳.
۲۹) بحارالانوار، ح ۵۲، ص ۳۹۱.
۳۰) همان، ص ۳۲۸.
۳۱) همان، ص ۳۹۰.
۳۲) منتخب الاثر، ص ۴۸۲.
۳۳) بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۸.
۳۴) عقد الدرر، فصل ۷، ص ۲۱۱.
۳۵) منتخب الاثر، ص ۱۶۸.
۳۶) معجمالاحادیث الامامالمهدی، ج ۱، ص ۹۵.
۳۷) بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۲۱.
۳۸) نور، آیه ۵۵.
۳۹) مجمع البیان، ذیل آیه شریفه.
۴۰) تفسیر برهان ذیل آیه ۵۵; نور و كتاب الغیبهٔ، ص ۲۴۰.
۴۱) مجله حوزه شماره ۷۰ و ۷۱، ص ۷- ۱۷۶، مقاله مهدویت و مدینه فاضله.
۱) تذكر: گرچه بعضی از آیات مربوط به امم گذشته مثل قوم موسی علیه السلام است ولی اهل فن میدانند كه مورد مخصص نیست و آیه عام است و مربوط به امت اسلام نیز هست.
۲) اعراف، آیه ۱۲۸.
۳) همان، آیه ۱۳۷.
۴) انبیاء، آیه ۲۱.
۵) صف، آیه ۸.
۶) نساء، آیه ۱۰۵.
۷) قصص، آیه ۵.
۸) صافات، آیات ۱۷۱- ۱۷۳.
۹) انفال، آیه ۷.
۱۰) نور، آیه ۵۵.
۱۱) مجادله، آیه ۲۱.
۱۲) توبه، آیه ۳۳ و فتح، آیه ۲۸.
۱۳) نهج البلاغه، حكمت ۲۰۹، صبحی صالح.
۱۴) منتخبالاثر، فصل۲، باب۱، ح۴، ص ۱۴۲.
۱۵) همان، فصل ۱۰، باب ۲، ح ۹، ص ۴۹۱.
۱۶) همان، ح ۱۶.
۱۷) سوره حدید، ۲۵.
۱۸) مائده، آیه ۸.
۱۹) انعام، آیه ۱۵۲.
۲۰) نحل، آیه ۹۰.
۲۱) مائده، آیه ۸.
۲۲) اسدالغابهٔ، ج ۴، ص ۴۰۸.
۲۳) مفاتیح الجنان، دعای افتتاح.
۲۴) معجمالاحادیث الامامالمهدی، جلد ۱، ص ۹۲.
۲۵) بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۶۲.
۲۶) همان، ص ۳۳۶.
۲۷) همان، ص ۳۲۸.
۲۸) منتخب الاثر، ص ۴۸۳.
۲۹) بحارالانوار، ح ۵۲، ص ۳۹۱.
۳۰) همان، ص ۳۲۸.
۳۱) همان، ص ۳۹۰.
۳۲) منتخب الاثر، ص ۴۸۲.
۳۳) بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۸.
۳۴) عقد الدرر، فصل ۷، ص ۲۱۱.
۳۵) منتخب الاثر، ص ۱۶۸.
۳۶) معجمالاحادیث الامامالمهدی، ج ۱، ص ۹۵.
۳۷) بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۲۱.
۳۸) نور، آیه ۵۵.
۳۹) مجمع البیان، ذیل آیه شریفه.
۴۰) تفسیر برهان ذیل آیه ۵۵; نور و كتاب الغیبهٔ، ص ۲۴۰.
۴۱) مجله حوزه شماره ۷۰ و ۷۱، ص ۷- ۱۷۶، مقاله مهدویت و مدینه فاضله.
منبع : خبرگزاری فارس
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی حجاب مجلس دولت دولت سیزدهم رئیسی رئیس جمهور گشت ارشاد سیدابراهیم رئیسی جمهوری اسلامی ایران پاکستان
تهران شهرداری تهران قتل هواشناسی سیل پلیس کنکور وزارت بهداشت سلامت زنان سازمان سنجش پایتخت
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن ارز ایران خودرو تورم
سینمای ایران سریال سینما تلویزیون سریال پایتخت کیومرث پوراحمد موسیقی رهبر انقلاب قرآن کریم فیلم ترانه علیدوستی کتاب
کنکور ۱۴۰۳ اینترنت عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین غزه جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
پرسپولیس فوتبال استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران بازی فوتسال تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا لیورپول
هوش مصنوعی گوگل نخبگان سامسونگ مدیران خودرو اپل فناوری آیفون ناسا بنیاد ملی نخبگان ربات دانش بنیان
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا افسردگی آلزایمر