پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


دستگاه فعال نیست؟! لطفاً منتظر بمانید


دستگاه فعال نیست؟! لطفاً منتظر بمانید
دستگاههای خودپرداز، زودپرداز، عابربانک و آنی بانک که برای دریافت پول مقابل بانکها نصب شده اند. هرچند برای آسایش و راحتی مردم است اما برخی اوقات به دلیل مشکلات فرارو رضایت مشتریان را جلب نمی کنند.
درحال حاضر در بسیاری از خودپردازها این امکان برای مردم فراهم شده که بدون مراجعه به بانک نسبت به دریافت پول در هر زمان و مکانی اقدام کرده و قبوض آب و برق و گاز و تلفن را نیز از این طریق پرداخت کنند. حتی افراد می توانند کارت تلفن اعتباری خود را نیز از این طریق شارژ کنند.
در این راستا بازنشستگان و کارمندان نیز قادرند حقوق خود را از دستگاههای خودپرداز دریافت کنند.
قرار است به زودی به جای اسکناس توسط این دستگاهها ایران چک های ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومانی نیز به دست مشتریان برسد.
● عدم آشنایی مردم
با توصیف مزایایی که این دستگاهها دارند، اکثر آنها قادر نیستند خدمات مناسبی را به مشتریان ارائه دهند. به گفته مردم و کارشناسان علیرغم افزایش روزافزون تعداد این دستگاهها مردم هنوز آنطور که باید و شاید با نحوه کار این دستگاهها آشنا نیستند. دراین میان بانک ها نیز کمتر گامی در جهت آشنایی هرچه بیشتر مردم با خودپردازها برداشته اند.
از سوی دیگر با وجود آنکه اکثر این دستگاهها به شبکه شتاب متصل است اما هر بانکی مقررات خاص خود را دارد و مردم برای استفاده از خدمات این خودپردازها بویژه درساعات مختلف با مشکلات متعددی مواجه می شوند. این درحالی است که معنای شبکه شتاب آن است که همه خودپردازهای زیرمجموعه خدمات لازم را به مردم و مشتریان خدمات بانکی در اسرع وقت ارائه دهند، ولی دربرخی مواقع کارت تعدادی از بانکهای دولتی و حتی خصوصی در خودپرداز بانکهای دیگر قابل استفاده نیست.
در بسیاری از اوقات دستگاهها قادر به ارائه خدمات نیستند درچنین شرایطی بانکها نیز توپ را به زمین مخابرات انداخته و در پاسخ به اعتراض مردم عنوان می کنند سیستم دیتا و فیبرنوری مشکل دارد.
به هرحال مردم با اتکاء به استفاده از خدمات دستگاههای خودپرداز تا حد امکان از مراجعه به شعب بانکی در طول روز خودداری می کنند ولی در چند مورد خارج از وقت اداری که برای مصارف ضروری نیاز به وجه نقد دارند، هیچ کدام از خودپردازهای بانکها جوابگو نبوده و یا قطع هستند.
● در انتظار خدمت بهتر
خودپرداز بانک ها به ظاهر خدمتی نوین و مدرن به شهروندان محسوب می شود اما متاسفانه در عمل با مشکلات لاینحلی روبروست که سبب ایجاد فشارهای عصبی و استرس به مردم شده است، به گونه ای که خیلی ها عطای داشتن چنین امتیازی را به لقایش بخشیده اند. هادی کیقبادی شهروند تهرانی در این زمینه می گوید؛ مدت ۲ سال است که از کارت عابر بانک استفاده نکرده ام، چرا که متاسفانه دستگاه های خودپرداز زمانی که به پول نیاز دارید یا خراب هستند و یا موجودی ندارند و یا با مشکلات دیگری از جمله عدم شناخت کارت و... روبرو هستند.
از همه مهمتر صف های طولانی عابر بانک ها نیز اخیراً مزید بر علت شده تا مردم کمتر به فکر استفاده از این وسیله نوین عصر ارتباطات باشند.
هومن ظروفچی کارمند دولت که کارت عابربانک را نوعی خدمت به مردم می داند ضمن برشمردن مشکلات از مسئولان سیستم بانکی انتظار رسیدگی دارد.
به گفته وی یکی از مشکلات مهم خودپردازها نداشتن پول در روزهای تعطیل است. عملا بعد از ظهر روزهای پنجشنبه که به خودپردازها مراجعه می کنیم با جمله سیستم در حال تعمیر می باشد یا از خودپرداز دیگر استفاده کنید، مواجه می شویم و با مراجعه به بقیه خودپردازها با همین جملات روبرو می شویم. از معایب دیگر اینکه هر بانکی تعریف خاصی از نوع پرداخت پول به مشتری را دارد ،مثلا باتوجه به اینکه پول در حساب موجود است ولی با این جمله که پاسخی از بانک مزبور داده نمی شود روبرو هستیم.
اگر کسی در روزهای تعطیل به امید خودپردازها پولی نیاز داشته باشد باید تا روز بعد از تعطیل منتظر بماند. یکی دیگر از مشکلات عابر بانک ها نحوه پرداخت اسکناس ها می باشد مثلا اگر پول کمی احتیاج داشته باشید با جمله ضریب پولی شما باید فلان مقدار باشد روبرو می شوید که همین امر باعث می شود از خیر گرفتن پول بگذرید.
اشکال مهم و اساسی عابر بانک ها پرداخت حقوق ماهانه بازنشسته هاست که در کارت آنها واریز می شود و بازنشسته ها در اول هر ماه و با هزار امید برای دریافت حقوق مراجعه می کنند اما با همان جمله همیشگی روبرو می شود که فعلا از دستگاه دیگری استفاده کنید.
● آسایش یا مشکلات
اساساً هر نوع خدمتی در راستای آسایش و رفاه مردم در نوع خود قابل تقدیر و سپاس است.
ولی ورود هر تکنولوژی به کشور ما متاسفانه با رنج و مشکلات برای مردم شروع بکار می کند. دستگاه های خودپرداز پول نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته نباید از این نکته غافل شد که مسئولان بانکی در تلاش هستند تا روزبروز بتوانند سرویس های بهتری در این رابطه به مردم ارائه دهند، ولی به گفته آنها در برخی مواقع اشکال از طرف وزارت ارتباطات و بخصوص شرکت مخابرات باعث اختلال در ارائه سرویس دهی مطلوب به مردم می شود.
خانم یگانه امینی در این باره می گوید: به عنوان عضوی از آحاد این جامعه این خدمت را بسیار ضروری برای کشور و جامعه امروزی می دانم ولی باید هر چه بیشتر و بهتر تلاش شود تا مردم در استفاده از دستگاه های خودپرداز دچار مشکل نشوند. وی می افزاید: مورد دیگر کمبود این دستگاهها در برخی مناطق شهری است، به عنوان مثال در برخی از خیابان ها چون تعداد بانکها بیشتر است بطور طبیعی تعداد دستگاههای خودپرداز نیز بیشتر است. ولی در برخی مناطق و خیابانها مردم و اهالی با مشکل روبرو هستند. یکی از این خیابانها به عنوان شاهد موضوع، خیابان پیروزی است که اگر کنکاش و بررسی شود می بینید تعداد دستگاههای خودپرداز در این خیابان شلوغ و پرجمعیت به نسبت بسیار کم است. و این موضوعی است که باید از سوی مسئولان رفع گردد. مسئله دیگر دریافت پول در اواخر ماه و اوایل هرماه است که مردم برای دریافت پول به این دستگاهها هجوم می برند و باید بانکها برنامه ای را تدارک ببینند تا در این چند روز یعنی اواخر و اول هرماه این دستگاه ها دچار کمبود پول نشوند. مشکل بعدی نخواندن کارت بانکها است. بدین معنی که مثلاً در حال حاضر اکثر بانکها عضو شبکه شتاب هستند چه بانکهای خصوصی و چه بانکهای دولتی ، ولی در برخی مواقع دیده شده مثلاً خودپرداز کارت دولتی را دستگاه بانک خصوصی نمی خواند یا برعکس که در این رابطه نیز باید مسئولان بانکهای خصوصی و دولتی تمهیدات لازم را بیندیشند.
● علت یابی
با توجه به توسعه جوامع و افزایش کارکردهای مالی و تبادل پول دربین افراد جامعه و خطراتی که همیشه مردم را به خاطر حمل پول نقد تهدید می کرد، طرح ایجاد خودپرداز ها از سوی بانکها یک اقدام بسیار منطقی و ضروری به نظر می رسید که خوشبختانه بانکهای کشور یکی پس از دیگری اقدام به راه اندازی آن کردند. حسن این کار این است که اشخاص دیگر مجبور نیستند برای انجام کار و خریدهایی که نیاز به پول زیاد دارند به همان میزان پول همراه خود بردارند و فقط کافی است با داشتن کارتهای مخصوص به راحتی اقدام به خرید کنند و یا هر موقع به پول نقد نیاز داشته باشند بلافاصله می توانند از طریق خودپردازها نیاز خود را تامین کنند. اما در کنار مزایای مختلف خودپردازها و کارت بانکها، متأسفانه سیستم بانکها در قبال استقبال مشتریان و حجم زیاد مراجعه آنان از ارائه سرویس کامل و مطلوب عقب مانده و توانایی پاسخگویی به نیازهای مراجعان را ندارند.
حال این اشکال چه در نوع سیستم های بکار گرفته شده در بانکها باشد و یا نارسایی و ضعف عوامل انسانی در سرویس بموقع دستگاهها و یا شارژ آنها، هرچه که باشد به ضعف و ناکارآمدی سیستم بانکی بر می گردد و ضروری است این اشکالات با برخورداری از تکنولوژی برتر برطرف گردیده و بانکها در ارائه خدمات، خود را به نقطه مطلوب برسانند.
کیوان میراشرافی نیز در این باره معتقد است: بعضی دستگاهها هنگام شب قطع است. این کار ممکن است مردم را به دردسر بیندازد سقف مبالغ کافی نیست. در حال حاضر سقف برداشت در برخی خود پردازها ۴۰ هزار تومان ۵ بار است در حالی که در مواقعی به خصوص در شب یا تعطیلات که احتمال احتیاج مبرم به پول هست امکان بهره برداری از آن نیست از اینرو سیستم های خودپرداز در محل هایی مانند بیمارستانها باید نیاز مردم را مرتفع کنند. نیاز مردم فقط خرید از فروشگاهها نیست که اغلب در روز انجام می شود این کارتها بیشتر زمانی کارساز است که مردم دسترسی به بانک ندارند به همین جهت در مواقع حساس دست آدم را در پوست گردو می گذارد.
به گفته یک شهروند دستگاههای خودپرداز دو ایراد عمده دارند:
۱) تعدادی از این خودپردازها وقتی که برای دریافت پول مراجعه می کنید خراب هستند و سرویس نمی دهند.
۲) سقف برداشت از آنها بسیار محدود است و اکثراً تا ۲۰۰ هزار تومان می باشد در حالی که اکثر مواقع این سقف مبلغ نیاز مردم را رفع نمی کند و باید این سقف را تا ۵۰۰ هزار تومان افزایش دهند.
● مشکل مضاعف
دستگاه های خودپرداز بانک ها این روزها علاوه بر مشکلاتی که متوجه مشتریان خود می کنند معضل جدیدی را برای صاحبان حساب فراهم می سازند و آن صدور تاییدیه پرداخت وجه نقد به مشتری است در حالی که دستگاه هیچ وجهی را به مشتری پرداخت نکرده است. این اتفاق هفته گذشته برای یکی از مشتریان در ایستگاه خودپرداز خیابان سعدی جنوبی روی داد. وی در این باره می گوید: فرمان دریافت مبلغ ۸۰ هزار تومان از حساب خود را به دستگاه دادم اما دستگاه از پرداخت وجه خودداری کرد. این در حالی است که در صورت حساب صادره از دستگاه مبلغ مذکور از حسابم کسر شده بود.
روز بعد در اولین ساعات به بانک مراجعه و قضیه را با مسئولان بانک در میان گذاشتم و مسئولان بانک که گویا این اتفاقات بارها برای دیگر مشتریان اتفاق افتاده و امری عادی است پس از دریافت صورتحسابی از رایانه وعده دادند که مبلغ مذکور ظرف یکی دو روز آینده به حسابم واریز می شود. حال تصور کنید که اگر این مسئله برای چندین نفر از مشتریان بانک اتفاق بیفتد و تعطیلات چند روزه هم در پیش باشد.وی ادامه می دهد: مشتری علاوه بر اینکه وقت خود را برای حل این مشکل اختصاص می دهد استرس، اضطراب و نگرانی از عدم قبول احتمالی مسئولان بانک برای پرداخت وجه به مشتری و... را می توان به عنوان هدیه بانک به صاحب حساب تلقی کرد.
منبع : روزنامه کیهان