جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


بسته بندی ، راهی به سوی قلب خانم ها


بسته بندی ، راهی به سوی قلب خانم ها
خانم‌ها مشوق تولید یا خریدار حداقل ۸۵ درصد از تمامی تولیدات می‌باشند.ولی این بدان معنی نیست که یک تولید‌کننده می‌تواند به راحتی اعتماد آنها را جلب کند. برای جلب اعتماد خانم‌ها باید از حداکثر توان تبلیغاتی استفاده نمود.
طی سه ماه اخیر، ۳ خط تولید جدید نوشیدنی‌های گازدار، مخصوص جلب توجه خانم‌ها با نامهای تجاری خاصی ایجاد شده است. نام این نوشیدنی‌ها White lie به معنی دروغ مصلحت آمیز، Mad housewife وworking girl house می‌باشد. این سه شرکت از تولیدات خود تنها به دنبال یک چیز هستند و آن تولید نوشیدنی برای خانم‌ها و استفاده از سهم بیشتری از بازار است. نکته جالب در مورد این شرکت‌ها این است که هر کدام ، از یک روش خاص و هوشمندانه در جلب مشتریان خود یعنی خانم‌ها ، استفاده می‌کنند. به عنوان نمونه بر روی چوب پنبه بعضی از آنان یک سری دروغ های مصلحت آمیز حک شده و یا بر روی بطری بعضی دیگر از طرح های شیک وجذاب استفاده شده که پر واضح است هر کدام از آنان جذابیت خاص خود را داراست.
درمیان انبوهی از طرح های گوناگونی که هریک سعی بر استفاده از این بازار روبه رشد دارند ، Ring Crown را میتوان هدفمند ترین انتخاب برای بطریهای نوشیدنی به حساب آورد.
شرکت Finn-Korkki پس از سالها تجربه در تولید تشتک های فلزی ، برای اولین بار درپوشی را به بازار عرضه نمود که تحسین همگان را برانگیخت . این درپوش توانست هم موجب رضایت مصرف کنندگان پروپاقرص صنعت آبجو گردد و هم سهم جدیدی از بازارنوشیدنی را که مخصوص خانم هاست به خود اختصاص دهد.
شاید از خود سوال کنید موتور محرک تمامی این محصولات جدید چیست؟ جواب بسیار ساده است : مردم شناسی ، بر اساس تحقیقات کارشناسی به عمل آمده در زمینه بازاریابی.
حداقل ۸۵% از خریدهای انجام شده در بازار محصولات بسته بندی شده یا توسط خانم ها انجام گرفته و یا توسط آنان انتخاب شده که در هر دو مورد منجر به خرید محصول شده است.
سوال این است که چه نوع بسته بندی باعث جلب توجه خانم ها می گردد؟ چه چیزی باعث می شود که خانم ها متقاعد به برداشتن یک محصول از قفسه فروشگاه ها شوند؟ چه چیزی باعث می شود که یک محصول ، خود را برای خرید به آنان تحمیل کند؟
بنظر آقای Robert Jeynes مدیر بازاریابی شرکت Finn-Korkki : به طور یقین جواب این سوال از آنچه شما فکر می کنید، بسیار فراتر است. خانم ها بسیار متفاوت تر از جنس مخالف خرید می کنند و دلیل خرید آن ها به عوامل متفاوتی بستگی دارد. چیزی که باعث جلب خانم ها به سوی یک محصول می شود، باید طوری باشد که از مشکلات زندگی پر مشغله و پر زحمت آنان بکاهد ، از طرف دیگر محصول باید حداقل زمان ممکن برای آماده سازی را نیاز داشته و یا دستوراستفاده از آن بسیار ساده و روان باشد.
دراین میان ، استفاده از درپوشهای فلزی پیچی در نوشیدنیها نتایج متفاوتی بدنبال داشت ، بازکردن این درپوشها با ظرافت زنانه چندان سازگار نبود و گاهی این درپوشها موجب ایجاد خراش در دست شده و به سختی باز می شدند.
استفاده هوشمندانه از یک حلقه درکناردرپوش بطری با فشاری متناسب ، توانست تمامی اهداف شرکت را تحقق بخشد و حس رضایت جدیدی را درمصرف کننده ایجاد نماید.
امروزه خانم ها انتظارات متفاوتی از محصولات دارند، برخی از آنان انتظار دارند به جای دیدن تبلیغات مختلف بر روی بسته‌بندی و یا خواندن جملات افراد و چهره‌های معروف ، فواید واقعی استفاده از آن محصول را عینا" درک نمایند. خانم‌ها معتقدند که تولید کنندگان از نیاز‌های واقعی آنان و یا از خواسته‌هایشان هیچ اطلاعی ندارند و در حقیقت تولیدکنندگان مشتریان واقعی خود را به هیچ وجه نمی‌شناسند.
طی نظرسنجی به عمل آمده ، ۵۹ درصد از خانم‌ها معتقدند که تولیدکنندگان در مورد خواسته‌های آنان دچار سوء تفاهم شده‌اند. این در حالی است که این افراد حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد از بازار را تشکیل می‌دهند. سوالی که از تولیدکنندگان پرسیده می‌شود این است که آنها چطور می‌توانند ویا چطور می‌خواهند با این مشتریان پر نفوذ خود ارتباط برقرار کنند ؟
بگفته آقای Robert Jeynes : در این مورد سه نظر متفاوت مطرح است : اولین راه حل این است که به محصول از دید یک خانم نگاه کنید، نه از دید یک طراح و یا صاحب یک محصول. نکته جالبی که در یکی از نظر سنجی‌ها به چشم می‌خورد اینست که رنگ و نوع بسته‌بندی از نظر افراد فعال در صنعت بسته‌بندی بسیار پر اهمیت هستند ولی برای یک مشتری معمولی این امور از اهمیت چندانی برخوردار نیستند. دو موضوعی که هم ما و هم مشتریان ما بر روی آن توافق دارند، سهولت و آسانی کار با Ring Crown برای خانم هاست.
دومین نکته ای که باید بیشتر بدان پرداخت چگونگی و محل خرید است. تحقیقات اخیر نشان داده‌ است که مشتریان دوست ندارند برای خرید، راه‌های طولانی طی کنند و حتی حاضرند با صرف مقدار بیشتری هزینه ، با انجام سفر‌های کوتاه به خواسته خود برسند.
از دیگر فاکتور‌های مهم ، مسئله زمان می‌باشد. زندگی امروزی پر از محدودیت‌های زمانی است و به همین دلیل است که مشتریان حاضرند، برای پیمودن راه کوتاه‌تر، مبلغ بیشتری بپردازند و در نهایت یکی از مهم‌ترین و بهترین راه‌های جلب نظر و توجه مشتریان بخصوص خانم ها طراحی ساده و خواندن راحت کلمات روی بسته‌بندی است. استفاده از کلمات عجیب دیگر کار آیی لازم را ندارد. حدود ۸۹ درصد از خریداران محصولات مختلف اذعان داشته‌اند که صرف اینکه یک شخصیت معروف از یک محصول تعریف کرده و یا جمله‌ای از او بر روی یک محصول نوشته شده است، باعث نمی‌شود آنها اقدام به خرید آن نمایند و البته پر واضح است که آنهایی هم که اقدام به چنین رفتاری می‌کنند از اذعان به آن خجالت می‌کشند.
همان‌طور که می‌بینیم سادگی و سهولت استفاده وخوانا بودن کلمات مورد استفاده بر روی بسته‌بندی تایید محکمی بر تصمیم مشتریان و به وی‍ژه خانم‌ها در خرید دارند. آخرین توصیه‌ای که می‌توان به عنوان جمع بندی بحث به طراحان بسته‌بندی و صاحبان کالا ارائه نمود، گوش کردن به نظرات بزرگ‌ترین قشر خریدار، یعنی خانم‌ها و انجام خواسته‌های آنان و پاسخ‌گویی به نیاز‌های آنان است. محصول باید خود را به خریدار بقبولاند که فقط برای او طراحی شده و نشان دهد که برای وقت وآسایش او اهمیت قایل است. راحتی و سادگی در صدر اولویت‌های خانم‌ها برای خرید کالاهای مختلف قرار دارند، پس باید اطلاعات مربوط به کالا را کوتاه و مختصر و مفید کرد. نباید خریداران خانم را با انتخاب‌های زیاد گیج وسردرگم کرد. سادگی و سهولت یعنی همه چیز.
منبع : ماهنامه فناوری و توسعه صنعت بسته بندی