پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


بررسی وضعیت بانکداری الکترونیک در بانک سامان


بررسی وضعیت بانکداری الکترونیک در بانک سامان
بانک سامان به عنوان سومین بانک خصوصی کشور و اولین عضو گروه مالی سامان، تحت نظارت بانک مرکزی مرداد ماه ۱۳۸۱ با پیشینه اولین موسسه مالی و اعتباری کشور و با سرمایه اولیه۲۰۰میلیارد ریال آغاز به کار کرد. و از شروع فعالیت با توجه به نیاز مبرم کشور به تحول در زمینه صنعت بانکداری از سیستم بانکداری سنتی به بانکداری مدرن، ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی را سرلوحه فعالیت بانکی خود قرار داده و در حال حاضر با سرمایه ۷۵۰ میلیارد ریال، در کنار خدمات بانکداری رایج برای اولین بار در کشور در زمینه ارائه سرویسهای بانکداری الکترونیکی چون سامان کارت، اینترنت بانک ، موبایل بانک ، تلفن بانک و ارائه سیستمهای on- line بانکی گام برداشت.
همچنین بانک سامان همگام با پیشرفت های جهانی و در سطح استاندارهای بین المللی جدیدترین سرویس های بانکی را نظیر صدور کارتهای اعتباری و خدمات پرداخت الکترونیک در سطح خرد و کلان جهت ورود به فصل جدیدی از بازارهای تجاری پیش روی مردم و تجار قرار داده است. که این مهم برای اولین بار در کشور و سرمایه گذاری مستقیم این بانک شکل گرفته است .
برخی از سرویسهای ویژه بانک سامان در کنار انواع خدمات ارزی ، افتتاح انواع سپرده های بانکی کوتاه مدت و بلند مدت، حساب اندوخته ، ارائه تسهیلات در بخش های صنعتی و تولیدی ، مسکن، خودرو و خرید لوازم مصرفی ارائه خدمات ویژه اعتبار در حساب قرض الحسنه جاری و حسابهای پشتیبان برای حساب قرض الحسنه جاری می باشد. بانک سامان در حال حاضر بازوی اجرایی دولت در زمینه تحقق دولت الکترونیک بوده و توانسته به عنوان تنها بانک کشور در زمینه خدمات پرداخت اینترنتی گام بردارد. انعقاد قرارداد با وزارت بازرگانی در زمینه گشترش تجارت الکترونیک، سازمان میراث فرهنگی برای ارائه خدمات بانکی در سطح جهانی به توریست خارجی و داخلی، امکان پرداخت قبوض آب، برق و تلفن از طریق اینترنت، خرید و فروش اینترنتی سهام، همکاری با سازمان سنجش برای ثبت نام اینترنتی در کنکور و بستن قرارداد با سازمان هواپیمایی کشور به منظور فروش اینترنتی بلیط که نمونه موفق این طرح فروش بلیط قطارهای مسافرتی رجا از طریق اینترنت بوده و در حال حاضر تنها مشتریان بانک سامان امکان برخورداری از این خدمات را دارند. طرح گسترش خدمات نوین بانک سامان با ارائه خدماتی از قبیل تلفن بانک ، اینترنت بانک ، ایجاد مرکز پاسخگوئی به سوالات مشتریان ، شعبه بانکداری مدرن و قراردادن دستگاههای پایانه فروش در مراکز معتبر در سطح ایران و چندین خدمت الکترونیکی دیگر بدنبال اهداف متعالی همچون کاهش بارترافیکی ، سهولت در جابجائی و نقل و انتقال نقدینگی و خرید آسان و مطمئن در مراکز مورد تایید بانک می باشد که این اهداف تنها برپایه مشتری مداری و افزایش جلب رضایت مشتریان بانک پایه ریزی شده است. از آنجا که صنعت بانکداری از جمله صنایع مهم و مطرح دنیاست و گسترش روز افزون دانش بشری در زمینه علوم الکترونکی سبب شده است که این صنعت نیز از این دانش بهره فراوان داشته باشد.
بانک سامان به عنوان اولین بانک الکترونکی ایران در سال ۱۳۸۱ اولین اینترنت بانک در ایران را با امکان انتقال وجه راه‌اندازی کرد و توانست‌ گواهینامه (Secure socket lager)SSL را که استاندارد جهانی در زمینه تامین امنیت ارتباطات اینترنتی است اخذ نماید. در حال حاضر این سرویس دارای ۲۲۰۰ مشتری است. راه‌اندازی خدمات پرداخت الکترونیک برای اولین بار در کشور از طریق اینترنت برای مبالغ خرد و کلان ازدیگرخدمات منحصر به فرد این بانک می باشد. به گونه ای که در حال حاضر تعداد ۷۴ سایت فعال برای خرید اینترنتی و ۲۷۰ در خواست در حال پیگیری می باشد.
همچنین راه اندازی مرکز call center جهت ارائه خدمات Direct banking با بیش از۱۰۴۳۳ تماس از ابتدای راه اندازی تاکنون از دیگر خدمات ارائه شده بانک سامان می باشد. در راستای ارائه خدمات بانکداری مدرن بانک سامان تا کنون ۳۰ دستگاه خود پرداز و ۴۰۰۰دستگاه پایانه فروش نصب نموده است. در خصوص کارتهای صادر شده نیز بیش از ۶۰۰۰۰ هزار عدد کارت نقدی ، ۲۰۰۰۰ عدد کارت هدیه و ۱۵۰۰۰۰ عدد کارت پرداخت اینترنتی صادر شده است. راه‌اندازیSMSBank درکنار سرویس تلفن بانک سامان با ۵۰۰۰ مشتری از خدمات برجسته بانک سامان می باشد.
از مهمترین فعالیتهای بانک سامان مشارکت در اجرای طرح ارائه کوپن الکترونیک توسط وزارت بازرگانی می باشد. همچنین بانک سامان مجری خدمات پرداخت اینترنتی طرح پیشگام تجارت الکترونیک وزارت بازرگانی، مجری طرح آزمایشی راه اندازی مرکز گواهینامه دیجیتال وزارت بازرگانی (به عنوان تنها بانک PKlenabled در ایران) و مجری پرداخت کلان طرح B۲B وزارت بازرگانی با شرکتهای شهروند و مینو نیز می باشد. در خاتمه باید گفت: راه اندازی هر سازمان با حفظ اصول حرفه ای و برابر با استاندارهای دنیا که در شان نام ایرانی بوده و نشان از کار آزمودگی مدیران آن سازمان باشد مستلزم سرمایه گزاری و صبوری بسیار بوده و اثرات بلند مدت آن به مراتب بیشتر از سود های مقطعی و کوتاه مدت خواهد بود.
● شرکت پرداخت الکترونیک
شرکت پرداخت الکترونیک سامان سومین عضو از گروه مالی سامان است که تیرماه سال ۱۳۸۲ با مشارکت بانک سامان تاسیس شد. این شرکت از بدو فعالیت با تکیه بر استراتژی مهم ارائه تهیه خدمات به پذیرندگان و دارندگان کارت و همچنین توسعه شبکه فروشندگان پذیرنده کارت تلاش کرده است تا در گسترش و ترویج فرهنگ استفاده از پول الکترونیکی به عنوان بستر ساز تجارت الکترونیکی گام بردارد. شرکت پرداخت الکترونیک سامان با دارا بودن توان فنی و بانکی مناسب و بهره مندی از خدمات سایر اعضا گروه مالی سامان چون بانک سامان شرکت بیمه سامان توانست به عنوان اولین PSP کشور مجوز فعالیت رسمی خود را در زمینه خدمات پرداخت الکترونیک در سال ۸۳ از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت نماید.
شرکت پرداخت الکترونیک سامان به منظور گسترش شبکه فروشگاهی خود در حال حاضر دارای نمایندگی در شهرهای تهران – اصفهان – مشهد – کیش می باشد و در نظر دارد تا پایان سال ۸۴ نسبت به فعال سازی نمایندگی های سایر شهرها نیز اقدام نماید. گروه اقتصادی سامان به منظور گسترش عملیات بانکداری مدرن و در راستای پیشبرد راهبردی اهداف کلان خود در زمینه گسترش پول الکترونیکی شرکت پرداخت الکترونیک را با هدف ارائه راه راحلهای خدمات نرم افزاری و سخت افزاری مربوط به کارت و پرداخت الکترونیکی در شبکه خدمات فروشگاهی و بانکی تاسیس نمود.
کارشناسان و مدیران شرکت پس از بررسی نمونه های فوق کشورهای پیشرفته و بومی سازی فعالیت آنها مطابق با کشورهای شرقی ایرانی نسبت به توسعه بستر فنی برای گسترش خدمات انواع کارت و اجرای عملیات دریافت تراکنش های مالی مربوط به انواع کارتهای فروشگاهی و بانکی گام برداشتند و در این راه سعی نمودند با اجرای کلیه عملیات مربوط به شبکه تبادل الکترونیکی اطلاعات بانکی فروشگاهی بستر سازی فنی لازم برای ارائه سرویسهای تجارت الکترونیکی و ایجاد ارتباط و اتصال به شبکه های بین المللی و منطقه ای خدمات کارت، تجار ایرانی را با دنیای مدرن و خدمات روز دنیا در زمینه فروش آشنا سازند.
گسترش فرهنگ استفاده از کارت بجای خرید با پول نقد و بهره مندی همه اجزاء درگیر در یک عملیات و تقسیم منافع و ایجاد کارتهای وفاداری و تخفیف هزینه ها از ابزارهای جدی مورد استفاده برای رونق بخشیدن به این امر بوده است. هدف نهایی شرکت پرداخت الکترونیک سامان رسیدن به حذف پول فیزیکی و گسترش استفاده از پول الکترونیکی در کشور است و در این راستا سعی نموده است ارائه خدمات با کیفیت بالاتر و ایجاد سهولت بیشتر، برای استفاده کنندگان از ابزارهای پذیرش، دستیابی به این مهم را تحقق بخشد.
● شرکت کیش ویر
شرکت کیش ویر از بدو تاسیس موسسه اعتباری سامان اقتصاد به عنوان یک شرکت سهامی خاص با مدیریت دکتر فاطمی شروع به فعالیت نمود. در حال حاضر سهامدار اصلی این شرکت بانک سامان و بخش خصوصی می باشند.
فعالیت شرکت کیش ویر در زمینه سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه smart cart و خدمات آن در ایران، تحقیق در زمینه کیف پول الکترونیکی ، ارائه سیستم های مختلف بانکداری در قالب سیستم یکپارچه و جامع در زمینه بانکداری می باشد.
● اینترنت بانک
آغاز فعالیت های متنوع و منحصربه فرد بانکداری مدرن با ارائه سرویس اینترنت بانک سامان آغاز شده و امکانات بی شماری با استفاده از این تحول در نظام بانکی کشور، در اختیار شما قرار گرفته است.
اینترنت بانک سامان امکاناتی از قبیل دریافت موجودی به صورت آنلاین، انتقال وجه بین کلیه حساب ها در بانک سامان ، مشاهده صورتحساب، تقاضای صدور دسته چک، ثبت مبلغ چک های صادرشده و مسدود نمودن برگه هایی از دسته چک را دراختیار شما قرار داده است. همچنین با استفاده از این خدمات، امکان مسدود نمودن کارت های مفقودی یا سرقتی میسر می باشد.
● موبایل بانک
سرویسی بسیار مدرن با بهره گیری از جدیدترین دستاوردهای جهانی تکنولوژی (wap,sms) طراحی شده است.
▪ با امکانات:
ـ نمایش موجودی حساب
ـ نمایش گردش حساب
ـ مسدود کردن چک و کارت
ـ ارایه مشاوره هوشمند درباره سود سپرده ها و کارمزد تسهیلات
ـ اطلاع در مورد واریز و برداشت از حسابها
ـ اطلاع در مورد وصول برگشتی چک های واگذاری
● تلفن بانک
دروازه های زرین و استوار تکنولوژی بانکی هنگامی به روی جهانیان گشوده شد که ارتباط منطقی و معنی داری میان اطلاعات بانکی، الکترونیک و وسایل ارتباطی مانند تلفن و فکس برقرار گردید. و ایده ایجاد سیستم تلفن بانک جهت ارائه اطلاعات بانکی به مشتریان، سبب تحولی چشمگیر در ارائه خدمات نوین بانکی گردید.
تلفن بانک سامان با قابلیت اعلام موجودی حساب، اعلام سه گردش آخر حساب، مسدود نمودن چک و کارت و امکان فکس صورتحساب ضمن مدنظر قرار دادن نیاز های فعلی شما به در اختیار داشتن اطلاعات مالی ، از طریق ارائه خدمات دیگری همچون تلفن گویا و مرکز خدمات مشتریان (call center ) پل ارتباطی محکم و مورد اطمینانی برای شما تدارک دیده است.
● ایمیل بانک
این سرویس جزو خدمات در دست اقدام بانک می باشد.
● Call center
مرکز خدمات و اطلاع رسانی مشتریان (Call Center) به منظور اطلاع رسانی کامل از خدمات و عملیات بانکی قابل ارائه توسط بانک سامان و با بکارگیری متصدیان و کارشناسان بانکی مجرب مستقر در این مرکز و بر اساس اصل مشتری مداری پاسخگوی هرگونه سوال در زمینه خدمات و عملیات بانکی شما مشتریان محترم می باشد. مشتریان محترم می توانند سوالات خود را با تماس با شماره تلفن ۶۶۹۵۹۰۴۵ مطرح و پاسخهای لازم را دریافت نمایند.
● خدمات کارت
▪ انواع کارت
مدیریت زمان و مکان پول شما همگام با آخرین پیشرفت های روز دنیا به وسیله کارت کوچکی به نام سامان کارت فراهم شده است. با سامان کارت به عنوان ابزار هوشمند پرداخت الکترونیکی، موجودی همه حساب های شما، به سادگی و با اطمینان خاطر در اختیار شماست.
● مزایای کارت پول سامان
پول الکترونیکی شما، یک پول کاملا" شخصی و خصوصی است، که برای شما و به اسم شخص شما صادر شده، هرگز از بین نمی رود، مخدوش و مفقود نمی شود و از دستبرد محفوظ می ماند.
▪ دریافت وجه نقد شما می توانید با استفاده از دستگاه های خودپرداز بانک های عضو شتاب در سراسر کشور بدون محدودیت زمانی و مکانی با سقف مالی از پیش تعیین شده (۲۰۰۰۰۰۰ میلیون ریال در روز ) یا طبق درخواست خود که هنگام درخواست صدور کارت در فرم مربوطه مشخص کرده اید، وجه نقد مورد نیاز خود را دریافت نمایید.
▪ خدمات فروشگاهی خرید سریع و آسان از فروشگاه های معتبر طرف قرارداد کلیه بانک ها در سراسر کشور که مجهز به دستگاه پایانه فروش باشند، برای دارندگان سامان کارت امکان پذیر می باشد. در صورتی که شما از دستگاه پایانه فروش بانک سامان برای خرید استفاده کنید،‌ علاوه بر سرعت در خرید، می توانید از مزایایی که برای شما در نظر گرفته شده است نظیر قرعه کشی های سالیانه بهره مند شوید.
▪ خدمات پرداخت اینترنتی خرید کالا و خدمات از کلیه سایت های فعال و معتبر فروش اینترنتی طرف قرارداد بانک سامان، در هر کجا و هر ساعت از شبانه روز تنها برای دارندگان سامان کارت امکان پذیر است. شما می توانید با سامان کارت بلیط قطار و هواپیما بخرید،‌ قبض آب، برق، گاز، تلفن و عوارض شهرداری خود را در کمترین زمان ممکن و بدون صرف هزینه، از منزل یا محل کارخود پرداخت نمایید، سهام خرید و فروش کنید ، در کنکور ثبت نام نمایید و لذت خرید اینترنتی را تجربه کنید. فهرست سایت های فعال فروش اینترنتی طرف قرار داد بانک سامان را می توانید در سایت www.sb۲۴.com مشاهده کنید.
▪ داشتن شعبه اختصاصی اطمینان از همراه داشتن پول کافی، افزایش قدرت خرید و امکان بهره گیری از فرصت های مالی به لحاظ در اختیار داشتن تمامی موجودی همه حساب های بانکی به طور هم زمان از ویژگی های سامان کارت است شما می توانید همواره به تمام موجودی خود دسترسی داشته باشید.
▪ ایجاد نظم مالی با تعیین سقف مشخص برای خرید یا برداشت وجه از حساب و امکان دسترسی به اطلاعات حساب از طریق دریافت صورتحساب های دوره ای شما می توانید یک حسابدار تمام وقت داشته باشید.
▪ امنیت دارایی از بین رفتن امکان جعل، سرقت و سایر خطرات رایجی که پول فیزیکی را تهدید می کند، از مزایای در اختیار داشتن کارت بانکی است. با استفاده از ابزارهای تشخیص هویت از قبیل ثبت امضاء و رمز اختصاصی و کد cvv۲ امکان سرقت، ردیابی اشتباه و سوء استفاده از کارت های بانکی سامان فراهم شده است.
▪ تعلق سود حسابی که به عنوان حساب اصلی به کارت شما متصل است،‌ می تواند یک حساب کوتاه مدت باشد که در این صورت به مانده حساب شما سود روز شمار با نرخ سود حساب کوتاه مدت به صورت علی الحساب، تعلق می گیرد.. همچنین شما می توانید سایر حساب های خود را نیز به عنوان حساب فرعی به حساب کارت خود متصل نمایید.
نویسنده : فرنود حسنی
منبع : بانک نگار