چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

افزایش کارایی در طراحی وب سایت ها


افزایش کارایی در طراحی وب سایت ها
● انتظار بیش از یك ثانیه دردناك است
دكتر ژاكوب نیلسن (Jakob Nielsen) ، كارشناس معروف طراحی وب سایت و نویسنده كتاب طراحی بهینه وبDesigning Web Usability، نظرات خود را درباره استراتژیهای موثر در طراحی وب سایتهای موفق، آینده وب و دلایل موفقیت آیندهIE۸ ، اعلام كرده است كه از نظرتان می گذرد.
▪ پرسش: چرا كتاب طراحی بهینه وب را نوشتید؟
ـ پاسخ: به این دلیل كه می خواستم برای اصلی كه به آن اعتقاد دارم یك توجیه روشن ارایه كنم. من به اصل ساده كردن طراحی وب و تمركز بر نیازهای كاربران معتقدم. به نظر من هنوز هم نگارش كتاب، بهترین روش برای بیان یك داستان طولانی و ارایه یك بحث هموار و رسیدن به نتیجه گیری است. به علاوه ، اگر از جنبه علمی به این قضیه نگاه كنیم ، در این كتاب تعداد زیادی تصویر وجود دارد كه ارایه آنها در وب، با اصل صرفه جویی در زمان دسترسی به مطالب ، كه از نظر من بسیار مهم است ، منافات دارد.
▪ پرسش: طراحان وب برای افزایش كارایی سایت خود چه نكاتی را باید رعایت كنند؟
ـ پاسخ: مهمترین نكته این است كه طراحان وب باید به سه دلیل اصلی مراجعه كاربران به هر سایت، توجه داشته باشند و استفاده از یك سایت را تا حدامكان سریعتر و آسانتر كنند .بهتر است، از پیچیدگیهای غیر ضروری پرهیز كرده و توجه خود را به اهداف كاربران و انتظارات آنها معطوف كنند.
به نظر من ، تعریف یك سیستم اطلاعاتی باید با درك كاربران از فضای اطلاعاتی منطبق باشد و برای هدایت كاربران در این سیستم ، یك سیستم گشت و گذار ساده نیز، ضروری است .من اعتقاد ندارم كه باید تمام عناصر سایت با یكدیگر پیوند داشته باشد، اما وجود ویژگی جهانی و تعداد بیشتری ویژگی محلی برای گشت و گذار در وب ضروری است .
محتوا باید با توجه به نیازهای خاص كاربرانOnline ، نوشته شود :بسیار كوتاه و با استفاده از لیست های بولت دار و كلمات كلیدی برجسته تهیه شده باشد .كاربران به هنگام خواندن محتوای یك سایت ، مطالب آن را به سرعت مرور می كنند، بنابراین شیوه نگارش باید با توجه با این نكته انتخاب شود.
و بالاخره این كه می باید تا حد امكان تمام صفحات با سرعت زیاد قابل دریافت از شبكه باشند :هر صفحه ای كه انتقال آن از شبكه به بیش از یك ثانیه زمان پاسخ ، در سرعتهای رایج نیاز داشته باشد، حوصله كاربران را سر خواهد برد.
▪ پرسش: دركتابتان نوشته اید: جلوه ظاهری در عمل، اولین چیزی است كه كاربران به هنگام ورود به یك سایت آن را می بینند و هر چه ظاهر سایت، زیباتر باشد، شانس آن برای جلب توجه و اعتبار بین كاربران بیشتر خواهد شد. آیا سازگاری بین این نظر و نیاز به طراحی تصاویری كه به سرعت قابل دریافت از اینترنت هستند، امكان پذیراست‚ آیا این دو، در اصل با هم در تضاد نیستند؟
ـ پاسخ: داشتن تصاویر زیبایی كه در عین حال ، به سرعت، قابل دریافت از اینترنت باشند، از این لحاظ متناقض به نظر می رسد. بیشتر تصاویر زیبا معمولا شلوغ و حجیم هستند .از این تصاویر باید پرهیز كرد .تصاویر باید در قطع كوچك ارایه شوند، به جز در صفحات فرعی كه كاربر درخواست دیدن تصویر بزرگتری را می كند .بهتر است بیشتر از علایم و نشانه های رمزی و فناوریهایی چون صفحــات سبك Style sheets كه قادرند جلوه ظاهری صفحه را بدون افزایش چشمگیر در زمان پاسخ ، بهبود بخشند، استفاده كرد.
▪ پرسش: بیشترین انتقادی كه از تكنیكهای طراحی رابطه های ساده شما شده ، این است كه این تكنیكها فقط می توانند به ایجاد تصاویر ساده و بی روح بپردازند .نظر شما درباره عوامل انسانی دیگری كه درمیان حرفه ای ها اهمیت دارد و عوامل زیبایی شناسی كه به هنگام مشاهده یك وب سایت زیبا، ما را تحت تاثیر قرار می دهند، چیست؟
ـ پاسخ: از جنبه عملی ، سایت هایی كه بیشترین كاربران را به خود جلب می كنند، بی روح ترین سایت ها هستند .در واقع ، سایت هایی چون یاهو و آمازون فقط به این دلیل كه ساده به نظر می رسند، بی روح نیستند .خدمات و محتوای آنها حاكی از تجربه كاربر و سهولتی است كه آنها در هنگام رهیابی در یك سایت ساده تجربه می كنند.
▪ پرسش: به نظر شما شركتها، سالانه چقدر ضرر طراحی نامناسب وب سایت های خود را می دهند؟
ـ پاسخ: اخیرا مطالعه ای انجام شد كه ارزش اقتصاد اینترنت را در حدود یك تریلیون دلار تخمین زد .صرف نظر از اینكه رقم دقیق درآمد شركتها چیست ، من معتقدم كه معادل همین رقم هم ، ضرر شركتها از بابت بد بودن طراحی وب سایتها بوده است و تمام مطالعات ، حاكی از این هستند كه كاربران در نیمی از موارد، نمی توانند چیزی را كه در جستجویش هستند، بیابند .
به عبارت دیگر، اگر كاربران همیشه بتوانند چیزی را كه به دنبالش هستند، بیایند، درآمد واقعی یك سایت می تواند دو برابر باشد.
اگر فقط سایت های جداگانه را در نظر بگیریم ، تصور می كنم كه زیان این سایت ها خیلی بیشتر از صد در صد درآمد حاضر آنها است .سایت ها همچنین به این دلیل ضرر می كنندكه طراحان آنها از متون مناسب برای محتوای Online استفاده نمی كنند و در نتیجه كاربران در هنگام خرید، احساس راحتی نمی كنند .
اگر سبدهای خرید،خوبطراحی نشده باشد، مراحل نهایی پرداخت ، به خوبی شرح داده نشده باشد و یا هزینه های حمل و پست به صراحت قید نشده باشد، سایت نمی تواند اعتماد كاربران را جلب كند .فكر می كنم سایتی كه تمام دستورالعملهای ارایه شده در كتاب مرا دنبال كند، می تواند فروش خود را به میزان ۵۰۰ تا هزار درصد افزایش دهد.
▪ پرسش: نارضایتی اصلی شما كدامند؟
ـ پاسخ: هیچ تلاشی برای ابداع سبكهای نگارش جدید جهت راضی كردن كاربرهای عجول و تند خوان نشده است. علاوه بر آن ، فقدان پیوندهای خوب نیز مرا آزرده می كند :وب، یك رسانه فرا متنی است و با این حال بیشتر صفحات ، واحدهای مجزایی هستند كه با اطلاعات مرتبط ، پیوند ندارند .به عقیده من ، گشت و گذار محلی و پیوند با سایتهای خارجی نیز باید بهبود یابند.
▪ پرسش: شما پیش بینی كرده اید كه تا سال ۲۰۰۳، كاربرانی كه اتصالهای كند به طور متوسط ۵۶كیلوبیت در ثانیه دارند، از نظر تعداد در وب، اكثریت را خواهند داشت. بنابراین صفحاتی كه سریع بارگذاری می شوند، همچنان پرطرفدار خواهند بود .به نظر شما حجم صفحه آغازین خوب چقدر باید باشد؟
ـ پاسخ: قانون اصلی این است كه زمان پاسخ باید یك ثانیه باشد، یعنی ۵ كیلو بایت در سرعت ۵۶ كیلو بیت در ثانیه .اگر سرعت از این حد پایین تر باشد، مدت زمان انتظار برای كاربر دردناك می شود .با این حال ، چون این روزها در مراجعه به تمام سایتها كاربران را معطل و عصبی می شوند، فكر می كنم می توان زمان ۴ تا ۶ثانیه را هم برای پاسخ ، قابل قبول دانست .
ثریا پاك نظر
منبع : وب ایران