جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

آئودی A۶


آئودی A۶
همان طور که پیشبینی می شد آئودی A۶ ۲۰۰۹ قدرت خود را از یک موتور سوپرشارژر دار ۳ لیتری A۶ که ۳۰۰ اسب بخار نیرو تولید می کند خواهد گرفت. در میان سایر تغییرات برای سال ۲۰۰۹ مدل آمریکایی A۶ مجهز به موتور ۳ لیتری TFSI (حرف T می تواند همانند توربوشارژر به معنی سوپرشارژر نیز باشد) خواهد شد. گونه مخصوص بازار آمریکای این موتور ۳۰۰ اسب بخار قدرت را در دور موتور ۴۸۰۰ و ۳۱۰ پوندفوت گشتاور را در دور موتور ۲۵۰۰ تولید خواهد کرد. این موتور به گیربکس ۶ سرعته تیپ ترونیک اتوماتیک همراه با سیستم چهار چرخ متحرک کواترو متصل خواهد شد. به کارگیری هوشمندانه سوپرشارژر ; زمان بندی متغیر سوپاپ ها و تزریق مستقیم سوخت به محفظه سیلندر باعث شده تا موتور ۳ لیتری TFSI آمیزه ای از عملکرد و اقتصادی بودن را ارائه کند. آئودی می گوید که گونه اروپایی A۶ سدان شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتری برابر ۹/۵ ثانیه دارد و حداکثر سرعت آن نیز به طور الکترونیکی به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است. میزان مصرف سوخت این خودرو هم ۳/۹ (در سیکل ترکیبی) لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است. با وجود فروش مدل ۲۰۰۹ این خودرو ; آئودی عرضه مدل ۲۰۰۸ A۶ با موتور V۶ ۳‎/۲ لیتری و V۸ ۴‎/۲ لیتری را ادامه خواهد داد. مدل V۶ به گیربکس CVT و سیستم انتقال قدرت به چرخ های جلو مجهز است در حالی که مدل V۸ با گیربکس ۶ سرعته تیپ ترونیک و انتقال قدرت به چهارچرخ عرضه می شود. آئودی A۶ آوانت (استیشن) تنها با موتور ۳ لیتری TFSI موجود خواهد بود. سیستم چهار چرخ متحرک کواترو نیز مورد بهینه سازی قرار گرفته است. A۶ های قدیمی تقسیم قدرت (بین محور جلو و عقب) ۵۰/۵۰ داشتند اما برای سال ۲۰۰۹ آئودی همان سیستمی را به کار برده که مدل هایA۵ ; S۵ و Q۷ نیز از آن استفاده می کنند. سیستم جدید تمایل به انتقال قدرت به محور عقب دارد و تا ۸۵ درصد از گشتاور را به چرخ های عقب منتقل می کند. آئودی اعتقاد دارد که این سیستم هندلینگA۶ را « با نشاط » تر خواهد کرد. دینامیک این خودرو با کمک فنرهای جلوی جدید و اصلاح ضریب فنرها بهبود پیدا کرده است. برای حداکثر اسپرت بودن همانند سال ۲۰۰۸ موتور ۲/۵ لیتری V۶ قابل سفارش است. وجه تمایز این مدل با گونه های پایین تر نصب نوار LED در دریچه های هوای جلو و وجود چهار خروجی اگزوز است. داخل و خارج فیس لیفت شده آئودی A۶ ۲۰۰۹ بسیاری از نشانه های طراحی مدل ۲۰۰۸ را داراست ولی اندک تغییراتی نیز صورت گرفته تا ظاهر آن بروز به نظر برسد. سپر جلوی جدید ; جلوپنجره جدید از جمله تغییرات است و طراحی چراغ ها به دلیل استفاده از LED برای چراغ های مخصوص روز (چراغ هایی که تنها در هنگام روز روشن می شوند) به مدل های A۴ و A۵ شباهت دارد. بروز سازی قسمت عقب شامل دیفیوزر جدید ; لوله های اگزوز ; اسپویلر و چراغ های LED که در تمام مدل های آئودی وجود دارد می شود. همه این تغییرات نیز تیز تر و مدرن تر شدن چهره A۶ صورت گرفته و حالا خودرو به جای هشت رنگ (۲۰۰۸) با ۱۳ رنگ مختلف عرضه می شود. بهبود سیستم تعلیق شامل کاهش ارتفاع فنرها به میزان دو سانتی متر است که باعث شده ضریب آیرودینامیکی خودرو به ۲۸/۰ کاهش یابد. در داخل ; قطعات کرومی بر روی درها ; کنسول وسط و حتی سیستم ناوبری MMI دیده می شوند. همچنین جا آرنجی نیز در نظر گرفته شده و وسایل سرگرمی نیز تصاویر باکیفیت تری را پخش می کنند. سیستم اطلاعاتی - سرگرمی MMI به نرم افزارهای جدیدتری مجهز شده و حالا تلویزیون دیجیتال ; DVD پلیر و نقشه سه بعدی نیز جزء تجهیزات این خودرو است که به نظر می رسد برای حداکثر حواس پرتی راننده به وجود آمده اند. از دیگر تجهیزات این خودرو می توان به کروز کنترل فعال (با کمک رادار) ; سیستم کمکی حرکت بین خطوط آئودی (Lane Assist) و سیستم کمکی دید جانبی آئودی (Side Assist) اشاره کرد. اما سیستم کمکی دید جانبی آئودی که برای مدل ۲۰۰۹ A۶ در نظر گرفته شده اگر خودروهای دیگر در نقطه کور راننده باشند چراغ هشدار دهنده ای را روشن می کند تا راننده از خطر آگاه شود. با خرید یک A۶ در اروپا می توانید از بین ۶ موتور بنزینی و چهار موتور دیزل یکی را انتخاب کنید که این تنوع بسیار بیشتر از بازار آمریکا است. همچنین خریداران اروپایی می توانند سیستم فنربندی فعال و گیربکس دستی را نیز سفارش دهند. A۶ در نمایشگاه مسکو به معرض نمایش گذاشته شد و در نیمه اکتبر وارد بازار فروش اروپا و در ژانویه ۲۰۰۹ وارد بازار آمریکا شد که قیمت آن در حدود ۴۴ هزار دلار باقی خواهد ماند. قویترین گونه A۶ وارد بازار آمریکا نخواهد شد. اما اعلام شده که در اروپا RS۶ سدان و استیشن به زودی عرضه خواهند شد تا با موتور توین توربو و ۵ لیتری V۱۰ به رقابت با ب ام و M۵ بپردازند. قدرت این موتور با ۲۳ اسب بخار (Psi) افزایش به ۵۸۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور نیز به ۴۷۹ پوندفوت رسیده که تنها در دور موتور ۱۵۰۰ به دست می آید. این میزان قدرت از طریق گیربکس ۶ سرعته تیپ ترونیک اتوماتیک به سیستم چهار چرخ متحرک کواترو (که بیش تر به انتقال قدرت به چرخ های عقب تمایل دارد) منتقل می شود. آئودی می گوید که شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر باید برابر ۵/۴ ثانیه باشد در حالی که حداکثر سرعت طبق روال به صورت الکترونیکی به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است اگرچه می توان به صورت سفارشی حداکثر سرعت را تا ۲۸۰ کیلومتر افزایش داد. RS۶ با طبق های آلومینیومی سبک و سیستم کنترل غلطش عرضه می شود. این سیستم به وسیله یک سیال هیدرولیک خودرو را در سر پیچ ها حفظ می کند. سایز استاندارد رینگ ها ۱۹ اینچ است و دیسک ترمری ۴/۱۵ اینچی با ۶ پیستون در جلو و ۴/۱۴ اینچی تک پیستونه در عقب نیز برای توقف این خودرو در نظر گرفته شده است. رینگ های ۲۰ اینچی آپشن با دیسک های ترمز ۵/۱۶ اینچی در جلو و ۱۴ اینچی در عقب عرضه می شوند. جنس این دیسک ها از سرامیک است که ۲/۱۲ کیلوگرم از انواع استاندارد سبک تر است. نشان RS ; لوله اگزوزهای غول پیکر و صندلی های عمیق برخی از ویژگی های شاخص RS۶ هستند. همچنین فرمان ویژه (که در بخش پایینی فرمی صاف دارد) و نشان دهنده میزان قدرت نیز از دیگر ویژگی های این خودروست. گلگیرهای عضلانی ; دیفیوزر عقبو اسپویلر صندوق عقب مفهوم اسپرت بودن RS۶ را به نمایش می گذارند. RS۶ ماشین وحشتناکی است که با قیمت تقریبی ۱۵۶ هزار دلار و از ماه اکتبر وارد بازار فروش خواهد شد. قیمت تعیین شده برای این خودرو در حدود ۴۰ هزار دلار از قیمت مدل پایه R۸ در آمریکا بیشتراست.
منبع: www.carx۱.com
منبع : روزنامه ابرار اقتصادی