جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

پیام غدیر برای همه اعصار


پیام غدیر برای همه اعصار
من در باره شخصیت حضرت امیر چه می توانم بگویم و کی چه می تواند بگوید. ابعاد مختلفه ای که این شخصیت بزرگ دارد به گفتگوی ماها و به سنجش بشری در نمی آید. کسی که انسان کامل است و مظهر جمیع اسما و صفات حق تعالی است ابعادش به حسب اسما حق تعالی باید هزار تا باشد و ما از عهده بیان حتی یکی اش نمی توانیم برآییم . این شخصیت که جامع تضاد است امور متضاده در او جمع است کسی نمی تواند در حول و حوش او سخن بگوید از این جهت من در این موضوع بهتر می دانم که ساکت باشم . لکن مسئله ای را که بهتر است ما بگوییم . انحرافاتی است که برای ملتها و خصوصا برای شیعیان این حضرت پیش آمده است در طول تاریخ و دستهایی که این انحرافات را از اول به وجود آورده اند و توطئه هایی که بوده است در طول تاریخ و اخیرا در این سالهای اخیر سده های اخیر پیش آمده است آنها عرض کنم .
مسئله غدیر مسئله ای نیست که بنفسه برای حضرت امیر یک مسئله ای پیش بیاورد حضرت امیر مسئله غدیر را ایجاد کرده است . آن وجود شریف که منبع همه جهات بوده است موجب این شده است که غدیر پیش بیاید. غدیر برای ایشان ارزش ندارد آن که ارزش دارد خود حضرت است که دنبال آن ارزش غدیر آمده است . خدای تبارک و تعالی که ملاحظه فرموده است که در بشر بعد از رسول الله کسی نیست که بتواند عدالت را به آن طوری که باید انجام بدهد آن طوری که دلخواه است انجام بدهد مامور می کند رسول الله را که این شخص را که قدرت این معنا را دارد که عدالت را به تمام معنا در جامعه ایجاد کند و یک حکومت الهی داشته باشد این را نصب کن . نصب حضرت امیر به خلافت این طور نیست که از مقامات معنوی حضرت باشد مقامات معنوی حضرت و مقامات جامع او این است که غدیر پیدا بشود. و اینکه در روایات ما و از آن زمان تا حالا این غدیر را آن قدر ازش تجلیل کرده اند نه از باب اینکه حکومت یک مسئله ای است حکومت آن است که حضرت امیر به ابن عباس می گوید که « به قدر این کفش بی قیمت هم پیش من نیست » آنکه هست اقامه عدل است .
آن چیزی که حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ و اولاد او می توانستند در صورتی که فرصت بهشان بدهند اقامه عدل را به آن طوری که خدای تبارک و تعالی رضا دارد انجام بدهند اینها هستند لکن فرصت نیافتند. زنده نگه داشتن این عید نه برای این است که چراغانی بشود و قصیده خوانی بشود و مداحی بشود اینها خوب است اما مسئله این نیست مسئله این است که به ما یاد بدهند که چطور باید تبعیت کنیم به ما یاد بدهند که غدیر منحصر به آن زمان نیست غدیر در همه اعصار باید باشد و روشی که حضرت امیر در این حکومت پیش گرفته است باید روش ملتها و دست اندرکاران باشد. قضیه غدیر قضیه جعل حکومت است این است که قابل نصب است و الا مقامات معنوی قابل نصب نیست یک چیزی نیست که با نصب آن مقام پیدا بشود لکن آن مقامات معنوی که بوده است و آن جامعیتی که برای آن بزرگوار بوده است اسباب این شده است که او را به حکومت نصب کنند و لهذا می بینیم که در عرض صوم و صلوه و امثال اینها می آورد و ولایت مجری اینهاست . ولایتی که در حدیث غدیر است به معنای حکومت است نه به معنای مقاوم معنوی . و حضرت امیر را همانطوری که من راجع به قرآن عرض کردم که قرآن ـ در روایات است این ـ نازل شده است به منازل مختلف کلیاتش سبع و الی سبعین و الی زیادتر تا حالا رسیده است به دست ماها به صورت یک مکتوب حضرت امیر هم این طور است رسول خدا هم این طور است . مراحل طی شده است تنزل پیدا کرده است . از وجود مطلق تنزل پیدا کرده است از و جود جامع تنزل پیدا کرده است و آمده است پایین تا رسیده است به عالم طبیعت در عالم طبیعت این وجود مقدس و آن وجود مقدس و اولیای بزرگ خدا. بنابراین اینکه حدیث غدیر را ما حساب کنیم که می خواهد یک معنویتی را برای حضرت امیر یا یک شانی برای حضرت امیر درست کند نیست . حضرت امیر است که غدیر را به وجود آورده است مقام شامخ اوست که اسباب این شده است که خدای تبارک و تعالی او را حاکم قرار بدهد.
● ادامه نبوت
این روز مبارک که از اعیاد بزرگ اسلام است و بر حسب نفوس ما بالاترین عید است و نکته اش هم این است که این ادامه نبوت است ادامه آن معنویت رسول الله است ادامه آن حکومت الهی است . از این جهت از همه اعیاد بالاتر است و ما در این روز سعید یکی از چیزهایی که وارد شده است این است که بگوییم بخوانیم : الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین و اهل بیته » .
تمسک به ولایت امیرالمومنین چی هست یعنی ما همین این را بخوانیم و رد بشویم آن هم تمسک به ولایت امیرالمومنین در روزی که ولایت به همان معنای واقعی خودش بوده است نه تمسک به محبت امیرالمومنین تمسک به محبت اصلا معنا هم ندارد تمسک به مقام ولایت آن بزرگوار به اینکه گر چه ما و بشر نمی تواند به تمام معنا آن عدالت اجتماعی و عدالت حقیقی را که حضرت امیر قدرت بر پیاده کردنش داشت نمی توانیم ماها و هیچ کس قدرت نداریم که پیاده کنیم لکن اگر آن الگو پیدا شده بود و حالا هم ما باید به یک مقدار کمی که قدرت داریم تمسک کنیم . تمسک به مقام ولایت معنایش این است که یکی از معانی اش این است که ما ظل آن مقام ولایت باشیم مقام ولایت که مقام تولیت امور بر مسلمین و مقام حکومت بر مسلمین است این است که اگر چنانچه حکومت تشکیل شد حکومت تمسکش به ولایت امیرالمومنین این است که آن عدالتی که امیرالمومنین اجرا می کرد این هم به اندازه قدرت خودش اجرا کند. به مجرد اینکه ما بگوئیم ما متمسک هستیم به امیرالمومنین این کافی نیست این تمسک نیست اصلش وقتی که حکومت الگو قرار داد امیرالمومنین سلام الله علیه را در اجرا حکومتش در اجرای چیزهایی که باید اجرا بکند اگر او را الگو قرار داد این تمسک کرده است به ولایت امیرالمومنین . اگر چنانچه او الگو نباشد یا اینکه تخلفات حاصل بشود از آن الگوی بزرگ هزار مرتبه هم روزی بگوید خدا ما را از متمسکین قرار داده است جز یک کذبی چیزی نیست ...
امیرالمومنین در زمان حکومتش که بسیار کوتاه و بسیار با ناگوارها مقابل بود می بیند که وقتی که آن نامه را به مالک اشتر می نویسد چه مسائل مهمی را مسائل سیاسی را مسائل اجتماعی را همه چیز را در آنجا ذکر می فرماید با اینکه یک بخشنامه ای برای یک نفر بوده است یک نامه ای برای یک نفر بوده است و آن این است که می گوید که به حسب نقلی که شده است که یک خلخال را از پای یک ذمی در حکومت او در آوردند به حسب این روایت می فرماید که اگر انسان بمیرد برای این این ملوم نیست . شیعه این است که اینطور باشد نه مثل ما شیعه این است که اگر چنانچه در حکومت اسلامی در کشور اسلامی ظلم ولو به یک ذمی وارد بشود آن هم ظلم به همین کمی که یک خلخال را از پای یک ذمیه در آورند بگوید که انسان اگر بمیرد ملوم نیست ملامت نباید به او بشود اینطور اهمیت دارد.
● عید مظلومان و محرومان
عید غدیر از بزرگترین اعیاد مذهبی است این عید عیدی است که مال مستضعفان است عید محرومان است عید مظلومان جهان است عیدی است که خدای تبارک و تعالی به وسیله رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم برای اجرای مقاصد الهی و ادامه تبلیغات و ادامه راه انبیا حضرت امیر سلام الله علیه را منصوب فرمودند. باید ما تاسف بخوریم از این که نگذاشتند دست های خائن برای جنگ هایی که در زمان تصدی ایشان به امور بود آن جنگ ها و جنگ افروزی ها نگذاشتند که چهره این مرد بزرگ در ابعاد مختلفی که دارد نمایان بشود. این بزرگوار شخصیتی است که دارای ابعاد بسیار است و مظهر اسم جمع الهی است که دارای تمام اسما و صفات است . تمام اسما و صفات الهی در ظهور و در بروز در دنیا و در عالم با واسطه رسول اکرم در این شخصیت ظهور کرده است .
و ابعادی که از او مخفی است بیشتر از آن ابعادی است که از او ظاهر است . همین ابعادی هم که دست بشر به آن رسیده است و می رسد در یک مردی در یک شخصیتی جمع شده است جهات متناقض جهاد متضاد. انسانی که در حال اینکه زاهد و بزرگترین زاهد است جنگجو و بزرگترین جنگجوست در دفاع از اسلام . اینها در افراد عادی جمع نمی شود آن که زاهد است به حسب افراد عادی جنگجو نیست . آن که جنگجوست زاهد نیست . در عین حالی که در معیشت آن طور زهد می کردند و آن طور در خوراک و در آن طور چیزها به حداقل قناعت می کردند قدرت بازو داشتند آن قدر بازو را و این هم جز اموری است که جمعش جمع متضادین است .
در عین حالی که دارای علوم متعدده و دارای علوم معنویه و روحانیه و سایر علوم اسلامی است در عین حال می بینیم که در هر رشته ای مردمی که اهل آن رشته اند او را از خودشان می دانند پهلوان ها حضرت امیر را از خودشان می دانند فلاسفه حضرت امیر را از خودشان می دانند عرفا حضرت امیر را از خودشان می دانند فقها حضرت امیر را از خودشان می دانند هر قشری که اهل یک رشته است حضرت امیر را از خودش می داند. و حضرت امیر از همه است دارای همه اوصاف است و دارای همه کمالات .
مقام ولایت مقام تولیت امور مسلمین و مقام حکومت بر مسلمین است .
به مجرد این که بگوئیم ما متمسک هستیم به امیرالمومنین این کافی نیست اگر او را الگو قرارداد تمسک کرده است .
غدیر باید در همه اعصار باشد و روشی که حضرت امیر در حکومت پیش گرفت باید روش ملت ها و دست اندرکاران باشد .
▪ غدیر ادامه نبوت است
▪ قضیه غدیر قضیه جعل حکومت است
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی