جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

سیمای حضرت مهدی(ع) در کلام نبوی


سیمای حضرت مهدی(ع) در کلام نبوی
پیامبر اعظم اسلام (ص) مجموعهٔ تکامل یافتهٔ فضائل همهٔ انبیا و اولیای الهی در طول تاریخ، و درخشان‌ترین کهکشان عالم وجود است که هزاران منظورمه و خورشید درخشان فضیلت و کرامت را در خود جای داده. علم توأم با اخلاق، حکومت همراه با حکمت، عبادت همراه با خدمت به خلق، جهاد توأم با رحمت، عزت همراه با فروتنی، روزآمدی توأم با دوراندیشی و صداقت با مردم در عین پیچیدگی‌های سیاسی از ویژگی‌های بارز پیامبر اکرم(ص) است. جلوهٔ آشکار و مظهر اسمای خداوندی، نمونهٔ انسان کامل و سرآمد تمام پیامبران و خاتم رسل است۱.
پیامبر رحمت و رأفت دربارهٔ ویژگی‌های یاران و دشمنان آخرین جانشین خود، یعنی حضرت مهدی(ع) بیاناتی دارند که به اجمال به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم.
آنچه که از مدت‌ها قبل و به طور مشخّص در چند سال اخیر مسئله مهم جهان اسلام بوده، تقابل سختِ میان رژیم اشغالگر قدس و حامیان بیت‌المقدس است. صهیونیسم از تحریف دو دین یهودیت و مسیحیت، در جهت نیل به اهداف سیاسی و منفعت طلبانهٔ خود بهره برده است. جنگی که هم اکنون، همه روزه در بیت المقدس شاهد آن هستیم چیزی جز تقابل دیرینهٔ یهودیان متعصب علیه مسلمانان این سرزمین نیست.
آنچه که در بیانات رسول اکرم(ص) مشاهده می‌شود، توصیف بیت المقدس، و تشریح جایگاه یهودیان در آخرالزّمان است، که در این جا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.
● طایفه حق در بیت المقدس
رسول خدا(ص) می‌فرمایند: «همیشه گروهی از امت من پیروزمندانه دین را حفظ می‌کنند، بر دشمنانشان چیره و غالب‌اند، مخالفت با آن‌ها به جز زحمت و مشقّتی که به آن‌ها می‌رسد، ضرری برایشان ندارد، تا این که امر پروردگار (ظهور) بیاید و آن‌ها در همین وضع باشند. گفتند: ای رسول خدا آن‌ها کجا هستند؟ حضرت فرمود: در بیت المقدس و اطراف آن.۲
در روایتی دیگر از پیامبر اعظم(ص) نیز به این جنگ مستمر و همیشگی اشاره شده است، این روایت اشاره به مقاومت امت اسلامی در برابر دشمنان اسلام کمی قبل از ظهور حضرت مهدی(ع) در مناطق شام، فلسطین و ایران دارد، در این روایت آمده است:
همیشه گروهی از امت من بر دروازه‌های دمشق و اطراف آن، و بر دروازه های بیت‌المقدس و اطراف آن جنگ می‌کنند، عدم یاری کسانی که خواری آن‌ها را می‌خواهند ضرری به حالشان ندارد آن‌ها پیروزمندانه بر حق ثابت‌اند تا قیام (حضرت مهدی(ع)) به پا شود.۳
● ورود حضرت مهدی(ع) به بیت‌المقدس
بیاناتی از رسول اعظم(ص) دلالت بر ورود حضرت مهدی(ع) به بیت المقدس، پس از امر ظهور دارد، نبی اکرم(ص) می‌فرمایند:
مردی از امت من ظهور خواهد کرد؛ به سنّت من عمل می‌کند، خداوند برکت را از آسمان برای او فرو خواهد فرستاد و زمین، برکات خود را برای او بیرون خواهد ریخت. زمین را آکنده از عدل خواهد نمود، همچنان که پر از جور شده است، هفت سال بر این امت حکومت کرده و وارد بیت‌المقدس خواهد شد.۴
● نزول عیسی(ع) به یاری مهدی(ع) در بیت‌المقدس
در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است:
سوگند به کسی که جانم در دست اوست، عیسی بن مریم میان شما به عنوان حاکم عادل از آسمان نازل خواهد شد. او امام و پیشوای عادل بوده، صلیب را شکسته، خوک را کشته، جزیه را برداشته و آن قدر مال به مردم می‌دهد که کسی حاضر به پذیرفتن نیست.۵
و در روایتی دیگر، «ابوسعید خدری»، از «جابربن عبدالله انصاری»، از علی(ع) روایت کرده که فرمود:
مهدی(ع) از ذریه و فرزندان من است که میان رکن و مقام ظهور نموده و پیراهن ابراهیم، قبای اسماعیل و کفن شیث(ع) را بر تن دارد که شاهد آن فرمودهٔ پیامبر اکرم(ص) می باشد: عیسی بن مریم از آسمان فرود آمده و همراه مهدی(ع) که از فرزندان من است، قرار می‌گیرد، بنابراین زمانی که ظاهر شد... او را بشناسید.۶
در بیانات نبوی دیگر از استخراج گنج‌های بیت‌المقدس از شهرهای روم و برگردانیدن آن‌ها به بیت‌المقدس توسط حضرت مهدی(ع) سخن به میان آمده است.۷
اکنون که برخی از احادیث پیامبر اکرم(ص) را در مورد بیت‌القمدس بیان کردیم، به جایگاه گروهی از یهودیان در کلام آن حضرت(ص) می‌پردازیم، گروهی که سپاه دجّال شمرده شده‌اند.
● یهودیان از نگاه حضرت عیسی(ع)
رسول اعظم(ص) می‌فرمایند:
حضرت مسیح، عیسی بن مریم کنار پل سفید بر دروازهٔ شرقی دمشق در کنار درختی، از آسمان فرود خواهد آمد. دست‌هایش را بر دوش دو فرشته نهاده‌اند، بر تن او دو لباس (مانند لباس احرام) است که یکی را پیراهن قرار داده و دیگری را به صورت ردا پوشیده است. وقتی سرش را به پایین می‌اندازد، گویا دانه‌های گوهر از سر و رویش می‌ریزد. آن گاه یهودیان، نزد او آمده، می‌گویند: ما یاران تو هستیم، می‌فرماید: دروغ می‌گویید. سپس مسیحیان نزد او رفته می‌گویند: ما اصحاب تو هستیم، می‌فرماید: دروغ می‌گویند. یاران و اصحاب من مسلمانانند. آن‌گاه وارد اجتماع مسلمانان شده ملاحظه می‌کند که خلیفهٔ آن‌ها ـ حضرت مهدی(ع) ـ می‌خواهد نماز بگزارد. از این‌رو پشت سر آن حضرت برای نماز می‌ایستد. خلیفهٔ مسلمانان به او می‌گوید:
ای مسیح خداوند! تو برای نماز جلو بایست، اما او پاسخ می‌دهد که شما باید برای اصحابت نماز بخوانی، خداوند از تو راضی می‌باشد، من آمده‌ام که وزیر باشم نه امیر. آنگاه خلیفهٔ مهاجران ـ حضرت مهدی(ع) ـ دو رکعت نماز (شکسته) می‌خوانند که عیسی بن مریم هم در آن شرکت دارد، پس از آن یک بار هم حضرت مسیح نماز را می‌خواند.۸
● یهودیان، سپاه دجّال
پیامبر خدا(ص) می‌فرمایند:
دشمن خدا ـ دجّال ـ هنگامی که خروج می‌کند عده‌ای از مردم و یهودیان همراه او هستند... من اوصاف او را برای شما بیان می‌کنم، او هنگام خروج یک چشم دارد و در پیشانیش نوشته شده: کافر و او همان، مسیح کذاب و دروغگو است.
سیزده هزار زن یهودی دنباله رو دجال خواهند بود. خداوند رحمت کند مردی را که زن و فرزند خود را از پیروی دجّال باز دارد. و تنها نیرویی که می‌تواند علیه دجّال به کار رود، قرآن است و چنانچه بلای شدیدی به دجال وارد شود، شیاطین به کمک او آمده و به او می‌گویند که از ما علیه هر که می‌خواهی کمک بگیر و استفاده کن.۹
● جنگ بین مسلمانان و یهود
و بالاخره، روایتی از پیامبر(ص) که اشاره به جنگی میان مسلمانان و یهود دارد. متن این روایت این گونه است:
یهودیان با شما خواهند جنگید و شما بر آن‌ها پیروز و مسلط خواهید شد، تا آن‌جا که اگر یهودی پشت سنگی پنهان شود، آن سنگ می‌گوید: ای مسلمان! این شخص که پشت من قرار دارد یهودی است، او را به قتل برسان.۱۰
به امید پیروزی زودهنگام مسلمانانی که سال‌هاست برای برپایی حق با دشمنان حق و حقیقت می‌جنگند.
رضا عباسپور
پی‌نوشت‌ها:
۱. از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، ۱/۱/۸۵.
۲. کنزالعُمّال، ج ۱۲، ص ۲۸۳.
۳. الدالمنثور، ج ۶، ص ۶۱.
۴. منتخب‌الاثر، ص ۱۸۳.
۵. جمع الجوامح، ج ۱، ص ۸۶۶. کنزالعمال، ج ۱۴، ص ۳۲۲.
۶. مستدرک الوسائیل، ج ۲، ص ۳۲۱.
۷. عقدالدّرر، ص ۲۰۱.
۸. مسلم، ج ۴، ص ۲۲۵۳، ینابیع الموّده، ص ۱۸۲.
۹. النهایه، ج ۴، ص ۳۷۳. الدرالمنثور، ج ۵، ص ۳۵۴.
۱۰. الترمذی، ج ۴، ص ۵۰۸. کنزالعمال، ج ۱۴، ص ۲۰۴.
۱۱. معجم احادیث الامام المهدی، ج ۱، ص ۳۱۳.
منبع : ماهنامه موعود