یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


اخبار فوری را چطور پوشش بدهیم؟


اخبار فوری را چطور پوشش بدهیم؟
بیشتر خبرهایی که تازه رخ داده‌اند، با نوشتن یک هشدار (‏Alert‏) منتشر شده و پیروی آن یک خبر فوری ‏‏(‏Urgent‏) نوشته می‌شود. بعد هم چند تا خبر تکمیلی(‏Update‏) اضافه می‌شود.‏
هشدار که به آن ‏خبر سر ضرب (‏Snap‏)‏ هم گفته می‌شود سریع‌ترین محصولی است که رویترز تولید می‌کند.‏
▪ هشدار:‏
ـ تا ۸۰ حرف است که شامل فاصله‌های بین کلمات نیز می‌شود. البته می‌توانید به خاطر شفافیت تا ۱۰۰ حرف هم ‏آن‌را کش ‏بدهید. [در فارس می‌تواند تا ۱۲۰ حرف هم باشد.]‏
ـ در انگلیسی هشدار را با حروف بزرگ می‌نویسند‎ ‎‏(‏Capital_Letters‏)‏.‏
ـ باید منبع خبر داشته باشد.‏
ـ در زمان حال نوشته می‌شود.‏
هشدار به خواننده‌ها اطلاعات می‌دهد و جزییات اصلی ماجرا را در اختیار می‌گذارد. زمانی یک هشدار نوشته ‏می‌شود که پیش‌بینی کنید ممکن است خبری که در دست دارید مثلا روی بازار سهام یا تصمیمات مخاطبان‌تان ‏تاثیر ‏بگذارد یا آن خبر در سطح جهانی [در ایران در سطح ملی] ارزش داشته باشد. فکر کنید دارید یک تیتر بلند ‏‏می‌نویسید که منبع را هم در آن می‌آورید. ممکن است برخی از خبرها به چند تا ‏هشدار‏ نیاز داشته باشند. ‏‏تصمیم‌گیری درباره این که چه چیزی خبر است در زمانی که قصد دارید یک هشدار بنویسید مهم است. با ‏بی‌موقع ‏نوشتن ‏هشدار ارزش شان را زیر سؤال نبرید. شفافیت در این نوع خبر حیاتی است و منبع نویسی دقیق همچنان ‏باید ‏رعایت بشود. تنها زمانی می‌توانید منبع خبر را حذف کنید که ‏هشدار‏ درباره نتایج یک نشانگر اقتصادی باشد ‏‏که مدام منتشر می‌شود یا اتفاقی که از قبل قرار بوده رخ دهد. از کلمات ساده روزمره استفاده کنید و افعال ‏معلوم ‏در زمان حال. از آوردن زبان تخصصی یک حوزه که ممکن است برای همه قابل فهم نباشد پرهیز کنید. ‏می‌توانید ‏از عبارت‌های اختصاری که شناخته شده هستند استفاده کنید.‏
هشدارها به مخاطبان از جزییات کلیدی و حساس می‌گویند.‏
مثال:‏
کمپانی ‏ZX PLC‏ می‌گوید، آزمایشات پزشکی نشان می‌دهد تدفلاکس سرخ [یک داروی گیاهی سنتی] می‌تواند به ‏‏مداوای سرماخوردگی کمک کند.‏
● خبر فوری (‏Newsbreak‏)‏
‏ وقتی خبری داغ است یا پشت یک ‏هشدار‏ می‌آید، خبر پیرو در قالب یک ‏خبر فوری‏ (که به آن ‏Urgent‏ هم ‏‏می‌گویند) روی خط می‌رود.‏
در ‏خبر فوری‏ به اطلاعات جدید مقداری پیشینه و اطلاعات پیرامونی اضافه می‌شود تا آن ‏اطلاعات معنادار بشود. ‏‏خبرهای فوری اغلب باید کلمه ‏فوری را در تیتر همراه داشته باشند. اما ‏اگر قرار است‏ صرفا به عنوان اولین خبر ‏از یک سلسله اخبار باشد، می‌توان کلمه ‏فوری آن‏ را ‏در تیتر حذف کرد.‏
هر ‏هشدار، یا ‏خبر فوری‏ باید کد خبری خود را داشته باشد و هر آنچه روی خط می‌رود باید روی خط بماند ‏و خبر ‏جدید نباید جایگزین خبرها یا ‏هشدارهای پیشین بشود.‏
اگر خبری آن‌قدر مهم نیست که مثلا روی بازار سهام تاثیر بگذارد، اما به هر حال باید سریع‌تر از خبرهای عادی ‏‏روی تلکس برود، می‌توان با یک ‏خبر فوری‏ خبر را شروع کرد و ظرف ۳۰ دقیقه اولین ‏خبر تکمیلی‏ را روی ‏خط ‏فرستاد.‏
بیشترِ ‏خبرهای فوری از دو پاراگراف فراتر نمی‌روند. تنها در صورتی سه ‏پاراگراف بنویسید که اطلاعات تان ‏پیچیده باشد و به پیشینه، اطلاعات پیرامونی و یک نقل قول ‏کلیدی نیاز داشته باشد. در این صورت ‏این خبرها‏ نباید ‏از ۱۰۰ کلمه فراتر برود. در صورتی که در انبار پیشینه‌تان اطلاعات مربوط به این اخبار را دارید می‌تواند خبر ‏فوری تان را بلندتر بنویسید. البته در صورتی که مهلت زمانی بین ‏هشدار‏ ‏و خبرفوری‏ را از دست ندهید.‏
سرعت حیاتی است. هدف‌تان باید این باشد ظرف حداکثر ده دقیقه پس از ‏هشدار، خبر فوری‏ را روی خط ‏بفرستید.‏
▪ ذکر اطلاعات پیرامونی و توضیح ماجرا در تمام ‏خبرهای فوری‏ حیاتی است.‏
▪ هشدارها به مخاطبان از جزئیات کلیدی و حساسی می‌گویند.‏
اگر پس از نوشتن یک ‏خبر فوری‏ هنوز مطالبی دارید که تمایل دارید آن را روی خط بفرستید، سریع یک ‏خبر ‏تکمیلی‎‏ بنویسید. اگر می‌توانید همان تیتر و لید را استفاده کنید و مطالب جدید را پایین خبر بیاورید.‏
اگر خبر فوری همه چیز را به خوبی پوشش داده باشد نیازی نیست تمام جزییاتی را که در سلسله‌ای از هشدارها ‏آمده در یک خبر فوری زیر هم بچینید.‏
● محتوای ‏خبر فوری
▪ خبر فوری باید عناصر زیر را داشته باشد:‏
‏- اطلاعات اصلی، منبع خبر، توضیح وضعیت (مثلا: رئیس شرکت ‏IBM‏ در یک نشست خبری) و عنصر زمان.‏
‏- «خب که چی؟» خبر را توضیح بدهد. خبر را در قالب اطلاعات پیرامون آن خبر توضیح بدهید. ‏باید قصه خبر ‏را تعریف کنید، اهمیت آن را برجسته کنید، آن را مقایسه کنید، و اگر واکنشی به آن وجود دارد ‏آن واکنش را در ‏همان ‏خبر‏ بیاورید.‏
‏- یک نقل قول رسمی ارجح است، اما اگر چنین نقل قولی ندارید، نیازی ندارد خبر را نگه دارید و آن را روی خط ‏‏نفرستید.‏
‏- در مواقعی که خبر طی یک برنامه از قبل پیش‌بینی شده رخ داده (مثلاً سفر رییس‌جمهوری به کشوری دیگر یا ‏‏برپایی جشنواره‌ای سینمایی) خبرنگارها باید از قبل پیشینه‌آماده کنند، از قبل به سراغ منابع بروند و از آن‌ها ‏درباره ‏نتایج آن اتفاق نظرخواهی کنند. باید درباره مثبت و منفی بودن ماجرا نقل قول‌هایی از قبل داشته باشید. ‏حواستان ‏باشد، وقتی از این نوع نقل قول‌ها استفاده می‌کنید باید اضافه کنید که فلانی «قبل» از برپایی نشست ‏گفت، ...‏
▪ مثال:‏
خبر فوری: شرکت ‏ZX‏ می‌گوید، تحقیقات مداوای سرماخوردگی به نقطه خوبی نزدیک شده است
لندن، آگوست ۷ (رویترز) – والکن سان بارستر رئیس شرکت ‏ZX Plc‏ دوشنبه گفت که تحقیقات پزشکی این ‏‏شرکت انگلیسی برای پیدا کردن راهی برای درمان ویروس سرماخوردگی زتا نتایج خوبی داشته است.‏
‏«ما هنوز در مورد استفاده از این دارو برای مداوای ویروس سرماخوردگی زتا محتاط هستیم، اما فاز دوم ‏آزمایشات با ‏استفاده از تِدفلاکس سرخ نتایج خوبی داشته است. همه چیز خوب به نظر می‌آید،» این را سان بارستر ‏‏طی بیانیه‌ای پس از اعلام نتایج تحقیقات شش ماهه شرکت گفت.‏
● خبر تکمیلی (‏The Update‏)‏
خبر تکمیلی دوباره نویسی خبر اولیه است. در خبر تکمیلی باید آخرین تحولات، واکنش‌ها، ‏اطلاعات پیرامونی و ‏‏توضیحات، تحلیل و پیشینه به هم بافته بشود. عبارت «خبر تکمیلی» در تیتر می‌آید. اولین خبر تکمیلی با عنوان ‏‏‏«خبر تکمیلی ۱» متمایز می‌شود و به همین ترتیب «خبر تکمیلی ۲،» ...‏
خبر تکمیلی باید کد خبری خودش را داشته باشد و خبر تکمیلی جدید نباید جایگزین خبر تکمیلی پیشین ‏بشود.‏
خبر تکمیلی ۱ که پس از ‏خبر فوری‏ نوشته می‌شود نباید بیشتر از ۲۰۰ کلمه یا بیشتر از پنج یا شش ‏پاراگراف ‏باشد، مگر این که مطالبی از پیش نوشته شده در آن گنجانده شده باشد. خبر تکمیلی ۱ باید حداکثر ۳۰ ‏دقیقه پس از ‏‏خبر فوری‏ به دست مخاطبان برسد. اگر موضوع خبر مهم است و ممکن است خبرهای تکمیلی ‏بعدی هم روی خط ‏بروند، آن خبرها نباید بیشتر از ۶۰۰ کلمه باشند.‏
▪ مثال :
خبر تکمیلی ۱- سهام شرکت ‏ZX‏ به خاطر امید به درمان سرماخوردگی اوج می‌گیرد
‏(در این خبر تحلیل و نقل قول اضافه شده است.)‏ پنی ورت‏
لندن، ۷ آگوست (رویترز) – سهام شرکت داروسازی انگلیسی ‏ZX Plc‏ دوشنبه پس از آن که این شرکت اعلام ‏‏کرد آزمایشات جدید پزشکی‌اش با استفاده از یک گیاه درمانی به نام تدفلاکس ممکن است منجر به درمان سرما ‏‏خوردگی بشود ۲۵ درصد اوج گرفت.‏
سهام این شرکت به رغم درآمدهای نه چندان زیاد همیشگی، به خاطر امکان مداوای ویروس سرماخوردگی زتا ‏که ‏در آستانه هزاره جدید میلادی عامل بیماری عالم‌گیر سرفه و عطسه بوده از مرز ۱۰.۵۰ پوند گذشت.‏
‏«ما هنوز در مورد استفاده از این دارو برای مداوای ویروس سرماخوردگی زتا محتاط هستیم، اما فاز دوم ‏آزمایشات با ‏استفاده از تِدفلاکس سرخ نتایج خوبی داشته است. همه چیز خوب به نظر می‌آید،» این را سان بارستر ‏‏طی بیانیه‌ای پس از اعلام نتایج تحقیقات شش ماهه شرکت گفت.‏
درآمدهای شش ماهه اول شرکت ‏ZX‏ تا ۳۰ ژوئن بدون کسر مالیات ۳۰۲ میلیون پوند و تقریباً نسبت به دوره ‏قبلی ‏که به ۲۹۳ میلیون پوند رسیده بود تغییر زیادی نکرده. آمارهای فروش ۱۲ درصد رشد داشت و به ‏‏۱.۲۷ میلیارد ‏پوند رسیده بود و سود سالانه سهام دو پنس بود.‏
همین ۱۸ ماه پیش، شرکت ‏ZX‏ ۳۰۰ میلیون پوند برای خرید شرکت هلندی گراس گرون پرداخت و کار را روی ‏‏گیاه درمانی تدفلاکس سرخ، که یک داروی سنتی است و برای درمان سرما خوردگی استفاده می‌شود، آغاز کرد.‏
مانکس شیرواتر تحلیل‌گر امور پزشکی در موسسه کارگزاری تورن گراس‌تِر گفت این خبر مثل یک بمب ‏است. ‏‏«همه دیگر باور کرده‌اند که سان باستر به هر چه دست بزند طلا می‌شود. اگر آن‌ها از نتایج آزمایش ‏تدفلاکس ‏راضی هستند پس حاضرند تمام زندگی خود را روی آن بگذارند،» شیرواتر گفت.‏
▪ خبرهای تکمیلی پیرو
همین طور که یک خبر پا می‌گیرد (بر آخرین تحولات آن اضافه می‌شود)، می‌شود آن را تکمیل کرد و یک خبر ‏‏تکمیلی را روی خط فرستاد. مثلا خبر تکمیلی – شاه تایلند ۲، خبر تکمیلی – شاه تایلند ۲، ...‏
بد نیست زیر خط تیتر یک جمله اضافه شود که در خبر تکمیلی جدید چه چیزهایی افزوده شده است. (مثلا: ‏در ‏پاراگراف سوم نقل قول‌های شاه آمده است.)‏
خبر تکمیلی همیشه باید شامل آخرین اطلاعات و تحلیل‌ها باشد. به یاد داشته باشید: وقتی خبر تکمیلی ‏می‌نویسید ‏ممکن است آخرین اطلاعاتی که به دست آورده‌اید مهم‌ترین اطلاعات نباشد. می‌توانید این اطلاعات را ‏کنار ‏اطلاعاتی بگذارید که در لید آورده‌اید یا لید را دست نخورده باقی بگذارید و اطلاعات را جایی پایین‌تر در ‏خبر ‏بیاورید. اگر لید همچنان مهم‌ترین خبر را می‌رساند و هنوز نسوخته (هنوز آخرین خبر است)، ‏نیازی ندارید لید را ‏تغییر بدهید.‏
خبرهای تکمیلی باید اطلاعات خبرهای قبل را در خود جا بدهند. این باعث می‌شود دبیران مطمئن باشند که ‏بخشی ‏از محتوای خبر حذف نشده و همچنین بتوانند اشتباهات خبرهای قبلی را اصلاح کنند. باید تمام ‏ملاطی که مثلا در ‏خبر تکمیلی ۲ آمده در خبر تکمیلی ۳ هم آورده شود و همین طور الی آخر.‏
همه خبرهای تکمیلی باید کد خبری خودشان را داشته باشند. خبرهای تکمیلی نباید جایگزین خبر فوری‏ ‏شوند. ‏
اما خبرهای تکمیلی می‌توانند جایگزین خبرهای تکمیلی پیشین خود بشوند. در پایان روز آنچه روی خط باقی ‏‏خواهد ماند، ‏هشدار‏ (در صورتی که ‏هشداری‏ نوشته شده باشد)، ‏خبر فوری‏ (یا اولین خبر) و آخرین ‏خبرتکمیلی ‏است به اضافه تحلیل‌ها و غیره.‏
شماره بندی خبرهای تکمیلی با پایان روز تمام می‌شود و اغلب خبرهای بعدی دوباره از نیمه شب با ارسال یک ‏‏خبر معمولی(‏Spot_Story‏) آغاز می‌شود و به دنبال آن دوباره یک خبر تکمیلی ۱ فرستاده می‌شود و به همین ‏‏ترتیب الی آخر. ‏
البته تصمیم درباره فرستادن سری دوم خبرهای تکمیلی به شرایط بستگی دارد و اگر خبری یازده شب رخ ‏داد، ‏شاید بهتر باشد شماره بندی خبرهای تکمیلی ادامه پیدا کند.‏
● برنامه پوشش اخبار(‏The skedline‏)‏
‏ بیشتر به درد دفاتر خبرگزاری‌ها و خبرنگارهایی می‌خورد که خارج از مرکز کار می‌کنند]‏
به دبیر خود یا به مرکز خبرگزاری اطلاع بدهید که قصد دارید خبر را به چه ترتیبی با خبرهای تکمیلی خود ‏‏پوشش بدهید. مثلا بگویید که قصد دارید یک تحلیل بفرستید، یا درباره یکی از چهره‌های اصلی یک گزارش از ‏شخص بنویسید. ‏Skedline‏ را می‌توانید روی خط بفرستید تا مشتری‌های خبرگزاری آگاه بشوند که ‏موضوع ‏خبری روز چیست و آن‌ها باید منتظر چه چیزهایی باشند. اما در عین حال ‏این برنامه‏ به دبیران شما هم ‏کمک ‏می‌کند تا بفهمند که شما قصد دارید خبر را چه‌طور پوشش بدهید.‏
پروسه ‏هشدار، ‏خبر فوری‏ و ‏خبر تکمیلی‏ که به عمق یک خبر می‌رود برای این طراحی شده تا ‏بتوانیم اطلاعات ‏را سریع به مخاطبان منتقل کنیم. در مورد خبرهایی که بنا بر یک تقویم زمانی رخ ‏می‌دهند، مثلا نشستی خبری یا ‏اعلام نشانگرهای اقتصادی و سخنرانی‌ها باید خودمان را از قبل آماده کنیم. ‏
● نکته
▪ تا جایی که می‌توانید از قبل پیشینه و ‏اطلاعات پیرامونی خود را‏ بنویسید. وقتی خبری رخ می‌دهد کاری که ‏می‌ماند این است که ‏لیدی برای آن بنویسید و یکی دو نقل قول اضافه کنید و پیشینه و ‏اطلاعات‏ را به آن پیوند ‏بزنید.‏
▪ دبیران در بسیاری از موارد می‌توانند به نوشتن خبرهای تکمیلی کمک کنند و دست خبرنگار را باز بگذارند ‏که ‏در حوزه به دنبال اطلاعات جدید باشد.‏
‏- برای پوشش اتفاقات مهم تعداد خبرنگارها را دو برابر کنید. مثلاً برای پوشش یک سخنرانی مهم که از تلویزیون ‏‏پخش می‌شود. به این شکل خبرنگارها می‌توانند به یکدیگر در نوشتن ‏هشدار ها، ‏خبرهای فوری و خبرهای ‏‏تکمیلی کمک کنند.‏
‏- بی جهت خبرها را تکه تکه نکنید. بیشتر خبرهای سلسله‌ای (سریال‌وار) شامل یک ‏ خبر ‏اصلی ‏‏(‏Trunk_story‏) هستند که هر وقت نیاز باشد با افزودن یک خبر تکمیلی تکمیل می‌شوند. نیازی نیست بعد ازهر ‏‏خبر فوری‏ یک خبر تکمیلی بنویسید، مگر آن که واقعا خبر یا اطلاعات جدید و متفاوتی به دست آورده باشید.‏
‏- همیشه با ارسال ‏برنامه پوشش اخبار‏ یا گفت وگو با دبیران به آنهااطلاع دهید که قصد دارید خبرهای تکمیلی ‏ارسال کنید.‏
منبع : جدید نیوز


همچنین مشاهده کنید